Ziekte Sumatraan?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,007
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Morgen allemaal.

Ik heb nu opnieuw een sumatraantje dat ik niet vertrouw. Doffe kleuren, houdt zich afgezonderd van de anderen, ook tijdens het voeren.

Iemand enig idee wat de vis mankeert? Tips zijn meer dan welkom.

IMG20230311184655_copy_720x1600.jpg
 
Geen idee zo wat hem mankeert... Ziet er niet happy uit, dat is duidelijk.

Wat is ook alweer de geschiedenis hier? Hadden de andere sumatranen hetzelfde probleem of...?

En verder hoe oud zijn ze, hoe ziet de filtering eruit (inhoud en onderhoud), evt een totaaltje van de bak. :)

Ik moet zeggen dat ik bij een vis die zich "ziekelijk" afzondert en niet eet, zelf al gauw iets heb van: hij eet niet, herstel is (bij gelijke omstandigheden) onwaarschijnlijk, hij lijdt waarschijnlijk alleen maar... ik vis hem eruit....
 
Geen idee zo wat hem mankeert... Ziet er niet happy uit, dat is duidelijk.

Wat is ook alweer de geschiedenis hier? Hadden de andere sumatranen hetzelfde probleem of...?
Nee, de andere sumatraantjes hadden niet dit verschijnsel. Een enkeling wel, die is gestorven
En verder hoe oud zijn ze, hoe ziet *de filtering eruit (inhoud en onderhoud), evt een totaaltje van de bak. :)
Leeftijd weet ik niet. Komen van 2 LFS oorspronkelijk. Verschil. In groottes.
*Filtering JBL Cristalprofi e1502.

Groffe spons (voorfilter), filter fleece, daaronder Siporax poreuze buisjes en vervolgens naar onderen weer medium (oorspronkelijke) sponzen.

Normaal gesproken, wekelijkse waterwissel 50%,.
Complete plantenvoeding van aquariumbemesting.nl.
Weinig groei- en snoeiwerk van planten.
Fosfaat 2 mg/l.
Nitraat wil maar niet genoeg stijgen 3-5 mg/l. (stockoplossing)
Ik moet zeggen dat ik bij een vis die zich "ziekelijk" afzondert en niet eet, zelf al gauw iets heb van: hij eet niet, herstel is (bij gelijke omstandigheden) onwaarschijnlijk, hij lijdt waarschijnlijk alleen maar... ik vis hem eruit....
(y)
Geen idee zo wat hem mankeert... Ziet er niet happy uit, dat is duidelijk.

Wat is ook alweer de geschiedenis hier? Hadden de andere sumatranen hetzelfde probleem of...?

En verder hoe oud zijn ze, hoe ziet de filtering eruit (inhoud en onderhoud), evt een totaaltje van de bak. :)

Ik moet zeggen dat ik bij een vis die zich "ziekelijk" afzondert en niet eet, zelf al gauw iets heb van: hij eet niet, herstel is (bij gelijke omstandigheden) onwaarschijnlijk, hij lijdt waarschijnlijk alleen maar... ik vis hem eruit....
👍

 
Nitraat wil maar niet genoeg stijgen 3-5 mg/l. (stockoplossing)
Dat is raar en wat gebeurt er als je 20mg toevoegt? Ik zou dan daarna meten en kijken of het over de 20mg is en dan bv om de dag meten om te kijken hoe snel de daling is.
Als het goed is moet je na het toevoegen net iets over de 20mg zitten met de no3.
 
Mooie bak. :) "I don't know" wat te zeggen over je vis, er zijn weinig aanknopingspunten. Anders maar aankijken en bij verslechtering of verspreiding actie ondernemen.... 🙏
 
Dat is raar en wat gebeurt er als je 20mg toevoegt? Ik zou dan daarna meten en kijken of het over de 20mg is en dan bv om de dag meten om te kijken hoe snel de daling is.
Als het goed is moet je na het toevoegen net iets over de 20mg zitten met de no3.
Ik heb nu van EasyLife Nitro weer gebruikt. 20 ml.
 
Sumatranen kunnen volgens internet 4 à 5 jaar oud worden. Als ze volwassen waren toen jij ze kreeg, kan het gewoon zo zijn dat er een paar bijzitten die hoogbejaard zijn. In dat geval, is er niets vreemds aan de hand.

Wat je NO3 betreft: ik heb sinds ik met de poeders werk, in het begin behoorlijk wat NO3 moeten toevoegen aan mijn 2m bak, maar zit nu op een stabiel niveau en hoeft er geen no3 meer toegevoegd te worden. Het kan zijn dat je planten en de bodem nog niet verzadigd zijn en je dus nog in het aanlooptraject zit?
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij wordt de toegevoegde kno3 niet in de bodem vastgehouden. Ik heb jaren ervaring met de EI maar nog nooit meegemaakt dat de nitraat door de bodem wordt opgenomen/vastgehouden.
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij wordt de toegevoegde kno3 niet in de bodem vastgehouden. Ik heb jaren ervaring met de EI maar nog nooit meegemaakt dat de nitraat door de bodem wordt opgenomen/vastgehouden.
Wat doet aquarium zand m.b.t. fosfaat wat betreft opname /vasthouden?
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij wordt de toegevoegde kno3 niet in de bodem vastgehouden. Ik heb jaren ervaring met de EI maar nog nooit meegemaakt dat de nitraat door de bodem wordt opgenomen/vastgehouden.
Kan goed zijn dat het niet in de bodem verdween, maar feit is dat ik een aantal weken/maanden elke dag makro-oplossing heb toegediend en toen was het opeens niet nodig meer. (Nee ligt niet aan mijn test, bij de Juwel is de situatie niet veranderd).
 
Hier nog steeds regelmatig hetzelfde verschijnsel. Sumatraan dat zich afzonderd van de rest en sterft.
 
Vreemd Andre en je zou bijna denken dat ze iets hebben als de andere vissen het niet laten zien.
 
Zou het het water kunnen zijn de temperatuur misschien? Hoeveel vissen deden dit nu? Iets maakt ze vatbaar vooral als het specifiek om een soort gaat
 
Temperatuur is ingesteld op 20°. Lijkt me vreemd als het dat is, maar goed misschien..
 
Temperatuur is ingesteld op 20°. Lijkt me vreemd als het dat is, maar goed misschien..
Als heel specifiek de sumatranen last hebben van iets dan betekend het wel dat hun het meest kwetsbaar zijn. Als je dan je waterwaardes iets meer in hun voordeel kan duwen zullen ze er in iedergeval baat bij hebben denk ik.

Ik denk niet dat dat de oorzaak is maar het kan ze het wat makkelijker maken. Dat geeft jou wat meer de tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Want het is een hele lastige als er verder geen symptomen zijn.

De kans dat het om een ziekte gaat waar alleen hun vatbaar voor zijn is wel kleiner dan de kans dat het niet zo is. Misschien is het beste om er op dit moment van uit te gaan dat als er iets aan de hand is dat het probleem zich snel meer kenbaar zal maken.

Maar ik hoop maar gewoon dat er niets aan de hand is en het nu klaar is ..
 
Als heel specifiek de sumatranen last hebben van iets dan betekend het wel dat hun het meest kwetsbaar zijn. Als je dan je waterwaardes iets meer in hun voordeel kan duwen zullen ze er in iedergeval baat bij hebben denk ik.

Ik denk niet dat dat de oorzaak is maar het kan ze het wat makkelijker maken. Dat geeft jou wat meer de tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Want het is een hele lastige als er verder geen symptomen zijn.

De kans dat het om een ziekte gaat waar alleen hun vatbaar voor zijn is wel kleiner dan de kans dat het niet zo is. Misschien is het beste om er op dit moment van uit te gaan dat als er iets aan de hand is dat het probleem zich snel meer kenbaar zal maken.

Maar ik hoop maar gewoon dat er niets aan de hand is en het nu klaar is ..
Ik heb de temperatuur wat hoger gezet nu. Gelukkig dat je dat aanstipte trouwens. De verwarming stond per ongeluk uit na de laatste waterwissel.
 
Ik heb de temperatuur wat hoger gezet nu. Gelukkig dat je dat aanstipte trouwens. De verwarming stond per ongeluk uit na de laatste waterwissel.
Kan de beste overkomen! Ik heb een digitale thermostaat en toen ik de steker er opnieuw indeed resette hij naar 28 ipv 23. Ik schrok me dood toen me water zo warm aanvoelde... Dat gebeurt me ook geen 2de keer. Maar die hoef ik niet uit te doen met wisselen want die ligt op 5 cm hoogte. 😄

Zelfs al zou de temperatuur verhoging niet in hun voordeel werken heb ik ook begrepen dat tijdens een infectie de temperatuur verhogen ook kan helpen dus het is hopelijk dubbel effectief 😄
 
Update....
Niet alleen Don gaf me de juiste tip, ook tijdens een gesprek met een LFS die Don ook kent kreeg dezelfde tip. Zet de temperatuur op 24° met een energiezuinige verwarming. Over een paar weken zou ik ook daarmee een verbetering moeten zien bij de planten. Dan ff een controle doen van de waterwaarden.
 
Update....
Niet alleen Don gaf me de juiste tip, ook tijdens een gesprek met een LFS die Don ook kent kreeg dezelfde tip. Zet de temperatuur op 24° met een energiezuinige verwarming. Over een paar weken zou ik ook daarmee een verbetering moeten zien bij de planten. Dan ff een controle doen van de waterwaarden.
Huh ken ik de lfs of kent de lfs mij? Dit klinkt wel creepy 😂
 
Een LFS die

Jij kent die LFS ook Don. Das heul errug veul nieh kriepie.:DD
Oh zo nee ik denk de lfs kent mij, als ik bekend zou staan vraag ik me vooral af op wat voor manier 😂 de "heb je hem weer" 😆
 
Ik zie nu weer opnieuw dat een Sumatraan zich afgezonderd houdt van de rest. De temperatuur kan het niet meer zijn. Geen idee wat wel.

IMG20230516183518.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20230516183524.jpg
    IMG20230516183524.jpg
    73.7 KB · Weergaven: 44
Zijn dat allemaal co2 belletjes? Ik vind het maar veel lijken... Je planten vinden het fijn natuurlijk maar de vissen 😅

Er is ook nog veel open plek. Als de planten uit groeien dan zullen de vissen zich waarschijnlijk ook meer in hun sas voelen 😄 hoelang staan die er nu in? Misschien moet alles nog een beetje accommoderen.
 
De CO2 blijft idd bovenin hangen. Te weinig beweging van het oppervlak geeft snel een kaamlaagje.

Ik heb het aantal belletjes niet kunnen tellen. Zal het straks proberen. Ik let vooral op de dropchecker.
 
Welke kleur heeft die en hoe bedoel je het blijft bovenin want met een spraybar zou je toch een goede circulatie moeten hebben.
Kijk eens of er verschil is in de kleur als je hem onderin gaat hangen want dan zou die daar veel donkerder zijn.
Ik werk ook met een inline diffuser en heb ook dat best veel belletjes niet oplossen en gelijk opstijgen maar de hoeveelheid co2 is wel op peil. Ik moet dus meer toevoegen omdat niet alles goed oplost en dat stijgt snel op.
 
Omdat de gaatjes licht naar beneden staan is er weinig oppervlak beweging, zo goed als niet. Ik heb ook de werkdruk iets hoger dan 2 bar om meer belletjes te kunnen toevoegen.

De planten staan er achter sinds maandag in. Ook meteen kleibolletjes erbij gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo heb ik hem ook gericht hoor maar dan zou de circulatie opzich goed moeten zijn.
 
Ja dat heb ik ook en dat komt door het iets omlaag richten maar nu gaat het wel naar de voorruit en via de voorruit naar de bodem en weer naar achter als het goed is en dan heb je een goede circulatie.
 
Ja dat heb ik ook en dat komt door het iets omlaag richten maar nu gaat het wel naar de voorruit en via de voorruit naar de bodem en weer naar achter als het goed is en dan heb je een goede circulatie.
Precies wat ik ook constateer.
 
Je vissen zijn natuurlijk niet echt gebaat bij de eimethode en de juiste dropcheckerkleur najagen. En volgens mij draait dit aquarium nog niet ontzettend lang. Ik heb gelezen dat de ei methode in verse aquariums niet aan te bevelen is.

De juiste voeding in de bodem is belangrijk maar in het water kolom word juist een leandose gewaardeerd. Planten groeien harder op een leandose in het waterkolom. Rode planten worden mooier rood. Alles groeit gewoon iets langzamer. Maar soms is trager juist gezonder. Balans is het sleutelwoord. Dat kan soms teveel van het goedde zijn.

Als een aquarium langer stabiel draait dan kan een eimethode juist zin hebben. Dan is je aquarium klaar om volgestampt te worden met overschotten en bellen. Het balans kan dan de last aan en raakt niet overbalast.

Een beetje co2 is een aquarium wel gebaat bij. Maar de overschotten en high endlampen die de hoge behoefdes stimuleren waardoor je nóg meer co2 nodig hebt dat is soms teveel van het goedde. Ten nadele van de vissen en zelfs in het voordeel van algen als de planten het zelfs soms niet eens meer weten.

En nee john dat betekent niet dat elke ei een alg moet hebben 😂
 

Terug
Bovenaan