Waterjuffer in mijn bak gevonden, wat moet ik doen?


E

ellenschaap

Guest
Hallo allemaal,

Toen ik net de deksel van mijn aquarium opendeed om te voeren zag ik een waterjuffer (volwassen) aan het wateroppervlak drijven. Ik dacht eerst dat hij dood was maar toen ik hem eruit haalde bewoog hij. Geen idee waar die vandaan komt, mijn aqua heeft een deksel dus ik heb ook geen idee hoe hij erin is gekomen. Verder nog nooit zoiets gezien in mijn bak. Nou weet ik dat het aardig vervelend kan zijn als die beesten eitjes gaan leggen, en ik weet niet of hij dat gedaan heeft. Hoe zien de eitjes eruit? En wat moet ik nu doen en waar moet ik op letten? Mijn mannetjes gup is ook opeens nergens te bekennen, al 2 dagen heb ik hem niet gezien. Ook niet dood tussen de plantjes. Zou dat ermee te maken hebben? Ik geef mijn vissen overigens diepvriesvoer en vlokvoer.

Groetjes Ellen
 
planten uit een vijver gebruikt? die beestjes zetten eieren af op planten in ieder geval
 
Buiten neer zetten.
Eitje met plantje meegekomen? misschien.

Gup weg,is pech.
 
Ik heb al mijn plantjes gewoon van de dierenwinkel waar ik ze altijd koop. Meestal komen er alleen wat slakjes mee, meer niet. Maar moet ik nu iets doen? Of afwachten? Ik zie op het eerste gezicht niks bijzonders in de plantjes.
 
Wat wil je dan zien?
Valt niets meer te zien.
 
volgens mij eet een waterjuffer geen visjes...maar wel bijvoorbeeld vliegen , muggenlarven, kleine waterinsecten....
Weet het niet zeker...ben benieuwd naar meer reacties..
 
De larven van een waterjuffer eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen,zijn echt monsters.

Zou steeds goed kijken voor de zekerheid naar meer van die krengen want zijn meestal nooit alleen.
 
Alles... visjes garnaaltjes kikkertjes enz.
 
ok� echte monsters dus :) weer wat geleerd..thnx
 
Eitjes zul je niet vinden.. die worden in de stengels gelegd.. ga er dus voor de zekerheid maar vanuit dat er eitjes zijn.
De komende weken elke dag je drijfplanten van onder tot boven checken voor larven.. en die er dan uithalen.
Je moet dit zeker dagelijks doen.. liefst vaker, aangezien de waterjuffer uit de larve kruipt (aan het wateroppervlak) en dan eitjes kan gaan leggen, dat proces duurt maar een paar uur. Maar goed, dat geeft je wel de mogelijkheid om ze te pakken.

Als je een externe filter hebt ook af en toe even in je filterpot kijken.. daar zaten ze graag toen ik ze had.
Als je dat een tijd volhoud dan ben je er zo vanaf.
 
Dit is zo simpel. Je had een waterjufferlarve in je bak. Deze is uiteindelijk verveld op de bovenkant van een drijfplanten blad ws. Vervolgens kon hij niet weg komen en belande in het water.
 
Bedankt voor jullie reacties. Is het ook zo dat de waterjuffers eitjes dan alleen in drijfplantjes leggen en bovenin de andere plantjes? Dan kan ik gewoon de drijfplanten weghalen en de bovenkant van de andere plantjes knippen, dat groeit wel weer aan. Maar dat is misschien wat makkelijk gedacht? Ik heb niks gezien in mijn aquarium vandaag, maar ik ben bang dat er toch nog eitjes zijn. Ik zal blijven controleren!

@ Bertus en Botia: ik heb dit nog nooit gehad, maar ik heb wel op het forum gelezen dat ze vissen kunnen aanvallen. Ik heb alleen verder geen idee hoe en wat, vandaar dat ik het even vraag.
 
ellenschaap zei:
Bedankt voor jullie reacties. Is het ook zo dat de waterjuffers eitjes dan alleen in drijfplantjes leggen en bovenin de andere plantjes? Dan kan ik gewoon de drijfplanten weghalen en de bovenkant van de andere plantjes knippen, dat groeit wel weer aan. Maar dat is misschien wat makkelijk gedacht? Ik heb niks gezien in mijn aquarium vandaag, maar ik ben bang dat er toch nog eitjes zijn. Ik zal blijven controleren!

Voor wat betreft de waterjuffer schijnt dat inderdaad het geval te zijn.. die leggen eitjes in drijfplantjes of andere planten aan het wateroppervlak..
Al geldt dat weer niet voor vele andere 'echte' Libelle's.. die leggen eitjes in modder of verstrooien het over het wateroppervlak.

Maar of je nu je drijfplanten er uithaalt of niet.. toch zeker een x-aantal weken blijven checken.
 
Dit is heel herkenbaar voor mij; zelf een in de kweekbak vd betta`s gehad, die mee kwam met de bosjes groen in de bak. Heb helaas deze ook vaker als larve gehad en zelfs dan zijn het echte rovers en blijven er niet veel baby betta`s over. De waterjuffer zelf ook gehad in de bovenkant van de kap. Meestal is het er maar 1 bij mij geweest in al die planten dus ik denk dat er weinig meer eieren zijn!! Tis goed om dit wel in de gaten te houden!!
 
Ik heb vanochtend 1 larve eruit gevist, hij zat op de ruit in een hoekje. Eng best brr... echt met 3 van die dingen aan zijn achterlijf. Verder geen andere gezien maar hij zal vast niet de enige zijn geweest. Ik hou het in de gaten! Trouwens wel laat voor een waterjuffer. Ik dacht dat die beesten er alleen in de zomer waren.
 

Terug
Bovenaan