Trofis H600 van Ed Tensen


Het gaat er steeds groener uitzien Ed?
Klopt 😊, gister de 2de ronde besteld 😉.

- Hemianthus callitrichoides.
- Glossostigma elatinoides.
- Marsilea hirsuta.
- Littorella uniflora.
- Hygrophila pinnatifida.
- Gratiola viscidula.
- Ereocaulon cinereum.
- Elatine hydropiper.

In een later stadum zal nog wat meer detail volgen met wat andere soortjes, maar dat zal in de onderwaterfase zijn.

Dus dat wordt volgende week weer een plantsessie van 3,5-4h 😅. Het houdt je bezig zeg maar 😉.

Gr. Ed
 
Je laat me kennismaken met een hele nieuwe manier van aquarium houden. Ik vind dat heel interessant. En het geduld dat je hebt voor de opbouw. T wordt vast heel erg mooi.
 
Sessie 2 gaat vandaag beginnen 😉.

20230708_121752.jpg


Gr. Ed
 
Gister 3,5h weer bezig geweest, maar het staat erin.

Even wat meer de diepte in waar ik alles heb geplant en met wat voor idee of bedoeling ik daarbij heb.

Links en rechts achterin heb ik Gratiola viscidula gezet. Niet in de beste staat uit het bakje, gelukkig nog wel genoeg groen aanwezig voor hopelijk een goede aanzet. Dit plantje kan kruipen maar in veel gevallen groeit hij rustig in stengelvorm omhoog. Tot ongeveer 10 cm. Het is een fijnbladig soort wat het diepte effect stimuleert.

Verder staat achterin een mix van Micranthemum (Hemianthus) callitrichoides 'Cuba', Elatine hydropiper, Eleocharis parvula. Ook weer met het beoogde diepte effect daar geplant. Tevens de Micranthemum en Elatine langs het pad geplant vanaf halverwege, zodat je als het ware een 'ingelopen' pad krijgt qua uitstraling.

Voorin, midden en soms achterin heb ik Glossostigma elatinoides, Marsilea minuta, Littorella uniflora (niet in de beste staat uit het bakje), Micranthemum 'Monte Carlo', Crypt. parva en Hellanthium tennelum 'green'. Deze laatste 2 wat meer in groepjes bij elkaar en hier en daar los.

Voor meer detail bij bomen heb ik Hydrocotyle tripartata gepland. En daarbij ook Higrophila pinnatifida en op zichtplekken maar ook bij bomen Eriocaulon cinereum.

Qua boom bladvulling zal het mos dat moeten gaan bereiken, en dan met name de Fissidens soortjes. Hier en daar zal ik een tripartata ook omhoog begeleiden als een soort klimop.

Inmiddels ook de glazen lilypipe, instroom met skimmer binnen. Hiervoor wil ik lid @Mafkees bedanken.

Voor nu als afsluiting weer wat foto's, later meer 😉.

20230708_165226.jpg
20230708_165302.jpg
20230708_165307.jpg
20230708_165312.jpg


Het pad is in ieder geval zichtbaar 😊.

Gr. Ed
 
Leuk gedaan Ed maar zo n centimeter of 15 van rechts ben je een paadje vergeten te beplanten:eek:
Nee hoor John, dat lijkt maar zo. Soil is daar wat omhoog gekomen vanwege het planten 😉.

Goed bezig Ed. Ziet er toppie en veelbelovend uit :thumbs:
Thx Corné, nu blijven bespoeien en rustig afwachten. In de tussentijd de hardware installeren zodat alles klaar staat voor gebruik als het moment van vullen daar is.
 
Ik sluit me bij corne aan. Heel veelbelovend 😁 wat een geduld! Ik kan me zo lang niet concentreren 😂
 
Mooi hoor , leuk dat je ons laat mee genieten van de opbouw naar een top bakje.
Vraagje hoeveel x dien je te besproeien en hoe rijk is dit water dan?
Een deel van de planten gaan nu waarschijnlijk uitgroeien in de emerse vorm .
Ga je deze na vullen met water onmiddelijk kort zetten om in submerse vorm laten komen?
 
Mooi hoor , leuk dat je ons laat mee genieten van de opbouw naar een top bakje.
Vraagje hoeveel x dien je te besproeien en hoe rijk is dit water dan?
Een deel van de planten gaan nu waarschijnlijk uitgroeien in de emerse vorm .
Ga je deze na vullen met water onmiddelijk kort zetten om in submerse vorm laten komen?
Graag gedaan 😊.
Ik besproei 3x per dag met osmose water wat ik verrijk met een paar drupjes kalium nitraat en fosfaat. Tds niet gemeten, maar dat zal neerkomen op 50 ongeveer.
Omdat de luchtvochtigheid erg hoog is verwacht ik geen grote problemen mbt terug smelten bij de afvulling met water over ongeveer 2 mnd. Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar ik kan er in ieder geval van op aan dat de plantjes over een sterk wortel gestel beschikken.
Dus misschien zal het hier en daar nodig zijn, maar dat is nogmaals niet mijn verwachting.
 
Vordert het al een beetje Ed?
De bak groeit lekker in. Mos gaat zeer goed en ook de verschillende soortjes planten laten duidelijk zien het naar hun zin te hebben 😉.

Verder heb ik een led achterwand besteld van Lightground in de afmeting 60x45 cm. Duurt nog wel een aantal weken voordat deze binnen is, maar ik heb de tijd 😊. Vandaag nog even kijken voor doorzichtig slang, CO2 reactor en zuurstof oxydator. En dan de komende periode rustig alles inbouwen.

2de lamp heb ik trouwens ook al in huis mocht het nodig zijn, dan kan ik nog opschakelen in verlichting of een bepaalde plek meer geven. Maar goed dat is mogelijk pas nodig als de bak afgevuld is.
 
Wat een prachtig project! Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat en ga het met plezier volgen.
 
Nog maar even wat foto's geschoten en iets uitleggen wat ik ook nog doe 😊:

Door het nevelen voeg je natuurlijk steeds water toe wat niet verdampt in de bak. Er vormt zich dus gaandeweg een laagje water in, wat bij een platte bodem overigens prima is. Bij een oplopende bodem zie je op een gegeven moment een laagje water voorin staan. De planten voorin zouden dus als je niks doet geleidelijk onder water komen te staan. Voor de dry start is dat niet echt wenselijk. Dit water bevat namelijk veel voedingsstoffen, omdat wij nog in de opstartfase zitten. Je moet dan denken aan hogere concentraties ammonia. Planten kunnen veel meer hebben dan vissen natuurlijk, maar er zijn grenzen. Daarom zuig ik het water voorin weg met een pipet, zodat dit nooit teveel kan worden en je voorkomt dat de plantjes voorin dus onder water komen te staan, zodat zij evengoed kunnen beschikken over de CO2 uit de lucht. Iets wat voor nu natuurlijk zeer wenselijk is 😊. Hieronder even een foto hoe ik dat doe:

20230721_104019.jpg


Water afvoeren in een klein bakje en klaar. Eigenlijk een mini waterwissel dus 😉.

Verder nog een paar sfeer foto's:

20230721_104710.jpg
20230721_104717.jpg


Sommige mosjes zijn bijna al aan snoei toe 😳😉.
 
Echt zo creatief! Ik vind t knap dat je een idee zo tot uitvoering kan brengen.
Bedankt 😊.

Er gaat maanden aan voorbereiding aan vooraf. Wat is je idee? Wat voor hardscape ga je gebruiken? Hoe maak je het vast of zorg je dat het blijft staan? Hoe realiseer je het dieptewerkingsplan? Wat wordt de bodem? Welke planten ga je gebruiken? Wat voor bemestingsplan ga je aanhouden? Welke aparatuur is nodig? Hoe ga je opstarten? Etc etc.

Het mooie is, het hoeft niet snel. Je kan een stuk hardscape hebben gekocht, die je plaatst in het aquarium om vervolgens te kijken hoe het staat (verhoudingsgewijs). Iets later voeg je weer een stuk toe, en zo bouw je uit en geef je jouw schilderij vorm.

Op deze manier komt jouw idee tot leven 😉.
 
Bedankt 😊.

Er gaat maanden aan voorbereiding aan vooraf. Wat is je idee? Wat voor hardscape ga je gebruiken? Hoe maak je het vast of zorg je dat het blijft staan? Hoe realiseer je het dieptewerkingsplan? Wat wordt de bodem? Welke planten ga je gebruiken? Wat voor bemestingsplan ga je aanhouden? Welke aparatuur is nodig? Hoe ga je opstarten? Etc etc.

Het mooie is, het hoeft niet snel. Je kan een stuk hardscape hebben gekocht, die je plaatst in het aquarium om vervolgens te kijken hoe het staat (verhoudingsgewijs). Iets later voeg je weer een stuk toe, en zo bouw je uit en geef je jouw schilderij vorm.

Op deze manier komt jouw idee tot leven 😉.
O jee, dat is dus niks voor mij en dan zou ik gaan breien want daar heb ik geen geduld voor hoor;)
 
Ziet er fris uit Ed, je kan wel stellen dat deze fase erg goed verlopen is. Maar met de juiste voorbereiding en goed inlezen kan er eigenlijk niet zoveel fout gaan.
De datum voor afvullen komt steeds dichterbij en dat is altijd een spannend moment.

Alvast een tip;
Als je verschillende mosjes gaat snoeien gaan uiteindelijk door heel je bak kleine stukjes groeien. En dan komen verschillende soortjes door elkaar heen. Dat is opzich niet zo erg want het geeft een vrij natuurlijke uitstraling.
Maar mijn ervaring is dat sommige langzaam groeiende soortjes overwoekert kunnen raken. En dan zal je handmatig de 'woekeraar' eruit moet trekken.

Om die stukjes zoveel mogelijk te voorkomen bind op je snoeischaartje een slangetje om, dmv een hevelwerking, direct de stukjes mos te verwijderen.
Zo ben je direct je mosjes kwijt uit het water en je heb gelijk een begin voor de waterwissel. Die zou ik persoonlijk gewoon elke week op minimaal 50% houden.
 
Ziet er fris uit Ed, je kan wel stellen dat deze fase erg goed verlopen is. Maar met de juiste voorbereiding en goed inlezen kan er eigenlijk niet zoveel fout gaan.
De datum voor afvullen komt steeds dichterbij en dat is altijd een spannend moment.

Alvast een tip;
Als je verschillende mosjes gaat snoeien gaan uiteindelijk door heel je bak kleine stukjes groeien. En dan komen verschillende soortjes door elkaar heen. Dat is opzich niet zo erg want het geeft een vrij natuurlijke uitstraling.
Maar mijn ervaring is dat sommige langzaam groeiende soortjes overwoekert kunnen raken. En dan zal je handmatig de 'woekeraar' eruit moet trekken.

Om die stukjes zoveel mogelijk te voorkomen bind op je snoeischaartje een slangetje om, dmv een hevelwerking, direct de stukjes mos te verwijderen.
Zo ben je direct je mosjes kwijt uit het water en je heb gelijk een begin voor de waterwissel. Die zou ik persoonlijk gewoon elke week op minimaal 50% houden.
Thx 😊, de start loopt idd mooi.

Slangmaatje 12-16 Corné of gebruik jij nog kleiner?

Maar idd iets door elkaar heen is niet zo erg, maar de Fissidens soortjes zouden er onder kunnen leiden idd als je er niet goed genoeg op zit.

Hetzelfde hanteer (of ga ik hanteren) op de bodem, voor een zo natuurlijk mogelijke uitstraling.

Qua waterwissels zal ik straks de 1e weken vaker wisselen om later uit te komen op 1x per week of als het nodig is 2x per week. Moet dit nog even bekijken tegen die tijd.
 

Terug
Bovenaan