Project opknappen vijver


Ruudster

Member
Lid geworden
11 augustus 2023
Berichten
13
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Na een beste verbouwing in onze woning te hebben gedaan ben ik aan het kijken hoe ik de vijver weer netjes kan maken
of in ieder geval meer naar onze smaak. Dit is een project voor dit of volgend jaar maar wil de voortgang graag met jullie delen
en input word zeer gewaardeerd!

De vijver is ongeveer 5 bij 11 meter. In het midden ongeveer 1,5 meter diep. Ik heb van de vorige bewoners een paar foto's gekregen
van de bouw van de vijver. Geen idee wanneer deze gebouwd is maar schat een jaar of 20 geleden.

Om een beeld te krijgen van de situatie hieronder een paar foto's;

20240509_190351.jpg
20240509_190436.jpg

Foto's van de bouw.

GOPR7019_Lv4EJPBJgLmVX_0_1657283461729.JPG
20220619_144452.jpg

20220619_143426.jpg

Een paar foto's van rond de tijd dat we in het huis kwamen wonen (juni 2022).
 
Zo te zien een mooie plek.
 
Het voegwerk van de stenen rand is grotendeels weg en de stenen liggen los, dit kan ik zelf wel weer vast zetten en voegen.
Het muurtje onder de rand is op het voegwerk na in prima staat.

20240509_191131.jpg


Nu hebben we meerdere opties in gedachten;
Optie 1: stenen rand verwijderen, schoonmaken, stenen opnieuw in de specie zetten en opnieuw voegen.
Muurtje eronder voegen bijwerken en verven (eventueel de rand ook verven).

Optie 2: stenen rand verwijderen, schoonmaken, stenen opnieuw in de specie zetten en opnieuw voegen.
Muurtje eronder stucen en verven.

Optie 3: Nieuwe stenen rand en muurtje eronder stucen.

Optie 4: Gehele rand verwijderen, de bovenste laag van het stenen muurtje verwijderen en vervolgens keien in diverse formaten tegen en
op het muurtje stapelen. Het idee van een rotsvijver.

Welke optie het gaat worden zijn we nog niet over uit.
 
Ruudster

Ik zou voor optie 4 gaan en het gehele stenen bouwwerk verwijderen, de vijver leegpompen en nieuwe folie in en op de bodem leggen en verder rondom afwerken met diverse keien.
Qua formaat zou ik ook aan een zijde de grote 'maas' keien een meter of meer ophogen om zeg maar een langzaam stromende waterval te creeren.
 
Zou zelf niet voor optie 4 gaan.

Mvg Ronald
 
Ik weet weinig van muurtjes en wat daarvoor nodig is, dus of optie 1, 2 of 3 het beste is voor de muur doe ik geen uitspraak over.
Ik vind persoonlijk dat deze vijver erg mooi bij de rest van de tuin en het huis staat. Als je daar een rotsvijver van gaat maken, moet je eigenlijk ook de tuin overnieuw doen. Ik zou dus (ondanks dat ik normaal gesproken een voorkeur heb voor rots en natuurlijk) alleen de rand opknappen.
 
Iedereen eerst bedankt! Ik ga me even in e.e.a. verdiepen.
Wat ons betreft gaan we kiezen uit optie 2,3 of 4.

@Lysia en @Ronaldp,

Wat betreft optie 4, we gaan alles rond de vijver ook opnieuw inrichten met een groot terras tegen de vijver aan.
Hier even een schets van onze ideeen, maar wil voor dat ik het terras ga aanleggen eerst de vijver rand aanpassen.
Scherm­afbeelding 2024-05-14 om 14.11.55.png
 

Terug
Bovenaan