Welk visbestand voor mijn bak? Juwel Rio 180...


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Zoals jullie al wel weten zoek ik een geschikt visbestand voor mijn Juwel Rio 180.
Momenteel is hij nog altijd aan het indraaien, maar ik wil toch al wel wat iets in gedachten hebben.
 
heb je een vis die je zelf echt geweldig vind? kan je daaromheen bouwen.
 
Tsja, wat vindt je mooi, is er iets wat je zeker wel of juist niet wilt?

Voor de bodem/onderlaag misschien een leuk groepje corydora's of misschien een mooi harem apistogramma's
Voor midden/boven een mooie grote groep tetra's/zalmen (heb zelf zwarte neon's erg mooie visjes)
Een of twee mooie L-nummers
Een groepje tyloslakken
 
Zou eerst is goed kijken naar wat je er zeeeeeker in wilt hebben, en dan van daar uit verder :)
 
Zoals al gezegd, heb je zelf een vis die je super leuk vindt? Wordt het een gezelschaps aquarium of liever vissen uit dezelfde regio? Welke pH, hardheid en temperatuur wil je aanhouden en/of kun je daarin sturen?
 
Zelf zou ik zeker graag een schooltje roodkopzalmen en een koppeltje apistogramma,s hebben zwemmen.
 
1m 4v apistogramma cacatuoides
15-20 Hemigrammus bleheri
10 bijlzalmen

+1 of 2 leuke L-nummers.

zoiets zou kunnen.
 
zou de caca 1m 3f doen 4 vrouwen vind ik toch wel veel in een Rio 180
 
Oké, dat ziet er goed uit.

Zou ik misschien nog iets extra voor de bodem kunnen vinden? Corrys?

Voor de caca's, 1m en 3v ziet er goed uit.
 
Met de Apistogramma's en enkele Loricariidae zie je de bodem het beste als "vol". Gun de soorten de ruimte die ze nodig hebben om tot hun volle potentie te komen.

Wil je trouwens per sé bleheri? ZIjn flinke zwemmertjes. Visjes die wat meer door de bak dartelen komen in een meterbakje als nel beter tot hun recht.
Kijk ook eens naar: Hyphessobrycon megalopterus/sweglesi/eques/flammeus/bentosi/rosaceus/roseus/pulchripinnis.
 
Maar dan zou ik de Loricariidae weglaten, en misschien voor enkele corrys gaan?

De bleheri is altijd al één van mijn favoriete visjes geweest. Ik zou het wel jammer vinden moest ik ze niet kunnen nemen.
Maar als het zo is, dan is het zo.
 
Corydoras houd je best in een flinke groep en dan wordt het al snel behoorlijk druk rond de bodem (beetje ook afhankelijk van de soort). Besef goed dat de Apistogramma op zijn rust gesteld is en met een mooie groep rond banjerende Corydoras is het in een meterbak niet altijd zo rustig. Ook heeft een vrouwtje met een wolk jongen (en met cacatuoides komt dat er vrij makkelijk van) al gauw een territorium van zo'n 30 - 35 cm doorsnee. Reken maar uit met je meterbak en drie vrouwtjes dat er niet veel ruimte over blijft. Dan misschien juist liever met de Loricariidae. L010a is een heel leuke en bovendien een goede combinatie met dwergcichliden, want claimt holletjes van een ander type (lang en smal) dan de Apistogramma's. Of je zou een dwergcichlide moeten kiezen die minder rond de bodem vertoeft (bv. Laetacara).

Bleheri hebben wij gehad in 80 cm en al snel weg gedaan. In de meter 20 bak bij Bertus deden ze het heel aardig en bij een kennis van ons met een meter 50 bak nog een stuk beter. Meter is allicht op het randje. Wij zouden ze in ieder geval niet meer overwegen voor kleiner dan een meter 20.
 
Oké, dan verdwijnen de corrys en ga ik voor de Loricariidae.
Over de Bleheri's moet ik nog eens nadenken.
 
Over de Bleheri's moet ik nog eens nadenken.
Je hebt alle tijd. En kijk ook vooral verder. Wat enkele van die genoemde Hyphessobrycons (bv. en zeker die megalopterus) hebben dat totaal ontbreekt bij de bleheri is het onderling pronken van de mannetjes:

 
Ook leuke scholenvisjes zijn :

Hyphessobrycon amandae
Hyphessobrycon flammeus
Pristella maxilaris
Kitty tetra
 
De Pristelle is een soortje dat goed schoolt en het zijn behoorlijk taaie rakkers. Kun je bijna niet mee mis gaan.
 
Een groepje dat mooi schoolt vind ik wel belangrijk.
Geeft altijd een mooie flow in je bak.
 
Ik heb ook de rasbora espei gehad en die scholen echt fantastisch samen! Ze blijven telkens mooi bij elkaar en met een donkere bodem en achterwand komen ze nog beter tot hun recht :)

Ook heb ik ooit eens afrikaanse blauwoogjes (Aplocheilichthys normani) gehad. Als je ze zo op de foto ziet denk je misschien, meh... maar bekijk ze maar eens in het echt, of op youtube! Ze doen hun naam echt eer aan :D
 
Ik heb ook de rasbora espei gehad en die scholen echt fantastisch samen! Ze blijven telkens mooi bij elkaar en met een donkere bodem en achterwand komen ze nog beter tot hun recht :)

Ook heb ik ooit eens afrikaanse blauwoogjes (Aplocheilichthys normani) gehad. Als je ze zo op de foto ziet denk je misschien, meh... maar bekijk ze maar eens in het echt, of op youtube! Ze doen hun naam echt eer aan :D


Rasbora espei vind ik ook nog wel zeer mooi.
 
Zelf heb ik zowel de Pristella Maxillaris als de Hemigrammus Bleheri. Ik wist toen nog niet dat die laatste beter niet in een 80 cm konden. Ze scholen beide heel erg mooi.
Mijn vader heeft de Espei en die zijn en scholen ook heel mooi.

En de Zwarte Fantoomzalm heeft hij ook en die pronken idd prachtig met hun vinnen.
 
Theoretisch kan de Hemigrammus Bleheri in een bak van 1 meter.
Ik zou ze zeer graag hebben, ze zijn prachtig.
 
beetje laat maar Cedric je bodem is totaal ongeschikt voor de genoemde cory´s
als je vissen gaat uit zoeken kijk dan ook naar de verlangde water waarden en temp
zou zonde wezen als je een bestand bij elkaar hebt gevonden om er dan achter te komen dat ze niet samen gaan

groet

jaap
 
Dat is waar Jaap.

Volgend lijstje heb ik ondertussen:


Bovenlaag
- 10 Carnegiella marthae.

Middenlaag
- 15 Hemigrammus bleheri

Bodemlaag
- Apistogramma cacatuoides: 1 man en 3 vrouwen
- L-nummers: Misschien Loricariidae??
 
Je moet ook goed kijken wat voor apistogramma je wilt er zit zoveel verschil in en nog best wel verschillende eisen in waterkwaliteit en vooral verschil in grootte. De cactuoides worden als man meestal 7-8 cm en de vrouwen 5-6. De apistogramma borelli vind ik zelf ook een mooie en die blijft wat kleiner. Als ik het goed heb worden de mannen daarvan max 6 cm. En als je dwergcichliden neemt. Zorg voor genoeg holen. Bijvoorbeeld een halve kokosnoot of je kan met wat leuke stukken hout iets maken.
Je planten zien er trouwens echt mooi uit!
 
Bleheri?

Wat dacht je van een Channa bleheri ? :D
 
Je moet ook goed kijken wat voor apistogramma je wilt er zit zoveel verschil in en nog best wel verschillende eisen in waterkwaliteit en vooral verschil in grootte. De cactuoides worden als man meestal 7-8 cm en de vrouwen 5-6. De apistogramma borelli vind ik zelf ook een mooie en die blijft wat kleiner. Als ik het goed heb worden de mannen daarvan max 6 cm. En als je dwergcichliden neemt. Zorg voor genoeg holen. Bijvoorbeeld een halve kokosnoot of je kan met wat leuke stukken hout iets maken.
Je planten zien er trouwens echt mooi uit!


Ondertussen heb ik wel al een hol.
Volgende week ga ik naar de LFS voor oud, en als ik daar niets vindt ga ik overwegen online hout te bestellen.
Bedankt voor het compliment!
 
Je moet ook goed kijken wat voor apistogramma je wilt er zit zoveel verschil in en nog best wel verschillende eisen in waterkwaliteit en vooral verschil in grootte. De cactuoides worden als man meestal 7-8 cm en de vrouwen 5-6. De apistogramma borelli vind ik zelf ook een mooie en die blijft wat kleiner. Als ik het goed heb worden de mannen daarvan max 6 cm. En als je dwergcichliden neemt. Zorg voor genoeg holen. Bijvoorbeeld een halve kokosnoot of je kan met wat leuke stukken hout iets maken.
Je planten zien er trouwens echt mooi uit!

Ik vind persoonlijk niet dat je de cacatuoides en de borellii zomaar met elkaar kunt omwisselen. De cacatuoides houdt van warmere temperaturen en past wat dat betreft betet bij de roodkopzalmen en bijlzalmen. De borellii is subtropisch en dan zou je voor een ander bestand moeten gaan.
 
Ik vind persoonlijk niet dat je de cacatuoides en de borellii zomaar met elkaar kunt omwisselen. De cacatuoides houdt van warmere temperaturen en past wat dat betreft betet bij de roodkopzalmen en bijlzalmen. De borellii is subtropisch en dan zou je voor een ander bestand moeten gaan.

Het was ook maar een voorbeeld van de verschillen die er kunnen zijn. Zoals u zelf zegt, een verschil in waterkwaliteit en de grootte.
 
Het was ook maar een voorbeeld van de verschillen die er kunnen zijn. Zoals u zelf zegt, een verschil in waterkwaliteit en de grootte.

Was ook niet verkeerd bedoeld en er zijn zeker veel opties. Ik zeg het alleen maar om misverstanden te voorkomen.
 
Was ook niet verkeerd bedoeld en er zijn zeker veel opties. Ik zeg het alleen maar om misverstanden te voorkomen.

Klopt, Cedric moet goed kijken naar welke soorten dwergcichliden er zijn en dus mogelijk zijn samen met de roodkopzalmen/bijlzalmen.
 

Terug
Bovenaan