Wat gebruiken voor basis hardscape van paludarium


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
253
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
Hallo allen.
Ik zie dat bij paludaria vaak foamboard gebruikt wordt voor filtervakjes, verhogingen enz. Aangezien dit geschuimd pvc met een papieren afwerklaag is lijkt mij dit eigenlijk helemaal niet geschikt voor een natte omgeving.

Nu zat ik te kijken naar polypropeen kanaalplaat. Ook makkelijk te snijden alleen is pp volgens mij niet te kitten met standaard aquarium kit. Laat staan dat het sowieso te kitten valt.

Weet iemand wat geschikt is voor gebruik in aquaria, makkelijk te bewerken en ook nog te kitten is?
 
Je komt vanalles tegen, ook dingen als eggcrates (sorry weet de naam niet in het Nederlands), gewoon brokken lavasteen en plexiglas. Vijvermandjes op de kop zou ook nog kunnen. Of een valse bodem van vijvermatten en ook zoiets op de achterwand. Dikke PVCbuis en die beplakken, kan ook.
Zelf heb ik een oud plastic kratje gebruikt en superfish fix en seal. Ik zou mijn huis niet op die manier bouwen, maar ik kon gewoon steentjes plakken op de kratjes (wel kleine en lichte lavastenen, geen grote). Als ik wat kracht gebruik kan ik het wel stuk trekken, maar het zit aardig vast.

Ik heb zelf vooral gezocht naar manieren om natuurlijke materialen te gebruiken en niet nog meer plastic afval te creëren. Maar dat is niet gelukt helaas 😕.
Als iemand een goede tip heeft hou ik me aanbevolen!
 
Bedankt voor je reactie.
Filtermatten zie ik inderdaad ook vaak. Vaak is dat ook direct het filter medium. Dat hoeft van mij niet aangezien er een bioloog onder staat.
Bij voorkeur ook geen willekeurig plastic aangezien hier vaak weekmakers ed in zitten.
Het voordeel aan pp is dat het als relatief veilig wordt bestempeld. Plexiglas is ook een optie maar net zo
Lastig te verlijmen als pp.
 
Zitten weekmakers niet alleen in soepel plastic? Dat harde plastic is toch niet week?? Waarschijnlijk wordt nu vreselijk duidelijk dat ik er de ballen verstand van heb... :p

Op hoop van zegen dan maar met mijn kratje. Want ben net klaar en ga niet opnieuw beginnen 🫣😅

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil bouwen. Ik las dat soms ook turfblokken gebruikt worden voor de afscheiding. En op het vivarium meende ik onderwater een kurkachtergrond te zien als afscheiding. Wou nog vragen of dat wel lang volhoudt, maar de rest liep alweer door 😊
Je hebt ook stukken van bijv mopanihout die vrij plat zijn.
 
Hoe harder het plastic, hoe minder weekmakers (=het spul dat zorgt dat plastic soepel wordt). Overigens worden tegenwoordig steeds vaker natuurlijke weekmakers zoals visolie gebruikt.
 
En op het vivarium meende ik onderwater een kurkachtergrond te zien als afscheiding. Wou nog vragen of dat wel lang volhoudt, maar de rest liep alweer door 😊
2 jaar voordat het ging brokkelen bij mij.... Leer daar van :p

Heb ooit een mix gemaakt van turf, tegellijm en natuurlijke kleurstof (oker) en dit aangebracht op een piepschuim hardscape. Dat beviel me ook uitstekend toen. Wordt een soort harde cement met het uiterlijk en textuur van turfgruis. Dikke stijve zwarte filtermatten werken ook uitstekend! Eenmaal begroeid met mos zie je daar niet van.
 
Bedankt voor het meedenken, Top!
Ik zal er nog eens over nadenken. Denk dat ik anders rond de overloop maar een strook glas maak en voor de rest eggcrates met steen en hout.
Voor boven water denk ik in ieder geval wel aan pur en hout met stenen.
 
Hier een foto vd hardscape van mijn huidige terrarium. heb ik laten bouwen en inrichten in Heerlen.

IMG_2873.jpeg

en van mijn eerste terrarium, een Exo Terra, achterwand bekleed met varenwortelplaten die op de duur begroeiden.
als bodem had ik veel te dure met daarop Turfplaten afgedekt met sphagnummos, afgescheiden met Lavastenen.

IMG_2875.jpeg
IMG_2874.jpeg
 
@Fozzy Weet je ook wat voor materiaal aan de zijkant onder water zit?
Boven water zie ik zoiets ook wel zitten. Alleen wil ik onder water juist vrij en open houden.
 
Volgens mij is dat tempex, bestreken met Elastopur en Varenwortelgruis. In de 1,5 jaar dat de bak nu staat is dat begroeit met mos.
 
Ik moet zeggen dat ik die tempex met Elastopur ook nog wel een mooie optie vind. Dacht zelf dat dat meer voor boven water was, maar zie dat het ook onder water gebruikt kan worden.
Ik denk dat ik maar eens in die hoek ga kijken.
 

Terug
Bovenaan