The Force Awakens Eheim 125L van Krønch


Vissen nemen geen CO2 (kooldioxide) op, maar O2 (zuurstof).
Planten nemen overdag (tijdens de groeifase) CO2 op en stoten dan als afvalproduct O2 uit. 's Nachts nemen planten net als dieren O2 op en stoten CO2 uit.
Daarbij moet je wel vermelden dat de hoeveelheid CO2 die planten uitstoten een veel kleinere hoeveelheid is als de hoeveelheid O2 die ze opnemen. De plant groeit door de C (Koolstof) uit CO2 te verwijderen en deze te gebruiken als koolstof om te groeien. Een plant bestaat dan ook voor het grootste gedeelte uit water en koolstof. De O2 uit CO2 heeft de plant niet nodig en wordt daarom in het water uitgestoten.


Misschien niet helemaal ontopic maar waar komt de co2 weg die de vissen uitstoten? Is dat niet de co2 die ze via het water opnemen om te kunnen ademen?
Via uitwisseling met de lucht. Vandaar dat Lysia terecht aangeeft dat iedere bak een oneindige hoeveelheid CO2 in het water heeft zo lang je doorstroom en oppervlaktebeweging voldoende is.
 
Vissen nemen geen CO2 (kooldioxide) op, maar O2 (zuurstof).
Planten nemen overdag (tijdens de groeifase) CO2 op en stoten dan als afvalproduct O2 uit. 's Nachts nemen planten net als dieren O2 op en stoten CO2 uit.
Klopt maar dat begreep ik uit je post eerder waar je schreef dat co2 van de bewoners komt.

Je moet je realiseren dat iedere bak een onuitputtelijke basishoeveelheid CO2 heeft: van de bewoners en door uitwisseling met de lucht
 
Mooie start hoor en je flink in gelezen .
Maar merk dat je nog vele vragen of bevestiging zoekt of je het wel goed doet.
De basis om planten te laten groeien in een aquarium na water zijn licht en plantenvoeding
-Onder plantenvoeding verstaat ik co2 , NPK , sporenelementen.
-Co2: je kan zonder extra co2 toevoeging maar vraagt zeer veel ervaring met de co2 beperkingen om er iets echt mooi van te maken .
Met co2 is het makkelijker (als er geen andere beperkingen zijn)
-NPK Nitraat,fosfaat en kalium in een aquarium met een snelgroeiende plantenmassa kun je bijna niet zonder extra toevoeging ervan.
Goedkoop en te sturen via kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
-Voor Nitraat en Fosfaat heb je meetsetjes en gaat men in een 10/1 verhouding aanbevelen , ( zelf hou ik me niet aan die verhouding belangrijkste is dat beide goed meetbaar zijn)
-Kalium meten doe ik niet(duurdere en onbetrouwbare meetsets volgens me) en vertrouw ik erop dat er voldoende ingebracht met de kaliumnitraat en kaliumfosfaat dosering.
-sporenelementen bestaan in goedkopere losse poeders maar ik ben een tevreden gebruiker van profito
Licht duur en sterkte bepalen in grote mate de plantengroei als er geen beperkingen zijn in de plantenvoeding.
 
Mooie start hoor en je flink in gelezen .
Maar merk dat je nog vele vragen of bevestiging zoekt of je het wel goed doet.
De basis om planten te laten groeien in een aquarium na water zijn licht en plantenvoeding
-Onder plantenvoeding verstaat ik co2 , NPK , sporenelementen.
-Co2: je kan zonder extra co2 toevoeging maar vraagt zeer veel ervaring met de co2 beperkingen om er iets echt mooi van te maken .
Met co2 is het makkelijker (als er geen andere beperkingen zijn)
-NPK Nitraat,fosfaat en kalium in een aquarium met een snelgroeiende plantenmassa kun je bijna niet zonder extra toevoeging ervan.
Goedkoop en te sturen via kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
-Voor Nitraat en Fosfaat heb je meetsetjes en gaat men in een 10/1 verhouding aanbevelen , ( zelf hou ik me niet aan die verhouding belangrijkste is dat beide goed meetbaar zijn)
-Kalium meten doe ik niet(duurdere en onbetrouwbare meetsets volgens me) en vertrouw ik erop dat er voldoende ingebracht met de kaliumnitraat en kaliumfosfaat dosering.
-sporenelementen bestaan in goedkopere losse poeders maar ik ben een tevreden gebruiker van profito
Licht duur en sterkte bepalen in grote mate de plantengroei als er geen beperkingen zijn in de plantenvoeding.
Bedankt triple.
Ik reed dus vanmiddag naar een dierenspeciaalzaak en trof daar slechts 2 merken plantenvoeding aan. Beide gingen er prat op dat ze volkomen nitraat- en fosfaatvrij waren. Ik kocht toevallig een fles van jouw favoriete Profito en poeierde er al een kuipje van in mijn aquarium.
Ik ga denk ik nog even online op zoek naar kaliumfosfaat en ook een co2 drop checker. Ontbraken allebei in die winkel.
En tenslotte matig ik de lichtsterkte zodat die plantjes wat rustiger - en dus hopelijk steviger - gaan groeien.
 
Kijk eens op de site van aquariumbemesting.nl. Daar kun je dus van alles bestellen, van poeders om zelf oplossingen te maken, tot kant-& klare oplossingen.
Goede en betrouwbare site, en nee ik heb geen aandelen, zouden ze me onderhand wel mogen geven voor de reclame die ik ( en niet alleen ik) hier op het forum ervoor maak/ maken :!
 
Kijk eens op de site van aquariumbemesting.nl. Daar kun je dus van alles bestellen, van poeders om zelf oplossingen te maken, tot kant-& klare oplossingen.
Goede en betrouwbare site, en nee ik heb geen aandelen, zouden ze me onderhand wel mogen geven voor de reclame die ik ( en niet alleen ik) hier op het forum ervoor maak/ maken :!
'k Heb die URL hier inderdaad al enige keren vermeld zien worden!
Ik vergelijk momenteel met de site waar ik mijn planten kocht.
Als ik bij aquariumbemesting uitkom zal ik ginder zéker vermelden dat dat dankzij Lysia-van-het-aquaforum was ;)
 
Ik ben benieuwd of dat überhaupt kan...
Succes met vergelijken, als je nog meer info nodig hebt, weetje ons te vinden.
 
Ik ben benieuwd of dat überhaupt kan...
Succes met vergelijken, als je nog meer info nodig hebt, weetje ons te vinden.
Vergelijken was snel gebeurd.
En...
image_2023-11-08_151820897.png


Bedankt voor de goeie raad eenieder.
 
Bedankt triple.
Beide gingen er prat op dat ze volkomen nitraat- en fosfaatvrij waren. Ik kocht toevallig een fles van jouw favoriete Profito en poeierde er al een kuipje van in mijn aquarium.
Ik ga denk ik nog even online op zoek naar kaliumfosfaat en ook een co2 drop checker. Ontbraken allebei in die winkel.
En tenslotte matig ik de lichtsterkte zodat die plantjes wat rustiger - en dus hopelijk steviger - gaan groeien.
Er bestaan verschillende AIO (totale)plantenvoedingen en deze bevatten zowel NPK+sporenelemen voor velen super oplossing, maar ik bepaal liever zelf de toevoegingen /verhoudingen van de plantenvoeding.
Koop zowel kaliumnitraat als kaliumfosfaat zo kun je in de toekomst de verhoudingen aanpassen of bijsturen .
Een Co2 continu test is een zeer goeie hulp/must .
Starten met 8uur verlichting aan +-30lumen per liter na een maand eventueel wat verhogen.
 
Koop zowel kaliumnitraat als kaliumfosfaat zo kun je in de toekomst de verhoudingen aanpassen of bijsturen .
Een Co2 continu test is een zeer goeie hulp/must .
Allemaal besteld vandaag!
Starten met 8uur verlichting aan +-30lumen per liter na een maand eventueel wat verhogen.
Ik geraak aan geen 8 uur per dag voorlopig. Lampen branden van 15u tot 22u (waarbinnen 30 minuten van 0 tot 100% en 30 minuten van 100 terug naar 0). (Dimmen lukt helaas niet, anders stelde ik het maximum in op een 70%.)

Ik dacht wat bij te gaan leren aan de hand van jouw plantenvoedingsschema, maar geen van beide links in je handtekening blijken te werken :confused:
 
Ik dacht wat bij te gaan leren aan de hand van jouw plantenvoedingsschema, maar geen van beide links in je handtekening blijken te werken :confused:
Merk het nu ook ,zie dat fotoalbum van mij groot bakje ook verdwenen is.:(
 
Hoe lang hang je zo'n CO2 drop checker in je bak alvorens je tot conclusies kan komen?
De vloeistof zat overtuigend blauw in de verzenddoos. Na 50 minuten onder water zie ik geen neiging om wat groener te gaan uitslaan.
PXL_20231110_175725063.jpg

De sagittaria ziet er almaar miezeriger uit. Ik overweeg hem eruit te halen om te verkopen als wakame.
PXL_20231110_175749113.jpg

Nitraatwaarde hangt nog steeds rond de 10mg/l, fosfaat nihil. Ik voeg wat vers binnengekomen kaliumnitraat en -fosfaat toe, mikkend op resp. 15 en 1,5 mg/l.
Daarnaast, nu ik een CO2-indicatie heb, zet ik mijn Sodastream nog eens aan het werk, en gooi ik nog wat visvoer in het water.

Valt de sagittaria nog te redden, denken jullie?
 
Veel nieuwe planten hebben moeite om zich aan te passen, vaak worden ze boven water gehouden bij de kweker en dan verliezen ze het blad, om vervolgens nieuw blad dat aangepast is voor een leven onder water.
Het ziet er niet goed uit, dat ben ik met je eens, maar ik zou het gewoon nog een eindje aankijken. Weggooien kan altijd nog.
 
Veel nieuwe planten hebben moeite om zich aan te passen, vaak worden ze boven water gehouden bij de kweker en dan verliezen ze het blad, om vervolgens nieuw blad dat aangepast is voor een leven onder water.
Het ziet er niet goed uit, dat ben ik met je eens, maar ik zou het gewoon nog een eindje aankijken. Weggooien kan altijd nog.
Ben ik me van bewust hoor. Ik zit de sagittaria nog niet meteen uit de bodem te koteren. Ik geef het plantje alle kansen! Maar het lijkt voorlopig wel een palliatief gevalletje.

En ik ken inmiddels ook het antwoord op mijn eigen vraag: zo'n CO2 drop checker heeft best wel enkele uren nodig. De vloeistof kleurt knalgeel momenteel.
Er zit nog geen fauna in. Een (iets) te hoge CO2 kan voorlopig weinig kwaad...?
 
Op zich heb je gelijk dat het weinig kwaad kan, alleen hebben planten 's nachts O2 nodig, ik weet niet in hoeverre dat in het gedrang komt bij een hoge CO2. Er zal vast wel iemand dáár het antwoord op weten...
 
Zover ik weet gaan co2 en zuurstof prima samen en zullen deze elkaar niet in het vaarwater zitten.
 
Lees net van je gele dc en dat is al zonde van de co2 en lichtgroen is al prima.
 
Ik zou hem ook gewoon lichtgroen proberen te krijgen.

Wat betreft de Sagittaria, zou ik hem er even uithalen en de wortels bekijken. Zijn deze glazig en slijmerig dan is het einde verhaal. Wit en stevig dan kan je hem terug plaatsen, wel dan even de glazige blaadtjes verwijderen.
 
Update!

Lees net van je gele dc en dat is al zonde van de co2 en lichtgroen is al prima.
Ik zou hem ook gewoon lichtgroen proberen te krijgen.
Ik had al eerder de reactie gekregen van @paulusdeboskabouter dat een luchtpomp CO@ afdrijft. Ik liet na jullie reacties dan ook die pomp een nacht op volle toeren draaien.
Of dat het 'm gedaan heeft of niet, weet ik niet, maar ik zit momenteel duidelijk niet met een overschot aan CO2. Eerder opnieuw een tekort.
10/nov 19u
1700131760495.png
10/nov 23u
1700131824578.png
11/nov 15u
1700131861949.png
14/nov 16u
1700131963343.png
Ik wacht even tot de lampen opnieuw aan gaan straks (nog steeds van 15-22u inclusief 2x een halfuur schemering) en als de vloeistof er opnieuw wat blauwer uit ziet wissel ik nog eens wat water met bruiswater. Benieuwd naar hoe groot de impact daarvan nu eigenlijk is.

Wat betreft de Sagittaria, zou ik hem er even uithalen en de wortels bekijken. Zijn deze glazig en slijmerig dan is het einde verhaal. Wit en stevig dan kan je hem terug plaatsen, wel dan even de glazige blaadtjes verwijderen.
Ik ben er aan eentje beginnen trekken. De wortels zien er wit uit.
1700132228248.png

Toen ik dit zag ben ik er verder afgebleven! Ik vrees dat ik die plantjes mogelijk definitief de nek omwring door ze in hun huidige, fragiele staat uit de bak te sleuren en er terug in te steken.
Maar misschien snoei ik best wel eens die blaadjes weg zodat er geen "energie" meer in gestoken wordt, en wel in nieuwe blaadjes.
Was dat de reden waarom jij dit ook suggereerde?

Verdere ontwikkelingen:
Zaterdag zag het water er troebel uit.
's Anderendaags voerde ik nog eens wat metingen uit: de nitrietwaarde was duidelijk sterk gezakt, naar een vaalroze kleurtje dat op de controlekaart nog niet overeenkwam met 0,5mg/l.
Nitraten piekten naar vlot boven de 20mg/l (allicht als gevolg van het kaliumnitraat dat ik donderdag had toegevoegd), ammoniak heb ik nog bij geen enkele meting aangetroffen.

Aangezien de nitrietwaardes naar beneden donderen, durf ik voorzichtig te stellen dat de nitrietpiek (die ik weliswaar nooit meer dan 1mg/l zag behalen) achter de rug is, dat de waas van zaterdag het teken was dat de bacteriënkolonie de overhand heeft genomen, en dat ik volgend weekend (mits nog een laatste nitrietmeting die een nul aangeeft) de eerste bewoners kan gaan halen. Het aquarium heeft dan 4 weken gedraaid zonder fauna.
Hou mij tegen als ik toch beter nog om een of andere reden wat wacht.

En dus komen er nieuwe vragen opborrelen!
Op een dag ga ik waarschijnlijk nog wel eens hartelijk lachen om mijn eigen onzekere aanpak, maar voorlopig laat ik mij met graagte leiden door jullie, doorwinterde aquariumsenseis.

1. Ik wil de zaak een beetje gezellig inrichten voor de nieuwelingen.
Dus.. Haal ik alles wat de bacteriënopstoot moest uitlokken weg?
Ik vis alle losgekomen wortels van de drijfplantjes en bruine blaadjes uit het water.
Ook voer ik eens een waterwisssel uit? Is nog niet gebeurd sinds de plantjes erin zitten.
2. Welke bewoners haal ik het eerst?
Ik ga voorlopig nog steeds uit van wat ik in het begin schreef:
een drietal oranje dwergrivierkreeftjes, bijgestaan door een stuk of zes otocinclus.
Bovenin krijgt een koppel dwerggoerami de ruimte, en voor het middenstuk zoek ik nog een kleurrijke guppy en een zwerm kardinaaltetra's. Die zorgen toch steeds voor kleur en beweging.
Maar misschien laat ik me in de winkel verleiden door een honinggoerami, een paraderende garnaal of nog iets helemaal anders. Misschien wel de verkoopster.

Het beoogde concept is om op 3 lagen al wat te steken: 2 goerami's boven (koppeltje), wat guppy's in het midden (1 mannetje, 3 vrouwtjes) en 3 CPO's onderaan (1 mannetje, 2 vrouwtjes).
Of is dat al teveel ineens?
De tetra's volgen dan wel eens wanneer de rest bewezen heeft dat het water toelaat om te overleven; de otocinclus binnen pakweg een half jaar.

Tenslotte nog een observatie: er ligt een matte film op het water. Denk: laagje olie, maar zonder kleur.
Ik moest eens in het water woelen om de laag te doorbreken, om deze foto's te kunnen nemen:
1700134093862.png

Is dit herkenbaar? Iets goed? Iets slecht? Iets om rekening mee te houden?

Mijn volhardende dank voor elke reactie!
 
Ik had al eerder de reactie gekregen van @paulusdeboskabouter dat een luchtpomp CO@ afdrijft. Ik liet na jullie reacties dan ook die pomp een nacht op volle toeren draaien.
Of dat het 'm gedaan heeft of niet, weet ik niet, maar ik zit momenteel duidelijk niet met een overschot aan CO2. Eerder opnieuw een tekort.
Ik wacht even tot de lampen opnieuw aan gaan straks (nog steeds van 15-22u inclusief 2x een halfuur schemering) en als de vloeistof er opnieuw wat blauwer uit ziet wissel ik nog eens wat water met bruiswater. Benieuwd naar hoe groot de impact daarvan nu eigenlijk is.
Ik weet erg weinig van CO2, en kan je daar dus niet echt mee helpen. Ik weet alleen dat een dropchecker nogal een trage reactietijd heeft, dus ik ben ook benieuwd wat het toevoegen van bruiswater voor effect heeft....
Ik ben er aan eentje beginnen trekken. De wortels zien er wit uit.
Toen ik dit zag ben ik er verder afgebleven! Ik vrees dat ik die plantjes mogelijk definitief de nek omwring door ze in hun huidige, fragiele staat uit de bak te sleuren en er terug in te steken.
Maar misschien snoei ik best wel eens die blaadjes weg zodat er geen "energie" meer in gestoken wordt, en wel in nieuwe blaadjes.
Was dat de reden waarom jij dit ook suggereerde?
Voorzichtig de blaadjes eraf knippen kan geen kwaad, maar laat ze verder maar met rust.

Verdere ontwikkelingen:
Zaterdag zag het water er troebel uit.
's Anderendaags voerde ik nog eens wat metingen uit: de nitrietwaarde was duidelijk sterk gezakt, naar een vaalroze kleurtje dat op de controlekaart nog niet overeenkwam met 0,5mg/l.
Nitraten piekten naar vlot boven de 20mg/l (allicht als gevolg van het kaliumnitraat dat ik donderdag had toegevoegd), ammoniak heb ik nog bij geen enkele meting aangetroffen.

Aangezien de nitrietwaardes naar beneden donderen, durf ik voorzichtig te stellen dat de nitrietpiek (die ik weliswaar nooit meer dan 1mg/l zag behalen) achter de rug is, dat de waas van zaterdag het teken was dat de bacteriënkolonie de overhand heeft genomen, en dat ik volgend weekend (mits nog een laatste nitrietmeting die een nul aangeeft) de eerste bewoners kan gaan halen. Het aquarium heeft dan 4 weken gedraaid zonder fauna.
Hou mij tegen als ik toch beter nog om een of andere reden wat wacht.
Lijkt mij juist.

En dus komen er nieuwe vragen opborrelen!
Op een dag ga ik waarschijnlijk nog wel eens hartelijk lachen om mijn eigen onzekere aanpak, maar voorlopig laat ik mij met graagte leiden door jullie, doorwinterde aquariumsenseis.
Alle begin is moeilijk of het nou om koken, autorijden, zwemmen of aquariumkunde gaat.... We hebben het allemaal moeten leren (en sommigen van ons maken nog steeds fouten).

1. Ik wil de zaak een beetje gezellig inrichten voor de nieuwelingen.
Dus.. Haal ik alles wat de bacteriënopstoot moest uitlokken weg?
Ik vis alle losgekomen wortels van de drijfplantjes en bruine blaadjes uit het water.
Ook voer ik eens een waterwisssel uit? Is nog niet gebeurd sinds de plantjes erin zitten.
Prima idee, zorg wel dat je de bodem en het filter met rust laat.

2. Welke bewoners haal ik het eerst?
Ik ga voorlopig nog steeds uit van wat ik in het begin schreef:

Maar misschien laat ik me in de winkel verleiden door een honinggoerami, een paraderende garnaal of nog iets helemaal anders. Misschien wel de verkoopster.

Het beoogde concept is om op 3 lagen al wat te steken: 2 goerami's boven (koppeltje), wat guppy's in het midden (1 mannetje, 3 vrouwtjes) en 3 CPO's onderaan (1 mannetje, 2 vrouwtjes).
Of is dat al teveel ineens?
De tetra's volgen dan wel eens wanneer de rest bewezen heeft dat het water toelaat om te overleven; de otocinclus binnen pakweg een half jaar.
Ik zou het voorlopig bij één soort houden, voor zover ik weet zijn CPO's wat gevoelig voor waterwaarden, guppen zouden normaal gesproken het sterkste moeten zijn en dus het meest geschikst om als eerste in je bak te komen. Gaat alles goed, na één of twee weken de volgende bewonerclub, en dan weer één of twee de laatsten. Otto's moeten inderdaad pas na een half jaar in de bak.

Tenslotte nog een observatie: er ligt een matte film op het water. Denk: laagje olie, maar zonder kleur.
Ik moest eens in het water woelen om de laag te doorbreken, om deze foto's te kunnen nemen:
Is dit herkenbaar? Iets goed? Iets slecht? Iets om rekening mee te houden?
Dit is een kaamlaag, en dat kun je verhelpen door te zorgen dat het oppervlaktewater in je filter terechtkomt en/of door te zorgen voor voldoende oppervlaktebeweging in je water. Het feit dat je zo'n laag hebt, doet iig vermoeden dat er wel wat meer beweging aan het oppervlak mag komen, ook voor de uitwisseling van gassen.

Mijn volhardende dank voor elke reactie!
graag gedaan!
 
Was dat de reden waarom jij dit ook suggereerde?
Ja, deze blaadtjes zijn overigens al dood. De plant steekt hier geen energie meer in. Het is wel goed om deze voorzichtig te verwijderen om zo de afvalstoffen in het gareel te houden.
 
Welkom hier.

Ik geef gelijk maar even wat technisch inzicht in het co2 gebeuren.

Een bak kan zonder co2. Dat is in het kort. Maar daar moet je wel de inrichting op aanpassen.
Want wat wij tegenwoordig willen is bijna niet te doen zonder co2.
Dat komt door de moielijkere planten, en de hoeveelheid licht die deze planten nodig hebben.
Doordat je dit zo hoog wilt hebben, wordt de vraag naar co2 veel hoger, dan het natuurlijke evenwicht aankan.

Hier dan de technische info.

 
Welkom hier.

Ik geef gelijk maar even wat technisch inzicht in het co2 gebeuren.

Een bak kan zonder co2. Dat is in het kort. Maar daar moet je wel de inrichting op aanpassen.
Want wat wij tegenwoordig willen is bijna niet te doen zonder co2.
Dat komt door de moielijkere planten, en de hoeveelheid licht die deze planten nodig hebben.
Doordat je dit zo hoog wilt hebben, wordt de vraag naar co2 veel hoger, dan het natuurlijke evenwicht aankan.

Hier dan de technische info.

Bedankt hiervoor.
Ik houd de co2 nauwlettend in de gaten. De dropchecker geeft heel stabiel een groene kleur, maar doet dat even stabiel met een zweem van "is dit eigenlijk niet een beetje blauw".
Vanavond ververs ik het water (voor het eerst sinds de guppy's hun intrek namen) en voeg ik nog eens 2 flessen bruiswater toe. Hiervan ben ik nog steeds niet overtuigd of het überhaupt wat uithaalt. Hopelijk maakt mijn test van vanavond me wijzer.

Ja, ik had het al eens geprobeerd.
Hoe ik het water ververs: ik zet een kom op een hoogte in de keuken, laat er met de uittrekbare kraan constant lauw water in lopen, en zuig daar een beetje van in een 8m lange flexibel die het water in de lager staande aquarium overhevelt. Alleen is dat de laatste keer mislukt.
Ik had namelijk een fles bruiswater in die kom gegooid. En dat was ronduit stom.
Het water bruiste - duh - en vulde zo keer op keer de hoogste bocht van de flexibel, waardoor de waterstroom onderbroken werd. Ook is er allicht veel van de co2 uitgebruist in de overhevelbak en in de acht meter waarlangs het water aan het aquarium moest geraken. Neen, ik had niet mijn helderste momentje. En 'k heb zelfs mijn espressotoestel verzopen doordat de overhevelbak is overgelopen. Kostte me 350 EUR aan een nieuw toestel aan Black Friday-voorwaarden. Ik geraak niet in een staat van enig bewustzijn zonder koffie.
Enfin: de impact (of het gebrek daaraan) van bruiswater op het co2-gehalte heb ik niet betrouwbaar kunnen waarnemen.
Vanavond pak ik het beter aan; ik houd jullie op de hoogte.

Verder trekken we zaterdag terug naar een aquariumhandel om een nieuwe lading beestjes.
- De CPO's zijn me - na op dit eigenste forum (I'm looking at you, @jessicapilon) - vorige week ook nog eens op overtuigende wijze afgeraden door de handelaar waar ik de guppy's kocht. Toemetoch. Ik zwicht. Dan worden het maar garnalen. 'k Ben niet zo een fan van garnalen - ik prefereer ze in een goeie ouwerwetse tomate crevette - maar denk wel dat wat rode (vuurgarnalen, rode sakura) en gele (citroengarnalen) exemplaren mooi zullen contrasteren met de donkere bodem. Pakweg 5 van elke kleur, of willen die garnalen meer soort- én kleurgenoten?
Wacht ik - zoals bij die kreeftjes - ook met de garnalen best nog even met de aankoop? Of zijn die niet zo gevoelig? Koop ik visjes en garnalen in 1x aan of hanteer ik ook voor deze verschillende bewoners beter een intervalweek?
- Eigenlijk had ik me voorgehouden om als tweede bewonersgroep de tetra's aan te schaffen. Vorige week spotten we echter een bak afrikaanse blauwoogjes... Dikke kans dat het deze wezentjes zullen worden. 'k Zou ze graag morgen (samen met de garnalen? Ik wacht even jullie reacties af.) in huis halen.
- Waar ik zelf dan weer aan twijfelde is of de guppen niet te druk zouden zijn voor een koppeltje dwerggoerami's. Diezelfde handelaar dacht dat het wel goed zou komen. Persoonlijk vind ik de guppy's heel bedrijvig, en wel voornamelijk bovenin de bak... Ik heb toch nog steeds mijn twijfels en vind ook online met teveel gemak verhalen over hoe deze twee sorten best niet bij mekaar resideren.
Wat denkt het forum? 125 liter, 10 guppy's, 10 tetra's of blauwoogjes... En twee dwerg- of honinggoerami's?



Aangezien het brain picking me hier best bevalt ga ik er nog even mee door!
Ik heb een stronk spiderwood gekocht op... ongeveer 20 oktober, en het ding meteen het water ingepleurd met ballast er bovenop.
Dat hout ligt dus al meer dan een maand onder water - intussen allang tussen mijn aquariumplantjes - maar toont nog steeds geen enkele neiging om te blijven liggen. Van zodra ik de zak met gewicht ervan afhaal beweegt het hout naar boven.
Ik lees online dat het hout "tot 2 weken" onder water gehouden dient te worden om de drijfdrift te overwinnen. Een enkele andere website gaat "tot een maand". Hebben jullie ook soms hout dat nog langere tijd nodig heeft om zijn onderwaterbestaan te aanvaarden? Zal ik het ding vastlijmen op iets zwaars, of blijf ik gewoon geduld uitoefenen?

En als uitsmijter: er zit een witte waas op de binnenkant van het aquariumglas. Ik ging er al eens over met een spons: ze laat zich gemakkelijk verwijderen.
Zijn dit bacteriën? Schimmels?
Gaat een handvol garnalen of ruitenkuisers dit wegwerken? Of reinig ik gewoon wekelijks eens met de spons tot het wegblijft?


Ik blijf maar mijn appreciatie uiten over jullie reacties. Die is dan ook gewoon heel erg gemeend.
Bij deze: nogmaals!
 
Enfin: de impact (of het gebrek daaraan) van bruiswater op het co2-gehalte heb ik niet betrouwbaar kunnen waarnemen.
Vanavond pak ik het beter aan; ik houd jullie op de hoogte.
Ben nog steeds benieuwd...

Verder trekken we zaterdag terug naar een aquariumhandel om een nieuwe lading beestjes.
Dan worden het maar garnalen. 'k Ben niet zo een fan van garnalen
Garnalen lijken me geen must, er zijn ook meer dan genoeg andere bodemscharrelaars, corydoras bijv. Waarom dan garnalen?

dat wat rode (vuurgarnalen, rode sakura) en gele (citroengarnalen) exemplaren mooi zullen contrasteren met de donkere bodem. Pakweg 5 van elke kleur, of willen die garnalen meer soort- én kleurgenoten?
Voor zover ik inmiddels hier op het forum e.e.a. opgestoken heb, kun je je beter tot één kleur beperken, omdat hun kleintjes terug gaan naar wildkleur. En dan zul je ze moeten koken om een opvallender kleur (roze) te krijgen. (ik dacht dat dat grapje in deze setting wel kon....)

Wacht ik - zoals bij die kreeftjes - ook met de garnalen best nog even met de aankoop? Of zijn die niet zo gevoelig? Koop ik visjes en garnalen in 1x aan of hanteer ik ook voor deze verschillende bewoners beter een intervalweek?
Ook garnalenuitwerpselen belasten het filter (hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid), dus ook hier faseren.

- Eigenlijk had ik me voorgehouden om als tweede bewonersgroep de tetra's aan te schaffen. Vorige week spotten we echter een bak afrikaanse blauwoogjes... Dikke kans dat het deze wezentjes zullen worden. 'k Zou ze graag morgen (samen met de garnalen? Ik wacht even jullie reacties af.) in huis halen.
Ik heb ernstige twijfels over tetra's in combinatie met garnalen. Van blauwoogjes weet ik dat ze tot de killifamilie behoren en die lusten wel een eiwitrijk hapje. Iemand die hier ervaring mee heeft?

- Waar ik zelf dan weer aan twijfelde is of de guppen niet te druk zouden zijn voor een koppeltje dwerggoerami's. Diezelfde handelaar dacht dat het wel goed zou komen. Persoonlijk vind ik de guppy's heel bedrijvig, en wel voornamelijk bovenin de bak... Ik heb toch nog steeds mijn twijfels en vind ook online met teveel gemak verhalen over hoe deze twee sorten best niet bij mekaar resideren.
Je bent bekend met de problemen die het iridovirus bij dwerggoerami's (ja ze zijn prachtig, dat vind ik ook...) opleveren? Dan zouden het dus honinggoerami's worden...

Wat denkt het forum? 125 liter, 10 guppy's, 10 tetra's of blauwoogjes... En twee dwerg- of honinggoerami's?
Ik denk dat je moet uitkijken met teveel scholenvisjes in dezelfde laag, anders wordt het een bonte verzameling visjes, die allemaal niet tot hun recht komen. Maar smaken verschillen, het is jouw bak.
(Ohja: ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar houd je de verschillende behoeftes qua water, temperatuur en stroming in de gaten? En ken je Pseudomugil furcatus?)

Aangezien het brain picking me hier best bevalt ga ik er nog even mee door!
Ik heb een stronk spiderwood gekocht op... ongeveer 20 oktober, en het ding meteen het water ingepleurd met ballast er bovenop.
Dat hout ligt dus al meer dan een maand onder water - intussen allang tussen mijn aquariumplantjes - maar toont nog steeds geen enkele neiging om te blijven liggen. Van zodra ik de zak met gewicht ervan afhaal beweegt het hout naar boven.
Ik lees online dat het hout "tot 2 weken" onder water gehouden dient te worden om de drijfdrift te overwinnen. Een enkele andere website gaat "tot een maand". Hebben jullie ook soms hout dat nog langere tijd nodig heeft om zijn onderwaterbestaan te aanvaarden? Zal ik het ding vastlijmen op iets zwaars, of blijf ik gewoon geduld uitoefenen?
Als het echt spiderwood is, kan het zijn dat het wat langer in de opslag gelegen heeft en dat het gewoon nog wat tijd nodig heeft.

En als uitsmijter: er zit een witte waas op de binnenkant van het aquariumglas. Ik ging er al eens over met een spons: ze laat zich gemakkelijk verwijderen.
Zijn dit bacteriën? Schimmels?
Gaat een handvol garnalen of ruitenkuisers dit wegwerken? Of reinig ik gewoon wekelijks eens met de spons tot het wegblijft?
Dat linkt voor mij als de opstartwaas, met wat geduld trekt dat vanzelf weg.

Ik blijf maar mijn appreciatie uiten over jullie reacties. Die is dan ook gewoon heel erg gemeend.
Bij deze: nogmaals!
Nogmaals: graag gedaan, dit soort meedenken maakt het juist zo leuk om aan het forum mee te mogen doen![/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
Ik zou guppy’s niet snel met gourami’s combineren. Ze zwemmen in dezelfde bovenlaag en de guppy’s zijn drukker dan de gourami’s. Ik had wat guppen bij de gourami’s in mn 420 liter bak, maar heb de guppy’s eruit gehaald.
 
Garnalen lijken me geen must, er zijn ook meer dan genoeg andere bodemscharrelaars, corydoras bijv. Waarom dan garnalen?
Omdat ik de indruk had dat dat toch de beste opkuisers zijn. Ik dacht dat ze wél een must waren.
Maar je hebt gelijk: tetra's, blauwoogjes en ook de reeds aanwezige guppy's blijken al eens een garnaal te verorberen.
Dan kijk ik inderdaad misschien beter uit naar een bodemvisje.
dan zul je ze moeten koken om een opvallender kleur (roze) te krijgen. (ik dacht dat dat grapje in deze setting wel kon....)
Hahaha ja hoor!
Je bent bekend met de problemen die het iridovirus bij dwerggoerami's (ja ze zijn prachtig, dat vind ik ook...) opleveren? Dan zouden het dus honinggoerami's worden...
Ben ik mee bekend. Da's de reden waarom ik de honinggoerami's begon te overwegen, na deze richting uitgewezen geworden te zijn door @NathaliePip...
Die me hierboven meteen bevestigde dat ik terecht mijn twijfels had over de goerami/guppy combo. (Merci.)
Ik denk dat je moet uitkijken met teveel scholenvisjes in dezelfde laag, anders wordt het een bonte verzameling visjes, die allemaal niet tot hun recht komen. Maar smaken verschillen, het is jouw bak.
'k Maakte mij ook al die bedenking. Die guppy's zijn best wel alomtegenwoordig he.
(Ohja: ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar houd je de verschillende behoeftes qua water, temperatuur en stroming in de gaten?
Zeker, staat allemaal in een spreadsheet zodat ik kan vaststellen dat de waterwaardes overlappen. Bauwoogjes zitten er wel nog niet in.
En ken je Pseudomugil furcatus?)
Nee.
Een soort blauwoogje blijkbaar? Valt deze te verkiezen tov de andere?
Mooi beestje iig. Leuke tip.
Als het echt spiderwood is, kan het zijn dat het wat langer in de opslag gelegen heeft en dat het gewoon nog wat tijd nodig heeft.
Dat linkt voor mij als de opstartwaas, met wat geduld trekt dat vanzelf weg.
2x het antwoord waarop ik gehoopt had!
 
Garnalen zijn goede opkuisers, maar uiteindelijk ben jij de enige écht goede opkuiser....
Het grote voordeel van corydoras vindt ik dat ze heel gezellig zijn en als iemand een voertje gemist heeft, verdwijnt het in de cory's. Er zijn een hoop soorten, de één groter en makkelijker te krijgen dan de ander. Ik zou zeggen: kijk eens wat rond op het internet (bijv AquaInfo) en bij Ruinemans (groothandel van vissen, dus wat zij hebben, is meestal te bestellen door je eigen aquariumwinkel). Er is er nog eentje, maar diens naam vergeet ik altijd, dus vul me hier even bij aan mede-aquarianen?

Overigens kun je ook (sier)slakken overwegen, ottoclincus (maar die kunnen er pas in als je bak een half jaar gerijpt heeft), voor het opruimen van gemorst voer.

Pseudomugil heb ik geen ervaring mee, maar ik vind ze er wel altijd erg vrolijk uitzien. Als ik een kleine bak zou hebben, waar ze in kunnen zou ik ze serieus overwegen. Maar helaas eindigen ze bij mij als (tamelijk prijzig) vissenvoer.
 
Kleine toevoeging:

Garnalen en blauwoogjes of guppen kan prima samen, mits de kleintjes zich kunnen verschuilen in beplanting.

Ik bedoel dan niet 1 of 2 plantjes in een aquarium, maar echt flink beplant. Gaat bij mij al jaren goed op deze manier. Heb zelfs garnalen bij Apisto's en dat gaat ook goed, mits bovenstaande regel toegepast!

Verder zou ik het ook bij 1 kleur houden, wel het mooiste 😉.
 
Ben nog steeds benieuwd...

Awel,
Ja het verhoogt de CO2.
Maar het effect duurt geen 2 dagen.

De eerste keer dat ik Sodastreamwater in de bak goot, deed ik dat enthousiast met 3 flessen tegelijk. 1 fles = 840ml. De dropchecker kleurde de volgende dag geel. (Kan je gerust nog eens herlezen in ditzelfde topic hierboven). Ik deed de luchtpomp een nacht overuren draaien en de volgende dag was het teveel aan CO2 eruit.

Vrijdag deed ik een waterwissel (ongeveer 1/3 van de 125l), voegde ik 1 fles bruiswater toe, evenals pH-verlager en plantenvoeding. Na een uur of 5 was de dropchecker wel degelijk lichter groen. Maar ja... Lag dat - gezien al die handelingen - wel uitsluitend aan de truuk met de bruiswaterfles?
Zaterdag gooide ik er nog eens 840ml in. Bruiswater op 3/4 sterkte aangemaakt (die Sodastream heeft 4 standen). Tegen de avond zag het groen er opnieuw wat groener uit. Alles wees erop dat dit dus effectief wel wat uithaalde... Of was dit het verschil tussen ochtend en avond?
Gisteravond kwam de voorlopig laatste fles bruiswater. Bij het aangaan van de lampen vanochtend merkte ik dat de dropchecker alweer een wat hoger CO2-niveau aangaf. 't Is allemaal vrij subtiel en de impact is er gelijk telkens echt maar op korte termijn, maar voor mij is nu toch vastgesteld dat toevoegen van bruiswater het CO2-gehalte wel degelijk verhoogt.

Vrijdag vóór eerste toevoeging
1701085349391.png
Vrijdag + 5 uur
1701085419511.png
Zaterdag voor toevoeging
1701085462513.png
Zaterdag + 5 uur
1701085476512.png
Zondagavond voor toevoeging
1701085511433.png
Maandagmiddag
1701085553322.png


Kleine toevoeging:

Garnalen en blauwoogjes of guppen kan prima samen, mits de kleintjes zich kunnen verschuilen in beplanting.

Ik bedoel dan niet 1 of 2 plantjes in een aquarium, maar echt flink beplant. Gaat bij mij al jaren goed op deze manier. Heb zelfs garnalen bij Apisto's en dat gaat ook goed, mits bovenstaande regel toegepast!

Verder zou ik het ook bij 1 kleur houden, wel het mooiste 😉.
Ik las je bericht onderweg naar de winkel! En het heeft mijn beslissing wel beïnvloed.

Ik had zowat besloten de garnalen te laten voor wat ze zijn en dit weekend met een peloton cory's thuis te komen.
Neen, ik moet mezelf verbeteren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_eenheid). Met een sectie cory's.

De verkoper beaamde wat jij schreef.
Om te beginnen ik vind japonica's maar lelijke beesten. Tsja.
Ik snap wel hoe belachelijk goed ze zijn in opruimwerken allerlei, maar... 't Is mijne smaak niet.
Nu troonde die verkoper mij mee naar een bak met snow white japonica's. Love at first sight!
Goed, we spendeerden nog enige tijd met het aanschouwen van allerlei moois en minder moois: vuur- en andere tetra's, blauwoogjes, cory's en oto's, roodkopzalmpjes, pseudomugil furcatus, kegelvlekjes... Wat een weelde. Wat een leuke hobby. Eens meten hoeveel aquariums ik kwijt kan in mijne living.
Maar we trokken dus huiswaarts met 5 stuks sneeuwwitte japonica's. (Waaronder een zwanger vrouwtje!)
1701092434016.png


De verkoper drukte me op het hart dat ik in mijn 125 liter gerust die kolonie japonica's kon huisvesten náást een stuk of 6 corydora's én een aantal otocinclus. Is dat niet wat erg veel allemaal?
Hij vond het trouwens onzin dat otocinclus pas na 6 maand in het aquarium mag. Gewoon genoeg voederen, zei hij. 'k Ben niet van plan dat risico te nemen alvast.

Maar goed. Na deze winkelronde blijft van mijn oorspronklijke bewonersplan nog 1 soort over - de otocinclus. En dan nog gelabeld: "misschien".
De CPO's werden japonica's.
De tetra's lijken te zullen moeten baan ruimen voor barbeeltjes (vermoedelijk espei).
De dwerggoerami's tenslotte gaan we niet tussen de guppy's gooien. Om deze te vervangen, wees de verkoper me apistogramma cacatuoides aan...
En ook jij hebt het over apisto's, @Ed Tensen. Kan je nog wat raad kwijt?
Wat ik al bijeen raapte hierover:
- Een koppeltje is een slecht idee. Het mannetje heeft meerdere vrouwtjes nodig.
- Een aquarium van 80cm (zoals de mijne) is nogal krap, echt het minimum voor deze vis.
- Combineren met andere bodemgerichte dieren kan fout aflopen.
Vooral dat laatste baart mij wel zorgen. De verkoper raadt mij deze dwergcichlide aan naast een verzameling garnalen, corydora's en otocinclus? Ik lees graag jullie bedenkingen.


Tenslotte het slechtste nieuws van de dag.
De aquariumverlichting stond nog niet aan, maar de guppy's probeerden toch al massaal het eerste daglicht te pakken te krijgen.
De guppy's... Behalve eentje. Die lag onderin op de bodem. Ik dacht dat het beestje al dood was, scheen er even op met mijn gsm flashlight en zag het meteen bewegen.
Even later was het diertje opnieuw nergens te bespeuren. Ik trof het - enkel te zien met opnieuw een flashlight - aan in de donkerste diepte onder een houtstronk.

1701092266886.png

Foto met flash, want anders echt niet te zien. Te donker.

Ik gooide inmiddels al eens wat eten in de bak - zowel drijvende vlokken als wat granulaat, zodat dat in de buurt van de patiënt op de bodem belandde - waarna die wel even tevoorschijn kwam.
En eigenlijk ziet hij er niet slecht uit, vind ik. (De staart was een aantal dagen geleden al gescheurd geraakt.)
1701092697189.png

Maar ja, zijn gedrag spreekt wel boekdelen. Hij zwemt helemaal niet energiek, het is een flauw "nu moet ik nog bewegen om aan mijn eten te geraken ook".

(Dit filmpje zit momenteel nog "in de wachtrij" - het kan duidelijk nog wel een paar uur duren alvorens het beschikbaar komt.)

Ik deed meteen wat metingen; de pH is zoals steeds iets tussen de 7 en 7,5, KH is 8, GH amper 7.
Ik deed eerder al GH metingen, ik kwam steeds uit op 9 of 10. Maar goed, een gup kan wel tegen een GH van minimaal 6, lees ik.

Wie kan mij vertellen waarom dit beestje ligt te verkommeren op mijn aquariumbodem?

Wat misschien tenslotte nog relevant kan zijn in dit verhaal: de witte aanslag op de ruiten krijgt een bruin kleurtje. Bruine alg, allicht, en niets speciaals in een "jong" aquarium, lees ik. Maar 't wijst er toch wel op dat het water nog steeds wat stabiliteit mist, neen? Hopelijk zonder al te nefaste impact op de bewoners...
 
Okee.
Een eerste voorzichtige diagnose.

Die ene guppy is gewoon debiel.

Wat was het, een twintigtal minuutjes geleden zag ik hem wat rondzwemmen. Meer beweging dan voorheen. En het beest staat bepaald mager.
Ik denk, dit gedrag dient aangemoedigd! Ik strooi wat voer in het aquarium. Was dat vandaag niet meer van plan, nochtans.

De negen ander gups gaan berserk. Nóg eten!? Hell yeah.
De ene schlemiel, voor wie ik mijn andere gups aan het overvoeden ben, zwemt in opperste opwinding in het rond, jaagt achter drijvende vlokjes aan zonder ze te kunnen inhalen, hapt naar iets dat hem passeert om het vervolgens terug uit te spugen want dat was helemaal geen visvoer.
Ik heb nu negen opgeblazen gups die morgen zéker geen korrel meer krijgen van mij, en 1 ondervoed exemplaar dat naar alles gehapt heeft waar geen voedingstoffen in zitten.

Positieve noot: hij ging véél actiever op jacht naar voer dan bij de vorige poging.

Morgen probeer ik mijn magere kneusje uit het aquarium te halen, om hem in een aparte bak met wat overgeheveld water een privévoedersessie te gunnen.
Hij zal vandaag gewoon een appelflauwte gehad hebben denk ik. Met de verkeerde vin uit bed gestapt.
 
Nou wat een avontuur voor de Gup. Ik ben geen kenner en of deze eruit halen veel goed doet dat is afwachten want het zal ook veel stress geven. Lukt het niet om hem gericht te voeren?
 
Nou wat een avontuur voor de Gup. Ik ben geen kenner en of deze eruit halen veel goed doet dat is afwachten want het zal ook veel stress geven. Lukt het niet om hem gericht te voeren?
Dat heb ik me ook bedacht. Te laat.
Ja, ik heb geen geduld geoefend. Ik wou dat viske zien eten. 't Is zo'n mager dingske.
Ik heb het in een kopje uit de bak geschept - nu het toch almaar bovenin zwom opnieuw - en daar voeder in gestrooid.

Het beest was helemaal van slag natuurlijk. Geen hap gegeten.
Ik liet het terug in het aquarium in het volle besef dat ik het een zeer stressvol moment cadeau had gedaan.

Sorry vis.

Bedankt voor je heel goeie raad. Ik maak wel de ene beginnersfout na de andere. In 't vervolg probeer ik eerst even een antwoordje af te wachten na hier iets gepost te hebben.

Gericht voeren... zie ik niet meteen. Sinds ik de eendebek wat kantelde om de kaamlaag (en waarvoor die kaamlaag symptomatisch is) tegen te gaan, staat er veel stroming op het wateroppervlak. En die ene gup hapt er belachelijk veel naast, de 9 andere zijn met het voer weg. Misschien is die vis wel gewoon slechtziend.

(PS - De link naar jouw eerste bak werkt niet. Ik wou eens een kijkje nemen.)
 
Ik heb ooit een maanvis gehad die blind werd. Ik weet de oorzaak niet, maar die kwam wel op het voer af, maar hapte er ook steeds naast.
 
Awel,
Ja het verhoogt de CO2.
Maar het effect duurt geen 2 dagen.

De eerste keer dat ik Sodastreamwater in de bak goot, deed ik dat enthousiast met 3 flessen tegelijk. 1 fles = 840ml. De dropchecker kleurde de volgende dag geel. (Kan je gerust nog eens herlezen in ditzelfde topic hierboven). Ik deed de luchtpomp een nacht overuren draaien en de volgende dag was het teveel aan CO2 eruit.

Vrijdag deed ik een waterwissel (ongeveer 1/3 van de 125l), voegde ik 1 fles bruiswater toe, evenals pH-verlager en plantenvoeding. Na een uur of 5 was de dropchecker wel degelijk lichter groen. Maar ja... Lag dat - gezien al die handelingen - wel uitsluitend aan de truuk met de bruiswaterfles?
Zaterdag gooide ik er nog eens 840ml in. Bruiswater op 3/4 sterkte aangemaakt (die Sodastream heeft 4 standen). Tegen de avond zag het groen er opnieuw wat groener uit. Alles wees erop dat dit dus effectief wel wat uithaalde... Of was dit het verschil tussen ochtend en avond?
Gisteravond kwam de voorlopig laatste fles bruiswater. Bij het aangaan van de lampen vanochtend merkte ik dat de dropchecker alweer een wat hoger CO2-niveau aangaf. 't Is allemaal vrij subtiel en de impact is er gelijk telkens echt maar op korte termijn, maar voor mij is nu toch vastgesteld dat toevoegen van bruiswater het CO2-gehalte wel degelijk verhoogt.

Vrijdag vóór eerste toevoegingBekijk bijlage 368897
Vrijdag + 5 uurBekijk bijlage 368898
Zaterdag voor toevoegingBekijk bijlage 368899
Zaterdag + 5 uurBekijk bijlage 368900
Zondagavond voor toevoegingBekijk bijlage 368901
MaandagmiddagBekijk bijlage 368902



Ik las je bericht onderweg naar de winkel! En het heeft mijn beslissing wel beïnvloed.

Ik had zowat besloten de garnalen te laten voor wat ze zijn en dit weekend met een peloton cory's thuis te komen.
Neen, ik moet mezelf verbeteren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_eenheid). Met een sectie cory's.

De verkoper beaamde wat jij schreef.
Om te beginnen ik vind japonica's maar lelijke beesten. Tsja.
Ik snap wel hoe belachelijk goed ze zijn in opruimwerken allerlei, maar... 't Is mijne smaak niet.
Nu troonde die verkoper mij mee naar een bak met snow white japonica's. Love at first sight!
Goed, we spendeerden nog enige tijd met het aanschouwen van allerlei moois en minder moois: vuur- en andere tetra's, blauwoogjes, cory's en oto's, roodkopzalmpjes, pseudomugil furcatus, kegelvlekjes... Wat een weelde. Wat een leuke hobby. Eens meten hoeveel aquariums ik kwijt kan in mijne living.
Maar we trokken dus huiswaarts met 5 stuks sneeuwwitte japonica's. (Waaronder een zwanger vrouwtje!)
Bekijk bijlage 368906

De verkoper drukte me op het hart dat ik in mijn 125 liter gerust die kolonie japonica's kon huisvesten náást een stuk of 6 corydora's én een aantal otocinclus. Is dat niet wat erg veel allemaal?
Hij vond het trouwens onzin dat otocinclus pas na 6 maand in het aquarium mag. Gewoon genoeg voederen, zei hij. 'k Ben niet van plan dat risico te nemen alvast.

Maar goed. Na deze winkelronde blijft van mijn oorspronklijke bewonersplan nog 1 soort over - de otocinclus. En dan nog gelabeld: "misschien".
De CPO's werden japonica's.
De tetra's lijken te zullen moeten baan ruimen voor barbeeltjes (vermoedelijk espei).
De dwerggoerami's tenslotte gaan we niet tussen de guppy's gooien. Om deze te vervangen, wees de verkoper me apistogramma cacatuoides aan...
En ook jij hebt het over apisto's, @Ed Tensen. Kan je nog wat raad kwijt?
Wat ik al bijeen raapte hierover:
- Een koppeltje is een slecht idee. Het mannetje heeft meerdere vrouwtjes nodig.
- Een aquarium van 80cm (zoals de mijne) is nogal krap, echt het minimum voor deze vis.
- Combineren met andere bodemgerichte dieren kan fout aflopen.
Vooral dat laatste baart mij wel zorgen. De verkoper raadt mij deze dwergcichlide aan naast een verzameling garnalen, corydora's en otocinclus? Ik lees graag jullie bedenkingen.


Tenslotte het slechtste nieuws van de dag.
De aquariumverlichting stond nog niet aan, maar de guppy's probeerden toch al massaal het eerste daglicht te pakken te krijgen.
De guppy's... Behalve eentje. Die lag onderin op de bodem. Ik dacht dat het beestje al dood was, scheen er even op met mijn gsm flashlight en zag het meteen bewegen.
Even later was het diertje opnieuw nergens te bespeuren. Ik trof het - enkel te zien met opnieuw een flashlight - aan in de donkerste diepte onder een houtstronk.

Bekijk bijlage 368905
Foto met flash, want anders echt niet te zien. Te donker.

Ik gooide inmiddels al eens wat eten in de bak - zowel drijvende vlokken als wat granulaat, zodat dat in de buurt van de patiënt op de bodem belandde - waarna die wel even tevoorschijn kwam.
En eigenlijk ziet hij er niet slecht uit, vind ik. (De staart was een aantal dagen geleden al gescheurd geraakt.)
Bekijk bijlage 368907
Maar ja, zijn gedrag spreekt wel boekdelen. Hij zwemt helemaal niet energiek, het is een flauw "nu moet ik nog bewegen om aan mijn eten te geraken ook".

(Dit filmpje zit momenteel nog "in de wachtrij" - het kan duidelijk nog wel een paar uur duren alvorens het beschikbaar komt.)

Ik deed meteen wat metingen; de pH is zoals steeds iets tussen de 7 en 7,5, KH is 8, GH amper 7.
Ik deed eerder al GH metingen, ik kwam steeds uit op 9 of 10. Maar goed, een gup kan wel tegen een GH van minimaal 6, lees ik.

Wie kan mij vertellen waarom dit beestje ligt te verkommeren op mijn aquariumbodem?

Wat misschien tenslotte nog relevant kan zijn in dit verhaal: de witte aanslag op de ruiten krijgt een bruin kleurtje. Bruine alg, allicht, en niets speciaals in een "jong" aquarium, lees ik. Maar 't wijst er toch wel op dat het water nog steeds wat stabiliteit mist, neen? Hopelijk zonder al te nefaste impact op de bewoners...

Je moet een beetje geluk hebben met Apisto soorten, maar ook individuen binnen een soort. De 1 kijkt er niet naar om, terwijl de ander er fanatiek mee bezig is. Veel beplanting helpt in ieder geval. Persoonlijk zou ik nog niet direct met Apisto's beginnen, het kunnen lastige klantjes zijn die zacht water zeker waarderen.
 

Terug
Bovenaan