Vragen over poeder oplossingen


Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
60
Locatie
Lelystad
Ik overweeg te beginnen met de poeders van aquariumbemesting.nl of plantedbox. Echter ik zit nog met wat vragen:

- Hoe lang zijn de aangemaakte oplossingen houdbaar?
- kan je dit aanmaken met kraanwater, of is demi water echt nodig?
- is de calculator van aquariumbemesting volledig, of kan ik beter wat anders gebruiken?
- is het nodig om iedere dag toe te voegen, of kan het ook in 1x na de waterwissel?
 
Kan met kraanwater maar demi is beter en ik bewaar het donker in de koelkast en dan is het maanden houdbaar. Zelf voeg ik alles na de verversing toe.
 
- oplossing zijn erg lang houdbaar, liefst afgesloten in een lichtdichte PETfles. Bewaarplaats is niet zo relevant.
- bij een 'lean-dose' de voorkeur demi en bij 'rich-dose' maakt het niet zoveel uit
- de meest complete calculator is die van Rotalabutterfly.com
- het kan beide. Maar bij een 'lean-dose' is de voorkeur dagelijks en bij 'rich-dose' maakt het niet zoveel uit
 
Het ligt denk ik ook aan wat er uit de kraan komt maar ik geef alleen kaliumnitraat en kaliumfosfaat en sporen. Sommigen doseren er ook nog magnesium bij.
Dat laatste doe ik in de regel dus niet.

bij een 'lean-dose' de voorkeur demi en bij 'rich-dose' maakt het niet zoveel uit
Waar zit het verschil dan in want ik neem aan dat in beide gevallen de oplossing op dezelfde wijze wordt aangemaakt. Alleen zul je bij de lean dose wat minder toevoegen maar dat staat toch los van het bewaren?
 
Waar zit het verschil dan in want ik neem aan dat in beide gevallen de oplossing op dezelfde wijze wordt aangemaakt. Alleen zul je bij de lean dose wat minder toevoegen maar dat staat toch los van het bewaren?
Met het bewaren van de oplossing bewaren maakt het idd niets uit

Het probleem zitten bij de targtes .
Ik geef bijvoorbeeld slechts 0.5 ppm NO3 per week. En in mijn leidingwater zit gemiddeld 10ppm...
Als ik dus mijn stockoplossing met leidingwater zou aanmaken heb ik veels te hoge NO3 waarden. En daar heb je met demi-water geen last van. Vandaar dat je bij lean-dose altijd demiwater gebruikt voor je stockoplossing
 
Met het bewaren van de oplossing bewaren maakt het idd niets uit

Het probleem zitten bij de targtes .
Ik geef bijvoorbeeld slechts 0.5 ppm NO3 per week. En in mijn leidingwater zit gemiddeld 10ppm...
Als ik dus mijn stockoplossing met leidingwater zou aanmaken heb ik veels te hoge NO3 waarden. En daar heb je met demi-water geen last van. Vandaar dat je bij lean-dose altijd demiwater gebruikt voor je stockoplossing
Ja dan snap ik het en in dat geval moet je rekening houden met de hoeveelheid stoffen die al in je kraanwater zit. Ik heb het vroeger ook met kraanwater gemaakt en wist hoeveel daar inzat aan stoffen dus dat herberekende ik dan met wat ik moest toevoegen.
 
Ik overweeg te beginnen met de poeders van aquariumbemesting.nl of plantedbox. Echter ik zit nog met wat vragen:

- Hoe lang zijn de aangemaakte oplossingen houdbaar?
- kan je dit aanmaken met kraanwater, of is demi water echt nodig?
- is de calculator van aquariumbemesting volledig, of kan ik beter wat anders gebruiken?
- is het nodig om iedere dag toe te voegen, of kan het ook in 1x na de waterwissel?
Bederf heb ik nog nooit kunnen waarnemen. I.v.m. verzendkosten maakte ik altijd een grotere bestelling. Kraanwater is geschikt om aan te lengen. Op de site maar ook op de zakjes waar het poeder inzit is precies af te lezen hoe het product gemixt moet worden. De uiteindelijke dosering wordt bepaald door je planten bestand, zij zijn de beste verklikkers of je een juiste dosering toedient. Daarbij zou ik beginnen bij de door Aquariumbemesting.nl geadviseerde dosering. Een calculator maakt m.i. alles alleen maar nodeloos ingewikkeld. Het beste is om voeding dagelijks toe te dienen wijst mijn ervaring uit. Dat is ook het meest efficiƫnt. (Wel moet ik daaraan toevoegen dat ik geen voorstander van de EI overdoseringen of andere theorieƫn, zelf hou ik het graag op dagelijkse zo mogelijke precieze doseringen)
 
Een calculator maakt m.i. alles alleen maar nodeloos ingewikkeld.
Ook de reden waarom ik gewoon de aanbevolen hoeveelheden van het zakje gebruik.

Zelf heb ik weleens met kraanwater wat schimmel gehad na enige tijd bij de nitraat als ik het goed heb.
 
Ook de reden waarom ik gewoon de aanbevolen hoeveelheden van het zakje gebruik.

Zelf heb ik weleens met kraanwater wat schimmel gehad na enige tijd bij de nitraat als ik het goed heb.
Schimmel ontstaat bij een hoge relatieve luchtvochtigheid. Dus je hebt je poeder dus of opslagen in een te vochtige omgeving of er is vocht in je poeder gekomen? Normaal heb je bij poeders geen schimmelvorming.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het niet in de poeders Ben maar in de fles enige weken na het aanmaken van de oplossing met kraanwater.
 
Bedankt allemaal! Ik heb de poeders inmiddels besteld. Een goede tip om ook het kraanwater te meten, dat zal ik morgen doen.

Ik ga denk ik beginnen met de dosering volgens aquariumbemesting.nl. de dosering aanpassen etc lijkt me nog wat te complex. Alleen als er veel no3 uit de kraan komt zal ik het nog wel een keer navragen.

Ik ga proberen om de voeding dagelijks toe te voegen, maar ik ben bang dat ik dat nog weleens ga vergeten.. zo ja dan zal het uiteindelijk toch wekelijks wordenšŸ¤­
 
Je kan ook bij je leidingwater leverancier de watersamenstelling opvragen, of op het internet opzoeken.
Succes!
 
Ook de reden waarom ik gewoon de aanbevolen hoeveelheden van het zakje gebruik.
Op wat voor manier werkt die calculator ingewikkeld? Er komt uit: voeg x gram toe van product y. In hoeverre is dat anders dan wat er op de zakjes staat? Wellicht wordt het duidelijker als ik mijn bestelling ontvangen heb, maar dit snap ik nog niet helemaal.
 
Nou op het zakje staat los 83 en 4 gram op in een flesje van 500 ml en om 20/2 toe te voegen met de EI moet je dan per 100 liter 20 en 40 ml toevoegen. Dat vindt ik dan weer makkelijker. Maar goed ieder zn ding natuurlijk.
Om het nog makkelijker te maken los ik dus geen 4 maar 8 gr fosfaat op waardoor ik per 100 liter van beide 20ml moet toevoegen en me niet kan vergissen.
 
Vandaag heb ik de weekdosis macro toegevoegd, morgen staat de micro op de planning. Vooralsnog ben ik gestart met de dosering zoals aangegeven via de calculator. Na welke periode zou ik verbetering kunnen verwachten van betere bemesting? (Betere plantengroei en minder alg) voorheen doseerde ik onregelmatig en niet voldoende. Is dat bijvoorbeeld een week, weken of maanden..?
 
Nou op het zakje staat los 83 en 4 gram op in een flesje van 500 ml en om 20/2 toe te voegen met de EI moet je dan per 100 liter 20 en 40 ml toevoegen. Dat vindt ik dan weer makkelijker. Maar goed ieder zn ding natuurlijk.
Om het nog makkelijker te maken los ik dus geen 4 maar 8 gr fosfaat op waardoor ik per 100 liter van beide 20ml moet toevoegen en me niet kan vergissen.
Ik doe er 8 gram in. Dan kun je van beide 20 ml toevoegen.
Gaan ze gelijktijdig op.
 
Bedankt allemaal! Ik heb de poeders inmiddels besteld. Een goede tip om ook het kraanwater te meten, dat zal ik morgen doen.

Ik ga denk ik beginnen met de dosering volgens aquariumbemesting.nl. de dosering aanpassen etc lijkt me nog wat te complex. Alleen als er veel no3 uit de kraan komt zal ik het nog wel een keer navragen.

Ik ga proberen om de voeding dagelijks toe te voegen, maar ik ben bang dat ik dat nog weleens ga vergeten.. zo ja dan zal het uiteindelijk toch wekelijks wordenšŸ¤­
Iets wat je minder vaak doet maakt dat je het juist sneller vergeet... :):);)
 
Iets wat je minder vaak doet maakt dat je het juist sneller vergeet... :):);)
Nou ik moet elke dag wat toevoegen in de zeewaterbak en ik weet zeker dat ik het minimaal 1x per week vergeet maar ja dat zal met de leeftijd te maken hebben.
 

Terug
Bovenaan