Twinstar S-Line III Vs Superfish Scaper lamp


Diamond3d

Member
Lid geworden
14 juni 2017
Berichten
14
Leeftijd
38
Beste Aquarianen,

Sinds enkele weken begonnen met een 60 Liter aquascape. Het gaat om de Aquafish Scaper 60 liter bak waarbij de Aquafish Scaper lamp zit van 269 PAR

Ik lees overal dat het een zeer krachtige lamp is Voor planten gezien de hoeveelheid PAR. Elders lees ik dat het ook gaat om de spectrum verdeling. Deze lamp is volgens mij vooral blauw licht en minder rood licht.

Afijn.. ik wil kwaliteit en dan denk ik aan de Twinstar S-Line III. Ik vraag mij echter af of deze lamp veel beter is dan de meegeleverde lamp van Aquafish.

Ik denk van wel maar kan mij zelf op basis van specs niet overtuigen.

Wat raden jullie aan en waarom?
 
De Twinstar Light S-line III heeft meer vermogen, meer lumen en daarbij meer ver-rood in het spectrum zitten. Daarmee lijkt het op je planten roder zijn en je vissen intenser kleuren.
Wat betreft plantengroei maakt het niets uit wat je neemt. Op een 60cm bakje krijg je met de Superpish 33 lumen op een 60cm bakje (60x30x36=64L) en met de Twinstar 50 lumen.
Het enige wat doorslaggevend kan zijn is de prijs. Voor de Twinstar betaal je 4x zoveel

Voor mij is de keuze duidelijk: Twinstar 600SA III. Zeker als je een felgekleurde scape wilt

edit; in mijn handtekening (60cm plantenbakje) gebruik ik 'm ook
 
Overweeg ook eens een Chihiros. Betere prijs/kwaliteit dan Twinstar, en het kleurspectrum is in te stellen en niet vast zoals bij Twinstar. Ik vind Twinstar persoonlijk veel te rood/paars.
 
Dank voor jullie reactie. Is het volgens jullie de moeite waard om van de scaper lamp van aquafish over te stappen naar een Chihiros of Twinstar?

Doel is dat de planten goed en mooi groeien. Ik zal niet de moeilijkste planten hebben maar ook niet de makkelijkste.

Ben benieuwd of het de 100 tot 160 euro waard is. Wat is de meerwaarde zeg maar behalve dat de rode planten beter kleuren..
 
Dat is goed geld voor de hobby.
 
Doel is dat de planten goed en mooi groeien. Ik zal niet de moeilijkste planten hebben maar ook niet de makkelijkste.
Dan zou ik gewoon gebruik maken van de Superfish. (let trouwens wel dat je er een dimmer bij koopt! )
De Chihiros en Twinstar worden meer gebruikt om een rode kleur te forceren bij bv rotala's wegens hun aandeel in het aandeel ver-rood.
 

Terug
Bovenaan