Zelfbouw project (met voorgevormde vijver)


KoenVijver

Member
Lid geworden
24 april 2024
Berichten
9
Leeftijd
31
Hallo allemaal! Tot een jaar terug ongeveer een tweetal (verspreid) aquariums gehad. Eerst een 54L bak en daarna een kleinere van 18L. Eigenlijk niet de ruimte om een mooie bak van minstens een meter te kunnen plaatsen (en hem goed tot zijn recht te laten komen qua plek), maar had wel al vier jaar een voorgevormde vijver liggen in de schuur. Ooit gehad van mijn opa tijdens het uit huis gaan gezien deze lag weg te stoffen in zijn tuin. Hij was al bijna weg, had zelfs al de foto gemaakt om hem op Facebook weg te geven, maar tijdens het zelf fabriceren van een plantenbak, toch besloten om hem zelf te houden én een mooi plekje te geven.

Was zelf een beetje terughoudend in hem in te graven (waarvoor die eigenlijk eerst wel bedoeld was) en daarom heeft die hier ook vier jaar onaangeraakt gelegen, maar nu dit voorjaar besloten om hem dan maar met een ombouw neer te gaan zetten. Ik ben voor de duidelijkheid geen klusser. Een lamp aan het plafond hangen of een spiegel aan de muur lukt nog wel, maar veel verder komt het ook niet. Toch door de eerste lentestralen zin gekregen om wat te gaan maken en zo heb ik uiteindelijk deze plantenbak in elkaar gezet. Een goed leerproces wel, want achteraf had er in het midden ook nog wel wat versteviging gemogen. De lengte is 1m80 en met iets meer dan 30 centimeter diepte, zetten de planken in het midden toch wel iets uit. Grondlaag is denk ik +- 20 centimeter nu, dus hij zal het wel houden.

20240305_111039.jpg


20240305_113910.jpg


20240306_131159.jpg


Hiermee de smaak toch te pakken gekregen uiteindelijk om ook eens wat te gaan doen met de vijverbak. Afmetingen zijn 105x80 met een maximale diepte van 35 centimeter. Volgens de sticker een inhoud van 100 liter.

20240310_153511.jpg


Op onderstaande foto is een overzicht van de tuin. Nu wil ik wel al sinds ik er woon een vijver en zie deze vijver als een mooi leerproces. Kijken of ik een waterplant kan laten groeien, beetje aanmodderen met de inrichting en omgeving van de vijver en tevens de elektra ook maar eens gaan verleggen. Mocht het nu toch echt leuk blijven, zou ik graag het vlonder weg willen hebben en hier een grote vijver in (laten) graven. Tegels achterin zijn 50x50 dus ik gok erop dat het vlonder 200x150 is. Zie mezelf geen koi/steuren houden, maar een mooie vijver met veel beplanting en goudvissen lijkt me dan wel weer aan mooie aanwinst voor de tuin. De vijver staat ondertussen op de plek waar de barbecue op de foto staat. Redelijk uit de zon (al is deze foto alweer van een week of 4 geleden en staat de zon alweer wat hoger), maar overdags schijnt de zon over het huis heen en door het haagje, staat de vijver nu nog voor 70% in de schaduw.

Zal van het "maak" proces van de vijverombouw een aparte post maken.

20240407_113555.jpg
 
Even een tip alvast: deze vijver is niet erg diep en kan dus bij de enkele stevige vorstperiode die nog af en toe voorkomt, last hebben van de vorst. Zorg dus dat de vijver zo diep mogelijk in de grond gaat ofwel goede isolatie eromheen doen.
 
Bedankt voor het meedenken. In tegenstelling tot de plantenbak, heeft de vijver een dubbele rand. De binnenkant is ze groot als de vijver en daar rondom heb ik nog een rand gemaakt, welke volledig is gevuld met grond. De balken hiertussen zijn 8,8 cm. Dus buiten het opvullen van de vijverbak zelf, zit er dus ook nog een extra grondlaag rondom de vijver. Hier een foto tijdens het maken om een idee te geven.

20240413_170352.jpg
 
Dan zou je kunnen overwegen om de ruimte tussen de rand en de vijver op te vullen met bijv purschuim. Dat isoleert nog extra.
 
Het is een tijdje stil geweest, omdat ik recent toch alles weer heb omgegooid... Ik zal nog wel de foto's laten zien van hoe ik hem opgebouwd heb (en dan de volgende keer zal ik de foto's laten zien van hoe die uiteindelijk is geworden).

Begonnen met een binnenbak. Aangezien de balkjes aan de binnenkant weinig nut hebben voor het oog, gewoon wat resthout gebruikt wat ik nog had liggen.

20240413_155624.jpg


Vervolgens ook nog een buitenrand erom gezet en deze met vier blokken hout redelijk gelijk weten te krijgen. Maar helaas aan één kant toch verkeerd afgemeten bleek... Nu wordt een stukje toevoegen lastig en was het me het ook niet waard om opnieuw te beginnen, dus heb ik het zo gehouden. Wel nog aan de onderkant alles dichtgemaakt, aangezien er grond in komt.

20240418_162005.jpg


Hier stond die op zijn plek en was het tijd om de rand eerst op te vullen voor de versteviging. Aangezien ik de vijver toch moest opvullen met zand aan de onderkant, heb ik het grind maar laten liggen en opzij geschoven.

20240418_170205.jpg


Zo zag het eruit nadat alles gevuld was. Kwam er iets te laat achter dat de tuin natuurlijk schuin afloopt ivm afwatering en vandaar ook dat de vijver niet helemaal rechtstaat.

20240420_143106.jpg


Aangezien er nog wat hout over was, uiteindelijk ook nog een "deksel" gemaakt met hierop gaas om het meer het idee te geven dat het een vijver is.

20240424_183552.jpg


Om alvast wat vooruit te lopen op de zaken, toen ik hiermee klaar was, merkte ik toch wel dat de vijver erg klein is. Had één vijverplant gekocht, welke gelijk de hele bodem opvulde, waardoor er ook geen filter bij kon (en dan zou er al helemaal geen ruimte meer overblijven). Dus heb uiteindelijk na een paar dagen alles weer eruit gehaald. Het houten frame is wel blijven staan en nadat ik het zand/grind heb uitgeschept, is er vijverdoek in gegaan. Op zijn diepst is die ongeveer 32/35 centimeter en zit er nu ongeveer 250 liter in. Ik zal hier de volgende keer wat foto's van laten zien.

Ondertussen ook wel het idee om volgend jaar een "echte" vijver te nemen. De genoemde vlonder bleek groter te zijn dan gedacht, namelijk 2m90 bij 1m80. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil. Of een vierkante voorgevormde bak, maar aan de andere kant zou een wat "natuurlijkere" vijver ook zeker wel leuk zijn met vijverdoek. Nu wil ik dit wel uit handen gaan geven, want hoe leuk ik het ook vond om deze kleine vijverbak te maken, ik laat het echte werk toch liever aan de professionals over :)
 
Maar vind ik wel erg mooi toegewijd gemaakt van je.
Die kan later naast je toekomstige vijver als een zijmoeras verfraaien/bijdragen.
 
Bedankt, voor iemand die geen klusser is, was het ook leuk om te doen en het laat toch ook wel zien als je bezig bent dat je over bepaalde dingen niet nadenkt (zoals dus dat die verre van waterpas staat).

Hij zou wat mij betreft inderdaad niet weg hoeven, maar kan op het terras (wat op de laatste foto aan de rechterkant is). Eventueel leuk als een moeras inderdaad. Heb er nu een soort van rietplant instaan (gewoon een klein potje van nog geen 10x10, verder nog twee andere planten, maar die zijn niet hoog), maar met het net erover, zijn er al wat stengels geknakt. Zonde, want ik vind dat riet wel leuk staan.
 
Wat ik zo in elkaar geknutseld van jou zie, ga jij zeker ook zelf een folievijver kunnen maken. Ik kan het ook, en ik kan zo'n bak wel maken, maar dat kost me toch aanzienlijk meer moeite. Ik kan je wel op afstand tips en tricks en aanwijzingen geven om zelf iets moois te maken.
 
Ik had bij ons vorige huis dit in de tuin gegraven, voorgevormde bak met diverse nivo’s voor planten. Diepste punt ongeveer 70cm denk kk. En een klein vijvertje mer overloop waarop ik een filter had aangesloten. Altijd kraakhelder,
IMG_2977.jpeg
 
Wat ik zo in elkaar geknutseld van jou zie, ga jij zeker ook zelf een folievijver kunnen maken. Ik kan het ook, en ik kan zo'n bak wel maken, maar dat kost me toch aanzienlijk meer moeite. Ik kan je wel op afstand tips en tricks en aanwijzingen geven om zelf iets moois te maken.
Bedankt, maar voor zo'n groot project zie ik toch zeker graag wel de hulp van mensen met verstand. Mocht deze nu morgen ineens lek raken of toch niet sterk genoeg zijn, dan kan ik de paar kleine goudvissen die er ondertussen in zitten (4) nog overhevelen in een speciekuip tot ik hem gerepareerd heb, maar als er straks een vijver van een paar kuub zou zijn, dan wordt het toch lastig om wat grotere vissen in iets anders te huizen tot het gemaakt is haha. Dan heb ik maar liever dat het goed gedaan is en ik erop kan vertrouwen, dan dat ik in mijn enthousiasme en onervarenheid iets niet goed gedaan heb.

Voor nu is het idee om de vier goudvissen van de winter naar binnen te doen (wil hiervoor een bak kopen van minimaal 1 meter lengte, maar afhankelijk van de plek in huis misschien zelfs 1m20) en dan volgend jaar in de grote vijver te doen. Wil er sowieso geen koi karpers in hebben, maar gewoon goudvissen. Shubunkins zijn wel leuk in combinatie met goudvissen en als er wat groters in komt zou ik zelf denk ik eerder naar een zeelt neigen, maar daar moet ik me sowieso nog in inlezen. Voor nu zijn het vooral plannen in mijn hoofd.

Zal binnenkort ook wel een tekening maken van de tuin, inclusief het idee wat ik een beetje in mijn hoofd heb. Ergens vind ik dit grijze grint ook wel heel mooi samen met het folie en dan al helemaal al je aan de rand niet te diep gaat gelijk en wat beplanting kan doen.
 
Ik had bij ons vorige huis dit in de tuin gegraven, voorgevormde bak met diverse nivo’s voor planten. Diepste punt ongeveer 70cm denk kk. En een klein vijvertje mer overloop waarop ik een filter had aangesloten. Altijd kraakhelder,
Bekijk bijlage 375684
Zoiets vind ik nou heel leuk! Lekker met wat groen er omheen ook. Dat is ook wel mijn idee. Dat was mijn idee eerst ook bij dit project (vandaar dat ik de tussenschotten heb opgevuld met grond), maar ik merkte te snel dat er grond in het water kwam doordat 10 centimeter gewoon niet genoeg is om met plantjes in de weer te gaan. Maar tegen de schutting aan wat struikjes en dan ervoor planten zou ook mijn keuze zijn.
 
Die zijn ook zeker mooi ja! Ben voor deze vijver uiteindelijk voor vier gele goudvissen (Carassius Auratus) gegaan, aangezien ik de kleur mooi vond. Helaas in de praktijk in de vijver kleuren ze toch nog vrij oranje. Maar goed zijn lekker klein, dus kunnen zeker voor een jaar hier nog mooi groeien.
 
Hierbij de foto van hoe de vijver volgens het eerste idee geworden is. Zoals te zien erg krap toch wel en hoewel het erg vertekend (ook in het echt) lijkt de bak gevuld toch wel erg klein doordat hij schuin afloopt. Dus zo uiteindelijk op het idee gekomen om dit er weer uit te halen en heb ik vijverdoek besteld.

20240422_161957.jpg


Van het stuk tussenin heb ik weinig foto's, dus kan alleen laten zien hoe die uiteindelijk geworden is. Filter en een plant erin.

20240505_105541.jpg


Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Het vijverdoek moet nog wel afgesneden worden, maar ik zit er eigenlijk aan te denken om het wel langer te laten dan nodig en dan de zijkant te bedekken met een rolborder (voorbeeld van wat ik bedoel: https://www.hubo.nl/rolborder-celfix-naaldhout-o5x20x250cm).

20240513_123720.jpg


20240513_124001.jpg
 
Ken je steenfolie?
1715774106063.png
Of vijveroevermat?
1715774149717.png

Vind ik er persoonlijk mooier uitzien dan die rolborder, maar smaken verschillen uiteraard.
 
Dat is ook zeker iets om naar te kijken, bedankt.
 

Terug
Bovenaan