Schema Luminus Smart LED controller


G

Greijn

Guest
Wij hebben een Aquatlantis Elegance 120 gekocht en daarbij een Luminus Smart LED controller. Ik ben me alleen een ongans aan het googlen over welke licht intensiteit nu het beste is en wat voor schema je kunt gebruiken. Heeft iemand van jullie ervaring met deze controller en een tip voor de intensiteit?

Dank,
Mark
 
Hangt helemaal af van wat voor planten je wil. Als je planten kiest die veel licht willen en je co2 toevoegt zal je een hogere lichtintensiteit en -duur kunnen gebruiken/ nodig hebben als wanneer je voor low-tech aquarium en planten gaat. Ik heb een ander systeem, dus heb je er denk ik niet veel aan als ik mijn lichtschema ga delen. Ik heb gekozen low tech en heb mijn ledlampen dus behoorlijk gedimd. Drie korte ledstrips heb ik op max 70% branden en twee langere leds op 50%
 
Als aanvulling op het bovenstaande: Om uit testen hoeveel licht je nodig hebt is het nodig dat je de reactie van je planten gaat bekijken. Dit is namelijk nooit helemaal precies te bezien. Eerst ga je na welke planten je hebt (googelen) en wat ze precies vragen in z'n algemeenheid. Daarop stel je de verlichting op af. Wanneer je dat gedaan hebt zal je ook zien dat je plantenbestand gaat vragen om bemesting waaronder dus ook CO2. Mogelijk betekend dit je bijvoorbeeld extra CO2 moet toevoegen. Het is daarom dus zaak dat je vooraf gaat beziet of je dit allemaal kan en ook wilt bieden. Wil je dit niet dan is het wellicht nodig dat je je plantenbestand aanpast. Doe je dit niet in deze volgorde dan zal het geval een bak met algen zijn....
 
Top, nuttig. Gaan we direct doen. Voordeel is dat de planten er nog niet in staan, dus dat we dat nog kunnen uitzoeken.
 

Terug
Bovenaan