Verlichting problemen


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Allen,

Aanstaande dinsdag ga ik mijn terrarium halen. De afmetingen zijn 40x40x60. De bewoners worden een koppel Phelsuma klemmeri of Phelsuma williamsi. Naar wat ik heb gelezen hebben deze dieren een hoge behoefte aan UVB. Door het ontwerp van de bovenkamp is een T5 uvb de enige optie. Ik wil een gigantische hoeveelheid planten dus ook een goede led verlichting is nodig. Mijn eerste gedachte was een twinstar b line 30. Ik heb de grotere versie op mijn beide bakken en ben er zeer tevreden over. Nu vroeg ik mij af of deze lamp genoeg licht op de bodem kan geven, het is ten slotte 60cm hoog. Hebben jullie goede suggesties voor de uvb lamp die niet peperduur zijn?
Alvast bedankt
 
Bak is ingericht.
Ben tevreden met het resultaat.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 60
Netjes, sproei je handmatig?
Ja, ooit wil ik er een mistking op maar eerst even handmatig. Het is nu ook niet dat er gifkikkers inkomen en voor een luchtvochtigheid van 60-80% volstaat 2 keer sproeien per dag normaal gezien.
Morgen ga ik springtails halen, en dan even alles laten ingroeien voordat de bewoners komen. Hoelang moet ik eigenlijk wachten voor de echte bewoners?
 
Tja, je kunt ze er gelijk in doen natuurlijk. Maar zorg dan wel voor comstamte temperaturen. Mijn bak is overdag ca 25 gr, en snachts koelt die af naar 20. Ik heb wel een sproei installatie. de achterwand is Wortelvarenplaat bij je. Als je die goed nat maakt/houdt zul je zien dat er vanzelf ‘leven’ in komt in de vorm van mos of ander spul. Al duurt dit wel een hele tijd.
 
Heb vandaag de temperatuur gemonitord. De bak is 23-24 graden over het algemeen en helemaal vanboven vlak onder de lamp 27 graden. Door de uvb lamp die er komt wordt de hotspot waarschijnlijk 30-32 graden en de rest van de bak rond de 25 graden. Dit is perfect voor de klemmeri’s. Ik was aan een koppeltje aan het denken, is dit goed?
 

Terug
Bovenaan