Testversie "kweken met caridina garnalen deel 1"


S

Sanneke80

Guest
Hoi allen, eindelijk heb ik deel 1 af van mijn powerpoint filmpje over het kweken met garnalen.

Zouden jullie deze eens willen bekijken en jullie op- en aanmerkingen willen geven?
-gaan de dia's te snel of te langzaam?
-zitten er spelfouten in?
-is de uitleg te volgen?
-staan er dingen in die niet kloppen?
-overige tips? achtergrondmuziekje? ;)

Dit deel gaat over de herkomst en het kweken met de Crystal Bee en de Taiwan Bee.

In deel 2 wil ik pas overgaan op het kweken met deze garnalen, maar dan onderling. Omdat dit wat ingewikkelder is, wil ik eerst zeker weten of deze eerste versie te begrijpen/volgen is :D

 
Tops! Interessant, overzichtelijk, fijn dat je de informatie meerdere keren laat terugkomen, begrijpelijk en mooi concreet gemaakt.
Tips! Misschien een idee om eens met een Prezi te gaan experimenteren. Kan je inzoomen op het grote schema in het begin. Een Engels talige variant ervan op youtube plaatsen.
 
Mooi filmpje Sanneke!!!

Ik vind wel dat het soms te snel gaat en soms te langzaam.
Mischien kun je er geluid onder zetten? Dan word het filmpje net wat leuker.
 
Bedankt Ruben en ehhh Ruben! :D

@Rubz, Van dat Prezi programma heb ik nog nooit gehoord, interessant! zal er eens op gochelen ;)
@01, Bedoel je geluid in de vorm van mijn stem die wat uitlegt of in de vorm van muziek? De combi wil ik je in elk geval niet aandoen :D :D :D
 
Zeer mooi! Prezi is inderdaad wel handig, maar vindt het wat moeilijk als je er voor de eerste keer mee werkt.
Zelf heb ik er al meerdermaals mee gewerkt (momenteel nog voor een presentatie op school), en dan lukt het je wel.
 
Zo snel halen we er al heel wat uit.

Geslachtsnaam: hoofdletter
Soortnaam: kleine letter

Caridina logemanni is geen ondersoort of een verkeerde naam, ondersoorten worden aangeduid met een trinomen. Op diverse sites wordt logemanni een synoniem van cantonensis genoemd.

Op sommige sheets staat véél te veel tekst. 7 regels met 7 woorden per sheet is een goede richtlijn en hoewel niet altijd even zalig ga je daar soms zeer fors overheen. Belangrijkste keerzijde daarvan: informatie wordt ervaren als niet goed te behappen.

Je schrijft ergens: er is een groep mensen die denken. Meervoud en enkelvoud onjuist door elkaar.

Minder mooie kleurdekking is een subjectief oordeel. Dat past eigenlijk niet in een presentatie waar je informatie wilt geven. Dit is eenvoudig in neutralere bewoordingen uit te drukken.

Je zou om verschillende 'secties' van je presentatie beter inzichtelijk te maken met tussenpagina's waarop de 'titel' van een nieuwe sectie staat.

Bij 4) soort, moet dat niet zijn 'ondersoort' of misschien nog beter 'variant'. Het was toch allemaal cantonensis?

13:04: waarschijnlijk bedoel je niet 'de soort', maar 'dezelfde soort'.

De opmerking tegen het einde aan dat schema's niet over NEOcaridina's komt totaal uit de lucht vallen. Eigenlijk nergens in je presentatie ontstaat de indruk dat het over NEOcaridina gaat en als je al een voorbehoud wilt maken, is ergens vooraan in de presentatie logischer. Sterker nog: er zijn zelfs Caridina's waarover je presentatie niet gaat waardoor je een voorbehoud maakt dat niet alles waarvoor je een voorbehoud zou moeten maken bevat. Het allermakkelijkste is dus ergens vooraan te roepen waarover het wel gaat. Zo kaart je dat allemaal af.

Veel opmerkingen zijn van hetzelfde kaliber: voordat je de diepte in kan gaan moeten eerst de spreekwoordelijke piketpaaltjes goed zijn geslagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Cédric, dank je. Ik zal van de week eens kijken naar dat Prezi, nu even druk met de beurs ;)

@M&I, waanzinnig bedankt voor al je opmerkingen en verbeteringen! Daar kan ik wat mee!

Zo snel halen we er al heel wat uit.

Geslachtsnaam: hoofdletter
Soortnaam: kleine letter

Dat wist ik niet! Top, ik zal het aanpassen!

Caridina logemanni is geen ondersoort of een verkeerde naam, ondersoorten worden aangeduid met een trinomen. Op diverse sites wordt logemanni een synoniem van cantonensis genoemd.

Wat betreft de soort Caridina cantonensis en/of logemanni, dit vond ik ook best verwarrend eerlijk gezegd.

Deze info vond ik op de duitse crustahunter, dat ze in 2014 hebben ontdekt dat de Tijgergarnalen en de Bijengarnalen twee verschillende "arten" zijn, waarbij de tijgergarnalen nu Caridina mariae heetten en de bijengarnalen Caridina Logemanni:

http://crustahunter.com/die-kinder-haben-einen-namen/

Sindsdien is logemanni geen synoniem meer voor cantonensis. Maar hoe noem je dit nu, ondersoort of variant?

Op sommige sheets staat véél te veel tekst. 7 regels met 7 woorden per sheet is een goede richtlijn en hoewel niet altijd even zalig ga je daar soms zeer fors overheen. Belangrijkste keerzijde daarvan: informatie wordt ervaren als niet goed te behappen.

Hiermee heb je zeker een punt. Ik zal eens kijken of ik de info wat meer kan spreiden en wat korter kan krijgen. Soms denk ik hoe meer info hoe duidelijker, maar dat hoeft idd niet altijd zo te zijn ;)

Je schrijft ergens: er is een groep mensen die denken. Meervoud en enkelvoud onjuist door elkaar.

Minder mooie kleurdekking is een subjectief oordeel. Dat past eigenlijk niet in een presentatie waar je informatie wilt geven. Dit is eenvoudig in neutralere bewoordingen uit te drukken.

Top! Dat ga ik aanpassen!

Je zou om verschillende 'secties' van je presentatie beter inzichtelijk te maken met tussenpagina's waarop de 'titel' van een nieuwe sectie staat.

Bij 4) soort, moet dat niet zijn 'ondersoort' of misschien nog beter 'variant'. Het was toch allemaal cantonensis?

13:04: waarschijnlijk bedoel je niet 'de soort', maar 'dezelfde soort'.

Het is idd beter om het geheel in te delen in nog duidelijkere secties. En wellicht een soort inhoudsopgave aan het begin te zetten.

De opmerking tegen het einde aan dat schema's niet over NEOcaridina's komt totaal uit de lucht vallen. Eigenlijk nergens in je presentatie ontstaat de indruk dat het over NEOcaridina gaat en als je al een voorbehoud wilt maken, is ergens vooraan in de presentatie logischer. Sterker nog: er zijn zelfs Caridina's waarover je presentatie niet gaat waardoor je een voorbehoud maakt dat niet alles waarvoor je een voorbehoud zou moeten maken bevat. Het allermakkelijkste is dus ergens vooraan te roepen waarover het wel gaat. Zo kaart je dat allemaal af.

Helemaal gelijk! Ga ik toepassen.

Veel opmerkingen zijn van hetzelfde kaliber: voordat je de diepte in kan gaan moeten eerst de spreekwoordelijke piketpaaltjes goed zijn geslagen.

Deze snap ik niet helemaal. Kun je dat uitleggen met een voorbeeld?
 
Piketpaaltjes slaan is zoiets als aan het begin uitleggen waar je het wel en niet over gaat hebben, veronderstellingen opsommen, etc. Nog voordat je op de echt inhoud ingaat doe je dat.
 
Piketpaaltjes slaan is zoiets als aan het begin uitleggen waar je het wel en niet over gaat hebben, veronderstellingen opsommen, etc. Nog voordat je op de echt inhoud ingaat doe je dat.

Yep nu snap ik m!

Heel grappig dit, want dit is precies wat mijn scheikunde niet aan mij snapte. Hij zei dat ik altijd via omwegen dacht en van achter naar voor. Dat ik met proefwerken er wel aardig uitkwam maar dus nooit door in een rechte lijn na te denken of te berekenen. Waardoor ik ook vaak tijd te kort kwam.

Maar ik zal er eens goed naar gaan kijken en proberen in een logische lijn van A naar B te gaan, zonder eerst langs F en M te gaan ;) :D
 
Bedankt Ruben en ehhh Ruben! :D

@Rubz, Van dat Prezi programma heb ik nog nooit gehoord, interessant! zal er eens op gochelen ;)
@01, Bedoel je geluid in de vorm van mijn stem die wat uitlegt of in de vorm van muziek? De combi wil ik je in elk geval niet aandoen :D :D :D
Je kunt ook heel zacht achtergrondmuziek doen en dan wat harder praten.

Met welk programma maak je het?
 
Je kunt ook heel zacht achtergrondmuziek doen en dan wat harder praten.

Met welk programma maak je het?

Heb het in powerpoint gemaakt en als video opgeslagen.
Muziek krijg ik er wel onder gezet, maar moet even zoeken naar iets dat niet storend is.
Die gratis muziek bibliotheek van youtube staat niet veel soeps in ;)
 
Heb het in powerpoint gemaakt en als video opgeslagen.
Muziek krijg ik er wel onder gezet, maar moet even zoeken naar iets dat niet storend is.
Die gratis muziek bibliotheek van youtube staat niet veel soeps in ;)
ga je het dan ook inspreken, of alleen achtergrondmuziek?:)
 
ga je het dan ook inspreken, of alleen achtergrondmuziek?:)

Inspreken was eigenlijk maar een grapje, dat wil ik wel proberen, maar heb ik nog nooit gedaan.
Dat zou wel heel veel tekst schelen ;)

Ik het het eens als een testje doen, maar als het niks is, dan moeten jullie het eerlijk zeggen he!
Zal wel pas van de week worden, vandaag terug naar Vivarium en dan moet ik echt een paar dagen herstellen waarin ik amper energie heb.
 
Inmiddels is testversie 2.0 van de video klaar.

Heb heel wat dingen aangepast.
-minder tekst per dia
-inhoudsopgave erbij
-logischere volgorde van uitleg
-en nog wat andere dingen verandert

Achtergrondmuziekje gaat nog komen.
Foto's gaan nog komen.
Prezi nog even niet kunnen bekijken.

Alle tips, op- en aanmerkingen zijn weer welkom ;)

 
Thanks John en Jessica!

Het is erg leuk om te maken, gaat alleen een hoop tijd in zitten, vandaar dat het even duurde ;)
 
De video is eindelijk klaar!

Waarschijnlijk kan er nog wel wat verbeterd worden, maar houdt je denk ik altijd wel ;)

Ik heb hem in een nieuw jasje gestoken, veel tekst veranderd en eigen foto's aan toegevoegd.

En al zeverig muziekje eronder geplakt :D
Maar geluid kan ook uit :D

 
Leuk filmpje voor wat ik tot nu toe heb gezien. Zal hem later nog even in het geheel bekijken Sanneke;)
 
Thanks! Dan zul je trouwens ook op de foto's een paar van jullie garnaaltjes zien! ;)
 
Leuk gedaan Sanneke!
Erg informatief en overzichtelijk! Bedankt voor het delen :)
Mag ik er uit op maken dat er nog een vervolg komt?
 
Leuk gedaan Sanneke!
Erg informatief en overzichtelijk! Bedankt voor het delen :)
Mag ik er uit op maken dat er nog een vervolg komt?

Dank je wel Coos!
En yep, ben druk met het tweede deel bezig momenteel :D
Is alleen veel meer werk dan ik zelf dacht.
Hoe leg je de dingen uit, in welke volgorde, met welke bewoordingen, met begrijpelijke taal etc.

Die zijn fotogeniek Sanneke:thumbs:

Ja he! Lol :D
 

Terug
Bovenaan