Wel of geen bacteriën toevoegen?


Ruudster

Member
Lid geworden
11 augustus 2023
Berichten
13
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Ik ben erg nieuw wat betreft vijvers.

Nu is onze vijver van 11x5 wat troebel, ik lees op internet dat we diverse middeltjes te krijgen zijn in de vorm van micro organismen/bacteriën om algen te bestrijden en de sliblaag op de bodem aan te pakken.

Wat doen dit soort producten echter met de aanwezige vissen? Wij voeren de vissen niet, doden de producten niet die dingen die de vissen eten?

Vijver heeft geen pomp.

Groet,

Ruud
 
Een bacteriepreparaat kan geen kwaad maar als het water wazig is dan denk ik aan bacteriebloei. Dat kan te maken hebben met de hogere temp maar goed ik ben geen vijverexpert.
Ik denk dat @Lysia er wat meer over kan zeggen.
 
Kun je je water (laten) testen op nitriet, nitraat, fosfaat, ammoniak? (Bijvoorbeeld bij een tuincentrum met een vijverafdeling, als je zelf geen testset hebt?
Zit er iets van stroming/ iets wat het water doet bewegen in je vijver. Met een simpele fonteinpomp kom je al een heel eind.
 
Een stilstaand water zal met dit warmere weer, als er niet veel schaduw is al snel troebel lijken. Hoe diep is je vijver, en heb je er veel (zuurstof) planten en vissen in?
 
Kun je je water (laten) testen op nitriet, nitraat, fosfaat, ammoniak? (Bijvoorbeeld bij een tuincentrum met een vijverafdeling, als je zelf geen testset hebt?
Zit er iets van stroming/ iets wat het water doet bewegen in je vijver. Met een simpele fonteinpomp kom je al een heel eind.
Dag @Lysia (en bedankt @jessicapilon),

Ik wil het zelf gaan testen. Zal morgen een test setje halen bij de boerenwinkel hier in de buurt.
Zal de uitkomst hier delen.

Is stilstaand water. Plan is wel om er een fontein in te doen tzt, moet alleen nog electra in de tuin aanleggen.

Ruud
 
Een stilstaand water zal met dit warmere weer, als er niet veel schaduw is al snel troebel lijken. Hoe diep is je vijver, en heb je er veel (zuurstof) planten en vissen in?
Vijver heeft redelijk veel schaduw. Vijver is in het midden schat ik 1,5 meter diep. Ja zit redelijk wat zuurstof planten in (met de kennis die ik heb). Zit vis in maar die verzorgen we verder niet. Komen wel steeds meer bij denken we.

Ruud
 
1000019628.jpg

1000019633.jpg
 
Die er liever geen goudvissen of (koi)karpers in. Deze woelen in de vijveraarde en eten je planten op. Hopelijk staan je zuurstofplanten niet op -150cm. Bij troebel water krijgen deze planten geen licht meer en sterven af.
 
Dit ziet er redelijk goed uit eigenlijk. Ik zou zorgen dat er een fonteintje in komt, zodat het water wat in beweging is en van wat extra zuurstof voorzien wordt en het verder even rustig afwachten. Er zijn nog nauwelijks warme(re) dagen geweest, en de planten zijn nog volop in de groei. Ik vermoed dat het vrij snel helderder wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Vind het er gezond uit zien.
In het voor jaar heb je altijd wel last van alg.
Kijk maar in slootjes.
Trekt van zelf weg.
Vooral geen middeltjes gebruiken.Weg gegooit geld.
En fonteintje kan geen kwaad.
Extra zuurstof.

Mvg Ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
@iedereen, Dank voor de reacties. Dan laat ik het eerst voor wat het is en ga ik opzoek naar een fontein.

@Lysia , Is het nog wel verstandig om een testkit te halen om het water te testen? Of is dat voor nu weggegooid geld?
 
Zie hier mij vijvertje:

En lees wat ik doe........niks.
Behalve 2x per jaar filter schoonmaken.
Geen water tests....niks.

Toen ik de vijver net had.Wel watertest gedaan.En bij gestuurt met middeltjes.
Resultaat........geen mooie vijver.
Nu de natuur ze loop laten gaan.....en en mooie onderhouds vrije vijver.
Alleen af en toe vijver bij vullen met drinkwater......als er veel water verdampt is.

Mvg Ronald
 
Zoals jouw vijver er nu uitziet, zou ik even niets doen, behalve wat extra lucht.
 
@iedereen, Dank voor de reacties. Dan laat ik het eerst voor wat het is en ga ik opzoek naar een fontein.

@Lysia , Is het nog wel verstandig om een testkit te halen om het water te testen? Of is dat voor nu weggegooid geld?
Testkitje is praktisch waardeloos met zo'n grote vijver. (Of je moet een talloze populatie karpers hebben zwemmen).
Zolang je vijver niet overbevolkt is zal je praktisch nooit bijzondere waarden meten.

Je kan wel evt een refractometer en thermometer aanschaffen om je zuurstofgehalte in de gaten te houden wanneer het echt warmer wordt, maar ook dat zou ik al overdreven vinden met zo'n groot wateroppervlak.
 
Ik hoor het wel, lekker niks doen! Scheelt ook weer onderhoud.

En hoe storend vinden kikkers een fontein?
 
Kikkers trekken zich daar niet veel van aan, ze zitten toch meer aan de kant. Een fontein staat normaal gesproken in het midden/ diepere deel van de vijver.
 

Terug
Bovenaan