Vijverpomp defect?


Hamsterhein

New member
Lid geworden
12 mei 2024
Berichten
3
Leeftijd
44
Goedemorgen,

Vorig jaar hebben we een woning gekocht met vijver. Ik ben een absolute leek wat vijvers betreft, ben nooit verder gekomen dan een aquarium thuis.

Wat opviel is dat de i-tronic was overleden. Deze heb ik vervangen. Stuurt de i-tronic de vijverpomp aan? En/of is die ook overleden...

Maakt de i-tronic geluid of heb ik verder geen omkijken naar nadat ik m gekoppeld heb en ingesteld op bijvoorbeeld 5%. De draai schuif / knop op de oase (ik neem aan vijverpomp) doet niets.

Wie kan me op weg helpen? Bijgaand een aantal foto's

Dankjewel
 

Bijlagen

  • IMG20240509133739.jpg
    IMG20240509133739.jpg
    10.9 MB · Weergaven: 34
  • IMG20240509133736.jpg
    IMG20240509133736.jpg
    12.2 MB · Weergaven: 30
  • IMG20240509133720.jpg
    IMG20240509133720.jpg
    14.1 MB · Weergaven: 31
Heb het zelfde filter.
De blauwe draaiknop op het filter is een keuze schakelaar om het filter te spoelen.Het water gaat dan niet terug naar de vijver.
Maar via de linker pijp op het filter naar bv een slang om het water weg te spoelen.
Zie nergens je pomp op de foto.
Je heb een Oase FiltoClear Drukfilter.
Wanneer is het filter voor het laatst open geweest?
Als.je de persaansluiting los maakt aan het filter....en de pomp start.Komt er dan water uit de slang.
Pomp al eens schoon gemaakt?

Mvg Ronald
 
Oja...zie dat alle je afsluiters dicht staan

Mvg Ronald
 
Heb het zelfde filter.
De blauwe draaiknop op het filter is een keuze schakelaar om het filter te spoelen.Het water gaat dan niet terug naar de vijver.
Maar via de linker pijp op het filter naar bv een slang om het water weg te spoelen.
Zie nergens je pomp op de foto.
Je heb een Oase FiltoClear Drukfilter.
Wanneer is het filter voor het laatst open geweest?
Als.je de persaansluiting los maakt aan het filter....en de pomp start.Komt er dan water uit de slang.
Pomp al eens schoon gemaakt?

Mvg Ronald
De pomp ligt in de vijver, twijfel nu wel of er een stekker bij zit.... Ik heb werkelijk geen idee wanneer het filter voor het laatst is open geweest. Kan ik die zelf openmaken?
 
Oja...zie dat alle je afsluiters dicht staan

Mvg Ronald
zijn de afsluiters de oranje gekleurde handvat knoppen? als ik die open draai stroomt er direct water in de constructie ...
 
zijn de afsluiters de oranje gekleurde handvat knoppen? als ik die open draai stroomt er direct water in de constructie ...
Ja, en ook met het blauwe handvat. Het lijkt erop dat er een onderdeel mist. In lijn met de 3 rode hendels zit een flens zonder dat er wat opzit.

Heeft dit gewerkt? Of kan je de vorige eigenaar om toelichting vragen?
Ander zou ik beginnen met uitzoeken waar elke leiding heen gaat en waar dus elke kraan voor dient.

Zoals ik het begrijp is een Velda I-tronic tegen algen en staat los van de pomp.

Het lijkt erop dat er maar 2 stopcontacten zitten. Dan zul je de stekker van de pomp ergens anders moeten zoeken. Of ligt hij ergens los onderin de bak?
 
Zou eerst beginnen met alleen de 2 blauwe afsluiters open te zetten.

Dan op zoek naar de stekker die aan de pomp zit.
De andere stekkers zijn nu even niet belangrijk.En kan je verwijderen uit het stekker blok.
Nu alleen stekker van de pomp in stopcontact steken.
Doet die dan nog niks.
Even controlleren als er spanning op stopcontact staat.

Kan je ook een schetsje maken?
Hoe de leidingen lopen.
Beginnen vanaf de pomp naar filter.
En leidingen na het filter.
Dan kunnen we je beter helpen.

Hier een filmpje van je filter.
Denk dat je de 6000 serie heb.
Kan je aflezen als je de deksel van het filter schoonmaakt.
Het snoer wat boven op de filter is aan gesloten....is je uv filter.



Mvg Ronald
 

Terug
Bovenaan