Scheur in de buik guppy


Karakan

Member
Lid geworden
26 oktober 2023
Berichten
20
Leeftijd
37
3 weken geleden had ik een gup met een gescheurde buik, waarvan ingewanden uitstaken, die is dus dood.

Nu 3 weken later, nieuwe aquarium, groter en zand als bodem, geen scherpe voorwerpen, zie ik weer een gup met een scheurtje onder zijn buik. Zwemt boven en traag.

Enige overeenkomst tussen de twee, beide mannetjes.

Waar komt dit door?
Geef ik teveel eten, maken ze ruzie? Of toch opengesneden ergens aan?
 
Nee geen afstaande schubben.
Alle vissen doen het prima, en beide mannetjes die het hebben waren ook slank en actief.

Maandenlang niet zo een vis gezien en nu 2 x in 3 weken, dus vond ik het tijd om een berichtje te plaatsen.

Het is dus geen buikwaterzucht
 
Heb je een foto of video van de vis want dat kan veel verduidelijken.
Wellicht heeft @stanovic een idee want dat is onze expert.
 
Welke soort vissen/andere dieren zitten er nog meer in je bak?
 
Ik maak vanavond fotos.
ik heb guppen, vuurgarnalen, corydoras, siamese algeneter, dwergalgeneters affinis, neon tetras. Dit is t zon beetje
 
Nee, gewoon de zilvere met zwarte lijn over zijn lijf.

Zie foto. Dit is wat ik bedoel.
De ander is vanmorgen overleden, en nu weer een ander met hetzelfde. De derde vis dus al.

Herkent iemand dit?
 

Bijlagen

  • IMG_20240404_151740.jpg
    IMG_20240404_151740.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 39
Het is met inzoomen minder goed te zien maar die is graadmager inmiddels en volgens mij hangt er wat uit de anus. Ik hoop dat @stanovic je kan helpen.
 
Ja dat hoop ik ook.
Het is geen worm, leeft niet.
Lijken inderdaad ingewanden of iets dergelijks.

Zag ook al dat er vroeger een dergelijk topic was geopend, maar ook zonder echt kennis wat het nu precies is.

Zojuist eten erin gegooid en hij eet gelukkig wel, maar verwacht dat ie morgen t loodje ook legt.
 
Vergezocht, maar mogelijk heb je een verstekeling in de bak. Waterjufferlarve o.i.d. zou best dit soort schade aan kunnen richten. Drie met exact dezelfde wonde is wel heel bijzonder, hiervoor, maar ik heb verder ook geen idee.
 
Die heeft een breuk. Kan een darmbreuk zijn en dan krijg je onder meer een verzakking. En dan vermagert zo'n gup ook. Want sterk vermagert is hij zonder meer. Dat kan komen door een inwendige worm of parasiet. Doch ook door een slechte genetica wat je als nel bij sterk doorgefokte exemplaren ziet binnen dezelfde bloedlijn. Maar als ze er eenmaal op deze manier uitzien kan dat doorgaans niet meer verholpen worden.
 
Dan pleit het feit dat het er 2 zijn met een breuk voor een erfelijke component....
 
Ik zie wel wat logica in de slechte genetica. Vissen die dit hadden en heeft nu komen van 1 adres welke we vorige maand in de aquarium erbij hebben gegooid.

Kreeg paar guppen mee bij aankoop aquarium voor iemand anders.

de eigen guppen die ik al maanden heb, mankeren niets namelijk. Anders zouden die dat ook hebben lijkt me in geval van parasiet of worm
 
Bij mensen opereren ze zo'n breuk, maar om daar nou bij guppen aan te beginnen.....
 
Niet te geloven. Ik heb een survivor.

De enige vis die het tot nu toe heeft overleefd.
Hij heeft het op de een of andere manier uitgepoept, waren dus toch geen ingewanden/darmen.

Ze anus is wel uitgezet, maar denk dat het geneest. Hij zwemt weer mooi, ook van boven naar beneden en eet goed. Nog niet zo fel en levendig als eerst, maar wel veel beter dan paar dagen geleden. Gaat elke dag beter.
 
Mooi zo!
 
Goed om te horen en ik hoop dat ie weer helemaal de oude wordt.
 

Terug
Bovenaan