Zekerheidsvraagje glasdikte rimless


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,935
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een lekke juwel primo 110 (81x36x45). Als hobbyproject wil ik hier een ander bakje van maken om te oefenen met glassnijden en kitten.

Nu wil ik er een rimless bakje van maken van ongeveer 80x30x30. Het glas is 5mm dik. Nu is mijn vraag, kan dat veilig zonder stabilisatiestrips? Ik heb al een paar online calculators gebruikt die zeggen dat het kan, maar toch nog voor de zekerheid even de vraag hier ook😁
 
Volgens mij zou dat prima moeten kunnen. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat je de kit de tijd geeft om goed uit te harden. Min 72 h maar 96 h is nog beter.
 
Top, bedankt voor je reactie en tip @Ed Tensen !!
 
De meeste 60x30 bakjes zijn volgens mij 5mm dik en rimless? Dus de extra 20cm breedte zal niet zo veel doen.
 
Hoe ga je er een ander bakje van maken dan? Was toch iets met gehard glas en niet kunnen snijden... verder geen verstand van :LOL:
 
:))Volgens de een zijn die bakken van Juwel inderdaad gehard glas, maar er zijn best wat Juwels die zijn doorboord voor overlopen dus dan zou dat geen gehard glas moeten zijn… Volgens de hornbach is het floatglas. Maargoed, we gaan het wel zien of het met een glassnijder te bewerken is, anders stopt het projectje vrij snel
 
van internet: "Gehard glas is ook te herkennen met een polaroid bril. Met een dergelijke bril zijn de spanningsvlekken in het glas zichtbaar als het glas een thermische behandeling heeft ondergaan (thermisch gehard glas)"
Scheelt wat moeite.

Overigens valt het niet mee om ergens 1 cm glas af te snijden. Dus om van 81cm 80cm te maken kan wel eens tegenvallen.
 
:))Volgens de een zijn die bakken van Juwel inderdaad gehard glas, maar er zijn best wat Juwels die zijn doorboord voor overlopen dus dan zou dat geen gehard glas moeten zijn… Volgens de hornbach is het floatglas. Maargoed, we gaan het wel zien of het met een glassnijder te bewerken is, anders stopt het projectje vrij snel
Gehard glas breekt in duizenden stukken. Daar kan je niet in boren of dergelijke!
 
:))Volgens de een zijn die bakken van Juwel inderdaad gehard glas, maar er zijn best wat Juwels die zijn doorboord voor overlopen dus dan zou dat geen gehard glas moeten zijn… Volgens de hornbach is het floatglas. Maargoed, we gaan het wel zien of het met een glassnijder te bewerken is, anders stopt het projectje vrij snel
Ik lees online (ook van Juwel zelf) dat Juwel-bakken enkel floatglas zouden bevatten. Gezien het prijspeil van de bakken ook wel waarschijnlijk. :) De Rio 240 en 300 hier hebben ook duidelijk normaal glas.
 
Ik lees online (ook van Juwel zelf) dat Juwel-bakken enkel floatglas zouden bevatten. Gezien het prijspeil van de bakken ook wel waarschijnlijk. :) De Rio 240 en 300 hier hebben ook duidelijk normaal glas.
Top, dank voor je bevestiging Gino! Dan moet het vast goedkomen
 
Gisteren de lekke juwel primo 110 opgehaald en vandaag gedemonteerd. Viel tegen om sommige dunne kitnaden los te krijgen maar het is gelukt. Bijna alle kitresten zijn inmiddels verwijderd en het glas staat nu te drogen.
Nu eens nadenken welke maat bakje ik er van wil maken!
 

Bijlagen

  • IMG_6584.jpeg
    IMG_6584.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 24
  • IMG_6585.jpeg
    IMG_6585.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 22
  • IMG_6588.jpeg
    IMG_6588.jpeg
    3 MB · Weergaven: 25
  • IMG_6589.jpeg
    IMG_6589.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 25
Vandaag geprobeerd het glas te snijden. Na talloze filmpjes te hebben bekeken en her en der wat te hebben gelezen vol goede moet afgemeten en begonnen. "Als het goed is breekt het vrij makkelijk langs de snijlijn". Nou... Dat was absoluut niet het geval, lijkt me dat ik iets fout doe maar ik heb een duidelijk hoorbare en zichtbare lijn, en toch kan ik met een lat eronder met mn hele gewicht op de ene kant drukken en breekt er niets. Uiteindelijk zoveel kracht gezet dat er een hoek afbrak, redelijk in de buurt van de lijn maar dat stuk is dus nu zo goed als nutteloos. Als iemand nog een gouden tip heeft ga ik het later deze week nog een keer proberen maar ik ben bang dat dit project een vroeg einde kent
 
Eerst het beschermdopje van de snijder afhalen;)

Zonder gekheid. (overigens ben ik geen expert maar ik snij wel eens glas en ervaar er geen problemen mee)
Zorgen dat het mooi schoon is. even met een doekje terpentine ofzo.
Snijden aan het einde van het glas is altijd wat lastig dus ik snij altijd langs een liniaal of lat vanaf het midden eerst de ene kant op en daarna vanaf het midden naar de andere kant. redelijk drukken zodat hij echt in het glas krast.
Dan de snijrand op de rand van het werkblad leggen, iets optillen en in een vloeiende beweging naar beneden zodat de rand breekt op de rand van het werkblad.

Ik leg er geen lat onder en begin zeker niet te drukken of trekken. komt geen kracht aan te pas. Het is makkelijker een lange lengte door midden te snijden dan ergens een dun strookje af te snijden.
 
Is het niet mogelijk dat je dit vraagt aan een glassnijder om te doen? De glashandel zal het niet gratis doen denk ik maar ja dan heb je het wel goed gesneden.
 
Dat is natuurlijk niet het idee van “zelfbouw projecten” 😉
Dat snap ik maar als het niet zelf goed lukt is dat beter dan alles te verknoeien waardoor je niets meer kan "bouwen";).
Ik heb er geen ervaring mee en het was ook niet meer dan een tip.
 
Een beetje oefenen met glassnijden.
Niet meteen een aquarium in 1 keer dat is much hoor!
Kun je makkelijker kopen ook.
 
ja het idee was om het helemaal vanaf 0 te doen, dus en het snijden, en het kitten en het maken van het meubeltje. Ik zal dit weekend nog eens een poging wagen!
 
je moet wel min. 5 cm van de kant blijven om te snijden , anders kan je niet breken (te small)
het breken kan op veel manieren , met dik glas gebruik ik een klein drukpuntje onder het glas op het einde (je drukt dus vanaf de buitenkant) onder de snijlijn .
En dan lichtjes drukken en dan breekt het glas mooi open (en het belangrijkste HAAKS)
tot 6mm hoef je echt niet hard te drukken .
En veel oefenen (en bij oude ruiten gaat het wel eens mis, bij mij ook nog altijd)
En een goeie glassnijder helpt ook al veel .
 

Terug
Bovenaan