Baardalg?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Hoi,

Ik heb volgens mij last van baardalg en zoals sommige al hadden gelezen ben ik inmiddels de CO2 aan het opschroeven, waarbij ik de ph in de gaten houd en maximaal 0.15 ph per week omlaag ga.

Naast CO2 en de pillen van Tuinkabouter heb ik geen plantenvoeding, het lijkt mij ook niet het moment om dit nu om te gaan gooien tijdens het bestrijden van de baardalg.

Zijn er naast het ophogen van de CO2, het handmatig verwijderen van de alg en het verkorten van de verlichting nog andere dingen die ik zou kunnen/moeten doen?

Mocht het niet om baardalg gaan, welke alg is het dan?

full


full
 
ik zie op je alternathera blauwalg ontwikkelen. Dit duid of op een nitraat tekort, of op instabiele filter/waterwaardes. Heb je daar een goede doorstromkng? wat zijn je waterwaardes? Hoe maak je het filter schoon?

Op het hout zit iets van een wiertje heb ik t idee. Baardalg is wat meer als haar
 
ik zie op je alternathera blauwalg ontwikkelen. Dit duid of op een nitraat tekort, of op instabiele filter/waterwaardes. Heb je daar een goede doorstromkng? wat zijn je waterwaardes? Hoe maak je het filter schoon?

Op het hout zit iets van een wiertje heb ik t idee. Baardalg is wat meer als haar


De filter heb ik afgelopen week voor het eerst schoongemaakt sinds juli (moment dat het aquarium is opgestart), door de sponsen in water uit te knijpen. Heb een Fluval FX6 waarbij wordt aangeraden deze 1x in de 6 maanden schoon te maken, omdat dit probleem zich bij mij voordoet en ik eerst het vermoeden had dat het bruinalg was wat op vervuiling duidt.

M.b.t. de watercirculatie, alle planten bewegen een beetje dus worden 'geraakt' door de uitstroom.

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 7.01

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 0.0 mg/l

Als ik dit vergelijk met mijn andere metingen:

Waardes 13 oktober
NO2 = 0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0 mg/l
NO3 = 5 mg/l
KH = 8
GH = 9

Waardes 21 november
NO2 = 0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0 mg/l
KH = 7
GH = 6


Dan lijkt het er inderdaad op dat het Nitraat tekort hier het probleem is. Wat zijn de volgende stappen om dit structureel op te lossen, is het een kwestie van Nitraat Plus (bijv. https://www.aquaplantsonline.nl/ond...balance-no3-plus-350-ml-nitraat-verhoger.html) erbij te doen of is het verstandiger om naar de Estimative Index te kijken en dit structureel te blijven gebruiken (denk bijv. aan https://planted-box.com/product/all-in-one/)?
 
Laatst bewerkt:
What ever the question, plantenvoeding is the answer ;) Maar echt, koop wat plantenvoeding, mik het erin en de meeste problemen zullen verminderen. Aan je planten te zien hebben ze ook wel wat meer nodig dan alleen pillen bij de wortels.

of het baardalg is, weet ik niet zeker. Dat zijn meer echte pruikjes. Maar zie wel die aanslag... hmmm
 
Kun je een closeup posten van die algjes. Blauwalg kan komen door een nitraat tekort. Met deze waarden zit je rond de 20mg co2 en dat lijkt me voldoende. Controleer wel of de circulatie goed is in je bak.
 
NO3 van 0-5 is veel te laag inderdaad. beter zit je op 10-20 mg/L zodat je nooit op 0 zult uitkomen. als je op 0 staat kun je wachten op uitbraken van o.a. blauwalg.
 
We zijn lekker eensgezind zie ik. Nitraat en of fosfaat zou ik zelf maken aan de hand van poeders. Zo heb je meer vrijheid in het sturen van je waterwaarden. Soms kan het zijn dat je meer nitraat dan fosfaat (of natuurlijk visa versa) nodig hebt, dan ga je al de mist in met een all-in-one gebaseerd middel.

Een KH van 7-8 bij een pH van 7 komt overeen met ongeveer 20mg/ml aan CO2. Mits je niet gebruikt maakt van een pH verlagende bodem of een zuur(pH/KH-minus). Dit zou voor de meeste aquaria voldoende moeten zijn, enkel bij zeer sterke verlichting is dit te weinig.

Eventueel kun je het hout behandelen met easycarbo. Een dagdosering van het middel door middel van een spuitje van de apotheek onder water erover spuiten is al voldoende om de algen te doden. Dit is natuurlijk wel symptoom bestrijding, maar ik gok dat als je daarna zorgt voor voldoende nitraat, fosfaat, CO2 en micro elementen, dat je planten lekker zullen groeien!
 
In principe raden jullie dus aan om nu Nitraat en Fosfaat in poedervorm toe te voegen, welke merken/poeders raad je aan?

Je hebt natuurlijk ook All-In-One, maar dan kun je inderdaad niet goed sturen als een bepaald iets te weinig of juist te veel is. Aan de andere kant heb je wel weer andere stoffen die nu wellicht missen (?) > zie bijv. https://planted-box.com/product/all-in-one/.

Mochten er nog andere elementen zijn welke goed zouden zijn om toe te voegen om de algen te voorkomen, dan hoor ik het graag.

Kun je een closeup posten van die algjes. Blauwalg kan komen door een nitraat tekort. Met deze waarden zit je rond de 20mg co2 en dat lijkt me voldoende. Controleer wel of de circulatie goed is in je bak.

Ik zal straks na het werk even een foto maken en posten van het hout.
 
All in one kun je prima gebruiken, 'te veel' bestaat namelijk niet echt behalve dat het zonde is.
Maar all in one is vooral erg duur.
Kun je beter gewoon merkloze KNO3 en KH2PO4 poeder kopen, en bijvoorbeeld profito erbij voor de micronutrienten.

Ik heb ooit, 7 jaar geleden dacht ik, eens 5 kg KNO3 gekocht voor 20 euro, kon ik met mijn grote bak heel wat jaren mee vooruit.
 
All in one kun je prima gebruiken, 'te veel' bestaat namelijk niet echt behalve dat het zonde is.
Maar all in one is vooral erg duur.
Kun je beter gewoon merkloze KNO3 en KH2PO4 poeder kopen, en bijvoorbeeld profito erbij voor de micronutrienten.

Ik heb ooit, 7 jaar geleden dacht ik, eens 5 kg KNO3 gekocht voor 20 euro, kon ik met mijn grote bak heel wat jaren mee vooruit.
Kijk ook eens bij de oplosmiddelenspecialist.
 
Ik weet niet wat de max is maar ik heb ook 2 kilo besteld en rustig in de schuur liggen. Ik wist denk ik al dat we dit jaar geen vuurwerk konden kopen :p
Een kennis van mij uit het laboratorium is er destijds wel tussenuit gepakt op het vliegveld omdat hij teveel met nitraat-achtige stoffen werkte (Onderzoek naar stikstofmonoxide op het endotheel). Er wordt dus wel goed op getest op Schiphol.
 
Kun je een closeup posten van die algjes. Blauwalg kan komen door een nitraat tekort. Met deze waarden zit je rond de 20mg co2 en dat lijkt me voldoende. Controleer wel of de circulatie goed is in je bak.

Foto van wat verder af:

full


Foto van dichterbij:

full


Her en der op de plantjes is het inderdaad wel wat donkerder groen, wat als ik op foto's kijk wel op blauwalg lijkt.

Is het aan te raden om de 'zwarte-vuilniszakken'-methode toe te passen (zie https://www.aquascaping-blog.com/blauwalg) of is het toevoegen van nitraat en goed schoonmaken voldoende?
 
Het ene (nitraat toevoegen) is om te voorkomen en moet je sowieso doen.
Het andere is om nu de algen te laten verdwijnen en is optioneel.

Ik zie geen reden om een blackout te doen. Alg is ook gewoon natuur, waarom moet dat gelijk dood? Krijg je alleen maar afbraak van en dus slechte waterwaarden.

Bij blauwalg is dat een iets ander verhaal, daar kun je echt een uitbraak van hebben, die je dus kunt stoppen met een blackout.

Dit is gewoon onschuldig.
Het lijkt me geen baardalg overigens, en penseelalg ook niet echt. wel een roodwier zo te zien.

Verder verloopt alles volgens verwachting volgens mij. Geen NO3 en weinig CO2 en wel licht er boven ==> dan krijg je alg.
 
Uit mijn eigen ervaring heeft CO2 totaal geen effect op baard en puntalg.
Ik heb heel lang dit probleem gehad. Alles geprobeerd. Van Eazycarbo toevoegen in vorm van stootkuren met injectie spuitjes tot het hele plantenvoeding schema aanpassen, 4x de hele bak op nieuw moete beplanten. En dus ook CO2 toevoegen.
Het enige wat mij geholpen heeft om ervan af te komen was 3x per week een water wissel van 10% en 1x per week alle hardware die in de bak hangt, zoals uitblaast en aanzuig van het filter, verwarming, stenen, hout, Slangetjes en diffuser eruit halen en goed schoonmaken met warm/heet kraanwater en waar kan de baardalg eraf krabben. En nabehandelen met Eazycarbo.
En je ruiten goed schoonmaken aan de binnenkant.

Dit heb ik zon 6 weken moeten doen. En heb het nu gelukkig al een jaar goed onder controle.
Ik heb verder niets gedaan aan het terugvinden van balans met voeding en CO2. Alles Doe ik nogsteeda hetzelfde als voor de baardalg explotie. Ik Dien nu ook weer CO2 toe en een voedingsschema volgens de EI methode.
Alls groeit als kool en heb geen baardalg meer.

In een ander bakkie van 60 cm ook wel eens draadalg gehad. Dat haal je er met je handen zo uit. Een kuur Eazycabo van een week en het is weg.
Maar baard en puntalg heeft mij er bijna toe bewogen om mijn aquarium weg te doen.
Ik wil niet negatief doen maar mijn ervaring met je delen.
Als je het ziet, direct aktie ondernemen want als er eenmaal veel baardalg in je bak zit heb je er heel veel werk aan om het er weer uit te krijgen.
 
Uit mijn eigen ervaring heeft CO2 totaal geen effect op baard en puntalg.
Ik heb heel lang dit probleem gehad. Alles geprobeerd. Van Eazycarbo toevoegen in vorm van stootkuren met injectie spuitjes tot het hele plantenvoeding schema aanpassen, 4x de hele bak op nieuw moete beplanten. En dus ook CO2 toevoegen.
Het enige wat mij geholpen heeft om ervan af te komen was 3x per week een water wissel van 10% en 1x per week alle hardware die in de bak hangt, zoals uitblaast en aanzuig van het filter, verwarming, stenen, hout, Slangetjes en diffuser eruit halen en goed schoonmaken met warm/heet kraanwater en waar kan de baardalg eraf krabben. En nabehandelen met Eazycarbo.
En je ruiten goed schoonmaken aan de binnenkant.

Dit heb ik zon 6 weken moeten doen. En heb het nu gelukkig al een jaar goed onder controle.
Ik heb verder niets gedaan aan het terugvinden van balans met voeding en CO2. Alles Doe ik nogsteeda hetzelfde als voor de baardalg explotie. Ik Dien nu ook weer CO2 toe en een voedingsschema volgens de EI methode.
Alls groeit als kool en heb geen baardalg meer.

In een ander bakkie van 60 cm ook wel eens draadalg gehad. Dat haal je er met je handen zo uit. Een kuur Eazycabo van een week en het is weg.
Maar baard en puntalg heeft mij er bijna toe bewogen om mijn aquarium weg te doen.
Ik wil niet negatief doen maar mijn ervaring met je delen.
Als je het ziet, direct aktie ondernemen want als er eenmaal veel baardalg in je bak zit heb je er heel veel werk aan om het er weer uit te krijgen.
Waarschijnlijk was de CO2 toevoegen wel degelijk de reden dat je van de baardalg af bent gekomen. Maar mogelijk heb je niet lang genoeg gewacht op resultaat (2 maanden bijvoorbeeld) en ben je toen de algen mechanisch gaan verwijderen.
Daardoor lijkt het voor jou alsof de waterwissels en het mechanisch verwijderen de oplossing waren terwijl het eigenlijk de CO2 was. Co2 laat de baardalg namelijk niet afsterven, het voorkomt alleen dat er nog meer nieuwe baardalg bijkomt.
 
Hier ook veel last gehad van baardalg, co2 was bij mij ook de oplossing.
Moet wel zeggen dat ik het eerst zonder heb geprobeerd.
Juiste verhouding nitraat en fosfaat deed ook al iets , maar kwam er niet vanaf.
 
Waarschijnlijk was de CO2 toevoegen wel degelijk de reden dat je van de baardalg af bent gekomen. Maar mogelijk heb je niet lang genoeg gewacht op resultaat (2 maanden bijvoorbeeld) en ben je toen de algen mechanisch gaan verwijderen.
Daardoor lijkt het voor jou alsof de waterwissels en het mechanisch verwijderen de oplossing waren terwijl het eigenlijk de CO2 was. Co2 laat de baardalg namelijk niet afsterven, het voorkomt alleen dat er nog meer nieuwe baardalg bijkomt.
Dit inderdaad! ik heb een grote baardalg uitbraak gehad. Bij mij was de oorzaak tijdens mijn vakantie 2 stroomstoringen, waardoor EN er geen CO2 werd toegediend ivm magneetventiel (weet niet hoeveel uur want weet niet wanneer de stroomstoring was begonnen) EN het filter wat een tik krijgt doordat het uren stil heeft gestaan. Daarna is alles weer stabiel, maar de ontstane baardalg verdwijnt er idd niet mee.

Mijn behandel methode: spot treatment met easycarbo en de lichtintensiteit iets verlaagd. Iedere dag, filter even uitzetten (belangrijk!) en gebied voor gebied inspuiten met easycarbo. Na 5-10 minuten kan het filter weer aan. Het filter zet je uit zodat de carbo bij de baardalg blijft hangen en niet gelijk door je hele aquarium verdeeld wordt.
Wat ook kan (en efficienter is qua carbo) is als je bijv. een 50% water wissel doet, je de delen die boven water komen bestrijkt met een kwastje of wattenstaafje gedompeld in carbo. Zo kun je grotere delen behandelen, want er is niet veel carbo nodig om baardalg te slopen.

En er schijnt wel een risico te zijn icm garnalen, echter heb ik een Japonica van mij betrapt die direct op een ingespoten stuk alg ging zitten snacken, en die leek daar niks van te merken en leeft uiteraard ook nog steeds.

Als je dan na 1-2 dagen de plukjes rood ziet worden, nog even wachten tot het wit begint te worden. Daarna, de grote witte plukken met je vingers verwijderen en evt witte restanten met een tandenborstel eraf schrobben (gaat erg makkelijk als t dood is). DIRECT daarna een grote waterverversing.

Let wel, dit is alleen symptoombestrijding. Komt de baardalg weer terug, dan heb je de oorzaak niet verholpen.
 
En toch is een co2 tekort de oorzaak van baardalg of een slechte circulatie en ook puntalg kan ontstaan door een co2 tekort.
Circulatie is nu niet anders als toen John. Ik heb nog steeds dezelfde pomp van JBL.
En wat co2 betreft.. ik heb zoveel toegediend dat de vissen aan de oppervlakte naar zuurstof hapte. Dus een tekort was er ook niet echt.
Later wel weer minder toegevoegd maar het probleem bleef.
Sanne werd er ook helemaal horendol van. Die is toen heel veel gaan lezen en elke keer kwamen we er weer opuit dat Co2 weinig tot geen invloed heeft op Baardalg.
De enige manier was de ouderwetse manier.
Alles eruit, nieuwe bodem, nieuwe planten, vissen een vakantiehuisje geven. En je hel bak ontsmetten met chloor. En daarna opnieuw indraaien.
Dat vonden we iets te rigoreus dus hebben we het op een andere manier gedaan wat tot nu toe ook heel goed gewerkt heeft. En we voeg nu zelfs weer co2 toe zonder een spoortje baardalg.

Misschien als je het net ontdekt dat je deze alg hebt en het is in een beginstadium dat Co2 wel helpt maar hier zat echt alles onder de alg.
Het groeide zelfs op de zandbodem.
Heb er bijna een posttraumatische stress syndroom aan overgehouden🤣😜.
 
Circulatie is nu niet anders als toen John. Ik heb nog steeds dezelfde pomp van JBL.
En wat co2 betreft.. ik heb zoveel toegediend dat de vissen aan de oppervlakte naar zuurstof hapte. Dus een tekort was er ook niet echt.
Later wel weer minder toegevoegd maar het probleem bleef.
Sanne werd er ook helemaal horendol van. Die is toen heel veel gaan lezen en elke keer kwamen we er weer opuit dat Co2 weinig tot geen invloed heeft op Baardalg.
De enige manier was de ouderwetse manier.
Alles eruit, nieuwe bodem, nieuwe planten, vissen een vakantiehuisje geven. En je hel bak ontsmetten met chloor. En daarna opnieuw indraaien.
Dat vonden we iets te rigoreus dus hebben we het op een andere manier gedaan wat tot nu toe ook heel goed gewerkt heeft. En we voeg nu zelfs weer co2 toe zonder een spoortje baardalg.

Misschien als je het net ontdekt dat je deze alg hebt en het is in een beginstadium dat Co2 wel helpt maar hier zat echt alles onder de alg.
Het groeide zelfs op de zandbodem.
Heb er bijna een posttraumatische stress syndroom aan overgehouden🤣😜.
Toch klopt het echt niet wat je schrijft. Baardalg is niet een of andere besmettelijke ziekte die uitgeroeid moet worden. Dat kan zelfs niet eens. Baardalg is altijd aanwezig in je bak, maar gaat flink uitbreiden bij co2 gebrek.
Zaken als alles compleet ontsmetten en opnieuw beginnen is echt niet nodig en alleen maar zonde. Het is symptoombestrijding terwijl je de oorzaak aan moet pakken.

Ben overigens wel benieuwd welke informatie dat dan was dat baardalg los staat van co2. Dat is namelijk volstrekt niet in lijn met de algemene consensus op diverse fora.

Zelf kan ik het ook gewoon eenvoudig aantonen. Als ik mijn ph 0.4 punt hoger instel, dan heb ik over 2 weken baardalg, en als ik dan de ph weer goed in stel komt er geen baardalg meer bij, maar de al gevormde baardalg zal blijven tot het ooit afsterft of verwijderd wordt

Baardalg is verder ook maar gewoon een stukje natuur he, waarom zou je dat weghalen. Lekker laten zitten, oorzaak wegnemen en wachten op een nieuw biologisch evenwicht
 
Die is toen heel veel gaan lezen en elke keer kwamen we er weer opuit dat Co2 weinig tot geen invloed heeft op Baardalg.
Ik ben ook benieuwd waar je dat hebt gelezen want ik lees overal dat het co2 gerelateerd is.



 
Nog even voor de duidelijkheid:

Mijn behandel methode: spot treatment met easycarbo en de lichtintensiteit iets verlaagd. Iedere dag, filter even uitzetten (belangrijk!) en gebied voor gebied inspuiten met easycarbo. Na 5-10 minuten kan het filter weer aan. Het filter zet je uit zodat de carbo bij de baardalg blijft hangen en niet gelijk door je hele aquarium verdeeld wordt.
Wat ook kan (en efficienter is qua carbo) is als je bijv. een 50% water wissel doet, je de delen die boven water komen bestrijkt met een kwastje of wattenstaafje gedompeld in carbo. Zo kun je grotere delen behandelen, want er is niet veel carbo nodig om baardalg te slopen.

Deze methode ALLEEN op decoratie, achterwand, steen en hout gebruiken, NIET op planten, want die smelten letterlijk weg. (sterk) aangetaste bladeren gewoon wegsnoeien.
Steen en decoratie wat overigens de bak uit kan kun je ook in een emmer overgieten met kokend water of in de emmer een flinke dosis carbo en water en een nachtje laten staan, daarna schrobben met een tandenborstel.
 
Deze methode ALLEEN op decoratie, achterwand, steen en hout gebruiken, NIET op planten, want die smelten letterlijk weg. (sterk) aangetaste bladeren gewoon wegsnoeien.
Ik heb nog nooit met carbo de spot methode gedaan maar volgens mij wordt dat wel vaker gedaan.
 
Ik heb nog nooit met carbo de spot methode gedaan maar volgens mij wordt dat wel vaker gedaan.
Nou, diverse bladplanten bij mij hadden binnen een paar dagen grote gaten of half-dode bladeren als ik er direct spot treatment op deed. Wellicht scheelt t nog per plantsoort, maar de carbo die je aan t water toevoegd met spottreatment van al het niet-plant-materiaal moet genoeg zijn om de baardalg van planten af te krijgen, al duurt dat wellicht iets langer.
 
Ja ik heb er geen ervaring mee en heb zelf wel een stootkuur al toegepast en dat werkt ook prima. Ook vindt ik dat makkelijker werken maar ja dat is persoonlijk.
 
Dat gedoe dat je baardalg krijgt als je geen co2 toedient; bullocks! Ik voeg in geen enkele bak co2 toe en heb sterke lampen erop staan. The trick? Vloeibaar nitraat toevoegen en zorgen voor een goede doorstroom. Maar goed, de co2 lobby is groot haha. Heb ook echt wel een paar kleine plekjes waar baardalg groeit in sommige bakjes maar uitbreiden doet het niet zodra ik de nitraat weer verhoog en ze uit de deadspot haal. Het verhaal dat DAT dan ook laag co2 is, misschien. Maar mijn co2 niveau is in alle bakken laag. Dus dat, peace out ;p
 
Circulatie is nu niet anders als toen John. Ik heb nog steeds dezelfde pomp van JBL.
En wat co2 betreft.. ik heb zoveel toegediend dat de vissen aan de oppervlakte naar zuurstof hapte. Dus een tekort was er ook niet echt.
Later wel weer minder toegevoegd maar het probleem bleef.
Sanne werd er ook helemaal horendol van. Die is toen heel veel gaan lezen en elke keer kwamen we er weer opuit dat Co2 weinig tot geen invloed heeft op Baardalg.
De enige manier was de ouderwetse manier.
Alles eruit, nieuwe bodem, nieuwe planten, vissen een vakantiehuisje geven. En je hel bak ontsmetten met chloor. En daarna opnieuw indraaien.
Dat vonden we iets te rigoreus dus hebben we het op een andere manier gedaan wat tot nu toe ook heel goed gewerkt heeft. En we voeg nu zelfs weer co2 toe zonder een spoortje baardalg.

Misschien als je het net ontdekt dat je deze alg hebt en het is in een beginstadium dat Co2 wel helpt maar hier zat echt alles onder de alg.
Het groeide zelfs op de zandbodem.
Heb er bijna een posttraumatische stress syndroom aan overgehouden🤣😜.
Alles in je aquarium werkt op basis van verhoudingen. Beginnend bij het licht. M.i. moeten we altijd het eerst er voor zorgdragen dat dit op orde is. Dus dus lichtintensiteit moet overeen komen met de vraag van het plantenbestand. Die hierdoor gaan groeien en vragen om bemesting. Die bemesting zal bestaan uit CO2, bemesting via de waterkolom en bodembemesting. Zodra er problemen in een bak ontstaan weten we nu zeker dat dit door een bemesting tekort komt. Immers onze belichting hebben we juist ingesteld. Zodra we baardalg zien verschijnen weten we dat dit door een CO2 tekort komt. We werken namelijk nu op de gouden driehoek manier en volgens het principe van de tekorten.
 

Bijlagen

  • gouden_driehoek-600x600.jpg
    gouden_driehoek-600x600.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 90
Dat gedoe dat je baardalg krijgt als je geen co2 toedient; bullocks! Ik voeg in geen enkele bak co2 toe en heb sterke lampen erop staan. The trick? Vloeibaar nitraat toevoegen en zorgen voor een goede doorstroom. Maar goed, de co2 lobby is groot haha. Heb ook echt wel een paar kleine plekjes waar baardalg groeit in sommige bakjes maar uitbreiden doet het niet zodra ik de nitraat weer verhoog en ze uit de deadspot haal. Het verhaal dat DAT dan ook laag co2 is, misschien. Maar mijn co2 niveau is in alle bakken laag. Dus dat, peace out ;p

Nou er wordt niet gezegd dat je (extra) CO2 moet toedienen, maar dat er geen CO2 tekort mag ontstaan want dán krijg je baardalg. Als jij goede doorstroming hebt dan is de hoeveelheid CO2 in je water, die oplost vanuit de lucht, blijkbaar voldoende.
 
Dat gedoe dat je baardalg krijgt als je geen co2 toedient; bullocks! Ik voeg in geen enkele bak co2 toe en heb sterke lampen erop staan. The trick? Vloeibaar nitraat toevoegen en zorgen voor een goede doorstroom. Maar goed, de co2 lobby is groot haha. Heb ook echt wel een paar kleine plekjes waar baardalg groeit in sommige bakjes maar uitbreiden doet het niet zodra ik de nitraat weer verhoog en ze uit de deadspot haal. Het verhaal dat DAT dan ook laag co2 is, misschien. Maar mijn co2 niveau is in alle bakken laag. Dus dat, peace out ;p
Ik herhaal met je goedvinden even je eerste zin: Dat gedoe dat je baardalg krijgt als je geen co2 toedient; bullocks! Die zin is namelijk helemaal juist op zich. Maar ik geloof niet dat iemand dit zo zegt of bedoelt. Want je kan best een bak hebben zonder baardalg en waar je geen CO2 toevoegt. Ik heb ze gehad, meerdere zelfs. In elke bak zit namelijk CO2! Maar het kan soms nodig zijn om bepaalde licht vragende planten te laten groeien om extra CO2 toe te voegen. Die planten heb ik in mijn bak. Mijn eerste aanpassing is altijd geweest; pas je licht aan op de vraag van je planten. De mijne vragen een hoge intensiteit. Dat verplicht mij ook om CO2 toe te voegen. Door die hoge intensiteit is er namelijk een grotere bemesting vraag waaronder CO2. Zou ik dit niet doen dan krijg ik gegarandeerd baardalg. Dat verzin ik niet nu, jarenlange ervaring heeft me dat geleerd.
 
Maar waarom stellen jullie dan dat je je co2 niveau moet verhogen? Als een “normaal” niveau voldoende is mits goede doorstroming?
 
Ik ben ook benieuwd waar je dat hebt gelezen
Gewoon op het internet. (Nee niet op het darkweb😜)
Tja. Waar.... het is meer dan een jaar geleden dus zal niet meer weten waar.
Licht kan het misschien geweest zijn.
Ik had altijd lampen van Dennerle. Toen een keer overgestapt naar Juwel lampen. Misschien is dat het geweest. Blijft speculeren wat de toedracht is geweest.
Ik ben er nu vanaf en dat is het belangrijkste.
 
Dat is zo Dirk en zolang het wegblijft is het goed maar het kan inderdaad met de lampen te maken hebben gehad. Bij minder licht is de vraag naar co2 namelijk kleiner.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS

Terug
Bovenaan