Welk voer kan ik geven aan jongen van kleine vissen


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Ik ben van plan om te gaan beginnen met het kweken van vissen. Ik heb nu een 60cm aquarium die verdeeld is in 3 vakken. Deze kweekbak staat nu al een aantal weken in te draaien en kan dus bijna gaan beginnen met kweken!
Nu zit ik nog een beetje te twijfelen welke vissen ik ga kweken en hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik heb al veel online en op dit forum gelezen. Ik zit eraan te denken om rasbora galaxies of ringbandsnoekjes te kweken. Nu begrijp ik dat de ouders wegmoeten bij de jongen (al lees ik bij de ringbandsnoekjes verschillende verhalen, iemand ervaring??). Zou het werken als ik 2 vakken gebruik voor de ouderdieren en 1 vak om de eitjes in uit te schudden? En wat moet ik de jongen voeren? Ik lees overal over azijnaaltjes en artemia kweken, maar zijn er nog andere opties die ik niet hoef te kweken?

Wat betreft de opzet van de kweekbakken heb ik nu een sponsfilter, drijfplanten, zwart grind en javamos. Dit moet voldoende zijn voor zover ik gelezen heb?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met het kweken van deze (of soortgelijke) vissen!
 
En heeft het nog meerwaarde om slakken/garnalen erbij te houden als opruimers?
 
Azijnaaltjes zijn echt een aanrader, supermakkelijk te kweken in een fles (half water half natuurazijn en stukje appel en een zeefje.
Artemia iets meer werk maar valt ook mee.
Je hebt artemia vervanger en spirulina poeder waar je ook een eind mee kan komen, heb het zelf gecombineerd (momenteel jonge galaxy rondzwemmen).

Voor de galaxy's zou ik een afzetmop maken van wol welke je dan in een bakje legt (1 m op 2 v). Deze haal je dan om de dag inc. bakje uit je aquarium en oogst de eitjes welke binnen enkele dagen uitkomen (zie ook youtube 'the dutch aquarist').
Bij de ringbandsnoekjes heb ik een spontane kweek gehad maar heb wel het idee dat het mannetje achter de jongen aangaat, veel drijvertjes is dan wel handig.

Slakken enkel bij de jonge visjes ter voorkoming van schimmelen van overgebleven voer. Niet bij de eitjes, anders worden deze voer, zijn erg klein (kon ze zelf goed zien door er met een zaklantaarn op te schijnen).
 
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad ook al wat gezien van the dutch aquarist. Ik zal dan misschien toch moeten overwegen om azijnaaltjes te gaan kweken, die alternatieven zal ik me ook eens in verdiepen!
 
Tip: Ga kweken met vissen die je hebt en kent. Vissen kopen om mee te gaan kweken komt zelden ten goede aan de kweek en de vissen. Kijk welke vissen je hebt, zit er een gezond en mooi koppel tussen, verdiep je in de manier van kweken en begin er dan pas aan.
 
Even misschien een wat recht toe- recht aan vraagje, maar waarom wil je gaan kweken? Omdat je dat leuk vindt, of omdat je denkt er iets aan te kunnen verdienen?
 
Verdienen doe je er eigenlijk zelden aan maar als je artemia wil kweken dan is een kweekschaal handig en simpel.
 
Verdienen doe je er eigenlijk zelden aan maar als je artemia wil kweken dan is een kweekschaal handig en simpel.

Levert zo een schaal genoeg op , als je kweekt heb je veel nodig (ik had altijd het idee te weinig te hebben met 3 1.5liter flessen , zeker als je supervers wil voeren)
 
Tip: Ga kweken met vissen die je hebt en kent. Vissen kopen om mee te gaan kweken komt zelden ten goede aan de kweek en de vissen. Kijk welke vissen je hebt, zit er een gezond en mooi koppel tussen, verdiep je in de manier van kweken en begin er dan pas aan.
Het gaat inderdaad om vissen die ik al heb zwemmen in mijn aquarium. De galaxies heb ik afgelopen zomer geprobeerd en zag enkele jongen maar die verdwenen na een paar dagen ook zomaar weer. Had zelf een schotje in een aquarium gemaakt, ik denk dat ze daar tussendoor gingen naar de ouders... Nu dus een serieuzere kweekbak aangeschaft. Ik wil in principe de galaxies gaan kweken, maar mochten de andere makkelijker zijn is dat misschien een goed idee.
Even misschien een wat recht toe- recht aan vraagje, maar waarom wil je gaan kweken? Omdat je dat leuk vindt, of omdat je denkt er iets aan te kunnen verdienen?
Ik wil het doen omdat ik het leuk vindt. Studeer biologie dus ik denk dat dat genoeg zegt. En een mooi bijkomend voordeel is dan natuurlijk dat ik het schooltje in mijn aquarium kan aanvullen.
 
Voor galaxies zou ik gebruik maken van pantoffeldiertjes voor de eerste dagen.

-Snij een knolraap in blokjes formaat dobbelsteen
-Laat de blokjes goed drogen (op de verwarming)
-Neem een pot aquariumwater, voeg 1 blokje toe
-Na 12 uur, giet de pot leeg in het kweekaquarium maar laat een bodempje zitten
-Vul de pot weer met water en voeg een nieuwe blokje toe
-Herhaal elke 12 uur

Je zult zien dat het water na een paar dagen mooi wit is in de pot, dan zit er mooi veel voeding in voor de kleine vissen. Je kan met deze kweek al beginnen voordat de jongen zijn uitgekomen, de pantoffeldiertjes overleven het wel een tijdje in het aquarium, de jongen zullen ze tussen het mos en de planten wel vinden. Na de eerste dagen kan je prima overstappen op artemiavervanger.
 
Voor galaxies zou ik gebruik maken van pantoffeldiertjes voor de eerste dagen.

-Snij een knolraap in blokjes formaat dobbelsteen
-Laat de blokjes goed drogen (op de verwarming)
-Neem een pot aquariumwater, voeg 1 blokje toe
-Na 12 uur, giet de pot leeg in het kweekaquarium maar laat een bodempje zitten
-Vul de pot weer met water en voeg een nieuwe blokje toe
-Herhaal elke 12 uur

Je zult zien dat het water na een paar dagen mooi wit is in de pot, dan zit er mooi veel voeding in voor de kleine vissen. Je kan met deze kweek al beginnen voordat de jongen zijn uitgekomen, de pantoffeldiertjes overleven het wel een tijdje in het aquarium, de jongen zullen ze tussen het mos en de planten wel vinden. Na de eerste dagen kan je prima overstappen op artemiavervanger.
Zitten die in de knolraap die beesies? Kan ik niet een appel klokhuis gebruiken? Ik zit die dingen steeds weg te gooien 😂
 
Volgens mij gaat het over koolraap ipv knolraap als ik andere website lees. Foutje wat je natuurlijk makkelijk maakt, maar het is wel een andere groente. Of het voor de pantoffeldiertjes uitmaakt weet ik dan weer niet.
 
Volgens mij gaat het over koolraap ipv knolraap als ik andere website lees. Foutje wat je natuurlijk makkelijk maakt, maar het is wel een andere groente. Of het voor de pantoffeldiertjes uitmaakt weet ik dan weer niet.
Lang leven autocorrect, koolraap inderdaad. Is een oud recept die ik heb gekregen van iemand die in de jaren 70 een grote kwekerij had. Weet niet of het met andere groente (zoals knolraap of appel) ook kan.
 

Terug
Bovenaan