Wie weet wat voor soort vis dit is?


Jaxen

Member
Lid geworden
30 november 2022
Berichten
8
De aanbieder van deze vis geeft aan dat het een doktersvis is. Maar als ik dat op google zoek vind ik een heel ander type.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-10-09 181846.jpg
    Screenshot 2023-10-09 181846.jpg
    23.1 KB · Weergaven: 83
  • Screenshot 2023-10-09 181931.jpg
    Screenshot 2023-10-09 181931.jpg
    31.6 KB · Weergaven: 84
Weet die aanbieder de Latijnse naam niet? Nederlandse namen aan vissen geven is niet altijd handig want er zijn soms meerdere namen voor hetzelfde visje in omloop.
 
Ja, de richting weet ik wel maar de latijnse naam niet. Een labeo maar in het zwart.
Verwand met de vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchos bicolor)
 
Bedankt! De aanbieder is overtuigd dat het een doktersvis is. Met de info dat het onder de Labeo valt kan ik uitzoeken welke omstandigheden deze vissen nodig hebben en of zij bij mijn vissenbestand passen.
 
Denk ik ook! Geen labeo maar doktersvis. Heb gisteren nog een half uur labeosoorten zitten vergelijken, zr lijken er kwa vorm op maar de garra rufa (doktersvis) lijkt kwa vorm en kleur identiek op die in de fotos hier boven.

Over deze vis staat ook geschreven: Houdt er rekening mee dat Garra’s in groep gehouden moet worden, bij voorkeur tussen 6-8 dieren. In de groep ontstaat een sociale structuur.
Heeft de aanbieder je hier ook van op de hoogte gehouden?
 
De aanbieder van deze vis geeft aan dat het een doktersvis is. Maar als ik dat op google zoek vind ik een heel ander type.
Zoals reeds eerder aangegeven betreft het de Garra rufa. Maar die is in geen enkel opzicht gelinkt aan de labeo's. Ik heb zelf de Garra rufa's drie jaar lang zelf gehouden en gekweekt. Ze groeien vrij snel op. Ik had er op een gegeven moment geen plaats meer voor.
De Garra rufa wordt idd weleens doktersvis en knabbelvisje genoemd. Domweg omdat ze dode huidcellen van iemand kunnen verorberen. Vandaar dat je ze ook bij spa's ziet. Maar ze knabbelen ook aan de huid van andere vissen. Als ik een vis had met een huidprobleem dan zette ik die apart en deed er een paar kleinere Garra rufa's bij.
Maar idd, als je zomaar "doktersvis" googled dan kom je uit op een zoutwatervis. Want officieel is er eigenlijk geen Nederlandse benaming voor dit visje.
 

Terug
Bovenaan