1.20 M ZuidAmerika van Maapje


Dankje voor je reactie, ik ga de fluval bestellen, toch handig als ze droogvoer goed eten met vakanties etc. Vandaag diepvries rode muggenlarven, nou die gingen er natuurlijk wel in, maar welke vis eet dat nu niet :DD Mossel en garnaal bedoel je dan uit de supermarkt diepvries? Of wel speciaal voor aquarium?

En ben blij te zien dat de L262 nog leeft, zag m opeens zitten, leuk zoekplaatje :p hoop dat ie wat te eten vind. Zag een leuk idee met eiwit en droogvoer op een steen, van Aquainfo, ga ik eens proberen.

Droogvoer is zeker handig, is hier ook zeker het hoofdvoer. 1 keer per week krijgen ze diepvries, 1 keer garnaal, en 1 keer mossel. Gewoon uit de supermarkt idd. Tip, ontleed de mossel zodat de harde stukjes eraf zijn (rubberen randje eromheen en witte knoest in t midden), anders kun je dat er later allemaal weer uitvissen want ze krijgen dat niet weg. Maar mossel worden ze helemaal piranha van hier 😁
 
De mijne vinden dat witte stukje (de pees van de sluitspier) geweldig. Zijn ze de hele dag nog mee bezig om 'm te slopen, mee aan het voetballen etc. Duurt een beetje langer voor ze 'm weg hebben, maar uiteindelijk lukt het wel.
Perfecte bezigheidstherapie.
 
De mijne vinden dat witte stukje (de pees van de sluitspier) geweldig. Zijn ze de hele dag nog mee bezig om 'm te slopen, mee aan het voetballen etc. Duurt een beetje langer voor ze 'm weg hebben, maar uiteindelijk lukt het wel.
Perfecte bezigheidstherapie.

oh grappig, hier waren ze er inderdaad ook altijd erg druk mee, maar na een dag kon ik het er allemaal weer uitvissen 😁
 
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel mosselen je geeft in verhouding met het aantal vissen en slakken dat je hebt....
 
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel mosselen je geeft in verhouding met het aantal vissen en slakken dat je hebt....

Zoveel dat het meeste binnen een paar minuten op is...op de harde stukjes na 😊
 
Dan lekker laten liggen, het is pees, dat krijgen ze wel weg met de tijd. Al moeten ze er een dag langer op knagen...
 
Dan lekker laten liggen, het is pees, dat krijgen ze wel weg met de tijd. Al moeten ze er een dag langer op knagen...

Zal t binnenkort nog eens een kans geven 😊
 
Begin de sleutels steeds leuker te vinden (en/of te wennen aan hun grootte 😅)
Jullie kennen het vast al, maar ik kan het niet laten filmpjes te laten zien van hun gedrag.. ik ben alleen dat kleine spul gewend dus vind ze erg leuk. Ze kunnen nog wel erg schrikken van beweging voor het aquarium..maar zal nog even wennen zijn. Ook eten zijn nog erg kieskeurig in.. denk eraan fluval bug bites te kopen, of heeft iemand tips kwa voer??

Bekijk bijlage 371123
power woman

Bekijk bijlage 371125
voetballuhh:DD

Welkom in de cichliden wereld 😉. Hele mooie bak hoor 👍.
 
Hier heb ik ook iets gegeven van mossel maar denk maar niet dat ze daar moeite voor doen. Ze zijn te verwend en willen levend voer:eek:
 
Die van jou wachten gewoon op zaterdag. Dan komt het vijfsterrenrestaurant vanzelf het aquarium in.
 
Gisteren zag ik de sleutels plukken aan iets wat leek op de verveling van een japonica garnaal, maar het bleek een vissengraatje te zijn 🙈 1 van de neons is gesneuveld, geen idee waarom of waardoor, ik zie niks aan de rest. De waardes getest en alles is nog steeds netjes 0 (nitraat, nitriet, amonia) dus ik ben blij dat de bak wel lekker draait:giggle:
 
Nou hoop ik voor je dat die eerste tussen haakjes niet 0 is, maar die andere twee dan wel weer inderdaad.
 
Nou hoop ik voor je dat die eerste tussen haakjes niet 0 is, maar die andere twee dan wel weer inderdaad.
Toch wel… al vanaf het begin, maar planten doen het eigenlijk wel goed. Heb er ook veel ‘kamer’ planten in (boven water, wortels erin) en die zullen behoorlijk wat nitraat weg trekken verwacht ik
 
Soms produceert een bak zelf net genoeg voor de planten maar ja zelf heb ik de waarden liever iets hoger om zo zeker te zijn dat je geen tekorten krijgt maar als dit voor jou werkt dan is dat prima.
 
Soms produceert een bak zelf net genoeg voor de planten maar ja zelf heb ik de waarden liever iets hoger om zo zeker te zijn dat je geen tekorten krijgt maar als dit voor jou werkt dan is dat prima.
Ja snap ik, maar mijn bak is ook niet echt een echte plantenbak :DD ik houd vooral de echinodorus in de gaten, die krijgen kleibolletjes bij. Verder voeg ik nog wat vloeibare plantenvoeding, de basis variant van aquariumbemesting.nl
 

Mooie beesten die sleutels, ik heb ze in het verleden ook gehad, mooie rustige beesten die het in bijna elk aquarium goed doen zolang ze maar geen drukke medebewoners hebben.

Utaka lijkt mij een mooie winkel maar is voor mij te ver rijden, althans de terugreis is voor de vissen zo lang.
 

Mooie beesten die sleutels, ik heb ze in het verleden ook gehad, mooie rustige beesten die het in bijna elk aquarium goed doen zolang ze maar geen drukke medebewoners hebben.

Utaka lijkt mij een mooie winkel maar is voor mij te ver rijden, althans de terugreis is voor de vissen zo lang.
Ja ze zijn erg leuk, en beginnen al wat meer door te kleuren, benieuwd naar hun uiteindelijke kleur. Moest toch wel iets bijzonder zijn deze variant volgens Utaka. Voor ons was het een uur rijden.. ik heb altijd een tempex box mee zodat de temp redelijk stabiel blijft.
 
Voor mij is het 1,5 uur rijdenz zo'n tempex box is wel een idee dan moet ik die ergens zien te krijgen.

Hoe heb je trouwens die planten aan de rand van het aquarium vast gemaakt?
 
Voor mij is het 1,5 uur rijdenz zo'n tempex box is wel een idee dan moet ik die ergens zien te krijgen.

Hoe heb je trouwens die planten aan de rand van het aquarium vast gemaakt?
Ritje naar Groningen? Ff Frits Kuiper bellen…?
 
Voor mij is het 1,5 uur rijdenz zo'n tempex box is wel een idee dan moet ik die ergens zien te krijgen.

Hoe heb je trouwens die planten aan de rand van het aquarium vast gemaakt?
Ik heb zo’n tempex doos keer meegekregen bij de aquariumzaak, misschien eens vragen bij je lokale lfs?
De kamerplanten zitten in een plastic potje, op Amazon gekocht, zijn verschillende producten voor te krijgen, ik heb deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B0C6KQJJNG?ref=ppx_pt2_dt_b_prod_image
 
Ook hier, net als bij de nano, omdat het een fotoalbum nog wat foto’s :giggle:
Ik heb het idee dat de sleutels al wat meer beginnen te kleuren :smitten:benieuwd hoe ze gaan worden (volgens Utaka zijn ze een kleurvariant genaamd Kourou).
de Altispinosus doen zij al mooi op kleur, maar ik heb wel het vermoeden dat het toch twee mannen zijn.. maar lastig te zien.
De bak wordt continue heringericht door de sleutels haha, dus al de botanicals verplaatsten zich nogal vaak :DD
IMG_6583.jpeg
IMG_6706.jpeg
IMG_6750.jpeg
IMG_6684.jpeg
IMG_6564.jpeg
IMG_6538.jpeg
IMG_6753.jpeg
 
Een interessante scape waar je met plezier naar kijkt met daarin een paar vissen als bewegend element, zo staat het in mijn boekje.:)(y):r
 
Alweer even geleden, vissen doen het super, een stromingspomp erbij gezet (naar aanleiding van mijn topic over de Cory’s).
Bak heeft wel mooiere tijden gekend.. de planten doen het wat minder. Misschien door de extra stroming? De echinodorus die daar vlak onder staat wordt slechter, krijgt gaten in het blad..
IMG_6902.jpeg
 
Misschien kan je nitraat productie (en andere voedingsstoffen) het inmiddels nét niet meer bijbenen?
 
Ik heb helaas ineens dezelfde problemen met een paar van mijn echinodorussen. Ineens allemaal gaten in (vooral de groen) bladeren…
Wat te doen?
 

Bijlagen

  • IMG_5347.jpeg
    IMG_5347.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 6
  • IMG_5348.jpeg
    IMG_5348.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 6
Krijgen ze bodemvoeding? En zo ja, wanneer hebben ze dat voor het laatste gehad?
 
Het is een nieuwe bak, met substraat. De planten staan er net twee weken in en ze deden het fantastisch. Bij deze zwaardplanten heb ik verder geen bodemvoeding gedaan, bij wat andere planten aan de zijkant, waar minder substraat was wél.
 
Is het een voedingsbodem met nitraat en fosfaat of alleen sporenelementen & mineralen?
 
Net twee keer een testje gedaan met van die strips. Waardes lijken allemaal ok.
 
Is het een voedingsbodem met nitraat en fosfaat of alleen sporenelementen & mineralen?

Dennerle Deponit-Mix black 10 in 1 voor aquaria 160-250 liter 9,6 kg​

De Dennerle Deponit-Mix black is een speciaal ontwikkelde voedingsbodem die zeer geschikt is voor in combinatie met (donker) zwart grind. De fijn korrelige basaltkorrels zorgen voor een optimaal bodemklimaat. De bassaltkorrels zijn rijk aan klei mineralen, hummin rijk turf, ijzer en andere actieve stoffen voor een goede plantengroei. De korrels bevorderen ook de natuurlijke bio-filterfunctie in de bodem voor een betere plantengroei. Alle voedingsstoffen en sporen elementen zijn in depotvorm met direct en langwerkzaam actief. Deponit-Mix Black zorgt voor een zekere groei en krachtige wortel ontwikkeling, zelfs bij de moeilijkere planten soorten. De voedingsbodem bevat geen toegevoegde fosfaten en nitraten en is daardoor niet algvorderend. Gegarandeerd veilig voor alle planten, vissen, garnalen, kreeften, slakken en andere aquariumbewoners. De voedingsbodem dient ongeveer 1,5-3 cm hoog te zijn en bedekt te worden met 4-6 cm grind.
 
Dus geen toegevoegde nitraten/fosfaten…
 
Dat is de hoeveelheid in je water en niet in de bodem. Afgezien dringt het nu pas tot me door dat je iemand ander haar topic gekaapt hebt. Dus misschien is het handig om even een nieuw topic met je vraag te maken.
 

Terug
Bovenaan