West-Afrika biotoop (jurjen13)


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Mijn huidige Lido 120 gaat de deur uit en daarvoor komt in de plaatst een Eheim Incpiria 230.

De techniek wordt:
Eheim verlichting die bij de bak zit
Oase Biomaster Thermo 250, die draait nu op de Lido
CO2 toevoeging met behulp van externe co2 reactor

Zoals de titel al verklapt, het wordt een West-Afrika geinspireerd aquarium. een rustige rivieroever met daarin als bewoners:
- Aphyosemion coeleste
- Platyplochilus pulcher of iets soort gelijks
- Neolebias ansorgii
- Lepidarchis adonis
- Microsynodntis batessi
- misschien een dwergcichclide, Pelvicachromis suboccelatus
- Desmocaris trispinosa

Qua planten:
- Ottelia ulvifolia
- Anubias-soorten
- Bolbitus heudelotti
- Misschien een Aponegeton soort
- Plagiochilaceae sp (Cameroon-mos)

Verder een hoop hout, fijn zand opde bodem en bladeren her en der.

De kast heb ik al, het aquarium komt volgend weekend. ik zal jullie in dit topic op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Alvast wat puzzelen met hout dat ik nog heb liggen:
IMG_5491.jpeg

IMG_5490.jpeg
 
Kleine update, het aquarium is er en ik zit nu een beetje te stoeien met de inrichting…

IMG_5520.jpeg


Het grote stuk hout linksachter heb ik al een tijdje laten inwateren, maar ik merk dat deze nu een beetje ruikt/stinkt, is het dan veilig om te gebruiken, of wellicht verstandiger van niet?
 
Waar heb je het hout vandaan, en hoe zou je de geur omschrijven?
Ik heb het hout al vrij lang liggen, vorig jaar een keer bij een andere hobbyist gekocht.

Het ruikt een beetje naar een stinkslootje
 
Als je zeker weet dat ie uit een aquarium komt en er is in de tussentijd niks geks mee gebeurd, zou het in principe goed moeten zijn, hout kan idd wel een geurtje hebben ja. Als het goed is test je het water ook in de opstartfase, en zou je moeten kunnen zien of er iets geks mee gebeurt.
 
Hout hoort niet naar stinksloot te ruiken, tenminste, naar mijn ervaring. Maar ik weet niet zeker of er soorten zijn die wel naar stinksloot ruiken.
Ik zou even checken of hij zachte plekken heeft, misschien is ie aan het rotten. Ik heb dat weleens gehad.
 
ik heb het stuk hout nu ook maar verwijderd. Er zitten niet echt zachte plekken in, maar ik neem liever geen risico's.
 
Na een paar kleine tegenslagen het aquarium inmiddels gevuld en de eerste planten er in gezet.

Nu even wachten totdat het hout ingewaterd is en dan kunnen de vissen over.

IMG_5539 conv.jpeg


Helaas heeft de lijm tussen twee stukken hout toch losgelaten. Iemand suggesties hoe ik nat hout alsnog kan verlijmen met elkaar? Ik zit er nu aan te denken om er wellicht schroven in te draaien?

De inrichting is nog niet definitief voor het hout, eerst maar eens wachten tot het gezonken is.
 
Na een paar kleine tegenslagen het aquarium inmiddels gevuld en de eerste planten er in gezet.

Nu even wachten totdat het hout ingewaterd is en dan kunnen de vissen over.

Bekijk bijlage 373189

Helaas heeft de lijm tussen twee stukken hout toch losgelaten. Iemand suggesties hoe ik nat hout alsnog kan verlijmen met elkaar? Ik zit er nu aan te denken om er wellicht schroven in te draaien?

De inrichting is nog niet definitief voor het hout, eerst maar eens wachten tot het gezonken is.
Wat ook kan is tie-raps gebruiken.
 
Ook nog een paar nieuwe bewoners er bij, ze moeten nog op kleur komen, maar ze worden steeds nieuwsgieriger.

Pelvicachromis suboccelatus Moulondo:
IMG_5603.jpeg
 
Zo, alle zakken zand zijn uit het aquarium, voorlopig ben ik redelijk tevreden! nu kan alles weer rustig verder groeien!

Het water is nog een beetje troebel van al het gerommel in het aquarium….

IMG_5623.jpeg
 
Zo inmiddels weer een tijdje geleden.

Ik was niet tevreden over de pomp waarmee ik begon. De Oase Biomaster 250T, hele fijne stille pomp maar in mijn nieuwe aquarium gaf hij te weinig stroming.

Daarom dit weekeinde een Eheim 5e 600T gekocht en geïnstalleerd. Ook meteen de glazen lilypipe verwijderd, die was teveel aanwezig.

Ook meteen eindelijk de CO2 aangesloten, dus nu is de techniek eindelijk af.

Ben alleen nog niet tevreden over de verlichting, te weinig en te geel, dus misschien dat ik dat nog een keer ga vervangen door zelfbouw verlichting, time will tell…


IMG_5952.jpeg


IMG_5953.jpeg
 
Ik heb ooit de Kersenbuiken gehad maar ja na 1 nestje was ik er wel klaar mee in een 80cm want ze terroriseerden de hele bak .
 
Ja, ik ben heel benieuwd hoe het gaat, voorlopig grazen ze alleen rustig hele dag
 
Ik heb ooit de Kersenbuiken gehad maar ja na 1 nestje was ik er wel klaar mee in een 80cm want ze terroriseerden de hele bak .

Ja, ik ben heel benieuwd hoe het gaat, voorlopig grazen ze alleen rustig hele dag

Tja, veel jongen is op te lossen op de 'natuurlijke' wijze: Een rover erbij. Ik had P. taeniatus samen met F. fallax. Die konden elkaar weerstaan. Uiteindelijk 'verdwenen' de jongen toen ze rond gingen zwemmen. Als je wat wilt behouden kan dat door wat kleinere rovers te kiezen
 
Tja, veel jongen is op te lossen op de 'natuurlijke' wijze: Een rover erbij. Ik had P. taeniatus samen met F. fallax. Die konden elkaar weerstaan. Uiteindelijk 'verdwenen' de jongen toen ze rond gingen zwemmen. Als je wat wilt behouden kan dat door wat kleinere rovers te kiezen

Ik heb er A. coeleste en P. pulcher er bij zwemmen, die lusten allebei wel een visje
 
Wist niet dat die ook kunnen zwemmen:DD:DD

die komt niet uit Afrika... :)


Deze wel
 

Terug
Bovenaan