Wat is de beste manier om CO2 in je aquarium te krijgen?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Nu ik een nieuwe filter heb, heb ik mijn PVC buizen onder mijn aquarium uitgesloopt, ik gebruikte zelf 32mm, terwijl de slangen van de nieuwe filter 19/25mm zijn - dus als ik wederom PVC zou gaan aanleggen zou ik dat ook enkele maten kleiner doen.

Toen ik in 2020 begon met mijn huidige aquarium was het helemaal hot om een Cerges Reactor te hebben/bouwen, welke ik destijds ook 1 heb gebouwd - al is dit wel met een 32mm aansluiting - mijn vraag is eigenlijk is dit anno 2024 nog steeds 'the way to go'? Of zijn er inmiddels andere inzichten, ik zie in veel topics juist dat het gaat over een inline diffusor - wellicht een wat makkelijkere oplossing maar ik zou graag de beste oplossing willen.

Ik had nu een pomp > PVC -> CO2 gaat in de PVC buis net voor de reactor -> Reactor > PVC > Aquarium

Wanneer ik wederom voor een Cerges Reactor ga dan zou ik opnieuw willen beginnen en bij voorkeur de slangen direct op de Cerges Reactor aansluiten dus: pomp > slang -> Reactor > slang > Aquarium. Reden dat ik voor slang gebruik wil gaan ipv van PVC is dat PVC soms wat trilde door de vorige filter en dus wat extra geluid maakte.

Dus mijn vragen/discussie punten:
  1. Cerges reactor nog steeds 'the way to go'?
  2. Ik merkte de eerste keer toen ik een bypass had op mijn reactor dat dit beter werkte dan zonder bypass, wellicht omdat zonder bypass de flow te snel was en de CO2 niet goed werd opgenomen voordat deze in het aquarium terecht kwam - wat is jullie ervaring wel of geen bypass?
  3. Ik gebruikte bio filter ballen in de Cerges Reactor alleen zat deze niet tot de nok vol - wat raden jullie aan om in een cerges reactor te doen om ervoor te zorgen dat de bellen worden gebroken?
  4. Wat is op dit moment de beste cerges reactor qua opbouw?
 
Ik denk dat de cerges reactor nog steeds de efficiënste manier is van CO2 toevoegen.
Waarom de keuze tussen een inline diffuser of een cerges reactor? Plaats een inline diffuser voor de reactor, en de CO2 wordt echt volledig opgelost. Dus geen zwerm bubbels in het aquarium. In mijn reactor zitten geen bioballen, maar op maat gesneden filterschuim. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke vulling het beste werkt.
Na de wekelijkse waterwissel van 50% stijgt mijn PH ongeveer met 0,5
Een uur later is de PH weer op de ingestelde waarde. Ik ben een voorstander van de cerges reactor.
 
Ik denk dat een reactor het beste is en met een inline hou je meestal ook wel belletjes in het water en een deel co2 wat minder goed oplost.
 
Ik denk dat de cerges reactor nog steeds de efficiënste manier is van CO2 toevoegen.
Waarom de keuze tussen een inline diffuser of een cerges reactor? Plaats een inline diffuser voor de reactor, en de CO2 wordt echt volledig opgelost. Dus geen zwerm bubbels in het aquarium. In mijn reactor zitten geen bioballen, maar op maat gesneden filterschuim. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke vulling het beste werkt.
Na de wekelijkse waterwissel van 50% stijgt mijn PH ongeveer met 0,5
Een uur later is de PH weer op de ingestelde waarde. Ik ben een voorstander van de cerges reactor.
Maak je het filterschuim ooit schoon? Ook al zit het na de filter ik kan mij voorstellen dat er ooit toch nog wat viezigheid mee komt.

Je maakt zo te lezen dus geen gebruik van een bypass?
 
 
Maak je het filterschuim ooit schoon? Ook al zit het na de filter ik kan mij voorstellen dat er ooit toch nog wat viezigheid mee komt.

Je maakt zo te lezen dus geen gebruik van een bypass?
Het filterschuim maak ik 1x per jaar schoon, samen met de lilypipe. Verder heb ik geen omkijken naar de reactor. Ik heb geen bypass.
 
Wat is het voordeel van zo bypass bij de co2 reactor?

Mvg Ronald
 
Ik denk dat je een bypass moet gebruiken wanneer het filter een hoog debiet heeft. Daardoor wordt de stroomsnelheid in de reactor te hoog, en de CO2 lost dan niet volledig op.
 
Ik heb recent mijn violet lilypipe vervangen voor een custom lilypipe. De nieuwe lilypipe kan ik veel korter bij de bodem hangen waardoor de CO2 langer in het aquarium blijft.
 

Terug
Bovenaan