Welk visbestand voor mijn bak? Juwel Rio 180...


Je wou toch ook graag bijlzalmpjes?
Dan zou ik daar mee beginnen. Dan kan je nog altijd nadenken over de Apistogramma.

Moon
 
Grind is grind, en grind en dwergcichliden gaan niet samen.
Ze spoelen het substraat door hun kieuwen en met grind gaat dat niet, of je loopt de kans dat de kieuwplaatjes beschadigen met ziektes tot gevolg.
Dan moeten we dat idee dan al maar vergeten, het grind allemaal vervangen zie ik nu ook weer niet zitten, gaat dan een hele bende worden...
 
Tja , als je bodembewoners wilt is een zandbodem wel ideaal en geeft meer keus.
 
Wellicht kun je een deel vervangen door zand. Heb in mijn bak ook een zandstrandje waar de cory's best veel te vinden zijn.
 
Da's misschien wel een idee Mike. Linksvooraan heb ik nog een stukje waar geen beplanting staan en zou ideaal zijn.
 
Dat zou een goede oplossing zijn. Kan je eventueel een kleine corydoras soort op houden of misschien zijn (vuur) garnalen nog een leuke optie?
 
Nee, garnaaltjes vindt ik persoonlijk horen in een apart bakje. Maar wie weet komt dat nog in de toekomst;).
Een corydoras soort interesseert me ook nog wel.
 
ik zou toch de mogelijkheid om over te stappen op een zandbodem nog even goed overwegen

maakt zoveel meer mogelijk in je bak.
 
En hoe kan ik dat dan het beste regelen zonder er een hele bende van te maken?
 
je kan het gedeelte per gedeelte doen. dus elke week weer een stuk grind weghalen en vervangen voor zand.

of de "snelle" manier. alles uit de bak halen en zandbodem erin gooien. je filter materiaal ondertussen door laten draaien in een emmer met aqua water.

een beetje rommelig word het sowieso wel...

mag ik vragen waarom je niet meteen een geschikte bodem hebt gebruikt?
 
Wel, ik dacht dat deze geschikt was. De korrelgrootte is niet zo zeer grof, maar alsnog is deze dan niet geschikt voor corydoras en dat wist ik ook.
Maar had me er nooit op gehouden dat ik deze dan ook ging gaan houden;).
 
Wel, ik dacht dat deze geschikt was. De korrelgrootte is niet zo zeer grof, maar alsnog is deze dan niet geschikt voor corydoras en dat wist ik ook.
Maar had me er nooit op gehouden dat ik deze dan ook ging gaan houden;).

Geloof me, jouw grind heeft in verhouding tot het verkrijgbare aquarium grind WEL een HELE grove maat.

Ik snap ook wel dat het zonde is om de hele bodem nu al te vervangen, heeft toch wat centjes gekocht en je bak gaat weer overhoop.

Maar als je nu eens begint met een zandstrandje? Je kunt het zand van het grind scheiden dmv plexiglas of van die plaatjes leisteen. Of je haalt wat andere soort stenen waar je een dichte afscheiding van maakt. Of met stukken hout. Eventueel aan elkaar gekit zodat het geheel dicht is.

Later kun je altijd nog alles vervangen door filterzand of een fijnere maat grind.
Is het grind dat je hebt ook scherp? Omdat je zegt dat het niet geschikt is voor de Cory?

Want als het niet scherp is, kun je gerust een groepje cory's nemen met het zandstrandje.
 
Bedankt Sanneke!

Het grind is niet scherp, enkel wat grof. Wel geschikt voor corys als ze zand tot hun beschikking hebben om hun kieuwen te spoelen. Verder kan ik ik de toekomst steeds uitbereiden als het me bevalt.
 
Ik heb in mijn bak onlangs een zandstrandje aangebracht door een soort soft-plastic a4tje, zoiets. Daartegen heb ik leisteen geplaatst voor het uiterlijk. De plastic heb ik vastgekit op de bodem en de leistenen hier weer tegen. Werkt hier als perfecte scheiding. Al zal het kitten lastig zijn in een volle bak, maar met leisteen oid (evt in combi met plexiglas oid) zou je ook zo wel een strandje moeten kunnen maken. Of een bakje maken van plexiglas en deze ingraven. heb je volledige bescherming tegen menging
 
Ken je die ingelijste posters van de Ikea?
Die hebben geen glas er voor, maar dun plexiglas.

Deze zijn ideaal om wandjes van te maken.
Ik heb ze in vorm gemaakt met een gasbrandertje en daarna kit op uitgesmeerd en daar overheen grind met zand.
Snap je?

Wacht ik zal een paar foto's laten zien....
 
Eerst maakte ik een tekening (bovenaanzicht) op ware grootte van mijn rio125 en waar ik de muurtjes wilde hebben.

1) tekening maken op ware grootte.jpg


Toen tekende ik het af op de plastic plaat, ik wilde twee lage en twee hoge muurtjes (even de lijntjes gekleurd in een fotoprogramma'tjem maar in het echt uiteraard alleen een dun lijntje waar ik moest snijden ;) )

2) Stroken aftekenen op Plexiglas.jpg


Toen gewoon met een stanleymes de 4 stroken eraf gesneden en met een brandertje en een bolle buis wat vorm in gemaakt. Met behulp van de tekening kon ik precies zien waar ik nog een bochtje wilde en hoe lang het muurtje moest zijn.
Daarna de kit erop en het grind ertegenaan gegooid. Langs de onderste rand hoeft niks want dat zit toch in je bodem.

5) Passen op de tekening.jpg


En daarna goed laten drogen, paar keer gespoeld in het aquarium geplaatst en in het achterste deel het grind gedaan en in het voorste deel het zand:

6) In Aquarium.jpg


Je ziet in het midden dat ik het bovenste randje niet helemaal goed bedekt hebt, dus met inrichten er maar iets voor gezet ;)

Er was alleen één soort vis die het een leuke hobby vond om mijn muurtjes kaal te eten en dat waren de 2 Acanthicus Adonissen met een enorm sterke zuigmond.
Deze monsters bleken een foute aankoop te zijn omdat ze één van de grootste waren in hun soort en eerder een 3 meter aquarium nodig hadden :juggle:

Hier nog een ander bakje waarin ik het heb toegepast met wel allemaal lieve visjes en garnaaltjes :D

2016-10-23 (1).jpg


7) Met beplanting.jpg
 
Bedankt voor de uitgebreide informatie Sanneke.
Ik ga ook een zandstrandje maken, lijkt me vet cool! Het oogt natuurlijker, je hebt een grotere keuze voor je visbestand, ... dus waarom zou ik het niet doen?;).
 
Eerst maakte ik een tekening (bovenaanzicht) op ware grootte van mijn rio125 en waar ik de muurtjes wilde hebben.

Bekijk bijlage 2438

Toen tekende ik het af op de plastic plaat, ik wilde twee lage en twee hoge muurtjes (even de lijntjes gekleurd in een fotoprogramma'tjem maar in het echt uiteraard alleen een dun lijntje waar ik moest snijden ;) )

Bekijk bijlage 2439

Toen gewoon met een stanleymes de 4 stroken eraf gesneden en met een brandertje en een bolle buis wat vorm in gemaakt. Met behulp van de tekening kon ik precies zien waar ik nog een bochtje wilde en hoe lang het muurtje moest zijn.
Daarna de kit erop en het grind ertegenaan gegooid. Langs de onderste rand hoeft niks want dat zit toch in je bodem.

Bekijk bijlage 2442

En daarna goed laten drogen, paar keer gespoeld in het aquarium geplaatst en in het achterste deel het grind gedaan en in het voorste deel het zand:

Bekijk bijlage 2443

Je ziet in het midden dat ik het bovenste randje niet helemaal goed bedekt hebt, dus met inrichten er maar iets voor gezet ;)

Er was alleen één soort vis die het een leuke hobby vond om mijn muurtjes kaal te eten en dat waren de 2 Acanthicus Adonissen met een enorm sterke zuigmond.
Deze monsters bleken een foute aankoop te zijn omdat ze één van de grootste waren in hun soort en eerder een 3 meter aquarium nodig hadden :juggle:

Hier nog een ander bakje waarin ik het heb toegepast met wel allemaal lieve visjes en garnaaltjes :D

Bekijk bijlage 2446

Bekijk bijlage 2444

Leuk gedaan :thumbs:
 
Bedankt voor de uitgebreide informatie Sanneke.
Ik ga ook een zandstrandje maken, lijkt me vet cool! Het oogt natuurlijker, je hebt een grotere keuze voor je visbestand, ... dus waarom zou ik het niet doen?;).

Is idd VET COOL :D :D :D

Maa even zonder dollen, je visjes zullen er altijd blij mee zijn of je nu kiest voor de Cory's of Caca's of allebei.
Beide vissen spoelen het zand door de kieuwen om er voedsel uit te kunnen halen.

Ook is het leuk om bij de Caca's te zien dat ze het in de bek nemen en ergens anders neergooien om hun nestje goed te maken voor de kleintjes. Liggen er wat grovere kiezeltjes dan pakt ze ze één voor één op met haar bek.

@Loaches, dank je! Het enige nadeel is dat de vissen met zo een grote zuigmond de steentjes ervan af kunnen halen. ;)
 
Leuk Sanneke! Momenteel heb ik het wat druk, de huidige visjes doen het prima.
Het zandstrand komt er zeker aan, maar wanneer net weet ik niet;).
 
Rustig aan Cé. Geen stress :D
Je kunt trouwens ook kant en klare terrasmuurtjes kopen, ken je die al?
Die zijn alleen wel wat prijzig vind ik zelf, omdat je er altijd meerdere nodig hebt in een in Rio.

Paar voorbeeldjes:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=17231
http://www.aquariaveldhuis.nl/index...T-AQUA-TERAS-F1---VT-HUISMERK&productID=24416
http://www.aquariaveldhuis.nl/index...24X5X8-6-CM-234-106136-EUROPET&productID=2773
http://www.aquariumplantenshop.nl/juwel-terrassen-rock
 
Nee, dat wist ik niet. Had ik nog niet gezien.
De tweede vindt ik persoonlijk wel zeer mooi. En die hoef je zomaar te zetten, en is niets anders meer voor nodig?
 
Nee, dat wist ik niet. Had ik nog niet gezien.
De tweede vindt ik persoonlijk wel zeer mooi. En die hoef je zomaar te zetten, en is niets anders meer voor nodig?

Yep dat klopt!

Er zijn van ieder merk meerdere kleuren en steensoorten, heb ze er niet allemaal bij gezet.

Maar idd je zet/klemt deze als het ware tussen je zand en grindgedeelte in.
Als je een halve ronde wilt maken heb je er minimaal 3 nodig denk ik.
 
Als je dan eindelijk een geschikte bodem hebt voor corydorassen zou ik ook een kijken naar de corysoras julii. Deze vindt ik zelf erg mooi
WP_20161112_19_42_48_Pro.jpg




WP_20161112_19_47_49_Pro.jpg


Groeten Leopard
 
Dat is een trilineatus, de jullii wordt bijna nooit verkocht. Maar zijn evengoed mooi :D (ik vind ze mooier dan de jullii).
 
Haha ik zie het. De julii heeft een ononderbroken streep op de flank. Bij de trilineatus zijn het stipjes die heel dicht bij elkaar staan en net een streep lijkt. Beetje lastig te zien op de telefoon.

Groeten Leopard
 

Terug
Bovenaan