wormen in vissen


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,163
Locatie
Rotterdam
Hey goede dag,
ik heb al 2x een plots wit wazig oog gekregen op mijn vissen. Dit is ook beide keren weer weggegaan na een waterwissel en wat zout toetevoegen.
Echter zie ik nu dat een andere vis dit ook heeft maar komen er plots ook wormpjes uit hem.

Wat is het en wat kan ik eraan doen?
 
Waar komen de wormpjes uit de vis?
 
Waar komen de wormpjes uit de vis?
voornamelijk uit zijn rug. Of tenminste daar zie ik ze goed opzitten. Andere kenmerken zijn witte plekjes op zijn lichaam.
 
Ik ben geen expert op het gebied van ziekten dus misschien kan een ander lid je helpen maar tegen wormen werkt het net genoemde middel wel erg goed.

Misschien kun je nog een duidelijke foto posten.
 
.hij ziet er echt heel slecht uit... normaal zien mijn vissen er echt niet zo uit. Gelukkig zijn meervallen nogal sterk dus zal hij het wss wel overleven. Ik heb hem nu al een jaar of 10 denk ik...

Weer wat geleerd... quarantaine tanken voor nieuwe vissen zijn handig. Arme beesten zitten hier dus waarschijnlijk al 3 maanden mee want dat was de laatste x dat ik een nieuwe vis haalde. Die er toen idd ook heel slecht uitzag.
 

Bijlagen

  • 0-1.jpg
    0-1.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 144
  • 0.jpg
    0.jpg
    104.8 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:
De enige worm op de vis zichtbaar ken ik de ankerworm. Google even. Zitten ze echt vast op de vis? Kijk eens naar het poepgat of je ze daar uit zie komen? Wellicht dat hij ze uitpoept en dan op de vis vast gaan zitten?

De levamicil van manaus is een prima middel voor sommige wormen maar ik weet niet of dit ook werkt tegen ankerworm. Google even de home pagina van manaus daar staan stukjes tekst en foto s van wormen.

Hoop dat je mooie kogeltje het niet hebben
 
Ik lees dat fenbendazol tegen een hoop soorten werkt. Is goed verkrijgbaar zo te zien. Kun je dat evt nog overwegen.
 
Dit zou ook tegen ankerwormen moeten werken:

 
Volgens mij gebruikt @Nicolientje-W Lernex Pro. voor wormen problemen.

Ik zou overwegen de vis apart te plaatsen want ik vertrouw die witte stipjes op de vis ook niet. Ik weet niet of het witte stip is of beschadigingen van wormen die daar in de slijmhuid hebben zitten graven. Dat oog zou ook nog een iets bacterieels kunnen zijn. Gezien je aangeef dat het al een poosje fout zit kan de vis al erg verzwakt zijn en in een cirkeltje zit van allerlei ellende.

Ik weet niet in wat voor staat de rest van je vissen eruit ziet? Hebben die ook de witte stipjes op de slijmhuid? De wormen kuur die je ga gebruiken zeker in je aquarium doen ivm baby wormen toestanden.
 
De enige worm op de vis zichtbaar ken ik de ankerworm. Google even. Zitten ze echt vast op de vis? Kijk eens naar het poepgat of je ze daar uit zie komen? Wellicht dat hij ze uitpoept en dan op de vis vast gaan zitten?

De levamicil van manaus is een prima middel voor sommige wormen maar ik weet niet of dit ook werkt tegen ankerworm. Google even de home pagina van manaus daar staan stukjes tekst en foto s van wormen.

Hoop dat je mooie kogeltje het niet hebben
ha bedankt voor de reactie. Ik denk ook dat het ankerwormen/nematoden zijn. Wel weird want er zit werkelijk niks bij zijn anus. Ik heb net een 25% waterwissel gedaan en 500ml anti-worm toegediend (Colombo Dactycid ). Hopelijk werkt dit.
Ik zag echter staan op de verpakking dat het niet hoort toegeddient te worden met koolfilters. Echter is mijn pomp 30% koolfilter....

Eehm dus komt dat goed?

De kogelvis zit niet bij de roofvissen gelukkig. Net als de channa's heeft die zijn eigen bak. Dus vermoed/hoop dat het daar niet inzit.
 
Ik zag echter staan op de verpakking dat het niet hoort toegeddient te worden met koolfilters. Echter is mijn pomp 30% koolfilter....

Eehm dus komt dat goed?
Nee, want je koolfilter wil juist de medicijnen eruit halen, dus deze zal je moeten verwijderen.
 
Volgens mij gebruikt @Nicolientje-W Lernex Pro. voor wormen problemen.

Ik zou overwegen de vis apart te plaatsen want ik vertrouw die witte stipjes op de vis ook niet. Ik weet niet of het witte stip is of beschadigingen van wormen die daar in de slijmhuid hebben zitten graven. Dat oog zou ook nog een iets bacterieels kunnen zijn. Gezien je aangeef dat het al een poosje fout zit kan de vis al erg verzwakt zijn en in een cirkeltje zit van allerlei ellende.

Ik weet niet in wat voor staat de rest van je vissen eruit ziet? Hebben die ook de witte stipjes op de slijmhuid? De wormen kuur die je ga gebruiken zeker in je aquarium doen ivm baby wormen toestanden.
De rest van de vissen in de bak gaat het eigenlijk verbazend goed mee. Mogelijk omdat mijn meeste vissen heftig geschubd zijn wat werkt tegen wormen en misschien ook omdat het labyrinth vissen zijn.

Ik merkte dat mijn meerval de laatste tijd meer beschadigd was. Ik denk eigenlijk dat dit komt omdat hij verzwakt is door de wormen en daardoor een doelwit geworden is voor de polypterus. Maar hij is sterk en robuust en de ena grootste vis. Ik zou hem appart kunnen zetten maar denk eigenlijk dat dat geen goed idee is.
Hij is 34cm en dus niet heel gemakkelijk te huis vesten in een tijdelijke bak.
 
Nee, want je koolfilter wil juist de medicijnen eruit halen, dus deze zal je moeten verwijderen.
aah shit. eehm maar dan heb ik helemaal geen goede filter meer in een roofvis bak. Is dat werkelijk een goed idee?
ivm met een verzwakte vis die wss behoorlijk vatbaar is voor bacteriën / schimmels enzo.
 
Ik heb net een 25% waterwissel gedaan en 500ml anti-worm toegediend (Colombo Dactycid ). Hopelijk werkt dit.
Handig.

Ik zag echter staan op de verpakking dat het niet hoort toegeddient te worden met koolfilters. Echter is mijn pomp 30% koolfilter....

Eehm dus komt dat goed?
Minder handig. :p Op die manier krijg je onvoorspelbare resultaten. Dan kun je --ben ik bang-- net zo goed de kristallen bol erbij pakken en kijken of er gezonde vissen in het verschiet liggen.
 
Hey eehm. Op het monsterfish forum zeggen ze dat de wormen helemaal niet schadelijk zijn....
Klopt dat? want ik verneem iets anders als ik naar jullie luister en naar de vis kijk
 
De kool zal nu al de meds eruit getrokken hebben :br:

Ik weet niet of de dactycid iets met ankerworm doet. Dit is een ander soort worm dan huidworm en kieuwworm, deze kun je niet zien met het blote oog. De ankerworm ontstaan/leven ook niet in de darmen dus zie je niets uit poepgat komen dat zijn weer andere wormen.

Je kunt ze ook met een pinchet van de vis aftrekken :cool: Leuk klusje voor een regenachtige middag. Als je worm zie met 2 bolletjes aan het uiteinde die vooral dat zijn de vrouwtjes met eieren in die bolletjes.
 
Hey eehm. Op het monsterfish forum zeggen ze dat de wormen helemaal niet schadelijk zijn....
Klopt dat? want ik verneem iets anders als ik naar jullie luister en naar de vis kijk
Sommige wormen kunnen geen kwaad in een aquarium maar wormen die stukjes van je vis afvreten lijkt me toch wel een probleempje voor de vis.
 
De kool zal nu al de meds eruit getrokken hebben :br:

Ik weet niet of de dactycid iets met ankerworm doet. Dit is een ander soort worm dan huidworm en kieuwworm, deze kun je niet zien met het blote oog. De ankerworm ontstaan/leven ook niet in de darmen dus zie je niets uit poepgat komen dat zijn weer andere wormen.

Je kunt ze ook met een pinchet van de vis aftrekken :cool: Leuk klusje voor een regenachtige middag. Als je worm zie met 2 bolletjes aan het uiteinde die vooral dat zijn de vrouwtjes met eieren in die bolletjes.
uchh... nasty 😖. Denk je echt dat de koolfilter zo goed werkt daartegen? Misschien ben ik lucky sinds ik het kool wel al 1.5 jaar niet heb vervangen waardoor het mss niet goed werkt tegen het medicijn?
Ik heb morgen helaas een tentamen en moet nog zoveel doen. Heb eigenlijk helemaal geen tijd hiervoor. Maar zal hem inderdaad maar gewoon ouderwets met de pincet helpen.
 
Volgens mij is het nooit handig om kool in de filter te houden of niet te vervangen want volgens mij kan dat stoffen weer loslaten op een bepaald moment.
 
Denk je echt dat de koolfilter zo goed werkt daartegen? Misschien ben ik lucky sinds ik het kool wel al 1.5 jaar niet heb vervangen waardoor het mss niet goed werkt tegen het medicijn?
aah shit. eehm maar dan heb ik helemaal geen goede filter meer in een roofvis bak. Is dat werkelijk een goed idee?
Lucky you! Na 1,5 jaar kun je er denk ik wel van uitgaan dat de kool weinig meer doet.

Mooie gelegenheid om de kool eens te vervangen door iets anders? Want waarom zou een roofvissenbak zoveel kool nodig hebben. Kool is ultrafijne filtratie (zo fijn dat medicatie er dus in vast blijft zitten), raakt daardoor snel verzadigd en heeft zodoende voor de langere termijn niet zoveel nut.
 
Lernex pro heb ik inderdaad gebruikt tegen camalnuswormen, ook omdat dit specifiek werd aangeraden door andere L-nummerkwekers omdat veel antiwormenmiddeltjes niet of slechts maar voor de helft werken (waaronder die dactacyd) en die lernex pro beviel uitstekend
 
Super bedankt allemaal. Ik probeer de dactacyd even een week uit. Als er niks veranderd haal ik Lernex pro.

Prettig dat het kool is uitgewerkt. Moet het inderdaad binnenkort eens vervangen. Het is niet alleen koolfilter hoor. Dat zijn maar 2 lagen van de 6. Dus als het goed is filtert het alsnog redelijk goed.
 
Hey even een update. De wormpjes zijn plots ook uit / op de klimbaars aan het komen. (denk dat ze eigenlijk met deze vis zijn meegekomen sinds dit mijn laatst gekochte vis was en die op het begin ook in een heel slechte conditie was toen ik hem kocht). Ook zie ik ze nu in de bak drijven overal. Dus ik vermoed dat ze langzaam uit de vissen komen en het spul dus goed blijkt te werken.

Of zoals iemand op het monsterfish forum zei, het zijn helemaal geen slechte nematode maar gewoon afval eters omdat ik teveel heb gevoerd de afgelopen tijd.

Either way de meerval ziet er plots stukken beter uit en beweegt ook meer wat een goed teken is.:smitten:
 
Fijn dat het lijkt te werken. Wat voor wormen het ook zijn maar wormen die je vissen als afval zien wil je er niet in hebben. Zou wel even wat meer gaan verversen. Weet niet hoeveel wormen het zijn maar wie weet hoeveel er nog in je bodem liggen dood te gaan en in welke mate dit je watertje belast. Je kunt gewoon even NO2 meten met de kuur erin dit geeft geen afwijkende waarde die je meet. Hoop dat je vis wat opknapt.
 
Fijn dat het lijkt te werken. Wat voor wormen het ook zijn maar wormen die je vissen als afval zien wil je er niet in hebben. Zou wel even wat meer gaan verversen. Weet niet hoeveel wormen het zijn maar wie weet hoeveel er nog in je bodem liggen dood te gaan en in welke mate dit je watertje belast. Je kunt gewoon even NO2 meten met de kuur erin dit geeft geen afwijkende waarde die je meet. Hoop dat je vis wat opknapt.
ja ik moet 48 uur wachten voor het medicijn en dan 25% verversen volgens de handleiding.
 
Oehhh heb je een nieuwe Ctenopoma gekocht??? (De oude leeft dan niet meer neem ik aan.) Fotoooooosssss
ja de oude had ik al een jaar of 5 denk ik. Hij was helaas dood gegaan (denk door ouderdom sinds hij geen wonden had).
Heb toen een tattooage laten zetten van hem, en toen ik de tattoo had moest ik eigenlijk ook meteen weer een nieuwe klimbaars halen. Ze zijn zo leuk en prachtig.
 
Alles gaat goed, lijkt inderdaad een niet schadelijke worm te zijn. Ze zitten er nog in maar zie ze eigenlijk niet meer op de vissen. Ook zijn het er nu een stuk minder.

Ik ben wat minder aan het voeren en doe nu 2x per week waterwissels van 30% . Alles ziet er goed uit en sterk.
 
Dat is goed nieuws nekko. (y)

Leven die wormen dan nog wel na dactycid?

Je monster vis is ook weer herstelden dei witte plekjes weg?
 
Dat is goed nieuws nekko. (y)

Leven die wormen dan nog wel na dactycid?

Je monster vis is ook weer herstelden dei witte plekjes weg?
ja er leven er nog een aantal. De bullhead meerval ziet er goed uit. Witte plekjes zijn weg
 
De meerval is helaas overleden gister. Nou denk ik eigenlijk dat de wormen inderdaad detris wormen zijn en niet schadelijk. De meerval had ik al rond 8 jaar misschien nog wel langer. Ze werden blijkbaar ook maar 5 jaar gemiddeld dus denk ik dat het gewoon door ouderdom komt. De andere vissen zien er allemaal goed uit. Wormen zijn nog niet helemaal weg maar ga zo de bak schoonmaken. Was een joekel van 34cm
 
Toch een mooie leeftijd bereikt dan. ^^
 
Ja, ik hoop dat zijn broer het nog wat langer volhoud maar die zal ook wel snel zijn einde bereiken helaas.
 

Terug
Bovenaan