Verversen van aquariumwater


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,894
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
Dit keer wil ik in de EU hetvolgende aan de kaak stellen.

Namelijk, het verversen van het aquariumwater.
Je leest hier vaak diverse geluiden over. Er zijn mensen die wekelijks een wissel doen, en ook zijn er mensen die dat zeer sporadisch doen. Dan is er ook vaak nog het nodige verschil in hoeveel men ververst.
Als argument wordt vaak de reden genoemt dat waterwissels de waarden beinvloeden en dat dit "slecht" kan zijn voor het aquarium en zijn bewoners. En kun je beter met koud of warm water verversen en waarom dan wel??

Nu wil ik graag een discussie over de vraag hoevaak en hoeveel men eigenlijk kan/moet verversen en om de hoeveel tijd men dit moet doen.
Men kan bij deze discussie denken aan of het wel nodig is, en wat de eventuele nadelen zijn van een waterwissel.
Hoe reageren de bewoners op een waterwissel en wat zijn de eventuele effecten? Gebruik je warm of koud water hiervoor?

Zoals iedere maand wens ik iedereen heel veel plezier bij deze EU, en vraag aan iedereen om respect te tonen voor elkaar en elkaars berichten.
Zorg dat het een gezellige discussie wordt
:thumbs:
 
Zelf ververs ik dus de helft met een aangepaste EI waarbij ik geen 20/2 maar 10/1 toevoeg.
 
Mijn aquaria deed ik eens per week, nu eens per twee weken. Afhankelijk welke bak 15-30% van het volume. De vissen in mijn Borneo-bak zijn volgens mij wat gevoeliger, dus daar haal ik het minste uit. In mijn India-bak staan geen planten en die vissen poepen gruwelijk veel, daar haal ik wel 30% of meer uit. Ik probeer ook regelmatig tussentijds de poep op te zuigen in deze bak. Het verse water heeft ongeveer dezelfde temperatuur als het aquariumwater, maar dat is natte vingerwerk aangezien ik geen thermostaat heb op de kraan. De Indiaase vissen kunnen wel een stootje hebben, als daar de temperatuur wat afwijkt hebben ze er geen last van is mijn idee.
 
Voorheen dat ik nog zoetwater had met roofvissen was het elke week standaard 50%. Dit had puur te maken dat het geen nette eters waren.
Elk weekend ging ik dan de bodem schoon zuigen. En daarna aanvullen met vers water.

Nu met mijn zeewaterbak doe ik geen waterwissels meer. Enkel eens wat aanvullen als ik grondig de bodem afzuig.
 
ik denk dat dit afhankelijk moet/ kan zijn in relatie met de spullen die je gebruikt: soort bodem, bakvolume, wel of geen CO2, filtercapaciteit, filtermedia, lichtintensiteit, enz
En wat voor soort bak je hebt: bak met sluiers, gezelschapsbak, plantenbak, garnalen enz.
Zo is de frequentie waterwissels anders met een 'high-energy' bak dan in een bak van 350 liter met 2 guppies en 2 plantjes.

Ikzelf heb alleen maar high-energy bakken; veel CO2, soil en veel licht. Daarom ververs ik elke week 40 tot 50%. Doe ik dat niet dan zijn algen het gevolg.
 
Ik heb biotoop-aquaria (althans dat probeer ik na te bootsen), daar mag het er van mij wat rommeliger uitzien. Meten die ik zo nu en dan met een teststrip, voor NH3/NH4 en de pH heb ik wel een druppel set.
 
Het zou ook leuk zijn als je kan beschrijven waarom je een bepaald verversingsregime gebruikt;)
 
In alle bakken staan planten (behalve de India-bak). Ik veronderstel dat planten ook bijdragen aan een goede waterkwaliteit. Ik heb in de Borneo-bak in het verleden redelijk veel vissterfte gehad, oorzaak onbekend. Waterwaardes waren goed. Toch het gevoel dat een te grote waterwissel voor de soorten vissen die daar zwemmen niet goed is. In mijn Afrika-bak staan veel planten. Ik heb in die bak nooit last van alg, ondanks dat er veel vissen in zwemmen en daardoor de vervuiling misschien best groot is, heb ik nog maar 1 dode vis gevonden in de bijna twee jaar dat ik die bak heb. In mijn andere bakken heb ik meer vissterfte gehad. Of dat te wijten is aan te grote waterwissels weet ik niet, maar ben soms geneigd om te denken van wel.
 
Alle bakjes tussen de 1/3 en 1/4 waterwissel, soms iets meer en bij de caridina osmose water.
Reden: afvoer afvalstoffen, nieuwe mineralen, temperatuur verschil.

Alles met koud water, in de natuur krijgen ze bij een overstroming / hoosbui / jaargetijde ook niet exact dezelfde temperatuur terug,
 
Alles met koud water, in de natuur krijgen ze bij een overstroming / hoosbui / jaargetijde ook niet exact dezelfde temperatuur terug,
Klopt maar ja dan hangt het wel af van de hoeveelheid die je ververst want in de natuur zal ook niet door koudere neerslag de helft van het water worden aangevuld maar gaat het veelal om kleine hoeveelheden. Als ik de helft ververs dan zorg ik wel dat het verschil max 2 graden is.
 
Als ik 10% ververs dan doe ik dat gewoon met koud water.
Zomers als me tuintje of vijver water nodig hebben dan tap ik relatief meer water uit mijn bakken en dan is het kraanwater weer iets warmer dus dat compenseert.
 
In mijn vorige huis was waterwisselen een heel gedoe en ik deed dat ook zo min mogelijk (eens per 6-8 weken). Dat ging op een gegeven moment vooral in de Juwel met Xyphophorus helleri fout. Toen heb ik iig in de Juwel het verversregime verhoogd tot eens per 2 -3 weken (eens in de 2 weken lukte niet altijd). Daarmee was ik van een heel aantal ziekteproblemen af (schimmelproblemen ed).
Nu in dit huis is waterwisselen een stuk makkelijker en doe ik elke bak eens per 2 weken ongeveer 75% ww (als ik meer doe komen mijn manen in opstand) met water dat ongeveer 0-3 C kouder is dan het aquariumwater.
Dit doe ik dus vooral om een opbouw van ziektekiemen te voorkomen,.
 
Ik doe bij mijn (plantloze) bakken eens in de paar maanden een verversing van ongeveer de helft. Soms wat meer, als de NO3 wat al te hoog is opgelopen (>150 mg/L). Behalve nitraat is vooral de waterkleur een reden om op een gegeven moment te gaan wisselen; al het hout in de bakken kleurt de boel na verloop van tijd geel.

Qua temperatuur probeer ik het kraanwater in de buurt te brengen van het aquariumwater, al komt dat denk ik niet verschrikkelijk nauw.
 
Ik doe bij mijn (plantloze) bakken eens in de paar maanden een verversing van ongeveer de helft. Soms wat meer, als de NO3 wat al te hoog is opgelopen (>150 mg/L). Behalve nitraat is vooral de waterkleur een reden om op een gegeven moment te gaan wisselen; al het hout in de bakken kleurt de boel na verloop van tijd geel.

Qua temperatuur probeer ik het kraanwater in de buurt te brengen van het aquariumwater, al komt dat denk ik niet verschrikkelijk nauw.
Wat voor bewoners heb je Gino want een nitraat van hoger dan 150 is best hoog.
 
Ik doe zelf wekelijks een 50% wissel. Helpt afvalstoffen te verwijderen en bevalt me gewoon goed met All In One plantenvoeding dat ik nu wat minder doseer.
 
Ik doe mijn 2 bakjes iedere 10/11 dagen, dus ong. 1.5 week, ongeveer 30%. Water dat er weer in gaat is bij benadering hetzelfde als in de bak. Plantenvoeding AIO en wat tabs bij de wortels zo nu en dan. Gaat tot nu toe prima dus niet heel veel reden om dat anders te gaan doen 🙂
 
Ik wissel zelf nu ivm opgroeiende manen 2x per week 50% in de grote bak. Dit omdat ik natuurlijk meer moet voeren en ik dus best grote vervuilers in de bak heb, dus voornamelijk om afvalstoffen af te voeren. In de andere bakken 1x per week 50% omdat ik volgens de EI werk. Ik doe alles met koud water verversen, dit scheelt dan 2 graden
 
Ik ververs wekelijks 40 tot 50% in mijn Rio 125 waarbij ik aangepaste EI hanteer. Dit is ruim 4 emmers water, waarbij ik alleen al 2 a 3 emmers nodig heb om vuil en algjes e.d. af te hevelen.
Ik laat het water eerst op 23 graden komen voordat ik het in de bak doe. De bak is verder goed in balans op wat baardalg na en staat er na de waterwissel altijd weer lekker fris en zuurstofrijk bij. Dus we gaan zo door.
 
Ik wissel zelf nu ivm opgroeiende manen 2x per week 50% in de grote bak. Dit omdat ik natuurlijk meer moet voeren en ik dus best grote vervuilers in de bak heb, dus voornamelijk om afvalstoffen af te voeren. In de andere bakken 1x per week 50% omdat ik volgens de EI werk. Ik doe alles met koud water verversen, dit scheelt dan 2 graden
Doe je dat ook in de winter want dan is het kraanwater beduidend kouder en ik meng het dan altijd met warm.
 
Wat is de EI methode?
 
Wat is de EI methode?
 
Ik doe ook elke week een waterwissel van 50% gecombineerd met een aangepaste EI methode. Met de EI methode houdt ik rekenening met het voedingsgebruik van de planten en de samenstelling van het leidingwater. Leidingwater bevat immers ook kleine hoeveelheden NPK meststoffen. Ik streef naar een NPK verhouding van 20-2-20.
De meststoffen meng ik zelf en maak deze voor 1 maand. Ik doe een watertest als de maand om is, en pas als het nodig is samenstelling van de meststoffen aan.
Een handige tool om streefwaarden te behalen is de onderstaande website.
 
Wat voor bewoners heb je Gino want een nitraat van hoger dan 150 is best hoog.
Ik probeer het meestal niet tot die waarde te laten oplopen hoor, al is de nitraat wel een groot deel van de tijd rond de 100. Ik heb qua vissen van alles en nog wat. Als ik nou garnalen zou hebben, dan zou ik wel een lagere nitraat aanhouden, want die kunnen er minder goed tegen. Maar vissen hebben er een hoge tolerantie voor (d.w.z. alle vissen waar ooit onderzoek op gepleegd is). Dat scheelt dan in het onderhoud en het waterverbruik. :)
 
 
Het mooiste zal toch wezen dat er in staat wordt gesteld dat de excrementen vd vissen optimaal kunnen worden benut.
Door planten.
 
nou dan zal ik jullie een volgende googleronde besparen: faeces is ook een sjieke term voor meer van hetzelfde....
 
Jeetje Edwin ik vindt uitwerpselen veel makkelijker om te schrijven en ik had Google niet hoeven te gebruiken:DD:pp
Ei is dat ook natuurlijk, daarmee kun je ook de helft van je overgebleven, poep met porcentages vervangen.
 
Sommige zijn gewoon niet vruchtbaar genoeg of stront aan je knikkers zoals John het pleegt verbaal te duiden zodanig voor een welredelijk betogen
 
Het garnalen aquarium met oa vuurgarnalen en galaxy’s ververs ik iedere week voor 20%.
Ik voeg hier 6 bpm co2 aan toe en geen meststoffen.

De grote bak in de woonkamer ververs ik wekelijks met 50%.
Ik vul de bak met de tuinslang op de mengkraan met 24 graden water.
Ik geef co2 tot een pH van ca 6,9 en EI bemesting. Licht zit op ca 27 lumen per liter.

Bezetting 5 jonge manen, 18 keizertetra, 10 corydoras julii en 1 ancistrus.
 
Hier ook de garnalenbakjes 30% verversing iedere week + plantenvoeding.
De Grote bak, de meterbak ( 180L ) ook 30% met plantenvoeding, ik noem het maar de EI methode maar met iets minder verversing van 50% als wat men vaker doet.
Waarom? nou het werkt goed, planten groeien goed en geen algen en de vissen zien er ook happy uit.
Vroeger deed ik minder verversingen, 1x per maand toen groeide het minder goed als nu en had wel eens wat alg zoals draadalg.
 

Terug
Bovenaan