Water verdampt?


R

Romee Moehring

Guest
Ik weet niet of het in de goede categorie staat, maar er valt me iets op aan mijn Betta aquarium!

Het lijkt alsof het water heel snel 'verdampt' (zou ook niet weten waar het anders heen gaat :D)

Het is ongeveer 20 liter en het water staat op 28 graden.

Iemand enig idee hoe dit komt? Het water vul ik altijd bij tot 1cm onder de bovenrand. Maar na 2 tot 3 dagen is dat alweer zo'n 5 tot 6 cm:help:

Ik vind het niet erg om bij te vullen, maar ik wilde voor de zekerheid weten of het niks 'ergs' zou kunnen zijn:sorry:


(Nog even een toevoeging)
Toen ik mijn 60L bak nog verwarmde had ik dit 'probleem' nooit. Vandaar dat dit me heel erg opviel sinds ik mijn Betta heb :)
 
Is de bak open en zakt de omgevingstemperatuur 's nachts behoorlijk?
 
Is de bak open en zakt de omgevingstemperatuur 's nachts behoorlijk?

Het is een open bak!

De kamertemperatuur is altijd rond de 18-20 graden in de woonkamer (waar de vis staat). Daar komt het niet onder, word hooguit warmer in de zomer
 
Is iig zo dat hoe warmer het water is hoe sneller het kan verdampen.
 
Toen ik een open bak had was 2-3cm per week niet gek.
Maar met water van 28° in een omgeving van 20° gaat dit idd véél sneller.

Voor zo'n bakjes is het beter een dekruitje te hebben.
 
mag ik vragen waarom je de bak tot 28graden verwarmd? ik vind dat wel heel warm namelijk.

betta´s kunnen makkelijk op 22-24 graden. dan zul je ook veel langer plezier hebben van je betta.

en houd er rekening mee dat een betta kan springen. dus een dek ruit is wel aan te raden.
 
in mijn zeebak moet ik om de dag 6l water bijvullen. Een open bak heeft hu eenmaal veel verdamping
 
Ik merk het hier ook, bij mijn open bakje zie je het waterniveau bijna zakken ;)
Bij mijn bakjes met een dekruitje verdampt het ook aardig.
Bij mijn bakjes met een dichte kap verdampt het nauwelijks tot niet (of loopt het via de kap weer terug de bak in denk ik).
 
mag ik vragen waarom je de bak tot 28graden verwarmd? ik vind dat wel heel warm namelijk.

betta´s kunnen makkelijk op 22-24 graden. dan zul je ook veel langer plezier hebben van je betta.

en houd er rekening mee dat een betta kan springen. dus een dek ruit is wel aan te raden.

Zover ik weet wil een Betta toch wel wat warm water hebben.
Al is 28° niet noodzakelijk, minder dan 25° zou ik zeker niet gaan.
 
Zover ik weet wil een Betta toch wel wat warm water hebben.
Al is 28° niet noodzakelijk, minder dan 25° zou ik zeker niet gaan.

Bij de meeste Bettasoorten is de bovengrens van de temperatuur 28° en de ondergrens 24°
en bij sommigen is de ondergrens zelfs 22°
Het ligt er maar aan welke ondersoort je hebt.
 
mag ik vragen waarom je de bak tot 28graden verwarmd? ik vind dat wel heel warm namelijk.

betta´s kunnen makkelijk op 22-24 graden. dan zul je ook veel langer plezier hebben van je betta.

en houd er rekening mee dat een betta kan springen. dus een dek ruit is wel aan te raden.

Ik heb de Betta ook op 24 graden zitten en een dekruit zou ik er zeker wel op gaan gebruiken. Mede door de vrij hoge temp zal het water snel zakken.
 
22 is wel echt de ondergrens. 24is beter.

Alles daarboven jaarrond verkort je alleen maar zn leven mee.

Zie seriouslyfish

http://www.seriouslyfish.com/species/betta-splendens/

Ik heb zelf 1 van mijn bettas op 22 graden zitten sinds 1.5maand, hiervoor zat die op 25 en merk geen verschil in actieviteit of eetlustigheid.

overigens is het ook niet de bedoeling dat ze jaarrond op 22 zitten :juggle:
 
Laatst bewerkt:
We hebben het hier toch over Betta splendens? Die worden in Thailand nog bij 5 graden C. gevonden op zeer extreme momenten.
Op de website van de Internationale Gemeinschaft für Labyrinthfische heeft men het over 13 tot 15 graden C. in de koelere noordelijke gebeden en 18 tot 23 graden anderszins.
Ze kunnen erg véél hebben, veel meer dan alle hier benoemde ondergrenzen suggereren. En dat zal voor hun levensverwachting ook stukken beter zijn.

PS: verwar soort en ondersoort niet. Er zijn meer dan 70, misschien wel tegen de 80 Betta soorten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een reden dus om niet op te gaan stoken tot 28 graden C. watertemperatuur als het erbuiten maar 18 - 20 is.
 
Zo wat een reacties! :eek:

Dit vind ik dus zo lastig met google/internet. Voordat ik mijn Betta kocht heb ik zo veel mogelijk research gedaan. Daarbij kwam ik dus rond de 28 graden, maar er word overal wel wat anders gezegd helaas :(

Maar ik kan hem dus beter rond de 23/24 graden gaan houden?

Een dekruitje zou ik best willen doen! Maar ik zou niet weten hoe met mijn lamp, filter en verwarmingselement (foto komt zo snel mogelijk!!)

Wat zou een andere oplossing kunnen zijn? Ik wil mijn visje natuurlijk zo lang mogelijk houden! Ben namelijk super blij met m :help:


(Nog even een toevoeging)
Ik zit actief op Instagram (een app) daarbij zie ik heel veel verschillende mensen met Betta's voorbij komen. Die hebben bijna allemaal open bakken. Die vissen lijken mij allemaal gezond. Hoe doen zij dit dan?
 
Het is niet gezegd dat een Betta gaat springen, maar het kan, mogelijk dat velen een foto nemen met de dekruit er tijdelijk af t.b.v. de foto.
Misschien als je een foto van de situatie van de bak plaatst dat er mogelijkheden worden aangedragen.
 
ah oke,ja misschien dat ze dat idd wel doen!

hierbij mijn bak, of tenminste de bovenkant ervan.

Hij zit nu iets te vol naar mijn idee, maar dit is over een paar uur wel weer een stuk lager :stom:

upload_2016-11-26_15-5-50.jpeg
 
Welk merk en type is de bak?
 
Ik heb hier al enkele jaren ongeveer hetzelfde type staan, deze zat nog in de doos toen ik hem kocht, is een klein bakje van 50cm lengte.
deze bakjes zijn van Chinese makelij en spotgoedkoop(25 euro voor alles)wel was het filtertje en de verlichting na 6 maanden al in de vuilbak, zodoende staat er nu een eheim 2213 op te draaien en twee spotgoedkoop lichtspotjes met knijper uit de blokker ;)

En voor er een slimmerik zegt, jamaar Luc, jij hebt helemaal niets meer, dat is helemaal juist, want toen ik ermee thuis kwam heeft Lut het direct aangeslagen en het is nog altijd van haar, zodoende ....... ;)
 
En voor er een slimmerik zegt, jamaar Luc, jij hebt helemaal niets meer, dat is helemaal juist, want toen ik ermee thuis kwam heeft Lut het direct aangeslagen en het is nog altijd van haar, zodoende ....... ;)
Daar zien we geen foto's van Luc :(
(sorry, ik ga nu weer on-topic)
 
Heb je de temperatuur al lager gezet?

Het is zoals eerder genoemd niet verstandig om de temperatuur van het water, veel hoger te hebben dan de temp van de kamer waar de bak staat.

Dit omdat de Betta dan problemen kan krijgen met zijn Labyrintorgaan, en ziek kan worden.

 
Ik heb hier al enkele jaren ongeveer hetzelfde type staan, deze zat nog in de doos toen ik hem kocht, is een klein bakje van 50cm lengte.
deze bakjes zijn van Chinese makelij en spotgoedkoop(25 euro voor alles)wel was het filtertje en de verlichting na 6 maanden al in de vuilbak, zodoende staat er nu een eheim 2213 op te draaien en twee spotgoedkoop lichtspotjes met knijper uit de blokker ;)

Ik ben begonnen met alleen de bak! Heb het filter, de lamp en de verwarming er zelf bij gekocht :)
 
Heb je de temperatuur al lager gezet?

Het is zoals eerder genoemd niet verstandig om de temperatuur van het water, veel hoger te hebben dan de temp van de kamer waar de bak staat.

Dit omdat de Betta dan problemen kan krijgen met zijn Labyrintorgaan, en ziek kan worden.

Temperatuur ga ik aankomende dagen dteeds ietsje lager zetten! Staat nu op 27 :)
 
Je kan een plexiglas plaat van 2 a 3 mm nemen uit de bouwmarkt, deze op de buitenmaat maken en de techniek eruit nemen.
beter zou een plaatje glas zijn, maar dat ligt aan je kundigheid.
 
Hier ligt er een glazen keukenplaat op, links en rechts staat het ongeveer 3cm breed open.
 
Nadeel daarvan zou kunnen zijn dat door de slechte afdichting er lekkages zouden kunnen ontstaan naast de bak.
Welke op te lossen kunnen zijn door de bakrand op te vullen met een afdichtend materiaal, denk aan wat tape o.i.d.
 
Het is niet gezegd dat een Betta gaat springen, maar het kan


Dat is een ding wat zeker is maar om het risico niet te lopen zou ik voor een afdekruit zorgen. Zou zonde zijn als hij toch nog eens rare fratsen gaat uithalen.
 
Dat is een ding wat zeker is maar om het risico niet te lopen zou ik voor een afdekruit zorgen. Zou zonde zijn als hij toch nog eens rare fratsen gaat uithalen.

Dat zou ik heel jammer vinden inderdaad! Misschien een stomme vraag, maar waarom doen ze dit?
 
Inderdaad deze ruimte uit de plaat zagen of welke techniek je hier in kan gebruiken (frezen, slijpen, schuren?) :)
 

Terug
Bovenaan