Volga 350 van Daacuso


Daacuso

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2009
Berichten
120
Na ongeveer 10 jaar een Trofis 1800 te hebben gehad besloten dat er na een grote verbouwing iets nieuws moest komen. Het mocht best iets kleiner, maar ik wilde ook weer niet te veel inleveren op inhoud. Na lang wikken en wegen besloten om voor een Aquatlantis Volga 350 te gaan. 120 cm, maar toch 350 liter. Standaard verlichting is ook dik in orde, zeker met de Luminus controller.

Mijn droom was altijd al een mooie scape, dus het visbestand is ook drastisch aangepast. Voor een aantal “buldozers” zoals Clown en Yoyo Botia’s was helaas geen plaats meer. Ook besloten om voor het eerste te kiezen voor een Aquasoil. Altijd filterzand gehad, maar het bleek toch altijd wel gevoelig voor dichtslaan. En ook het feit dat het zelf geen voeding bevat is een nadeel. Een voedingsbodem daarentegen wordt toch ook vaak weer een rommel. De soil is uiteindelijk die van Tropica geworden. Bijna 5 zakken van 9 liter gingen er in 🙈

Verder bij Romberg in Delft een mooi stuk hout op de kop getikt. En qua filtering een JBL e1502. Hopelijk is dat genoeg, maar anders heb ik er nog eentje. Anyway, hier de foto’s.
 
IMG_20220705_192739.jpg
IMG_20220715_000019.jpg
IMG_20220707_221337.jpg
 
Mooie bak, heb net ook een bak met soil en filterzand i.p.v. grind ingericht ben benieuwd naar de groei van de planten, het uit levelen zal denk wel meevallen je hebt genoeg planten met wortels die de soil vast gaan houden.
Is alleen wel wat duur die soil i.p.v. andere bodembedekkers...
 
Ja, had je bak al gezien! Ook erg mooi die combi met zand en soil. Linksachterin heb ik ook opgehoogd met zakken kleikorrels. 5 zakken soil was inderdaad mooi aan de prijs. Vooralsnog is bij mij de groei goed en blijft de soil mooi liggen.

Gelijk kleine update: de inline co2 diffuser verplaatst naar de intake. Die mist van belletjes is niet echt mooi. Kijken hoe dat gaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lex
5 zakken.....ik weet wat 1 zak kost :LOL:
 
IMG_20220828_211501.jpg

Planten groeien lekker door. Alleen de Monte Carlo gaat nog wat moeizaam. Nu ook gestart met wat extra bemesting. Even kijken of dat wat uitmaakt. Ondertussen ook wat geschoven met de indeling. En nu aan de oppervlakte wat Riccia aan het laten groeien om straks het hout te gaan scapen. Al met al draait de bak prima, alhoewel ik wel merk dat de JBL E1502 het maar net kan bijhouden. Heb nog een reserve, dus wellicht dat ik die er bij ga zetten.
 
Vooral de Pogostemon en Hygrophila groeien lekker door. Echter blijft de Monte Carlo nog steeds achter in groei. Met volgens mij ook wat Staghorn alg er in. Co2 iets verder omhoog gegooid en ga binnenkort eens kritisch naar de bemesting kijken. Ook merk ik dat 1 filter net te weinig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Inmiddels 2e filter er bij gezet, ging het helaas niet redden met 1. Bak is wel weer gelijk mooi helder. Daarnaast nog steeds bezig met finetunen van de voeding. Blijf toch wel last houden van de Staghorn. Ook de Althernanthera wil niet echt mooi rood kleuren. Op de Vivarium 5 liter AIO van Gilles aangeschaft als vervanging voor de Flora Grow. Ben benieuwd of dat verschil gaat geven. Mocht de Monte Carlo nu nog niet aanslaan dan ga ik verder met de Staurogyne, welke nu nog in potjes zit. Ook gelijk op de Vivarium een Bucephalandra meegepakt. Schitterend plantje wat het hopelijk goed gaat doen op het hout. Wordt in ieder geval weer vervolgd.
 
Staat er op het oog mooi bij, hopelijk gaat de verandering in voeding wat doen voor jou bak. Maar het vraagt geduld in ieder geval.

Gr. Ed
 
Staat er op het oog mooi bij, hopelijk gaat de verandering in voeding wat doen voor jou bak. Maar het vraagt geduld in ieder geval.

Gr. Ed
Ben zeker niet ontevreden. Helemaal algvrij gaat het ook nooit worden. En daarnaast ook gewoon accepteren dat geen bak hetzelfde is. Een plantje wat bij mij niet wil kan het in een andere bak prima naar zijn zin hebben. Overigens krijg ik wel het idee dat het nieuwe blad van de Althernanthera wat meer rood kleurt. Ben dus benieuwd en kijk het rustig aan.
 
Plaatje, ziet er goed uit 👍
 
Even een kleine update. De Monte Carlo is er toch grotendeels uitgegaan. Stond er wel van te kijken wat een dikke matten er onder het substraat vandaan kwamen. Maar er boven deed het weinig. Een enkel hoopje zit nu nog op het hout.

De nesaea golden is meer naar voren gekomen en lijkt goed aan te slaan. Dit plantje schijnt op het “oude” hout ook minder goed te groeien. De Monte Carlo vervangen voor Staurogyne, maar wellicht dat ik de hele voorgrond laat volgroeien met Pogostemon. Dan wordt het meer 1 geheel.

Daarnaast licht iets meer gedimd en ook de aio van Gilles lijkt zijn werk goed te doen. Al met al best tevreden zo. Weinig nieuwe algen groei ook.
 
Snoeitijd! Zie eerste foto. Inmiddels aantal planten verwijderd. Minder soorten geeft wat meer rust vind ik zelf. Lage veld nu geheel met Helferi. Links een terras gemaakt met Staurogyne. Weinig tot geen alg, dus erg blij hoe het momenteel met de bak gaat.
 
Ziet er fraai uit, eer van je werk 👍
 
Avondverlichting
 
Erg mooi zo de hele voorgrond met helferi. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat mooier is dan deels met monte carlo, als die wel was aangeslagen. Zit er zeer gaaf uit.
 
Ja, dat denk ik ook. Of ik had alles met Monte Carlo moeten doen. Nu is het inderdaad meer een geheel.
 
MOOI !!!
groetjes Agnes
 
ik heb de helferi ook, doet het goed maar vermeerderen ho maar. Enig idee hoe je deze kan stekken?
 
De Helferi maakt bij mij uitlopers welke je vervolgens er af kan plukken en opnieuw kan planten.

Maar anyway een korte update;

Afgelopen weken kreeg ik steeds meer het idee dat er niets goed ging. Bleef wat last houden wat draadalg wat doorgaans wijst op een co2 tekort. Co2 steeds hoger gezet, maar ph wilde ook nog steeds niet zakken. Ook geen parelende planten. Zojuist KH druppeltest gedaan. Bij KH 8 ben ik maar gestopt, buisje kleurde nog steeds niet naar de gewenste kleur. Zelfde test met leidingwater en deze gaf 6 aan. Was in het verleden 4, maar 6 is alsnog acceptabel.

Vervolgens test gedaan met de Ardenner breukstenen. Stuk of 15 in de azijn en mooi allemaal borrelen. Dus de boosdoeners gevonden. Nu waterwissel en kijken of morgen de ph wel omlaag wil. Wordt vervolgd.
 

Terug
Bovenaan