Sponsfilter


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik wil in mijn garnalen aquarium overstappen van een binnenfilter met panty erom naar een Sponsfilter. Ik ben aan het proberen geweest. De uitgaande luchtbellen van het Sponsfilter maken best veel bubbel herrie. Nu heb ik het uitgaande pijpje onder water zitten. Als ik die uitgaande buis boven water doe scheelt dat een enorme hoop bubbel herrie. Maakt het voor de werking van het Sponsfilter uit of het boven of onder water zit? Waarschijnlijk is het een erg domme vraag van mij maar ik heb nog nooit eerder met een Sponsfilter gewerkt.
 
Dank je wel voor de snelle reactie
 
Is er binnenin jouw sponsfilter ruimte om een luchtsteen aan te sluiten? (Zie opengemaakt sponsfilter op foto.)

Dat geeft kleinere bubbels = minder herrie en meer waterverplaatsing. Je kan ook de pijp boven water houden inderdaad, alleen heb je dan niet de extra luchtuitwisseling van de bubbelstroom.

20220212_194355.jpg
 
Zou ik moeten kijken Gino. Weet ik zo niet. Ik weet weldaad die grote bubbels veel geluid maken
 
Zal ik eens op google naar gaan zoeken John. Ik heb nu een Aqua Nova. Daar past volgens mij geen bruissteentje in.
 
De mini pat is handig in de zin van wel of geen luchtbelletjes. Laat je het slangetje weg dan heb je geen belletjes en zo heb ik ze dan ook gebruikt.
 
Thnx voor de info. Ik ga hem eens opzoeken op google
 
Vraagje John. Begrijp ik het goed dat er een pompje inzit zodat er water doorheen gaat ipv lucht met een pompje? Is het dan misschien ook zo dat dit ding echt stil is? Is dit geschikt voor een Juwel 60 met er alleen garnalen in?
 
Ik hoorde ze niet terwijl ze naast het bed stonden en ze zijn inderdaad met ingebouwd motortje waarbij geen luchtpompje nodig is. Voor een 60cm zou ik zelf denk ik eerder voor een aquaell turbo 500 gaan denk ik.
 
Zien er beide goed uit in de filmpjes. Ik ga er gewoon een bestellen. Waarom zou die turbo 500 jou voorkeur hebben? Lijkt me weer wel een stuk groter en dus storender in de aquarium dan die mini
 
Ja die zal wat groter zijn maar ik heb een beetje mn twijfel of de mini pat voldoende zal zijn. In mn nano van 30 liter ging het prima maar ja op een 60cm weet ik dat niet.
 
Die mini pat geven ze tot 120 liter als ik zo kijk
 
Nou ik heb ze ook gebruikt maar zelfs op een 30 liter raakt een spons vrij snel vol en al helemaal met de dichte/fijne spons. Ik heb er dan ook een grove opgezet destijds.
 
je hebt bobmaxi spons filter das meschien iets frank? hoe ist veder met de garnalen?
 
Nou ik heb ze ook gebruikt maar zelfs op een 30 liter raakt een spons vrij snel vol en al helemaal met de dichte/fijne spons. Ik heb er dan ook een grove opgezet destijds.
Ja dat is wel een ding hè met veel van die sponsfiltertjes. De meeste hebben te fijne poriën waardoor ze steeds de neiging hebben om dicht te slibben. Ik heb die met die motortjes wel gebruikt vroeger maar werd er gek van, zo vaak als ik de stroming van zo'n ding moest fixen. ^^' Jammer dat we hier in NL niet (zonder omwegen) bij Aquarium Co-op kunnen bestellen; die hebben mooie sponsfilters, met een grotere gatenkaas. 👌

(Ja, Cory heeft mij overtuigd met zijn marketing op youtube, gna gna.)
 
Pffff het blijft allemaal moeilijk. Zal een kwestie van wat proberen worden vrees ik. Garnalen gaan trouwens goed gpatton. Er zitten een stuk of 6 dames met eitjes in
 
De BOB maxi heeft uitput van 170 l,, ik gebruik zelf een pat mini { 400 l uitput } met aqua nova L sponsfilter voor 100 liter aquarium,
en een aqua nova L met osaka powerhead 600 l voor ander 100 liter aquarium.
Voor 100 liter aquarium is de pat mini misschien net te weinig maar ik denk voor juwel 60 voldoende.
Anders misschien aquaell turbo 500 met aqua nova L, als teveel stroming is kan je hem altijd nog een
beetje knijpen.
 
Ja dat is wel een ding hè met veel van die sponsfiltertjes. De meeste hebben te fijne poriën waardoor ze steeds de neiging hebben om dicht te slibben. Ik heb die met die motortjes wel gebruikt vroeger maar werd er gek van, zo vaak als ik de stroming van zo'n ding moest fixen. ^^' Jammer dat we hier in NL niet (zonder omwegen) bij Aquarium Co-op kunnen bestellen; die hebben mooie sponsfilters, met een grotere gatenkaas. 👌

(Ja, Cory heeft mij overtuigd met zijn marketing op youtube, gna gna.)
zat laats naar die webshope te kijke is wel degelijk en geen overload aan troep
maar ik wil juist vuil uit me bakken halen dus die groten spons filters snap nut nie van ?
 
zat laats naar die webshope te kijke is wel degelijk en geen overload aan troep
maar ik wil juist vuil uit me bakken halen dus die groten spons filters snap nut nie van ?
Kan wel kloppen, ze proberen daar spullen te verkopen waar ze zelf ook achter staan, i.p.v. dat ze enkel gaan voor producten met grote winstmarges, met kwaliteit ergens op de achtergrond.

Ik snap het wel als jij het mechanische filteren graag doet met sponzen. Voor dat doeleinde is een spons met kleine openingen natuurlijk perfect.

Grotere gaten zijn net wat handiger voor het biologische deel, want je kunt het filter dan langere tijd met rust laten.
 
Dank jullie allemaal voor de tips
 
Succes met het maken van je keuze en laat tzt weten welke het is geworden en of dat hij bevalt.
 
ik gebruik spons filters op lucht dat werkt het besten aleen de herie is minder
 
Dat is precies de reden gpatton. Mijn garnalenbak staat in de huiskamer en mijn vrouw is is overgevoelig voor dat geluid. Nu draait hij op het interne filter van de Juwel met een panty eromheen. Dit maakt bijna geen geluid maar ik ben toch bang dat het me baby garnaaltjes kost
 
Ik heb met luchtpompjes altijd het geluid behoorlijk gehoord en dat stoorde me in de woonkamer maar goed ze moeten er zijn die je niet of minder hoort maar zonder is denk ik ook makkelijker.
 
Dat is precies de reden gpatton. Mijn garnalenbak staat in de huiskamer en mijn vrouw is is overgevoelig voor dat geluid. Nu draait hij op het interne filter van de Juwel met een panty eromheen. Dit maakt bijna geen geluid maar ik ben toch bang dat het me baby garnaaltjes kost
Je hebt voor dit soort filters toch speciale quardsvan juwel? Om het garnalen proof te maken
 
Ik heb de Aquael Pat Mini vandaag binnen gekregen. Toch maar op deze gegokt. Mocht hij niet krachtig genoeg zijn dan hang ik hem gewoon in mijn 30 liter bak. Heb hem even in mijn 450 liter aquarium gehangen om te proberen. Ik heb hem momenteel zonder het luchtslangetje aan gesloten maar met het richtbare uitstromertje. Eerste indruk is erg goed. Zo goed als stil en toch een behoorlijke water verplaatsing. Moet ik dit filter nu toch in laten draaien voordat ik hem in mijn ingedraaide garnalen aquarium hang om mijn interne filter te vervangen Of hoeft dat niet en kan hij er meteen in?
 
Is er binnenin jouw sponsfilter ruimte om een luchtsteen aan te sluiten? (Zie opengemaakt sponsfilter op foto.)

Dat geeft kleinere bubbels = minder herrie en meer waterverplaatsing. Je kan ook de pijp boven water houden inderdaad, alleen heb je dan niet de extra luchtuitwisseling van de bubbelstroom.

Bekijk bijlage 339517
Welke sponsfilter is dit? Ik zoek ook zo een filter met bruissteen.

Groeten
 
Ik vrees dat dit topic misschien wat oud is om nog antwoord op te krijgen. Maar wie weet, ik help je hopen op een bruikbaar antwoord, en anders kun je misschien een eigen topic met je vraag openen.
 

Terug
Bovenaan