Vervanging Juwel led buizen


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
461
Locatie
Gelderland
Ik heb een tweedehands Juwel Rio 125 aangeschaft, welke led verlichting heeft (multilux 590 mm).
Ik wil de TL buizen vervangen, maar liever niet voor die van Juwel, ivm prijs en de veel te hoge Kelvin waarde van de Daylite.
Ik had vroeger altijd twee ouderwetse buizen 840 en 830 boven de bak hangen, naar tevredenheid.
Kan iemand mij zeggen welke ik nu dan het beste kan pakken (merk, type e.d.)?
Ik zie online ook alleen maar buizen van 600mm, niet van 590mm.
 
Laatst bewerkt:
Juwel heeft volgens mij geen standaard maten dus of daar andere inpassen dat weet ik zo niet. Bij de oude TL buizen wilde dat niet in ieder geval.
 
Juwel heeft volgens mij geen standaard maten dus of daar andere inpassen dat weet ik zo niet. Bij de oude TL buizen wilde dat niet in ieder geval.
Daar was is al bang voor. Ik kom nergens op het internet buizen van 59 cm tegen. Heb je ervaring van het vervangen van de Juwel Daylite lamp voor de Color (4425 kelvin)?
Dan heb je dus de combi Nature/Color. Lijkt me een wat warmer licht voor de bak, maar geen idee wat dit doet voor de planten.
 
Voor planten gebruikt men vaak rond de 4500K en dat is een wat warme tint.
 
Je kan misschien beter overgaan op een ledbalk ipv van een ledbuis. Merken zoals JMB en Daytime hebben ledverlichting die passen in een Juwel kap
 

Je kan misschien beter overgaan op een ledbalk ipv van een ledbuis. Merken zoals JMB en Daytime hebben ledverlichting die passen in een Juwel kap
Oke, maar wat zijn de voordelen?
 
Daar was is al bang voor. Ik kom nergens op het internet buizen van 59 cm tegen. Heb je ervaring van het vervangen van de Juwel Daylite lamp voor de Color (4425 kelvin)?
Dan heb je dus de combi Nature/Color. Lijkt me een wat warmer licht voor de bak, maar geen idee wat dit doet voor de planten.
Deze combinatie met ,color, ge-eikt net als vroeger warmwit met growlux.
Ik heb zelf nooit 2x color over alles gedaan puur om de overdreven kosten.bij aanschaf van een tweede
4425 is wel mooi absoluut en de planten zullen daar niet onderleiden.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag niet zeggen dat de veel duurdere helialuxspectrum dat overtreft.
Omdat het niet zo is.
2x roze zou prima zijn qua kelvinwaarde voor de meeste planten.
Echter op de doos van juwel staat dat de roze uitvoering qua lichtspectrum alleen zou dienen voor de visjes.
SaluutšŸ˜€
 


Oke, maar wat zijn de voordelen?
Ik denk dat je meer keuze hebt als je ook naar led balken kijkt. Welke buis of of balk het best bij jouw bak past, hangt helemaal af van je budget en je wensen.
 
De Juwel Daylight ledbuis heeft een Kelvin waarde van 9000. Wat m.i. veel te hoog is. Je zit dan in Kelvin waardes behorende bij een zeeaquarium. Een Juwel Color buis kent volgens Juwel een Kelvin waarde van 4425. In een plantenbak vind ik een waarde van maximaal 5000 Kelvin voor planten het beste. Op het plaatje zie je dat dit ook zo ongeveer het witte lichtspectrum is op het middag uur.

2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Juwel Daylight ledbuis heeft een Kelvin waarde van 9000. Wat m.i. veel te hoog is. Je zit dan in Kelvin waardes behorende bij een zeeaquarium. Een Juwel Color buis kent volgens Juwel een Kelvin waarde van 4425. In een plantenbak vind ik een waarde van maximaal 5000 Kelvin voor planten het beste. Op het plaatje zie je dat dit ook zo ongeveer het witte lichtspectrum is op het middag uur.

Bekijk bijlage 360509
Duideijk verhaal! Andere vraag: Enig idee hoe lang zoā€™n ledbuis zijn opbrengst behoud?
De TL buizen van vroeger moest je na ongeveer een jaar vervangen was het advies.
 
Ja dat van dat jaar was ook een verkooppraatje denk ik. Leds gaan duizenden uren mee.
 
Ja dat van dat jaar was ook een verkooppraatje denk ik. Leds gaan duizenden uren mee.
Kun je de Led verlichting qua opbrengst vergelijken met de oude T5? Of geeft het meer licht?
 
Goede leds geven veel meer licht dan de T5.

Hierboven is de jmb en daytime matrix genoemd.
Kost wat maar geeft een berg licht.

In mijn Lido 200 heb ik de Juwel verlichting vervangen door daytime matrix. Echt veel licht.

Op mijn discus bak heb ik nu de JMB liggen ( let op 80 cm hoog) eerst had ik daar ook de daytime matrix op.
Beide merken voldoen ruim.

Alleen je beging je eerste post met ivm de prijs.

JMB en Daytime betaal je flink meer voor dan de Juwel buizen.
 
Het is ook afhankelijk van je plantenbestand natuurlijk wat voor verlichting het beste voor jouw budget/bak is.

ik heb een nieuwe lido120 en daar ligt bij mij een JBL solar Natur op van 24watt. En staat op 4000k.
ik heb als planten een paar Echinodorussen en Hydricleis Nymphoides en valisneria. De planten groeien als kool bij me met wat bodembemesting en vloeibare bemesting.
IMG_3738.jpeg
 
Goede leds geven veel meer licht dan de T5.

Hierboven is de jmb en daytime matrix genoemd.
Kost wat maar geeft een berg licht.

In mijn Lido 200 heb ik de Juwel verlichting vervangen door daytime matrix. Echt veel licht.

Op mijn discus bak heb ik nu de JMB liggen ( let op 80 cm hoog) eerst had ik daar ook de daytime matrix op.
Beide merken voldoen ruim.

Alleen je beging je eerste post met ivm de prijs.

JMB en Daytime betaal je flink meer voor dan de Juwel buizen.
De prijs is inderdaad een belemmerende factor. Ik ga toch maar voor een Juwel buisje, ga ik me ook mee redden denk ik ;-)
 
Ik heb in mn nieuwe juwelbak de daylight vervangen door een color.
Dus nature/color. Het licht is stukken fijner aan de ogen. De planten groeien ook mooi dicht dus ik denk dat het prima is!
 
Ik heb in mn nieuwe juwelbak de daylight vervangen door een color.
Dus nature/color. Het licht is stukken fijner aan de ogen. De planten groeien ook mooi dicht dus ik denk dat het prima is!
Oke top! Ga ik ook doen. Welke heb je vooraan hangen?
 
Oke top! Ga ik ook doen. Welke heb je vooraan hangen?
Ik heb de color vooraan hangen. Twijfelde nog maar dit was het handigst met wisselen.
 
De prijs is inderdaad een belemmerende factor. Ik ga toch maar voor een Juwel buisje, ga ik me ook mee redden denk ik ;-)
Daar ga je je vast mee redden, maar kies je beplanting uit op basis van de verlichting die je gaat gebruiken.
 
Ik heb (gratis op te halen) LED verlichting voor de Juwel RIO 125 (ongebruikt!) als iemand daar iets aan heeft.
 

Bijlagen

  • 20230516_173203.jpg
    20230516_173203.jpg
    53 KB · Weergaven: 38
Ik heb ze voor de Lido 200 voor de liefhebber
Ik heb (gratis op te halen) LED verlichting voor de Juwel RIO 125 (ongebruikt!) als iemand daar iets aan heeft.
 
Als jullie iets aan te bieden hebben dan kan dat in de sectie aangeboden. Normaliter is het niet de bedoeling dat dit in reguliere topics gebeurt;)
 

Terug
Bovenaan