Verlichting paludarium


Freddy1961

New member
Lid geworden
19 december 2023
Berichten
3
Leeftijd
62
Als nieuweling in het bouwen van een paludarium komt men veel problemen tegen en heeft men vele vragen.


Men heeft YouTube en websites waar men veel van kan leren en tips krijgt, maar men geraakt na een tijd helemaal in de war en weet nadien helemaal niks meer omdat men teveel dingen heeft binnen gekregen. (ik toch zeker).


Vandaar dat ik mij het nu op een forum richt.


Zo heb ik een vraag over verlichting… mijn paludarium is een 100cm lang 40cm breed 60cm hoog met een waterlijn 25cm… hij heeft een rots muur met een droog stuk er boven met planten en een waterval met riviertje.


Het water gedeelte waar de vissen en planten zijn is 100cm lang en 20cm breed en 25cm diep een gemiddelde van 90 a 100 liter.


Ik wil hier nu een LED verlichting hangen of plaatsen op de bak, ik had gedacht aan een simpele daglicht die kan bij verlichten wanneer de dagen wat donkerder zijn, ik krijg licht van 2 ramen die vooraan op de bak schijnen deze zijn zo een 4m verwijdert. Het licht zelf zou tussen 80 cm of 90cm moeten zijn of is dat helemaal niet nodig en mag ik van lengte korter nemen ?


Eerlijk wil ik eigenlijk dat de paludarium uitzicht zelf zonder speciale filters of licht en verwarming een mooie groei maakt en met enkele plantjes en max 10 fisjes en wat garnaaltjes die op kamer temperatuur kunnen overleven… ik heb tijd en geduld genoeg (haha).


Moet ik nu al die RGB kleurtjes en al die specialtjes erbij nemen of heb ik genoeg met extra wit licht?
foto3-1.jpeg
foto4-1.jpeg
foto2-1.jpeg
 
Freddy
Je zou eens kunnen kijken / googlen naar een led solar natur 37 watt.Deze heeft best wel wat mogelijkheden in de kleur die je zelf mooi vind.
Anders zou een spot ook mogelijk zijn.

Ik zie dat er geen binnenwand in de bak aanwezig is waardoor ik mede denk dat je wat strooilicht krijgt waarbij je de omgeving ook behoorlijk verlicht.
 
Ho jo. Niet te ver met die veer…..
Die veer begrijp ik op zich wel 😉, jij hebt mooie verlichting boven je paludarium hangen en bent dat ook van plant met je nieuwe. Je behaald er ook mooie resultaten mee. Of dat wat is voor TS is natuurlijk de vraag, iedere set up is anders 😊.
 
Met een open bak moet je rekening houden met verdamping. En je zult dus moeten zorgen dat je planten hebt die niet te hoge eisen hebben qua luchtvochtigheid en temperatuur. Bij een enigszins gesloten bak kun je dat beter regelen met ventilatoren en verlichting tov een open bak. En sommige planten hebben echt goede verlichting nodig. Zo merk ik dat in mijn meter regenwoud de planten het beter doen met goede Ledverlichting. Vooral mijn Bromelia’s worden dieprood van kleur door deze lampen. Alleen zijn die er ‘maar’ tot 80cm. Dus ik denk dat je dan toch op kwaliteit moeten gaan letten.
Bij de kweker waar ik vaak kom voor mn spullen liggen op veel terrariums de JBL Solar lampen.
 
Freddy
Je zou eens kunnen kijken / googlen naar een led solar natur 37 watt.Deze heeft best wel wat mogelijkheden in de kleur die je zelf mooi vind.
Anders zou een spot ook mogelijk zijn.

Ik zie dat er geen binnenwand in de bak aanwezig is waardoor ik mede denk dat je wat strooilicht krijgt waarbij je de omgeving ook behoorlijk verlicht.
@frog bedankt voor de reactie en tip... de bak word aan de zijkanten en achterkant zwart gemaakt en bekleed met een fijne houten plaat... dus krijg ik enkel licht van de voorkant.
 
Met een open bak moet je rekening houden met verdamping. En je zult dus moeten zorgen dat je planten hebt die niet te hoge eisen hebben qua luchtvochtigheid en temperatuur. Bij een enigszins gesloten bak kun je dat beter regelen met ventilatoren en verlichting tov een open bak. En sommige planten hebben echt goede verlichting nodig. Zo merk ik dat in mijn meter regenwoud de planten het beter doen met goede Ledverlichting. Vooral mijn Bromelia’s worden dieprood van kleur door deze lampen. Alleen zijn die er ‘maar’ tot 80cm. Dus ik denk dat je dan toch op kwaliteit moeten gaan letten.
Bij de kweker waar ik vaak kom voor mn spullen liggen op veel terrariums de JBL Solar lampen.
@Fozzy bedankt voor de uitleg... de planten op het droge zijn gewoon kamerplanten het mos heb ik gaan plukken in het bos bij ons in de buurt, heb dit proper gemaakt en 14 dagen gesloten onder water en lucht dicht in een bakje laten liggen ik geef het mos nu elke dag een beetje water en zie dat het zich goed herpakt.
De planten in het water kunnen geplant worden in niet verwarmde bakken... de visjes moet ik nog uitzoeken maar daar wacht ik eerst nog een maand mee tot dat ik het water goed krijg.
 
Het begin ziet er al mooi uit! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Leuk al die andere paludarium projecten, ik herken wel wat je schrijft dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet met alle verschillende adviezen. Uiteindelijk is het toch ook wel gewoon experimenteren om ervaring op te doen, maar ja, de dingen die echt lastig te veranderen zijn of duur wil je toch liever gelijk goed doen 😅
 

Terug
Bovenaan