Vissen ademen snel


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen merk ik dat mijn vissen snel ademen. Vanochtend wilden ze voor het eerst niet eten. Ik heb toen snel een waterwissel van 80% gedaan en daarna wilden ze wel weer eten. Maar ik zie dat ze nog steeds snel adem halen. Ik heb het water getest en ik zie geen bijzonderheden: nitriet = 0, ammonia = 0, nitraat = 10-20 mg/L. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
In de bijlage een filmpje en en foto van mijn bak.


Groetjes
 

Bijlagen

  • IMG_20240313_201320.jpg
    IMG_20240313_201320.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 35
  • VID_20240313_201249.mp4
    7 MB
Hoe warm staat je bak? Wanneer en hoe heb je je filter schoongemaakt? Hoe en waarmee (druppels of strips) test je je water en tot wanneer zijn ze houdbaar?

Ik zou voor nu dagelijks (tenminste) een grote ww doen. Een dergelijke manier van ademen doet toch vermoeden dat er iets mis is.
 
Thermometer laat 18 graden zien. Filter heb ik denk ik een maand geleden schoongemaakt. Ik had toen alle media eruit gehaald en in schoon water gedaan (balletjes en buisjes). De witte filterwat heb ik een beetje uitgespoeld en een nieuwe blauwe filtermat erin gedaan (de oude had ik er al een jaar in zitten, op de doos van het filter, Eheim classic, stond dat je de blauwe filtermat eens in het half jaar ofzo moest vervangen).
Ik heb met druppeltests getest. Ik heb even de datum gecontroleerd; test voor nitriet is een paar maanden over datum. Die van ammonia is nog goed en de doos van nitraat heb ik niet meer.
 
Dan denk ik dat je je filterbacteriën om zeep hebt geholpen/ weggegooid en zitten je vissen dus in een bak zonder actief filter. Elke dag water (!) wisselen, filter met rust laten en monitoren wanneer de nitrietpiek/ ammoniakpiek komt. Als je het nitraat ziet stijgen, kun je heel voorzichtig het aantal keren dat je water verwisselt, verminderen naar om de dag en uiteindelijk naar nog minder. Maar houd het gedrag van je vissen in de gaten!

En nooit meer je filtermedia weggooien, die doen het zware werk in je bak. Alleen voorzichtig de spons waar het water bij binnenkomt af en toe uitkloppen als de uitstroom zichtbaar vermindert.
De houdbaarheidsdatum op je testen is geen overbodige luxe, eenmaal voorbij die datum worden ze onbetrouwbaar en schaf je dus beter nieuwe (druppel)testen aan.

(P.S. laat je niet verleiden tot het kopen van bacteriën in flesjes, daar wordt alleen de winkel beter van).
 
oke ik maakte me al zorgen dat ik die filtermat een heel jaar erin had, maar die moet ik dus nooit vervangen:oops:
ik heb net het water voor 50% gewisseld en ik zie ze nu rustiger ademhalen. Ik begrijp niet zo goed waarom ze sneller ademen als er te weinig filter bacterieën zijn? als er sprake zou zijn van ammonia/nitriet in het water, dan zou ik het snappen, maar nu eigenlijk niet.
ik vraag me ook af of het niet met mijn tuinslang te maken heeft, waar ik het water mee ververs. Ik heb het water nu bijgevuld met een emmer ipv met de slang. Heb de slang van binnen even gecontroleerd en volgens mij is het aan een schoonmaakbeurt toe.

zal ook nieuwe druppeltests halen.
 
Het klinkt raar, maar hoe ouder je tuinslang is, hoe beter. In nieuwe slangen en sommige types zitten stoffen die niet echt gezond zijn voor je vissen.

Sommige vissen ( sluiers horen daartoe) zijn behoorlijk gevoelig voor vervuild water en zij merken eerder dan jouw tests dat er iets mis is. Bovendien gaf je al aan dat je testen niet helemaal up to date meer zijn en dus onbetrouwbaar. (En ja ik behoor tot de mensen die een pak melk niet acuut weggooien als het over de datum is, maar watertesten waar je vissenlevens van afhankelijk zijn, is een ander verhaal).
Verder breken je filterbacteriën allerlei stoffen af, die je niet allemaal meet. Nitriet en ammoniak zijn goed meetbaar, maar er zijn nog een heleboel andere stofjes waar je vissen op reageren, maar jij niet kunt waarnemen. Vertrouw op je vissen, zij geven heel duidelijk aan dat er iets mis is. Sneller ademen kan en gevolg van zuurstoftekort zijn, maar ook van (bijv) irritatie van de kieuwen door een irritant stofje.
 
oke duidelijk!! is het dan goed om mijn tuinslang niet van binnen te poetsen? ik was al plannen aan het maken om er een trekveer doorheen te halen om de viezigheid eruit te halen. Maak me zorgen of het geen schimmel uit de slang is waar de vissen last van hebben
 
Trekveer kan geen kwaad, maar na een ww zie je dat ze zich beter voelen, als het aan de slang zou liggen, zouden ze zich juist slechter moeten voelen. Hoogstwaarschijnlijk is het wat algengroei in je slang of wel aufwuchs (organisch materiaal met wat bacteriën erin), en dat kan geen kwaad. Sommige vissoorten leven daarop.
 
oke dankjewel!
 

Terug
Bovenaan