vraagje over Caridina en water ( wel of geen Osmose)


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
Nu ben me langzaam aan het oriënteren welke garnalen er moeten gaan komen,
En dat is een flinke uitdaging er is zoveel keuze ;)
Ik lees dat Caridina soorten graag osmose water hebben ik heb "gewoon "leidingwater gebruikt.
zoekende op internet zijn er ook aanbieders van oa Crystal red of Black waarbij vermeld staat dat deze gewoon op leidingwater gekweekt zijn.

Voordat ik contact ga opnemen met een paar aanbieders om te vragen naar de water waardes ben ik benieuwd naar jullie ervaringen

Ron
 
Bij de cr ben je vaak afhankelijk van de gradatie en de Taiwan Bee bijvoorbeeld moeten doorgaans op een ph verlagende bodem maar er worden ook wel minder mooie aangeboden die op leidingwater kunnen.
Ik heb simpele cr gehad op kraanwater maat de Taiwan bee heb ik nu op een ph verlagende bodem.
 
Hier taiwan bee op kraanwater normale bodem gehad, ging een tijdje goed maar veel nakweek was er niet.
Nu een groep tb op osmose en pH verlagende bodem en het zijn net muizen. Andere groepjes vertonen hetzelfde alleen ook soms neerwaartse aantallen.

Neocaridina zullen het met deze samenstelling het beste gaan doen, maar het is ook de vraag wat je zelf mooi vindt en of je het belangrijk vindt dat de groep zichzelf in stand houdt.
 
Hier taiwan bee op kraanwater normale bodem gehad, ging een tijdje goed maar veel nakweek was er niet.
Waren die ook gekweekt op kraanwater of kwamen ze van een bak met ph verlagende bodem Andre?
 
Bij de cr ben je vaak afhankelijk van de gradatie en de Taiwan Bee bijvoorbeeld moeten doorgaans op een ph verlagende bodem maar er worden ook wel minder mooie aangeboden die op leidingwater kunnen.
Ik heb simpele cr gehad op kraanwater maat de Taiwan bee heb ik nu op een ph verlagende bodem.

Hier taiwan bee op kraanwater normale bodem gehad, ging een tijdje goed maar veel nakweek was er niet.
Nu een groep tb op osmose en pH verlagende bodem en het zijn net muizen. Andere groepjes vertonen hetzelfde alleen ook soms neerwaartse aantallen.

Neocaridina zullen het met deze samenstelling het beste gaan doen, maar het is ook de vraag wat je zelf mooi vindt en of je het belangrijk vindt dat de groep zichzelf in stand houdt.

Hoi John, Andre.
dank jullie voor de reacties, de Caridina groep ziet er inderdaad mooi uit.
Zal eens gaan informeren wat de waterwaardes zijn waar de CR's opzitten en of deze hierin ook geweekt op zijn.

Maar inderdaad, misschien dat de Neocaridina beter is als leerproces,

Is voor de eerste keer dat ik garnalen ga doen, en nog geen ervaringen in.

Ron
 
Vind het altijd wat dubbel als men over "kraanwater" spreekt. De verkoper zijn waardes uit de kraan zullen immers anders zijn dan jouw waardes uit de kraan. Ter vergelijking, mijn water heeft een waarde kh 18 en gh 24. Daar ga je geen caridina's op houden...
 
contact gehad met de verkopers, is dus geen echt leiding water, er wordt gebruik gemaakt van een PH verlagende bodem,.
de Waardes van het water werd niet gegeven, komt dus niet echt betrouwbaar over.

Zag dat er een osmose waterpunt bij ons in de buurt is, ik ga eens kijken of ik mijn leidingwater kan mengen.
gisteren druppeltest gedaan, mijn huidige waardes zijn
PH 7,2
GH 9
KH 6
 
Hier Caridina cf Breviata (hommelgarnaal) en lage gradatie CR op kraanwater en gaat hier prima. Maar zie dat je aan de osmose gaat dus deze bijdrage is niet meer echt nuttig:DD
Veel plezier straks van de garnalen.
 
ik ga eens kijken of ik mijn leidingwater kan mengen.
Niet echt een handig idee want omdat je dan met kraanwater gaat werken met een redelijke kh moet de bodem telkens dat verlagen en dan werkt je bodem veel sneller uit. Daarom gebruik ik pure osmose aangemaakt met gh+ mineral.
 
Niet echt een handig idee want omdat je dan met kraanwater gaat werken met een redelijke kh moet de bodem telkens dat verlagen en dan werkt je bodem veel sneller uit. Daarom gebruik ik pure osmose aangemaakt met gh+ mineral.
Hoi John,
ik heb geen PH verlagende bodem.
 
Ok dan is het niet van belang Ron. Ik ging ervan uit dat je zo n bodem had omdat je met osmose wilde werken. In jou geval kun je dan prima water mengen.
 

Terug
Bovenaan