Zeewater avonturen van Ed Tensen


Moeten er nog gaten worden geboord of zat er al een overloop in ?
Of heb ik daar overheen gelezen ?
Of wou je dat met potfilter realiseren wat je iets terug schreef?
Er zitten geen overlopen in. Filtratie gaat gebeuren met potfilters en wierfilters.
 
heel benieuwd hoe je dat goed voor elkaar krijgt.
En vooral dat het veilig is zonder natte vloer te krijgen.
 
heel benieuwd hoe je dat goed voor elkaar krijgt.
En vooral dat het veilig is zonder natte vloer te krijgen.
Dat is iets wat ik de komende periode goed ga bekijken. Ik heb een idee, maar of dit goed matched met de praktijk......

Wil het wierfilter een losstaand systeem gaan maken met een aanvoer en terugvoer via een opvoerpomp. Ik wil hier het UV filter ook op gaan aansluiten, op de retour dus. De opvoer moet daar dan wel genoeg capaciteit voor hebben.
 
Dat is iets wat ik de komende periode goed ga bekijken. Ik heb een idee, maar of dit goed matched met de praktijk......
Ik zou rond gaan vragen of iemand er een overloop in wil maken met 2 gaten . Denk dat het een hoop gedoe gaat schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ed ik ben het met Ice78 eens dat dit natte voeten gaat opleveren, je kan namelijk niet of nooit evenveel water in de bak pompen en terug afvoeren zonder een gat in je aquarium en een pvc afvoer.

Ik weet niet welk idee je voor ogen hebt maar als er per kwartier 1 liter meer water omhoog gaat en niet exact ook weer omlaag dan loopt de bak over.
 
Ik ga het checken heren wat het beste scenario is. Het liefst doe ik het zonder extra gaten. Jacques van Ommen draait ook op een dergelijke manier en dat al 30 jr.

De 2.40 staat namelijk met kast en al op de betonnen vloer met de houtenvloer ertegenaan gelegd. Ik kan deze bak niet simpelweg even verschuiven of het aquarium even losschuiven van de kast om extra gaten te laten boren.

Ik heb 2 droogkamers links en rechts, hier passen genoeg atributen doorheen. Tussen de kast schotten heb ik aan de achterkant ook genoeg ruimte om leidingwerk aan te leggen, dus dat geeft ook mogelijkheden.

Er komt een goede solide oplossing, welke dat precies is wordt de komende maanden duidelijk in ieder geval. Het meedenken waardeer ik trouwens enorm šŸ˜‰, want ik loop met dezelfde vragen rond.

Gr. Ed
 
Er zijn wel externe overlopen (hangon) te koop.
Of dat makkelijk werkt ā€¦. Weet ik niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Een goede basis is wel belangrijk maar dat weet je ongetwijfeld zelf ook.
Ben benieuwd naar je ideeen en blijf je volgen.
 
Ben zelf niet zo voor 2 gaten boren, een gat boren van rond 50 mm.Kan veel retour water aan.Maar ik begrijp een klein beetje dat je misschien angst heb voor het laten boren van een gat in de bodem.
Ik heb zelf al veel gaten geboord in glas, en het belangrijkste is dat je een boor gebruikt die niet slingert, een sterke accuboor kan met een laag toerental wel wat aan.
 
Ben zelf niet zo voor 2 gaten boren, een gat boren van rond 50 mm.Kan veel retour water aan.Maar ik begrijp een klein beetje dat je misschien angst heb voor het laten boren van een gat in de bodem.
Ik heb zelf al veel gaten geboord in glas, en het belangrijkste is dat je een boor gebruikt die niet slingert, een sterke accuboor kan met een laag toerental wel wat aan.
Het is niet zozeer de angst voor een gat(en) boren, maar dit moet veelal wel gekoeld worden met water. De boor moet tevens door mijn aquariummeubel, dit in combinatie met water zie ik niet zo zitten eigenlijk.
 
Ben zelf niet zo voor 2 gaten boren, een gat boren van rond 50 mm.Kan veel retour water aan.Maar ik begrijp een klein beetje dat je misschien angst heb voor het laten boren van een gat in de bodem.
Ik heb zelf al veel gaten geboord in glas, en het belangrijkste is dat je een boor gebruikt die niet slingert, een sterke accuboor kan met een laag toerental wel wat aan.
2 gaten is eigenlijk beetje de standaard geworden lijkt het. 1 overloop en 1 noodoverloop. Zelf boren zou ik zelf niet aan beginnen dat zou ik fijn uitbesteden.
De hang on overlopen kan je aan de bak hangen en werken zonder gaten.
 
Je hebt ook overlopen die ze aan de zijkant hebben met gat in het glas van de zijruit . Er zijn opties genoeg.
 
Ice 78 een ( of ) 2 gaten in de zijkant zou ik niet toevertrouwen aan iemand die nog nooit een gat geboord heeft in glas, daar heb je een vaste hand voor nodig, neerwaarts verticaal is vele malen makkelijker/ simpeler.
 
Ed tijdens het boren van een gat kun je de vierkante omgeving afplakken met stopverf zodat er een klein laagje water in de vierkante ruimte staat. Ik zou het zelf met zekerheid aandurven met steeds het gebruik van een plantenspuit om het glas te koelen, na steeds weer een millimeter dieper te boren.

Je kunt niet met een glasboor door het onderstel, je zult de bak echt moeten verschuiven na markering va het geboorde gat en met een ronde gatenboor het gat met een gatenboor behoorlijk te vergroten zodat er ruimte is om de koppeling goed aan te draaien.

Mocht je niet te ver van postcode 3334 vj vandaan wonen dan wil ik overdenken om jou van een gat in het aqauarium te voorzien.
 
De hang on overlopen kan je aan de bak hangen en werken zonder gaten.
Is een topic over zag ik:

 
John, een overloop zonder gaten in de bodem zonder een doorvoer gaat niet werken.Het bestaat maar is te risicovol.
 
Ice 78 een ( of ) 2 gaten in de zijkant zou ik niet toevertrouwen aan iemand die nog nooit een gat geboord heeft in glas
Je hoort mij ook niet zeggen dat hij dat zelf moet doen. Denk dat hij dat ook wel te risicovol vind .
 
Kun je de doorvoer niet in het schuine stuk glas van de droogkamer maken? Mocht je bang zijn dat het mislukt hoef je alleen het ruitje te vervangen. Wel checken of er genoeg ruimte is voor de doorvoer, al heb je deze ook onder 90 graden.

Verticaal boren is trouwens niks moeilijker dan horizontaal. Je moet even een hulpstukje maken. Pak een plankje. Boor hier met een gatzaag een passend gat in en zet deze met een lijmklem op de juiste positie. De glasboor kan dan niet meer weglopen en hoef je alleen nog maar te richten en met een stroompje water te koelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ice 78 zo heb ik dat ook niet bedoeld, denk enkel maar mee in oplossingen.
 
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ik een gesloten algensysteem neem zoals bv de Tunze algen reactor 3182. Maar nogmaals ik ga eerst even op informatie uit. Aangezien dit toch een aardige investering is, wat het dubbel en dwars waard kan zijn natuurlijk.
 
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ik een gesloten algensysteem neem zoals bv de Tunze algen reactor 3182. Maar nogmaals ik ga eerst even op informatie uit. Aangezien dit toch een aardige investering is, wat het dubbel en dwars waard kan zijn natuurlijk.
Jazeker en je kan zelfs bij een gesloten systeem blijven met een hangon afschuimer. Er blijft genoeg om over na te denken.
 
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ik een gesloten algensysteem neem zoals bv de Tunze algen reactor 3182. Maar nogmaals ik ga eerst even op informatie uit. Aangezien dit toch een aardige investering is, wat het dubbel en dwars waard kan zijn natuurlijk.
Het is een dure tak van de hobby Ed en ik vermoed dat een hobby als dammen/schaken een stuk goedkoper is;)
Ik heb een hang on aan de eerste kleine bak gehad maar het is jammer dat dan weer zo in het zicht hangt.
 
Het is een dure tak van de hobby Ed en ik vermoed dat een hobby als dammen/schaken een stuk goedkoper is;)
Ik heb een hang on aan de eerste kleine bak gehad maar het is jammer dat dan weer zo in het zicht hangt.
Een hobby kost nu eenmaal geld, maar kan zoveel terug geven. Hang ons zullen voor mij waarschijnlijk geen optie zijn. De 2.40 is een dichte bak en de Trofis wordt dat ook, de intentie is ook dat beide zonder eiwit afschuimers gaan draaien.
 
Om ervoor te zorgen dat een Tunze algen reactor 3182 of 3181 schoon blijft, zou ik ervoor kunnen kiezen om een Eheim voorfilter te gebruiken. Enige nadeel hiervan is dat je 1-2x deze voorfilters even moet schoonmaken. Of ik voor de Tunze's ga kiezen weet ik nog niet, maar dit zou zomaar een heel goed systeem kunnen zijn in totaal.
 
Een hobby kost nu eenmaal geld, maar kan zoveel terug geven. Hang ons zullen voor mij waarschijnlijk geen optie zijn. De 2.40 is een dichte bak en de Trofis wordt dat ook, de intentie is ook dat beide zonder eiwit afschuimers gaan draaien.
Ja met een dichte bak gaat dat lastig Ed. Ik zou zelf niet als beginneling zonder afschuimers gaan draaien om eerlijk te zijn maar goed dat is je eigen keus natuurlijk.
Het is allemaal veel gevoeliger en kwetsbaarder dan met zoet dus als alles toch niet goed draait dan kun je problemen krijgen. Wellicht dat er voor gevorderden andere methoden zijn dan een afschuimer maar ik zou daar niet als starter mn handen aan willen branden maar goed zoals ik al zei dat is je eigen keus en best wel gewaagd denk ik;)
 
Dat valt echt wel mee hoor John. Een goed draaiend wierfilter pakt sowieso al meer nitraat en fosfaat weg dan een eiwit afschuimer. Dit is uit testen gebleken, 8x bij lage voerdruk en 3x bij hogere voerdruk. Naast wierfilters zal ik ook wekelijks 8-10% water gaan wisselen en 1x 25% per kwartaal. Verder ga ik ook wekelijks meten om de belangrijkste waardes in de gaten te houden en waar nodig bij sturen.

Ook niet onbelangrijk is dat beide bakken niet vol komen te zitten met vis, waardoor het evenwicht zoek kan raken omdat de filtratie dat niet aankan. Alles draait om evenwicht! Vooral bij de van Ommen methode, al geef ik hier wel een moderner tintje aan šŸ˜‰.
 
Kijk, hier wordt nagedacht. Ik ga je volgen, want ben heel benieuwd (of had idd at al gezegd?).
 
Klopt helemaal en ik denk nog meer dan bij zoet maar zo te lezen weet je wel waar je aan begint.
Vind het altijd wel leuk om te volgen als mensen het anders doen dan andere.
goed advies geven over deze manier kan ik dan weer niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Vind het ook wel dapper als je zo gaat draaien maar hoop alleen niet dat het een teleurstelling word.

Zelf ben ik meer van de traditionele methodes , apparatuur en overlopen.
Zaken die zich bewezen hebben.
Dat de methode die van Ommen gebruikt werkt voor hem geloof ik best maar er zijn dan ook weer 350 000 andere mensen in Nederland die niet voor deze methode hebben gekozen.

Maar een topic zoals deze zal altijd leerzaam zijn en ook voor andere leden die een bak bezitten zonder overloop en eens iets van zeewater willen proeven.

Nogmaals zet hem op en blijf vooral posten šŸ’ŖšŸ’Ŗ
 
Ik ben natuurlijk niet de enigste he die zo gaat draaien šŸ˜‰. Vooral in Amerika zijn er genoeg die draaien zonder eiwitafschuimer, wierfilter is daar ook sterk in opkomst. Ik blijf zeker posten šŸ‘.
 
Vooral in Amerika zijn er genoeg die draaien
Soms draaien ze ook door in Amerika maar ik zal geen naam noemen:pp
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden Ed en ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken.
 
Weer wat apparatuur gekocht. Een Eheim prof 250T voor de Trofis. Wil geen verwarming in het zicht hebben in die bak.

2 voorfilters van Eheim voor beide wierfilters. De wierfilters zelf worden die van Tunze. Voor de 2.40 mtr de 3182 en voor de Trofis de 3181.

Verder nog wat installatiesets van Eheim gehaald. Voor de wierfilters maar ook voor de huidige filters. Al het leidingwerk van de 2.40 mtr gaat eruit en vervang ik voor zoveel mogelijk demontabelle maar strak uitziende aan- en retour buizen. Dat lijkt mij een stuk handiger in ieder geval.

Aankomende week ga ik de 2.40 helemaal leeg halen en komt de Trofis beneden te staan.

Zal ook een offerte aanvraag bij Strijker aquariums gaan doen om een kap te laten maken voor de Trofis.

Qua apparatuur staat dan alleen de verlichting, koel ventilatie en de wierfilters nog op het programma, maar zodra de bakken schoon zijn eerst maar eens de benodigde hoeveelheid steen gaan bestellen om daarmee eens lekker te knutsellen šŸ˜‰.
 
1 redelijk schone Trofis, klaar om naar beneden te gaan van de week.

20240505_170838.jpg
 
Erg netjes Ed en dat is een bak zonder kitranden zie ik? Hoe worden die delen glas dan bevestigd? Is dat met een bepaalde lijm?
De Reefer hier heeft ook geen kit in de hoeken maar de delen zijn wel verlijmd met kit volgens mij want dat is zwart en ik denk dik 2 mm dik. Tja ik ben geen techneut zoals je al merkt;)
 
Gewoon gekit hoor John, maar zo dat het niet "stoord".
 

Terug
Bovenaan