Visbestand juwel Lido 200


Jurgen 1972

Member
Lid geworden
12 mei 2024
Berichten
9
Leeftijd
52
Voor m'n toekomstige Lido 200 ben ik op zoek geweest naar een bestand dat ik leuk vind, het volgende had ik in gedachten

- bovenlaag : harem honing goerami en een schooltje bijlzalmen
-midden : school rasbora Galaxy en eventueel harem kaap Lopez
- onder : 8 corydora, harem woestijn grondel en 30 Blue Velvet neocardine garnalen
De bodem is Zanzibar van JBL, er gaan voldoen schuilhollen en beplanting aanwezig zijn, ook drijfplanten

Alle tips en opmerkingen zijn welkom, ik ben een beginnende liefhebber en lees me over alles zo goed mogelijk in maar soms kom je veel tegenstrijdigheden tegen, ik wil het zo goed mogelijk doen
 
Corydora’s houden volgens mij van zand? Is deze bodem niet te grof?
 
Het is heel fijn zwart zand hoor
 
Ik heb ook grondels gehad en die waren gek op levendvoer dus ik denk dat je die beter niet met garnalen kan houden. Ik zou of Cory s nemen of grondels want je bak is niet zo heel breed natuurlijk. Maar goed dat is mijn mening.
 
De eerste periode hoef je de gouramies in ieder geval niet te voeren. 🙂
 
De eerste periode hoef je de gouramies in ieder geval niet te voeren. 🙂
Ik denk dat je doelt op de garnalen die ze zullen wegsnoepen. Tja gelet op het genoemde bestand zou ik geen garnalen houden.
 
Ik had eerder al een vraag hierover gesteld met een bestand dat ik voor ogen had maar is geen succes 😊🙈 graag had ik wat voorstellen gekregen van kenners over welke visjes er in m'n Lido 200 zouden kunnen, visjes die zeker zijn zijn school Galaxy rasbora en school coridora green Line, de bodem is zwart filterzand van JBL, ik ben compleet beginner, het aquarium wordt voldoende beplant en ook worden er genoeg schuilhollen voorzien, m'n voorkeur gaat uit naar rustig en kleurrijk bestand, liefst niet levenbarend ... Een toevallig kweekje kan en mag maar geen vereiste, enkele vragen die ik graag beantwoord zou zien zijn ...

- welke eyecatcher zou kunnen
- wat voor de bovenlaag
- zou graag ook groepje neocardine garnalen erin willen, dat een jonge garnaal eens verdwijnt als levend voer zogezegd heb ik geen probleem mee maar zou wel graag de groep kunnen in evenwicht houden

Ik zie het bos door de bomen niet meer als beginner ... Veel keuze maar ook veel tegenstrijdigheden ... Hoop dat de kenners me hier verder kunnen helpen om een definitieve keuze te kunnen maken
Alvast bedankt
 
Misschien leuke Cory s met bv een schooltje Espei s.
 
De corydora's worden 8 x green stripe Peru en de rasbora een school van 25 Galaxy, deze komen er al zeker in, als mede bodembewoners (kuisploeg)had ik gedacht aan een 30 tal neocardine Blue Velvet garnalen, nu zou ik daar graag nog een mooie eyecatcher bij willen en indien mogelijk 2 soorten voor de boven laag, als eyecatcher had ik de kaap Lopez op het oog en voor de bovenlaag een schooltje ringband snoekjes en de honing goerami of het bijlzalmpje maar weet dus niet of dit kan, ik weet ook wel dat deze eventueel jonge garnalen zouden kunnen eten wat ik op zich niet erg vind, in de natuur worden ook wel jonge visjes als voer gezien maar wil wel graag de volwassen groep in stand houden, ook vind ik de pauwoog grondels een leuk visje voor op de bodem maar weet niet of dat samen gaat met de corydora's, indien iemand positieve of negatieve ervaringen hiermee heeft hoor ik het graag 😊
 
Met Gourami s in de bak zou ik geen drukke Killi s erbij plaatsen. Pauwooggrondel laat weinig garnalen over denk ik.
 
Bedankt alvast voor jou reactie, ga jou raad zeker toepassen, kan je eventueel nog een leuk visje aanbevelen voor bij de goerami in de bovenlaag? De pauwoog grondels zal ik dan ook achterwege laten... Zou de woestijn grondel een beter idee zijn of khuli's voor bij de garnalen en corydora's?
 
Nee dat vroeg je dacht ik al in je andere topic en ik zou ook geen grondels met garnalen nemen. Ik heb ook de grondels gehad en die zijn ook flink fel zo af en toe.
 
Je had nu 2 topics lopen en die heb ik samengevoegd om verwarring te voorkomen.
 
- bovenlaag : schooltje bijlzalmen
-midden : school rasbora Galaxy OF espei
- onder : 8 corydora en 30 Blue Velvet neocardine garnalen
 
- bovenlaag : schooltje bijlzalmen
-midden : school rasbora Galaxy OF espei
- onder : 8 corydora en 30 Blue Velvet neocardine garnalen
Kan boven dan nog de honing goerami bij? En voor het midden eventueel een koppel of harem kleurrijke visjes?
 
ik zou dat niet doen
je kan wel iets grotere scholen nemen dan
 
ik zou dat niet doen
je kan wel iets grotere scholen nemen dan
Wat zou je dan niet doen ... Beide of enkel koppel of harem voor in het midden
 
beide
1 soort per laag is voor mij persoonlijk voldoende
 

Terug
Bovenaan