"Skimmer" op extern filter


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
In mijn 120 cm bak heb ik een hardnekkige "kaamlaag" (is al storend aanwezig als de skimmer 10 minuten uitstaat!) Ik heb de afgelopen weken een Eheim skimmer geprobeerd en op zich werkt het, maar ik vind het niet zo mooi. Het is een vrij hoog apparaat. Hij hangt tegen de zijwand zodat de uitstroom de goede kant op gaat en dan is er die kabel die er vanaf de onderkant voorlangs via de bovenkant naar achteren wegloopt. Ik heb toen gezocht naar een oplossing waarbij ik alleen een skimmende ingang zou hebben die (parallel aan het gebruikelijke korfje) op het externe filter aangesloten zou zijn. Daar zijn er een paar van, maar daarbij komt de skimmer boven het korfje en dat gaat bij mij niet werken omdat de kaamlaag aan de andere kant van de bak gestuwd wordt.

Ik wilde daarom maar proberen zelf een skimmende afzuigkorf te maken. Ik had het volgende idee (komt nog wel een extra bochtje opzijn voor de kraan) opgevat:
2023-06-10 22.17.52.jpg

Het idee is sleuven te zagen in het met filterwatten gevulde bakje, wat dan als skimmer werkt. Het opgaande deel (wat wat hoger moet) komt tegen de achterkant en over de rand. De kraan is dus buiten de bak. De kraan leek me nodig om ervoor te kunnen zorgen dat er veel minder in de skimmer gaat, dan via de standaard korf op de bodem, zodat er voldoende circulatie in de bak als geheel blijft. Ik overweeg om de kraan daar niet te doen, maar gewoon verderop in de slang te maken.

Lijkt dit logisch? Werkt dit (niet)? Kan het handiger?
 
Sluit je dat aan op een extern filter??

Want zodra er ook maar iets lucht in komt, valt het stil.

Ik heb deze langdurig met veel succes gebruikt.

Inmiddels gebruik ik een skimmer alleen tijdens de opstart van een aquarium.

Maar even ter overvloede.
Een kaamlaag is een indicatie dat er iets niet in balans is. En een oppervlakte afzuiger is een symptoom bestrijder.
Een kaamlaag moet je bij de bron aanpakken.

Ik krijg bijvoorbeeld altijd last van een kaamlaag, als ik langer dan een week met basleer voeder.
Een vuil of te klein filter kan ook zorgen voor een kaamlaag.

En het zomerse weer van nu, waarbij de bak enkele graden warmer is, kan ook een kaamlaag geven.
Maar dat is een natuurlijke reactie, processen gaan ineens sneller, dus bak moet weer even herstellen.
 
Je hebt ook als voorbeeld een losse skimmer. Dan heb je geen risico.

 
Je hebt ook als voorbeeld een losse skimmer. Dan heb je geen risico.

Deze heeft hij al gebruikt volgens de startpost;)
 
Ik doorbreek de kaamlaag altijd met keukenrol. Paar velletjes even laten drijven en klaar.
 
Dank voor alle reacties!

Sluit je dat aan op een extern filter??

Want zodra er ook maar iets lucht in komt, valt het stil.

Ik heb deze langdurig met veel succes gebruikt.

Inmiddels gebruik ik een skimmer alleen tijdens de opstart van een aquarium.

Maar even ter overvloede.
Een kaamlaag is een indicatie dat er iets niet in balans is. En een oppervlakte afzuiger is een symptoom bestrijder.
Een kaamlaag moet je bij de bron aanpakken.

Ik krijg bijvoorbeeld altijd last van een kaamlaag, als ik langer dan een week met basleer voeder.
Een vuil of te klein filter kan ook zorgen voor een kaamlaag.

En het zomerse weer van nu, waarbij de bak enkele graden warmer is, kan ook een kaamlaag geven.
Maar dat is een natuurlijke reactie, processen gaan ineens sneller, dus bak moet weer even herstellen.
Mbt onbalans: Die is er geheid: de bak draait nu 6 weken, waarvan 2 weken met vissen ;-). De kaamlaag was er echter vanaf dag 1 en ik ben er ook niet zeker van of dit het bekende biologisch verschijnsel is.... In dit topic (incl. foto van mijn bak) gaf iemand aan permanent een skimmer te gebuiken en op zich leek het me geen gek idee die mogelijkheid te hebben. Zo dacht ik aan een vast korfje met kraan.
Het idee was inderdaad deze met een T-stukje op de slang tussen afzuigkorf en extern filter aan te sluiten en met de kraan af te knijpen zodat het meeste nog via de korf loopt.
De skimmer die je aanhaalt heb ik gezien, maar ik begreep dat deze de standaard aanzuigkorf vervangt? Ik heb de uitstroom van het filter boven de aanzuigkorf zitten. zodat water pas afgezogen wordt als het de bak rond is. Maar dat betekent dat de kaamlaag aan de andere kant van de bak hangt. Ik zou hem er natuurlijk ook bij kunnen plaatsen, maar dan is het een vrij groot ding doordat hij die aanzuigkorf aan de onderkant heeft (die ik volgens mij niet nodig heb?)

Je hebt ook als voorbeeld een losse skimmer. Dan heb je geen risico.

Ja, is op zich inderdaad een prima skimmer (met filterwatten ipv het sponsje wat er standaard in zit), maar ik wil hem graag vervangen. Ik mis bij de EHEIM de mogelijkheid de uitstroom te richten en de bevestiging van de kabel is onhandig. In mijn bak moeet hij aan rechter zijruit en daardoor komt de kabel eerst langs de voorkant om vervolgens via de klem aan de bovenkant naar achteren te verdwijnen. Verder zou ik graag iets hebben wat minder hoog is zodat het minder opvalt.
 
Die van Eheim verdienen niet de schoonheidsprijs maar verder wel effectief.
 
Ik doorbreek de kaamlaag altijd met keukenrol. Paar velletjes even laten drijven en klaar.
Dat heb ik geprobeerd voor ik de Eheim kocht, maar de laag is snel weer terug.

Die van Eheim verdienen niet de schoonheidsprijs maar verder wel effectief.
Zeker waar. Maar doordat die laag na uitzetten binnen een half uur weer zichtbaar is, heb ik iets permanenters nodig.
 
En als je de uitstroom op het water laat spuiten
16864734592621307315584.jpg
krijg je het dan ook niet weg?
 
Ik mis bij de EHEIM de mogelijkheid de uitstroom te richten en de bevestiging van de kabel is onhandig. In mijn bak moeet hij aan rechter zijruit en daardoor komt de kabel eerst langs de voorkant om vervolgens via de klem aan de bovenkant naar achteren te verdwijnen. Verder zou ik graag iets hebben wat minder hoog is zodat het minder opvalt.
Wat betreft het richten van de uitstroom kun je bijvoorbeeld een elastiekje of isolatietape er omheen wikkelen en daarna een pvc bochtje erop zetten. Die kun je elke kant op richten
 
Wat betreft het richten van de uitstroom kun je bijvoorbeeld een elastiekje of isolatietape er omheen wikkelen en daarna een pvc bochtje erop zetten. Die kun je elke kant op richten
Ah! Ik zat al moeilijk te denken met een kit-randje in een bochtje, maar een elastiekje is een stuk handiger inderdaad :-D.
 
En de Aquario neo skimmer?
 
En de Aquario neo skimmer?
Die zag ik, maar zit op de uitstroom. Met de huidige inrichting wordt de kaamlaag naar de andere kant van de bak gestuwd.
Googlend kwam ik jouw eigen topic over deze skimmer tegen. Heb jij hem gebruikt? Ik gebruik, net als jij toen, de brede JBL uitstroom, (maar dan op de e1502).
 
A
 
Die zag ik, maar zit op de uitstroom. Met de huidige inrichting wordt de kaamlaag naar de andere kant van de bak gestuwd.
Googlend kwam ik jouw eigen topic over deze skimmer tegen. Heb jij hem gebruikt? Ik gebruik, net als jij toen, de brede JBL uitstroom, (maar dan op de e1502).
Nee, uiteindelijk niet. De bak raakte steeds beter ingedraaid en het was niet meer nodig.
 
Zeker niet, op deze wijze spuit het laagje zo weer de waterkolom in om zo verder verteerd te worden.
 
Zeker niet, op deze wijze spuit het laagje zo weer de waterkolom in om zo verder verteerd te worden.
Ja klopt, hij trekt het onder water zodat het in het filter terecht kan komen en eventuele garnalen of jonge vissen ook veilig zijn.
 
Hoe veilig bedoel je .
Ik snap het niet.dat gaat toch er niet over bij kaamlaag met garnalen en vissen? Of word ik hier zelf daas😁
 
Laatst bewerkt:
De skimmer trekt de kaamlaag onder water zodat het later het filter in kan in plaats van direct in een opvangbakje in het apparaat zelf zoals bij sommige andere skimmers. De kracht van de uitstroom van het filter drijft de skimmer aan.
 
Een kaamlaagje, daar kom je doorgaans heel simpel vanaf.
Je hebt het wel eens vooral in het begin wanneer je nog veel oplet op alles.
Later valt het wel mee maar nu is het zo dat er hardnekkig voor wordt gezet.
Gat in de markt😁
 
Deze trekt toch geen kaamlaag van het oppervlak zoals een echte skimmer?
Hier weer zo,n vb van onderuithaling.laat dan potdrie ook een skimmer in werking zien met video met wat joj echt vind😂
Anders zeg jij toch alleen maar steeds dingen toch.
 
Hmmm 🤔 interessant 😁
 
Hoe veilig bedoel je .
Ik snap het niet.dat gaat toch er niet over bij kaamlaag met garnalen en vissen? Of word ik hier zelf daas😁
Ik dacht dat je het over de skimmer had, maar jij bedoelt jouw bellensysteem tegen de kaamlaag, had ik niet door, sorry!
 
Hier weer zo,n vb van onderuithaling.laat dan potdrie ook een skimmer in werking zien met video met wat joj echt vind😂
Anders zeg jij toch alleen maar steeds dingen toch.
Nou nee dit was een hele gewone vraag want ik zag geen skimmer maar een binnenfilter volgens mij en net als esrher had ook ik niet door dat je doelde op de bellen die je hiermee krijgt.
Zelf gebruik ik een Eheim skimmer en die zuigt echt het kaamlaagje van het water af.

 

Terug
Bovenaan