Van brak naar zout


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,117
Locatie
Apeldoorn
Na mijn korte brakwater avontuur toch maar besloten om weer terug te gaan naar zeewater.
Huidige vissen verkocht op enkele na die mee gaan draaien in de zeebak.
Eind juni begonnen met de huidige bak leeg te halen.
Tijdens het mooie weer beetje in de tuin bezig geweest met het maken van de inrichting.
Bepaalde delen aan elkaar gemaakt met reefcement.

Afgelopen maand is de bak gevuld met osmosewater en zout.
Voor de bodem is gekozen voor aquamedic Bali sand 2-3mm + enkele zakken Caribsea ocean direct levend zand.
De inrichting bestaat geheel uit real reef rock.
Opgestart met de Europese versie van one and only van dr tims. ( in Europa uitgegeven door aquariumsystems)
Verder is er een hoeveelheid siporax mee blijven draaien wat nog in de sump lag.
Tijdens de opstart zijn er 3 Zilverbladvissen in gegaan om de boel beetje extra op gang te helpen.

Om de dag water blijven meten en eigenlijk niet echt hoge pieken gehad.
Zodra ammonia en nitriet niet meer meetbaar waren zijn mijn 2 argusvissen erin gegaan.

De laatste 2 weken begon de bruine fase (diatoms) maar dat word ook met de dag minder.
In delen word de opruimploeg nu uitgebreid.
Inmiddels bestaat die ploeg uit hermietkreeften , poetsgarnaal , zeeegel en een hele groep verschillende soorten slakken.

Komende weken zal er weinig gebeuren en laten we het rustig zijn gang gang.
Wel zal de stroming geoptimaliseerd worden en zal de verlichting uitgebreid worden met enkele ati t5 buizen.

Huidige techniek bestaat nu uit,
4x Jmb led-verlichting + 2x buy at joh ledbalken
1 x gyre 250 en 2 x sicce voyager stromingspompen.
1 x jecod opvoerpomp 18000lph (draait op de helft)
Red sea reefer 900 eiwitafschuimer.
Tunze powerfilter.
Water word automatisch aangevuld door de aquamedic refill 2.0.
Osmosewater maken we met de Arka myaqua1900 aangevuld met DI filter zodat ook de laatste restjes verwijderd worden en de tds op 0 staat.

Verder hebben we nog wat wervelbedfilters staan welke ingezet kunnen worden met kool of rowaphos.

Watertesten worden uitgevoerd met salifert en hanna checkers.
Op welke methode ik ga draaien ben ik nog niet over uit.
Waarschijnlijk word dit dsr of ati.

Enkele foto’s van het begin,
 

Bijlagen

  • C1E1D8E6-947A-4DCF-AC31-21B9C0351717.jpeg
    C1E1D8E6-947A-4DCF-AC31-21B9C0351717.jpeg
    756.9 KB · Weergaven: 90
  • E726326A-1219-4703-97ED-A12D9AFD7EBD.jpeg
    E726326A-1219-4703-97ED-A12D9AFD7EBD.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 87
  • BECF3936-079D-4CD1-ADB6-8E7C0BF3E9E8.jpeg
    BECF3936-079D-4CD1-ADB6-8E7C0BF3E9E8.jpeg
    3 MB · Weergaven: 90
Zo dat gaat goed Ice en die stenen heb je mooi gedaan zo. Dat is het voordeel van een ruime bak.
Hoeveel kilo steen heb je en op hoeveel liter?
En nu maar hard sparen voor dure koralen en vissen natuurlijk;)

Btw, we hadden het laatst over dat zout weet je nog en is dat gelukt of was dat toch zoals ik dacht de 7,5 kilo?
 
Zo dat gaat goed Ice en die stenen heb je mooi gedaan zo. Dat is het voordeel van een ruime bak.
Hoeveel kilo steen heb je en op hoeveel liter?
En nu maar hard sparen voor dure koralen en vissen natuurlijk;)

Btw, we hadden het laatst over dat zout weet je nog en is dat gelukt of was dat toch zoals ik dacht de 7,5 kilo?
Qua steen zal het nu rond de 300 kilo zijn wat erin zit. Ik heb nog niet al het steen erin omdat er misschien ook wel wat koralen in komen die al op een steen zitten.
Geheel is rond de 1800 liter.

Toevallig kreeg ik gisteren een mail van Amazon aangezien de verkoper helemaal niks doet 🤷‍♂️.
Dit word na 5-7 dagen automatisch geannuleerd en zal het geld terug gestort worden.
 
Hemeltje wat een bak ! Leuk om mee te volgen. Ik denk niet dat er nog echt veel aquarianen een zeewaterbak hebben? Ik zie ook in mijn LFS toch veel minder koralen en zeewatervissen te koop…
 
Hemeltje wat een bak ! Leuk om mee te volgen. Ik denk niet dat er nog echt veel aquarianen een zeewaterbak hebben? Ik zie ook in mijn LFS toch veel minder koralen en zeewatervissen te koop…
Denk dat de meeste zeewater aquarianen op andere forums zitten en Facebook groepen.
Ik merk wel dat er sinds de hoge stroomprijzen van afgelopen jaar een hoop mensen er mee gestopt zijn.
Ook zijn de laatste tijd de prijzen voor vissen en koralen enorm gestegen.
Gelukkig valt er best wel wat te krijgen bij mede hobbyisten.

Het voordeel van een dagboek is ook voor mijzelf handig om dingen in terug te zien en uiteraard ook voor geïnteresseerden hier op het forum.
 
De Argus die snapt wat een poetsgarnaal nog meer doet.
Ik heb hier vanaf 2016 2 poetsgarnalen en 4-5 kleine visjes maar op die kleine visjes heb ik er nog nooit 1 zien zitten en wellicht doen ze dat alleen bij de wat grotere vissen.
 
Wat tof om zo te zien. Wat zit er allemaal in? Prachtige bak
Nog ziet zoveel 2 argussen en 3 Zilverbladvissen en wat slakken en hermietkreeften
 
Huidige uvc vervangen door een zwaardere.
Maandag krijgen we de HW wiegandt model 2000.

Huidige jmb led verlichting zal uitgebreid of vervangen worden.
Waarschijnlijk komt er 4x 80 watt t5 bij te liggen maar daar zijn we nog niet over uit.

Verder staat er nog een Fleecefilter op mijn lijstje maar die zal pas komen als de bak wat meer bevolkt is.
 
Gaaf hoor, dit ga ik volgen. Succes met de verdere opstart.
 
Mooi dagje aan het prutsen geweest.
Uv-c aangesloten op een eheim compacton en in werking gesteld.
Doseerpomp ook gereed gemaakt voor de dsr-ez producten.
Ez buffer , ez calcium en ez Carbon.
Ez trace zal deze maand ook nog toegevoegd worden.
 

Bijlagen

  • 57EE3439-D1CA-45F0-BD54-BAB52D55FAD9.jpeg
    57EE3439-D1CA-45F0-BD54-BAB52D55FAD9.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 48
  • 0B4966A5-41EC-4FA7-B92E-7943DC08FCCA.jpeg
    0B4966A5-41EC-4FA7-B92E-7943DC08FCCA.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 52
Prachtige bak... Heb je nog updates?
Alles gaat eigenlijk rustig zijn gangetje.
Onlangs is de verlichting uitgebreid met een aantal ati t5 balken (coral plus en blue plus).
Door deze uitbreiding hebben we wel weer wat algen gekregen maar dat krijgen we ook wel weer onder controle.

momenteel loop ik met het idee om mijn voorfilter (geperforeerde plaat met watten erop) te veranderen naar een kunststof plaat met 3 gaten er in voor gafzakken.
Aan de hand van het resultaat zal dan bekeken worden of we nog een fleecefilter gaan installeren of niet.

Qua bewoners is er een koffervisje (lactoria cornuta) en een doktersvis (Acanthurus pyroferus mini heraldi) bij gekomen.
De koffervis is een slechte zwemmer en heb in het verleden ook al meegemaakt dat deze makkelijk vast gezogen worden aan stromingspompen of aan de overloopkam.
Heb de overloopkam een beetje aangepast met wat op maat gesneden stekkenroosters zodat er nu geen “randje” meer is waar die eventueel vast op zou kunnen komen te zitten.

Ik heb nog een paar doktersvissen op mijn lijstje staan maar deze wil ik tegelijk kopen en toevoegen om ruzie te voorkomen.

heb een koralen pakket in mijn winkelmandje klaar staan om te bestellen.
Dit moet nog even paar dagen wachten omdat we nu een aantal daagjes in Duitsland zijn.
Uiteraard ook even een bezoekje gebracht aan zoo zajac maar die had qua vis helaas niet veel zitten.
Ook qua koraal was het niet de moeite waard dit keer.

Hierbij nog een paar foto’s ,
 

Bijlagen

  • IMG_0852.jpeg
    IMG_0852.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 51
  • IMG_0876.jpeg
    IMG_0876.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 52
  • IMG_1012.png
    IMG_1012.png
    6.1 MB · Weergaven: 46
  • IMG_0842.jpeg
    IMG_0842.jpeg
    1 MB · Weergaven: 49
mijn slak heeft er ook zin in 👌🏼
 

Bijlagen

  • 58f28e39-0938-49a5-b113-56ba5f5b9eaa.mp4
    2.5 MB
Hij wordt steeds mooier 👍.
 
Staat er mooi bij zeg! Zag ik nou ook dat je opzoek was naar zo'n gave gele kogelvis?:DD Zo eentje heb ik volgens mij in ZooZajac in 1 van hun display aquaria zien zwemmen, erg gave vissen!
 
Wauw wat een grote mooie bak zeg! Daar kan je uren naar kijken. Ik volg!
 
Staat er mooi bij zeg! Zag ik nou ook dat je opzoek was naar zo'n gave gele kogelvis?:DD Zo eentje heb ik volgens mij in ZooZajac in 1 van hun display aquaria zien zwemmen, erg gave vissen!
Ja dat klopt. Ben gisteren bij zajac geweest. Die kogel is niet te koop 🤷‍♂️
 
korte video van enkele nieuwe vissen.
Weinig bijzonderheden verder alleen een beetje last van rode flap.
Waarschijnlijk nog wat te weinig stroming.

zojuist de maxspect gyre 350 cloud edition besteld om dat hopelijk te verhelpen.
Ik heb ooit gezegd dat ik nooit meer een maxspect gyre zou kopen maar toch nog maar 1 x het nieuwste type proberen.
Stroming is super bij deze pompen maar het onderhoud lastiger als normaal door de vele onderdelen.

De blauwe dokter heeft af en toe wat stipjes maar heb niet het idee dat dat erger word.
Je ziet het wel vaker bij dokters.

 
Laatst bewerkt:
Wauw wat prachtig als je dit thuis hebt staan zeg 😍
 
De bestelde gyre die hopelijk woensdag binnen komt.
 

Bijlagen

  • IMG_1819.png
    IMG_1819.png
    863.3 KB · Weergaven: 20
De bestelde gyre die hopelijk woensdag binnen komt.
Top dingen, alleen wel schoon houden . Als die dingen smerig worden loopt het debiet enoooorm snel terug .

Ik heb gister de mijne op "oceanic gyre mode" gezet . Zeker de moeite waard
 

Terug
Bovenaan