Van minivijver in de tuin tot 80x50 open bak binnen (Marple)


Doe wat goed voelt! Las bij een ander ook al angst voor kamerplanten. Normale aquariumplanten kunnen ook bovenwater groeien en geven sowieso geen gifstoffen af. Alle moerasplanten sowieso. Misschien voelt dat veiliger. Ik had eens een grof eikenbladvaren bovenwater groeien, prachtige paarse bloemetjes. Goed dat je je gevoel volgt!
 
Van de week geëxperimenteerd met jute om de vijverranden weg te werken (ik wou het laten begroeien omdat het mooi vochtig zou blijven). Ik realiseerde me al snel dat ik even iets over het hoofd had gezien bij het bedenken van die 'oplossing': het transporteert water té goed. Het trekt het water uit de bak en omdat het verhoogt is druppelt het aan de andere kant naar beneden.

Ik denk dat ik de kleine vijver ga beplakken met stukjes leisteen (heb ik nog liggen). Bij mijn aquaponics experimenter accepteer ik gewoon de lelijke randen zolang ik nog aan het ontdekken ben of het überhaupt wat wordt
 
Sjonge, nu ik hier de datums zie realiseer ik me dat het echt lang geleden is dat ik een update heb gegeven. Had nogal veel andere dingen te doen...

Na alle strubbelingen keerde gelukkig langzaam de rust wel weer terug. Ik heb een beetje geschoven met een paar planten en al twee keer flink gesnoeid. Qua lamp heb ik nu gewoon een IKEA bureaulamp met smartlight erin. De leddy smart staat er nu voor spek en bonen bij, voor de zekerheid omdat ik aan het testen ben of ik met de bureaulamp af kan. Het draait nu al enkele weken met alleen de bureaulamp en ik ben niet ontevreden. Sommige planten worden wat kaal onderaan omdat ze daar niet genoeg licht krijgen, maar dat vind ik niet erg. Sommige planten heb ik een beetje verplaatst, veel drijvers weggehaald omdat ze teveel licht wegvangen evenals de nymphoides sp Taiwan. Ik vind het mooi staan zo met die lamp erboven, ik kan met de lichtkleur en felheid spelen (voor een soort van zonsopgang en ondergang) en vind het niet erg om mijn plantenbestand erop aan te passen. Tenminste, als ik nog wel wat variatie overhoud, maar dat lijkt aardig te gaan.
Verder heb ik het waterniveau nu hoger, hierdoor vallen die glazen strips bovenlangs veel minder op en dat staat een stuk mooier vind ik. En mijn getweakte hob-filter vult de kier ernaast mooi op met wat extra groen.
20230627_192546.jpg
20230627_192527.jpg


20230714_185936.jpg


De apisto's doen het prima, hebben het gezellig samen en het heeft er alles van weg dat het vrouwtje eitjes heeft gelegd! Ze heeft zich terug getrokken in een holletje tussen de stenen en komt er maar zo nu en dan uit, en de dag voor ze dat deed had ze duidelijk een dikkere buik. Dus ik hoop dat ik straks baby's heb zwemmen en dat ze niet allemaal opgegeten worden... Want dat is toch wel een beetje het nadeel van deze bak, uitvangen is met een aantal vissen echt schier onmogelijk zonder alles eruit te halen en ongeveer opnieuw te beginnen. Alleen de brutale vissen aan het wateroppervlak lukt nog wel. Maar de rosy loaches bijvoorbeeld is wel een beetje ingewikkeld. Er zijn er nog maar twee over. Eén vrouwtje bleef na de strubbelingen van april maar ongelukkig (?) langs het glas heen en weer zwemmen en na een tijdje was ze verdwenen. Het andere vrouwtje bleef alleen over met twee mannetjes, ik heb meerdere keren geprobeerd erbij te kopen, maar dat lukte steeds niet. Kort geleden vond ik het vrouwtje op de grond naast het aquarium, misschien was het niet echt leuk voor haar met twee mannetjes, en de groep is sowieso al te klein natuurlijk. En nu helemaal met twee mannetjes over, verre van ideaal en ik voel me verplicht aan ze om er iets aan te doen, maar ik ben er nog niet over uit wat. Ze uitvangen om weg te geven gaat dus niet lukken, maar bijkopen vind ik ook een beetje spannend want ik weet nog steeds niet waarom dat eerste vrouwtje steeds ongelukkig was. Wat nou als mijn bak om de één of andere onnavolgbare reden toch niet geschikt voor ze is... (ik heb alles nageplozen maar niet kunnen ontdekken wat dit dan zou moeten zijn). Zit ik straks met 10 ongelukkige vissen ipv 2... Tja, ik weet het gewoon nog niet en moet er nog even op broeden.
20230714_185750.jpg

De oto's doen gewoon hun ding en lijken prima tevreden, evenals de pareldanio's. Ze zijn heel mooi, maar onmogelijk anders op de foto te krijgen dan in een blur... Altijd druk in de weer... Er zijn doorlopend vrouwtjes met een dikke buik en zie ze ook eitjes leggen samen met een mannetje, maar de eitjes worden allemaal opgegeten. Ik heb nog nooit een babyvisje gezien. Eén keer zag ik zelfs terwijl ze nog half bezig waren een rosy loach er bovenop duiken om alle eitjes gelijk op te eten. Geen handige vissoort om erbij te hebben als je vrijleggers hebt, want ze duiken overal met hun neus in en zoeken juist daar naar eten. Ik wil dus het kleine 15-20 liter bakje wat ik heb staan gaan inrichten om zo nu en dan een koppeltje pareldanio's apart te zetten. Met een beetje geluk moet ik die nog wel uit kunnen vangen.
Ik vermoed trouwens dat de rosy loaches (of een andere vis?) ook slakkeneitjes eet, want die zie ik eigenlijk nooit meer en na een kleine slakkenexplosie 2 maanden terug blijft de populatie nu aardig beperkt.

De garnalen doen het ook geweldig, het worden er steeds meer zoals je wel vaker met garnalen hebt haha. Ze zitten overal. Maar ze zijn heel gezellig, als ik in de bak bezig ben lopen ze over mijn hand. En de japonica garnalen zijn echt grappig, dikke hebberds en vermakelijk om te zien hoe ze proberen er vandoor te gaan met een dik brok eten.

Oh ja, en mijn minivijvers buiten: de japanse rijstvisjes doen het prima, leuke visjes zijn dat ook zeg! Ze worden steeds groter en meer gekleurd. Mijn aquaponics experiment is iets minder succesvol verlopen. Uiteindelijk was ik voor de variant gegaan waarbij de wortels vrij in het water hangen. Ik heb het uitgeprobeerd met paksoi, tomaat en aardbeien, maar ik had vooral veel algen en weinig plantengroei. Dus het is (zoals ik eigenlijk wel wist) echt wel wat meer dan doe gewoon wat vissen en planten in een bak. Desalnietemin heb ik er wel een leuk tweede minivijvertje aan overgehouden. Ik heb een dwerglisdodde en een waterweegbree erbij gezet. Die laatste maakt echt hele gave bloemetjes, kan ik aanraden! De chinese danio's worden in gezelschap gehouden door twee blokvisjes, die vind ik ook erg grappig.
 

Bijlagen

  • 20230714_190001.jpg
    20230714_190001.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 49
Vandaag kwam ik tot mijn verbazing de rosy loach tegen in de LFS, dus die kans heb ik maar gegrepen en er 5 meegenomen. Aangezien ze toch niet makkelijk te krijgen zijn. Het is een gok, maar ik wou ook wel graag iets doen voor die twee die zo zielig allenig over waren.

Ik zit wel nog met een vraagstukje: het (fijne) grind lekt steeds meer vanuit de steenhopen die ik heb gemaakt. Ik dacht dat grind een goed idee zou zijn omdat het misschien minder snel anaeroob zou worden als je wat meer de hoogte in gaat, maar de uitvoering was niet helemaal goed (en het plan misschien ook wel niet). Langzaam maar zeker verandert mijn hele bodem in een grindlaagje. En zowel de apisto's als de rosy's zouden volgens mij eigenlijk beter af zijn met zand. Ik ben begonnen met het voorzichtig met de hand tussen de plantjes uit te plukken, maar het lijkt snel weer terug te komen (en het is nogal veel werk). Met eruit zuigen lijkt me dat ik ook heel veel zand meezuig? Plus garnalen en vissen, want sommigen zijn gewoon niet bang, laatste wandelden meerdere garnalen over mijn hand en vandaag kwamen twee oto's even aan mijn hand knabbelen (wel erg leuk 😊).
Ik twijfel ook een beetje over een herstart, er zijn wel meer dingen die ik anders zou doen als ik het nu zou maken, zo zou ik dat stenen eiland rechts weglaten of meer naar achteren doen. Ik dacht dat het heel leuk zou zijn als je van opzij weer dingen ziet die je niet van voren ziet, maar in de praktijk kijk je toch eigenlijk altijd van voren... En ik las ook ergens dat voor rosy's niet zo weg zijn van stenen en ik zie ze daar inderdaad eigenlijk ook maar weinig. Maar een hele herstart is wel nogal heftig. Ik heb nu een goede stabiele bodem, de planten groeien goed, de meeste vissen en garnalen zijn happy en de vissen gaan het ook niet leuk vinden als ik het hele aquarium in moddersoep verander en ze daarna met een netje najaag om ze uit te vangen etc etc (uitvangen zonder de boel eruit te trekken gaat voor de apisto's en rosy's echt niet lukken)
Help, wat is wijsheid... 👀
 
De R Loach zijn leuke visjes en ik heb ze ook ooit gehad in het verleden.
 
De R Loach zijn leuke visjes en ik heb ze ook ooit gehad in het verleden.
Ja ze zijn echt leuk, ik heb een beetje een zwak voor ze. Maar om de één of andere reden kan ik ze niet gelukkig maken wat ik ook probeer. Vanochtend vond ik weer eentje dood naast de bak 😟. En voor zover ik lees zijn het echt geen springers. Ik doe iets fout maar wat??? Waterwaardes kan ik niks aan ontdekken, planten genoeg, ruimte genoeg, temperatuur in de goede range, ze zijn nu ook niet meer met extreem weinig.... Ze staan te boek als makkelijke visjes, echt frustrerend...

Vanochtend toch maar geprobeerd een deel van het grind weg te zuigen zodat er weer wat zandplekken zijn. Eens kijken of dat helpt. Maar eigenlijk denk ik niet dat dat het is. Ik heb ook wat stukjes catapablad neergelegd op de bodem, misschien dat nog iets helpt. Maar ook dat denk ik eigenlijk niet.

Had jij ze op zand of grind?
 
Dat is balen zeg en ik had ze in een Panorama 60 liter op een zandbodem als ik met het goed herinner.
 
Ik had ze bij de Wui in zie ik in mn FA en op een zandbodem.
Zie de foto van 16-3:

Ah dank, volgens mij is zand wel beter ja, ik heb de indruk dat ze wel wat gebruik ervan maken nu ik wat plekjes vrij gemaakt heb. Misschien op termijn toch maar eens de bak opnieuw inrichten, sowieso zie ik nu overal dingen die beter kunnen nu het idee in me opgekomen is... Maar wel iets om zorgvuldig te plannen...
Mooie foto's trouwens! Leuk al die verschillende miniwerelden.
 
Kleine update, de rosy loaches beginnen zich meer op hun gemak te voelen en struinen meer door de bak op zoek naar een hapje of gezelligheid. Misschien was het ook gewoon wennen. Desondanks heb ik toch mijn hele aquarium omgegooid afgelopen weekend. Ik was niet blij met dat grind overal, ik vond dat de stenen toch wel erg veel ruimte in namen, de 'eilanden' werkten niet zoals ik had gehoopt, ik wou van voren meer van de bak kunnen zien (in de praktijk kijk je toch weinig van de zijkant), ik wou meer hout en een aantal planten konden beter geplaatst worden ten opzichte van het licht. Dus alles eruit in emmers water, al het zand gezeefd, nieuwe voedingsbodem erin en alles weer ingericht. Meer dan 10 uur werk 🥴 maar ik ben wel blij met het resultaat! Ik vind het mooier zo, de apisto's en rosy's hebben weer een zandbodem en er is bijna een klein aquarium aan ruimte bijgekomen als ik zie hoeveel stenen en grind ik over hield 😮

Zo ziet het er nu uit:
20230731_195847.jpg


De lileaopsis is een beetje een zooitje geworden, ik kwam net iets zand te kort waardoor de bodem niet helemaal diep genoeg was en ik had de lange strengen even in stukjes moeten knippen. Maar het groeit zo snel, ik gok er maar even op dat het snel genoeg wel recht trekt... Het water was hier nog ietsje mistig, maar het is nu kraakhelder. De vissen moeten nog ietsje wennen, maar trekken al aardig bij. Alleen de apisto's hebben nog wat meer tijd nodig om me dit avontuur te vergeven vrees ik. En twee japonica's zijn ergens in het proces uit een bak gesprongen en vond ik de volgende dag meters verderop terug 😯. Ik moet nog even kijken of ik dat groepje weer aanvul. De rosy's struinen in ieder geval het grootste deel van de tijd gewoon de bak rond en zitten ook meer op de bodem lijkt het
 
Al doende leert men!
Mooi hoor!
 
Zo zie je maar weer. Met elk bezoek aan het forum kun je wat leren.. Ik had nog nooit van dergelijke vissen gehoord, heb ff gegoogled. Leuke bak maar jammer dat je pech had met die vissen.
 
Zo zie je maar weer. Met elk bezoek aan het forum kun je wat leren.. Ik had nog nooit van dergelijke vissen gehoord, heb ff gegoogled. Leuke bak maar jammer dat je pech had met die vissen.
Je bedoelt de rosy's toch? Erg leuke visjes! Moeilijke start inderdaad maar ik hoop dat ze zich vanaf nu steeds beter thuis gaan voelen en misschien zelfs ooit gaan voortplanten.

En inderdaad, ik leer ook nog steeds veel bij, al doende en dankzij jullie op het forum 😊
 
Eerder heb ik mijn twijfels geuit over de combi van spatiphyllum met garnalen omdat het niet zo lekker liep, maar ik denk dat het toch niet door de spatiphyllum kwam. Omdat ik hem zo mooi vond bij het water heb ik toch een keertje eentje in mijn reservebakje gehangen. Hier stop ik overtollige planten in waarvan ik even niet weet wat ik ermee moet. Een tijdje terug een paar garnaaltjes erbij gedaan en die lijken helemaal happy. Even rechtzetten dus, onder andere voor jou als kamerplantenliefhebber @LennoX 😜

20230802_201742.jpg


En wat helemaal geinig is: ik heb per ongeluk twee babyvisjes gekweekt. Waarschijnlijk zaten er nog eitjes in een overtollige pluk mos die ik in deze bak had gedumpt, ik denk van de pareldanio's. Ik dacht er al over om een keer een kweekpoging te doen in dit bakje, maar wist nog niet zo goed hoe en wat. En nu heb ik het zomaar kado gekregen. En mijn vrouwtjes apisto is aardig geel en heeft een wat rondere buik. Hopelijk binnenkort meer babynieuws!

Het water in mijn grote bak is ondertussen prachtig helder, ben er blij mee!
20230802_195216.jpg
 
Nou, das leuk om te lezen! Tof dat je erop terug komt, hopelijk durven anderen dan ook meer te experimenteren 🥰. Hier net de bak omgegooid want m’n hyponics planten waren belachelijk groot geworden haha dus de boel in stukjes gehakt met grondig onderhoud (t nitraat zakte steeds zo dat ik blauwalg kreeg) en nu loopt de bak weer lekker.

Mooie bakjes btw, prachtige planten en helder:)
 
De pareldanio's doen voortdurend pogingen om zich voort te planten en vanochtend zag ik ze weer, maar deze keer zag ik gewoon het eitje wegspringen. Zo cool! Jammer genoeg niet gefilmd, net zoals die keer dat ik dacht 'wat zit die garnaal nou gek te wiebelen' en dat hij het volgende moment uit zijn velletje sprong.

Ik heb geprobeerd of ik het plukje mos met het eitje eruit kon halen om bij zijn grote broer/zus/neef/nicht te zetten maar helaas lag het er los op en viel het naar de bodem. Kleine kans dat ie daar niet opgegeten gaat worden... In het mos had hij overigens ook weinig kans, teveel eiereters in mijn bak.
 
Het is alweer een tijdje geleden, dus even een foto-update.

De schoonmaakploeg is uitgebreid met een renslak die ondanks zijn naam de sloomste bewoner van de bak is. Ik zie hem eigenlijk ook zelden, toen ik hem erin gooide heb ik hem daarna zo'n twee weken niet meer teruggezien en dacht dat 'ie verdwenen was. Was ook een gokje met een open bak, maar ik hem hem nu zeker een maand en heb hem nog maar één keer hoeven terugzetten. Hieronder maakte de ene schoonmaker de andere schoon
20230912_195905.jpg


Verder loopt de uitbreiding van de garnalen uitstekend, ondanks alle vissen die met liefde een babygarnaal zouden opeten. Ik ontdekte gisteren dat de glazen strips boven aan de rand van de bak een heuze kraamkamer voor babygarnaaltjes zijn nu ze onder water staan en ik allerlei mos, hout en plantjes erop heb gelegd. Even wat zoekplaatjes met ieniemienie babytjes, de slak is in het echt ook een minislakje :)
20230918_192827.jpg
20230918_192854.jpg
20230918_192748.jpg


De eerste aponogetonbloem is dit weekend uitgekomen! 🥳 (het glazen randje staat hier even deels droog omdat ik twee dagen weg was, gaat hard met dat warme weer...)
20230917_183301.jpg


Ik moet zeggen dat ik met mijn getweakte HOBfilter en de beklede glazen strips het bovenwaterstuk er steeds beter uit vind zien. Ik heb nog een plantje op de nominatie staan om in het HOBfilter erbij te zetten en ik hoop dat een aantal planten meer boven water gaan doen. De limnophila, rotala en sterrenkruid zouden het in theorie ook moeten kunnen maar doen nog geen echte pogingen. Al zie ik bij de rotala al wel een smaller blad verschijnen. En ik heb een andere echinodorus soort gekocht in de hoop dat die wel boven mijn bak uit gaat groeien, in de winkel stond hij er al deels boven dus ik heb goede hoop.
20230918_195943.jpg

20230918_195927.jpg

Hier ontstaat al echt een bovenwater mostapijtje
20230912_195642.jpg


En nog even een overzichtsfoto. Hierop zie je een beetje de uitdaging waar ik nog mee worstel, het water is steeds ietsjepietsje troebel. Ik denk deels door rondzwevende deeltjes, maar ik heb het idee dat er ook iets anders speelt waar ik nog niet de vinger op kan leggen. Gek genoeg wordt het steeds minder wanneer ik met de planten rommel of een nieuwe erbij zet, maar een paar dagen erna is het weer terug. De waterwaarden zijn nog steeds prima en de vissen lijken gelukkig het is volgens mij niks ernstigs, het is gewoon niet zo mooi. Ik kan natuurlijk gewoon een echt filter erop zetten, maar ik geef het nog niet op om het op een andere manier op te lossen.
Verder vind ik mijn wateroppervlak nog wat rommelig, dat kroos helpt ook niet mee en misschien dat ik de salvinia maar overzet naar mijn reservebak. Of ik accepteer dat een natuurlijke look niet persé de meest opgeruimde look is 😊

Los van dat ik nog wat aan het puzzelen ben (en eigenlijk is het juist leuk dat er nog wat uitdaging in zit) ben ik op het moment echt in een blije fase met mijn aquarium😃. De rosy loaches lijken ook echt heel tevreden nu, eindelijk!! Echt blij mee 😃. Of het nou de uitbreiding, de nieuwe inrichting met meer zandbodem of de hogere temperaturen door het weer is weet ik niet, maar ze zwemmen eigenlijk nooit meer gestressd langs het glas. Feit is wel dat ze sinds de nieuwe inrichting veel meer op de bodem zitten dan voorheen en vaak wat wroeten in het zand (wat met deze kleine visjes maar ongeveer een mm diep gaat). Maar misschien is het gewoon een combinatie van factoren.
20230918_200047.jpg


En nu hopen dat het ooit zo dicht begroeid is dat ik nog meer gezinsuitbreiding krijg. De apisto's zijn wel druk naar elkaar aan het lonken, maar van een nestjes is het nog niet gekomen. De pareldanio's en rosy's zijn druk aan het voortplanten, maar die rosy's zijn supergoed in eitjes eten volgens mij, zitten overal met hun neus in te wroeten. Dus daar zal een beste beplanting voor nodig zijn vrees ik, maar ik blijf hopen... En misschien dat ik nog een keer wat eitjes perongeluk eruit vis met een pluk mos zoals laatst. Die twee pareldanio's groeien als kool en zitten inmiddels ook al weer bij de groten. Heel leuk om te volgen.
 
Prachtig marple! Mooi geheel zo!
 
Dank je!

Nog even een foto van twee rosy mannetjes,. Nu ze lekker in hun vel zitten doen ze hun naam eer aan, of nou ja bijna, eigenlijk zijn ze meer oranje. In het echt is de kleur zelfs nog wat feller dan op de foto
20230919_182131.jpg
 
Mooie visjes en zo kleurden ze bij mij ook ongeveer destijds.
 
Ik vindt het een geweldige bak, veel variatie qua formaat en vorm van de planten en volop plekjes met mogelijke verassingen. (y):petjeaf::r
 
Dank jullie wel!! Hopelijk kan ik deze blije fase lang vasthouden...

Hij is inderdaad vol verstopplekjes en verassingen, dat is ook wel leuk aan zo'n diepe bak, wat er helemaal achteraan gebeurt moet je echt voor turen en je kan inderdaad vanuit allerlei hoeken kijken en steeds iets anders zien. Icm met al het leven erin ben ik er niet snel op uitgekeken. Alleen die mistigheid nog even zien uit te vogelen. Ik zat te denken aan een dier die leeft van kleine deeltjes die in het water zweven. Maar dan kom je uit bij een zoetwatermossel maar die zijn lastig te krijgen en als ze dood gaan snel veel vervuiling of een waaierhandgarnaal maar die houden van stroming en klimmen je bak uit. To be continued
 
Mooie visjes en zo kleurden ze bij mij ook ongeveer destijds.
Hebben ze zich bij jou eigenlijk ooit voortgeplant? Ik heb de indruk dat het echt superefficiente rovertjes zijn en dat voortplanting in een gezelschapsaquarium niet gemakkelijk gaat zijn. Ze duiken echt overal met hun neus in dus dichte beplanting helpt maar beperkt. Het lijkt haast alsof ze het paringsgedrag van de pareldanio's herkennen en er direct bovenop zitten om de eitjes op te eten. En ook hun eigen eitjes eten ze volgens mij gelijk op. Er moet wel net toevallig een eitje echt diep weg vallen, en dan moet het jonkie het ook nog maar overleven...
 
Ik die twijfelde of ik wel ruimte had voor een aquarium heb zojuist aquarium nummer 5 geïnstalleerd. Ik heb het aardig te pakken... 🤭

Wel tijdelijk, als ik al mijn projectjes hou dan barsten we echt uit onze voegen straks... Los van alle onderhoud... Had dit aquarium gratis gekregen en heb hem helemaal schoon gemaakt (veel kalkaanslag) en omgebouwd tot mini riparium met restjes materialen die ik nog had liggen. Als hij een beetje lekker draait en mooi wordt, zet ik hem op marktplaats. Dan heb ik weer ruimte voor een nieuw projectje.

20231203_210105.jpg
 
Hoeveel liter is deze ‘Home’?
 
Hoeveel liter is deze ‘Home’?
Het is een superfish 40, vandaar kleintje dus. Wel lekker hoog, dat is voor een ripariumidee wel handig, zo heb je toch nog zo'n 30cm water
 
Het is een superfish 40, vandaar kleintje dus. Wel lekker hoog, dat is voor een ripariumidee wel handig, zo heb je toch nog zo'n 30cm water
Leuk! Op de foto lijkt het wel een 80 of zo 😉
 
Nou nicole met al mijn best zijn had ik deze naast je als een 90cm gedacht zo.
En dan kunnen wij ons maar voorstellen dat liefdadig zijn dient.
 
Nou nicole met al mijn best zijn had ik deze naast je als een 90cm gedacht zo.
En dan kunnen wij ons maar voorstellen dat liefdadig zijn dient.
Ik begrijp niet precies hoe je dit bedoelt? Een Home 80 is slechts 60 cm breed. Om precies te zijn is deze 60 x 30. Het bruto volume is 80 liter.
 
Ha, in ieder geval leuk om merken dat het zo groot oogt, want het is maar petieterig :giggle:. Ook geen geweldige kwaliteit bak meer (licht bibbert soms wat als je dimt), maar hopelijk kan ik hem nog een tweede leven geven. Maar vooralsnog ziet ie er niet zo heel veel andersuit als 2 weken terug.

Mijn andere aquarium wat ik een keer gratis via marktplaats haalde is inmiddels wel echt leuk aan het worden. De bak zelf is een oud vehikel, veel krassen (er zat een substraat met kleine stukjes glas in 😧, en dan borstelneuzen erin 😥). Oude kap met nog TL-licht en vandaag heb ik de lijmresten eraf zitten poetsen van de ductape waarmee de achtergrond vast zat. Maar het is gewoon een heel gezellig aquarium. Ik heb hem net als de andere ingericht met restjes materialen en planten die ik nog had. Wat garnaaltjes van een ander aquarium erin, de chinese danio's uit mijn tuin en wat van mijn garnalen geruild met iemand voor een paar endler guppen en 2 dwergkreeftjes. Verder nog wat zoetwaterpissenbedden uit mijn vijvertje gevist (die je bijna nooit ziet) en tot mijn stomme verbazing twee mini zoetwatermosseltjes. Stad en land afgezocht naar die dingen, niet kunnen vinden, zaten ze gewoon in mijn vijvertje 😂. Hoe die daar ooit terecht gekomen zijn... 🤷‍♀️
Hieronder een overzichtsfoto, zelfgemaakte kweekmop is een experimentje, geen onderdeel van mijn aquascape 😁
20231216_084404.jpg


De mini zoetwatermossel. Beetje onscherp, maar hij is ook zo klein
20231216_084458.jpg


Kleine tete-a-tete bij het voeren vandaag. Het kreeftje vind delen nog wat moeilijk, maar laten we wel wezen, ik had het tabletje er ook voor hem ingegooid...
20231217_114422.jpg


Het grote aquarium is niet erg veel veranderd sinds de laatste keer. Het water is helderder omdat ik de filtercartridges terug in de hob-filter heb gedaan. Dat is toch gewoon nodig om het water echt helder te krijgen denk ik. Ik heb er nog iets van planten naast gefrummeld. Het bovenwater groeien van de planten komt nog steeds niet zo uit de verf als ik zou willen. Ik hoop dat met wat meer geduld dat nog een keer komt. Een enkele plant zoals de ludwigia doet het wel, maar die ben ik wat aan het vermeerderen dus die knip ik steeds af en zet ik weer in de grond als ie er een beetje bovenuit komt. Dus ook niet helemaal eerlijk om dan te klagen dat je niet zoveel planten boven de waterlijn hebt 😄
De rosy loaches zijn nog steeds op en af tevreden, ik kan er nog niet helemaal de vinger opleggen. Het zijn er ook nog maar vijf. Dat houdt niet over, maar ik ben in dubio of ik nou moet uitbreiden of opgeven. Ze paren wel, maar er komen nog geen jongen uit. Is ook niet zo gek met zoveel rovertjes in de bak. Ik hoop dat ik ze een keer kan betrappen als ze het mos induiken en dan snel de pluk mos eruit trekken.
20231216_084204.jpg
 
Mooie foto s hoor en ik heb jaren de R Loach gehad maar nooit nakweek gezien.
 
Ook even een kleine update aan deze kant, want een heuglijk moment: het lijkt erop dat eindelijk een echinodorus boven water gaat groeien!! Sjonge dat koste wat geduld zeg. Na wat zielige bladeren die half boven water kwamen en daar grotendeels verdroogden lijkt hij er nu met dit nieuwe blad echt voor te gaan! :D
20240218_150658.jpg

Verder groeien ook een heel aantal andere planten steeds meer boven water (alleen heb ik er net een aantal gesnoeid en weer geplant, dus op de foto zie je niet zoveel)
20240218_123020.jpg


Al met al draait het eigenlijk best redelijk. Ik heb wat last van draadalg, zowel die lange slierten die los overal doorheen zitten en van die plukjes die ergens op groeien. Maar het is met de hand best bij te houden, en is ook wel een beetje te verwachten zonder CO2 en uitgebreide strategie qua bemesting. Eigenlijk is het allemaal vrij rustig in het aquarium, en dat is wel fijn.

20240218_123007.jpg
 

Terug
Bovenaan