Slakken


Warre.J

Member
Lid geworden
6 juli 2023
Berichten
5
Leeftijd
18
Ik heb een tijdje geleden een eerste aquarium gekocht maar ondertussen heb ik al een probleempje. Toen ik mijn eerste vissen ging halen zijn er twee slakken mee geglipt maar ondertussen zitter er al veel meer als twee slakken in. Deze zorgen ervoor dar mijn algeneters bij geen eten meer hebben omdat ze het niet eens te zien krijgen. Hoe kan ik van deze slakken af geraken of ze verminderen? Is er hier een vis voor die samen met een beta in een aquarium kan?
 
Die paar slakken kun je negeren of platdrukken.
Algeter en betta is ook goed genoeg
 
Ik heb een tijdje geleden een eerste aquarium gekocht maar ondertussen heb ik al een probleempje. Toen ik mijn eerste vissen ging halen zijn er twee slakken mee geglipt maar ondertussen zitter er al veel meer als twee slakken in. Deze zorgen ervoor dar mijn algeneters bij geen eten meer hebben omdat ze het niet eens te zien krijgen. Hoe kan ik van deze slakken af geraken of ze verminderen? Is er hier een vis voor die samen met een beta in een aquarium kan?
Wat voor slakken zijn het het? Fotootje als je het niet zelf weet.
Slakken vermeerderen zich razendsnel als teveel gevoerd wordt, of als er planten zijn met afstervende bladeren. Want daar lusten slakken wel pap van.
 
Om wat voor algeneters gaat het want die zouden toch veel sneller moeten zijn dan de slakjes. Hoe groot is je bak?
 
De slakken zouden overal mee gekomen kunnen zijn zonder dat je het door hebt natuurlijk.meestal zitten er wat eitjes op planten die je koopt die komen dan na 2 weken uit, na een maand zie je ze pas echt rondkruipen. Wat je nu kan doen is heel veel tijd investeren in het zoeken naar de slakken en deze met de hand er uit halen, gelijk wanneer je ze ziet. Dan hoop ik voor je dat er nog geen eitjes gelegd zijn want als ze eenmaal gesetteld zijn is het lastig om er helemaal van af te komen.

Om ze te lokken kan je ook een plakje komkommer op de bodem leggen. Als je dan na een paar dagen nog geen slak gezien meer hebt kan je vrij zeker stellen er geen te hebben. maar er zitten ook zo weer nieuwe.

Ze zijn ook heel nuttig hoor, als je je algeneters te eten geeft dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat de slakken het opeten voor de algen eters.. dan ligt het eten er ook wel vrij lang in niet? Dan is het misschien maar goed dat ze een handje helpen het aquarium schoon te houden šŸ˜„
 
Om wat voor algeneters gaat het want die zouden toch veel sneller moeten zijn dan de slakjes. Hoe groot is je bak?
Otocinclus vittatus Als ik me niet vergis. Ik zal er een foto bijzetten dan kan je het zelf ook nog eens zien. Mijn aquarium bevat 60 liter.
IMG_1877.jpeg
 
De slakken zouden overal mee gekomen kunnen zijn zonder dat je het door hebt natuurlijk.meestal zitten er wat eitjes op planten die je koopt die komen dan na 2 weken uit, na een maand zie je ze pas echt rondkruipen. Wat je nu kan doen is heel veel tijd investeren in het zoeken naar de slakken en deze met de hand er uit halen, gelijk wanneer je ze ziet. Dan hoop ik voor je dat er nog geen eitjes gelegd zijn want als ze eenmaal gesetteld zijn is het lastig om er helemaal van af te komen.

Om ze te lokken kan je ook een plakje komkommer op de bodem leggen. Als je dan na een paar dagen nog geen slak gezien meer hebt kan je vrij zeker stellen er geen te hebben. maar er zitten ook zo weer nieuwe.

Ze zijn ook heel nuttig hoor, als je je algeneters te eten geeft dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat de slakken het opeten voor de algen eters.. dan ligt het eten er ook wel vrij lang in niet? Dan is het misschien maar goed dat ze een handje helpen het aquarium schoon te houden šŸ˜„
Ik wil wel een aantal slakken weg maar natuurlijk wil ik eer ook nog houden dat is altijd handig om mijn aquarium proper te houden maar ik er is er manier om slakken te houden zonder dat er elke maand 30 bijkomen?
 
kijk ook eens bij dit topic: daar staat een hoop informatie in, en dat ken je misschien ook verder helpen: https://aquaforum.nl/threads/slakkenplaag-help-wat-te-doen.180442
Verder wat ik weet van otto'is dat ze een gerijpt aquarium (min. 6 maaanden oud) nodig hebben en het jouwe ziet er nog behoorlijk nieuw uit. Ik hoop dat ze het gaan overleven.

Slakken onder controle houden komt vooral neer op gericht en beperkt voeren. Slakken zijn niet zo snel, als je ze het eten van anderen ziet op eten, betekent dat dat de anderen er geen interesse in hadden en dat het dus teveel gevoerd is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mijn is 1a2dagen slakken uitvangen per maand de beste methode om hun populatie wat onder controle te houden.
Uitvangen doe ik door wat tabletje op de bodem te plaatsen op een gemakkelijk te bereiken te plaats.
Enkele uurtjes later gaat grootste deel van de slakken daar zitten te eten.
Ik verwijder vooral de kleine en middelgrote slakken en hou gewenste hoeveelheid grote slakken.
 
kijk ook eens bij dit topic: daar staat een hoop informatie in, en dat ken je misschien ook verder helpen: https://aquaforum.nl/threads/slakkenplaag-help-wat-te-doen.180442
Verder wat ik weet van otto'is dat ze een gerijpt aquarium (min. 6 maaanden oud) nodig hebben en het jouwe ziet er nog behoorlijk nieuw uit. Ik hoop dat ze het gaan overleven.

Slakken onder controle houden komt vooral neer op gericht en beperkt voeren. Slakken zijn niet zo snel, als je ze het eten van anderen ziet op eten, betekent dat dat de anderen er geen interesse in hadden en dat het dus teveel gevoerd is.
De link werkte niet dus ik heb de h even toegevoegd;)
 
Wat betreft de Otocinclus moet ik je teleurstellen. Oto's zijn geen algeneters pur sang. Ze kunnen zich tonnetje rond eten in een (grote) bak zonder algen omdat ze hoofdzakelijk leven van 'aufwuchs'. Waar ze zich wel graag te goed aan doen zijn diatomen.
Aufwuchs groeit op bv het glas en planten. Het kan zich in algen bevinden maar dat is niet noodzakelijk .

Wat voer je de de Oto's?
Ze zijn heel erg lastig op commercieel voer te krijgen dus grote kans dat ze toch niet aan het voer gaan wat jij voor ze in gedachten hebt. Zijn hun buikjes mooi rond? Alsof er een knikkertje in zit? Als je ze net hebt en een nieuwe bak is de kans wel heel erg groot dat ze het niet gaan overleven. Dan is bijvoeren belangrijk en dit kun je doen met bijvoorbeeld kort geblancheerde courgette. Blancheren en dan bv een theelepeltje erdoor prikken zodat het ook zinkt. Dit is geen hoofdvoeding voor ze maar houd de Oto's wat langer aan de praat om het zo maar te zeggen.

Wat betreft de slakken, want daar ging je vraag over. Ik ga voor handmatig verwijderen of dooddrukken en vooral niet teveel voeren. En houd je bak opgeruimd. Geen dood of afstervend plantenmateriaal laten liggen. Want ook dat is voor slakken een feestmaal.
 
Is dit niet een alg? Volgens mij heeft een standaard bak dit niet er in zitten. Het is een alg die voor komt in de natuurlijke habitat van de cicliden. Eten otos gewoon niet de alg van de biofilm af? Gewoon wat vezeltjes en eiwitten
 
Ze hebben inderdaad een bolle buik ik dacht eerst dat dit iets slecht was maar als ik het goed begrijp is dit een goede zaak. Ik geef ze 2 keer per week een half algentablet en dat aten ze meestal wel open binnen de twee dagen maar nu zie ik ze minder rond zwemmen nadat se slakken kwamen.
 
kijk ook eens bij dit topic: daar staat een hoop informatie in, en dat ken je misschien ook verder helpen: https://aquaforum.nl/threads/slakkenplaag-help-wat-te-doen.180442
Verder wat ik weet van otto'is dat ze een gerijpt aquarium (min. 6 maaanden oud) nodig hebben en het jouwe ziet er nog behoorlijk nieuw uit. Ik hoop dat ze het gaan overleven.

Slakken onder controle houden komt vooral neer op gericht en beperkt voeren. Slakken zijn niet zo snel, als je ze het eten van anderen ziet op eten, betekent dat dat de anderen er geen interesse in hadden en dat het dus teveel gevoerd is.
De foto is al van een even geleden mijn vissen leven nog allemaal maar de eerste algeneters zijn wel gestorven voor ik deze kocht dat zal dan waarschijnlijk zijn door wat je zei.
 
Otocinclus vittatus Als ik me niet vergis. Ik zal er een foto bijzetten dan kan je het zelf ook nog eens zien. Mijn aquarium bevat 60 liter.
Bekijk bijlage 362342
Niet essentieel voor het slakkenprobleem, maar dit is geen Otocinclus vittatus in ieder geval (de band boven de zwarte zijistreep is niet wit noch breed genoeg daarvoor). Otocinclus vestitus misschien.
 

Terug
Bovenaan