Welke buitenfilter voor Juwel Lido 120


JokerJT

New member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
4
Leeftijd
33
Goedemiddag allen,

Wie kan me raad geven betreffende buitenfilters voor de Juwel Lido 120 ?
Er zullen in de toekomst 2 "fancy goldfishes" in het aquarium komen (Ryukin, Ranchu of Oranda).
Ik lees nogal vaak dat deze grote vervuilers zijn. Ik heb dan ook het gevoel dat de huidige standaard interne filter (eccoflow 500) dit niet zal trekken.
Ik heb de onderste filtersponzen wel al reeds vervangen voor ciporax.
Zou het een idee zijn om een 2e (buiten) filter mee te laten draaien of de huidige standaard filter te verwijderen en over te gaan naar een krachtigere buitenfilter?
Ik had een EHEIM professionel 4+ 250 op het oog (als 2e filter in combinatie met interne standaard filter), iemand hier ervaring mee ?
Of zijn er andere/betere/grotere filters die jullie me kunnen aanraden, al dan niet in combinatie met huidige interne filter ?

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, JT

 
Ik heb op mijn Lido 120 de Eheim Classic 250 plus. De 2213 dus. Maar als jij er goudvissen in doet is een zwaardere misschien beter.
 
Die bak is dacht ik maar 60cm breed en of dat geschikt is dat betwijfel ik.
 
Fancy betekent modieus.
Dus als jij fancy erbij wilt zijn moet je ze liever veel meer ruimte schenken omdat ze zoveel kunnen poepen dat het vervuilde water hun ogen, huid en vinnen zal aantasten.
Dat soort voorbeelden zijn we hier vaak getuige van, dus als het aan mij legd dan doe je er beter wat tetras in platys corys ook natuurlijk.
Als het zo bedoeld word dat goudvissen die extra misvormd zijn ,,fancy,, heten dan is een persoon met syndroom van down dat ook en ach ja dat zijn ook schatjes maar ze hebben wel speciale zorg nodig
 
Wij hebben ook Sluiers en die trekken graag baantjes en dan is 60cm gewoon te klein.
 
Hoi @JokerJT - JT.

Ik heb een Juwel Rio 180. Persoonlijk heb ik het binnenfilter eruit gehaald en zou jou hetzelfde advies willen geven. En dan werken met alleen een buitenfilter.

Met een Eheim classic plus zit je in principe altijd goed. Oude beproefde, misschien wel de beste, methode. Het water kan alleen maar de weg volgen via het filtermateriaal van onder naar boven. De dubbele kranen is een pluspunt.

De siporax kun je gewoon blijven gebruiken.

Ik heb trouwens zelf al veel fout gedaan, maar gelukkig al veel hulp gekregen, geleerd.

Een eenvoudige vuistregel is:
Of je koopt vissen voor je bak.
Of je koopt een bak voor je vissen.
 
Ik heb op mijn Lido 120 de Eheim Classic 250 plus. De 2213 dus. Maar als jij er goudvissen in doet is een zwaardere misschien beter.
Dit dus en ik had die ook destijds op een 125 liter. Maar ja met zware vervuilers wordt het een ander verhaal maar zoals ik al aangaf zijn Sluiers niet geschikt.
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik beschouw dit als een beginnersfoutje langs mijn kant :)
Heb ondertussen ook al actie ondernomen en heb mij een Juwel Rio 180 aangeschaft.
De achterwand + bovenkant v/h meubel zijn ondertussen geschilderd vermits ik een zwarte achter/onderkant wou. (bare bottom)
Het binnenfilter heb ik eruit gehaald en me een buitenfilter aangeschaft. Ik ben gegaan voor een Oase Biomaster thermo 600.
Volgende stap is het aansluiten van de buitenfilter en nadien het water van de Lido 120 overzetten naar de Rio 180 + bijvullen.
Binnen dit en 3 weken zal de filter ingedraaid zijn en kan mijn zoektocht naar mooie sluierstaarten beginnen.

Groetjes, JT
 
Het binnenfilter heb ik eruit gehaald en me een buitenfilter aangeschaft. Ik ben gegaan voor een Oase Biomaster thermo 600.
Uitstekende keuze, prima filter. Kleine maar ook belangrijke tip nog van mijn kant. Ik zou de filtersponzen van het voorfilter vervangen naar grof.
 
Uitstekende keuze, prima filter. Kleine maar ook belangrijke tip nog van mijn kant. Ik zou de filtersponzen van het voorfilter vervangen naar grof.
Als ik me niet vergis zijn dat die "oranje" filtersponzen voor het voorfilter nee?
Ik heb ze zien liggen in de winkel maar had al voor een aanzienlijk bedrag met de Rio 180, meubel, buitenfilter en bacto's. En vermits de vrouw mee was, moest ik me wat koest houden 😅

Is er dan een groot verschil tussen de standaard meegeleverde ? Betere water doorvoer naar hoofdfilter ?
Of beter gezegd, waarom deze kiezen ?

Ik kan er eventueel morgen wel om gaan indien nodig/beter 😁

Bedankt voor de tips alleszins 👍

Grtjs, JT
 
Als ik me niet vergis zijn dat die "oranje" filtersponzen voor het voorfilter nee?
Klopt helemaal
Ik heb ze zien liggen in de winkel maar had al voor een aanzienlijk bedrag met de Rio 180, meubel, buitenfilter en bacto's. En vermits de vrouw mee was, moest ik me wat koest houden 😅

Is er dan een groot verschil tussen de standaard meegeleverde ? Betere water doorvoer naar hoofdfilter ?
Of beter gezegd, waarom deze kiezen ?
De standaard voorfilter sponzen zijn meer fijn. Grof houdt inderdaad de doorstroming beter als eerste. De bacto's kun je terugbrengen die maken niet het verschil behalve voor de verkoop. Gewoon goed indraaien een week of 4/5. Goed Ingedraaid is het betere werk. Je kunt ze erg lang blijven gebruiken.
Ik kan er eventueel morgen wel om gaan indien nodig/beter 😁

Bedankt voor de tips alleszins 👍

Grtjs, JT
Graag gedaan! Ik heb zelf ook veel geleerd, eerder afgeleerd zeg maar. :D:DD
Goede leermeesters op dit forum.

 
Voor zover ik weet kun je er ook van die gekleurde pannensponsjes in doen, die hebben zeker zo goed filterend vermogen en kosten een vermogen minder.....
 
Voor zover ik weet kun je er ook van die gekleurde pannensponsjes in doen, die hebben zeker zo goed filterend vermogen en kosten een vermogen minder.....
Dat zijn dus niet die stalen met zeep erin verwerkt. Je bedoeld de rechthoekige denk ik met een groen laagje.
 
Voor zover ik weet kun je er ook van die gekleurde pannensponsjes in doen, die hebben zeker zo goed filterend vermogen en kosten een vermogen minder.....
Fijn filterend kan alles wezen
 

Terug
Bovenaan