Verwarmde speciekuip?


O

olivierw

Guest
Hallo,

Ik heb 2 weken geleden onverwachts 2 vrouwenguppen en een mannengup gekregen en beide vrouwtjes zijn nu al bevallen. Nu wil ik een oplossing hiervoor bedenken en ik bedacht opeens dat een speciekuip geschikt is. Nu weet ik dat guppen niet houden van een temperatuur onder de 15 graden en omdat ik ze liever niet naar binnen breng in de winter, is het misschien een idee om er een verwarmingselement in te hangen? Ik zou de kuip onder een afdakje willen zetten. Is zo'n verwarmingselement geschikt? http://www.viadierenwinkel.nl/vissen/ha ... rmer-20256

De speciekuip zou dan ong. 60 liter zijn.
 
als je ze 's winters buiten laat zou ik meer watt nemen ivm veel koudere temperaturen, als het al kan....
 
Guppen hebben de neiging om uit speciekuipen te springen heb ik helaas meegemaakt. Zorg er dus voor dat het water maar tot zo'n 15 cm. onder de rand staat.

Waarom wil je ze niet binnen hebben? Guppen zitten liever warmer. 22 graden is ideaal voor eigen nakweek.
 
Bereid je voor op een flinke rekening voor electricitei
 
Heb je geen grote glazenkelk die men ooit je kado heeft gedaan ? Ik word gek van die dinhen maar een 20 liter past er hier wel in ?
 
Bedankt allemaal!
@nick_vis
Er staat tot 32 graden, als ik hem dan op 32 graden instel, denk je dat dan ook nog niet genoeg is?
@Jones
Mm.. Daar zal ik dan op letten!
Ik heb ze liever niet binnen omdat ik er helaas geen ruimte voor heb. Natuurlijk houd ik ze zoveel mogelijk binnen, maar zoveel guppen gaat niet lukken. Kan ik die 22 graden niet bereiken met een verwarmingselement?

@AquaVIsie
Zou dat echt heel veel zijn? :(

@ Martin vd V
Ik heb wel een glazen bak van 30(lengte)x30(breedte)x50(hoogte), maar daar past minder water in en dan kunnen de guppen alleen maar in de hoogte zwemmen.
 
Tja het is natuurlijk niet ideaal maar beter dat je leegloopt op een 100 watt verwarmingselement die de hele winterperiode aan staat.
 
Martin vd V zei:
Heb je geen grote glazenkelk die men ooit je kado heeft gedaan ? Ik word gek van die dinhen maar een 20 liter past er hier wel in ?

Een glazen kelk! Absoluut niet geschikt voor vissen natuurlijk!
 
je lost het probleem ook niet op want de kleintjes gaan zichzelf zo weer voortplanten; je krijgt er nog alsmaar meer!

Ik denk ook dat je erg moet oppassen met je electriciteitsrekening.
Dit is een formule om het globaal te berekenen hoeveel het je zal kosten per jaar:

kosten = 100W verwarming * 12 uur per dag gemiddeld vol aan * 365 dagen in een jaar * 0.23/1000 euro per Wh = ~ 100 euro.

Ik zou dat zelf niet gauw uitgeven aan een groep gupjes, zeker omdat het probleem waarschijnlijk nog alsmaar groter wordt.

Een speciekuip is verder naar mijn ervaring een ok� manier om vissen tijdelijk in te 'bewaren'. Wel oppassen met weekmakers in het rubber op de lange duur denk ik, dat zou je even uit moeten zoeken..

Succes!
 
als eens stevig vriest staat je element continu aan

en het op 32 graden zetten heeft echt geen zin hoor
is niet dat hij daardoor harder kan verwarmen meer zal pas stoppen bij 32 graden

waar zitten ze nu dan in
 
Stel dat je het doet, idd grotere verwarming nemen. Maar je kunt misschien ook andere maatregelen nemen in de winter? Zodat het goed isoleert. Misschien kap op maken o.i.d.
 
@ Anne Visjes
Oei! Dat is wel erg veel geld! Dan ik nog beter geld toe geven :)

@ roosen
De guppen zitten nu in een 60cm bak. Misschien komt binnenkort een 1 meter bak vrij en omdat ik dat wel te klein vind voor sluierstaarten, zouden daar misschien de guppen ook wel in komen. Maar ik heb geen flauw idee hoelang het nog kan duren, misschien een paar maanden, maar misschien ook een jaar.

@Niekskerr
Maar is dat niet te donker voor de vissen? En blijft de temperatuur dan boven de 15 graden?

Misschien moet ik maar proberen om een 'binnenvijvertje' te cre�ren.
 
Zet ze maar bij de sluiers probleem opgelost ?
 
Martin vd V zei:
Zet ze maar bij de sluiers probleem opgelost ?
Dat vind ik wel wreed en ik denk niet dat alle jonge visjes worden opgegeten en dan sterven ze langzaam in de vijver van de kou!
 
olivierw zei:
@Niekskerr
Maar is dat niet te donker voor de vissen? En blijft de temperatuur dan boven de 15 graden?

Misschien moet ik maar proberen om een 'binnenvijvertje' te cre�ren.

Doorzichtige kap. Achja, hangt ervan af hoe veel energie je erin wilt pompen he. Kost je dan sowieso een vermogen.

Een binnenvijver? Dan kun je net zo goed een aquarium kopen :p.
 
Geef ze aan iemand anders dat ze het makkelijkste.
 

Terug
Bovenaan