Posthorn plaag


peters0076

Active member
Lid geworden
23 augustus 2020
Berichten
37
Leeftijd
48
Ik heb in mijn guppen aquarium heeel veeel posthorn slakken
vandaag veel verwijdert maar niet alles deze in het aquarium met Helena slakken gegooid
In deze bak zitten ook 2 appel slakken die pas eitjes in de kap hebben geplaatst.
Deze laatste voer ik met algeneter wafels maar ben bang dat daardoor de posthorn slakjes explosief
zijn vermenigvuldigd.
Heb geen hekel aan posthorn slakken vind ze zelfs leuk maar heb er denk ik 100 uit gevist vandaag
Zou ik beter stoppen appelslakken te voeren?
IMG_9974.JPG


Gr Peter
 
Mijn ervaring met de posthoornslakken is dat je ze niet zomaar weg krijgt, en dat het niet heel erg uit maakt of je stopt met algentabletten bijvoeren, want ze eten nagenoeg alles. Van vissenuitwerpselen tot plantenresten tot voederresten.
Denk wel dat meer voedselaanbod meer slakken de kans geeft om te overleven, die vervolgens weer nakomelingen maken, etc.
Je kan je populatie iets 'uitdunnen' door wat schijfjes komkommer in je bak te leggen, daar komen ze op af, en daarmee de populatie wat af te romen.
Bij mij thuis begon het ooit met eentje (zo leek het) die mee kwam met een waterplantje. En nu heb ik twee aquaria vol met die diertjes. Ik vind ze wel nuttig want ze eten een boel troep op. Maar ik begrijp de nadelen ook ;).
 
Ik heb ze dagelijks met de hand uitgevangen en dan ku je er ook vanaf komen maar dat kost wel even tijd.
 
Je kan ze ook op marktplaats verkopen als voer slakken voor mensen met slaketende vissen šŸ˜ Hier in de regio zijn er met regelmaat mensen op zoek voor hun kogelvissen.

Maar buiten dat zou ik ze vooral quasi dagelijks uitvangen. Ze moeten een bepaalde maat zijn voor ze weer eitjes kunen leggen. Dus in theorie kan je er op die manier af komen. Eitjes kunnen echter zo'n drie weken duren om uit te komen. En als je 1 slak mist kan het natuurlijk weer nieuwe geven.

Ik had mijn appelslak kweekbak gecombineerd met posthoorn en die bak wordt ook vrij stevig gevoerd. Omdat ik er wat vissen bij wilde ben ik de posthoorns gaan uitvangen om de totale biologische belasting iets te verlagen. En ondanks het hoge voeraanbod vind ik nu nog maar af een toe een posthoorn.
 
om de totale biologische belasting iets te verlagen
Zouden slakken zoveel bijdragen aan de belasting dan? Natuurlijk eten ze wat ze weer uitpoepen maar als ze dat niet zouden eten dan zou dat ook blijven liggen en vergaan waardoor je alsnog die belasting hebt.
Tenzij je apart gaat voeren voor de slakken.
 
Zouden slakken zoveel bijdragen aan de belasting dan? Natuurlijk eten ze wat ze weer uitpoepen maar als ze dat niet zouden eten dan zou dat ook blijven liggen en vergaan waardoor je alsnog die belasting hebt.
Tenzij je apart gaat voeren voor de slakken.

Tja ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan hoe dat zich tot elkaar verhoud. Maar op basis van meerdere bakken met aardig wat slakken hier (als kweek natuurlijk voor de kogelvissen) zou ik durven beweren dat een plaag zeer zeker bijdraagt.

Slakken schijten behoorlijk wat. En wanneer je er zo al makkelijk rond de 100 uitvangt, geeft dat ook behoorlijk wat slakkenpoep. Ze eten o.a. ook de dingen die je normaal zou verwijderen met normaal onderhoud (aanslag op het raam, een blaadje aan een plantje wat niet meer goed is etc). Nu wordt dat omgezet in poep. En als je extra voert om wat voor reden dan ook, profiteren de posthoornslakken daar natuurlijk van mee.

Ik denk dat een aantal slakken in elk aquarium goed zijn. Op het moment dat het een plaag wordt doet dat echter zeker wat qua belasting.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat snap ik want als ze overleven en zich voortplanten dan heb je inderdaad eten voor ze in de bak in welke vorm dan ook. Goed onderhoud en zuinig voeren is dan ook vaak de remedie om een plaag te voorkomen.
 
Tja ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan hoe dat zich tot elkaar verhoud. Maar op basis van meerdere bakken met aardig wat slakken hier (als kweek natuurlijk voor de kogelvissen) zou ik durven beweren dat een plaag zeer zeker bijdraagt.

Slakken schijten behoorlijk wat. En wanneer je er zo al makkelijk rond de 100 uitvangt, geeft dat ook behoorlijk wat slakkenpoep. Ze eten o.a. ook de dingen die je normaal zou verwijderen met normaal onderhoud (aanslag op het raam, een blaadje aan een plantje wat niet meer goed is etc). Nu wordt dat omgezet in poep. En als je extra voert om wat voor reden dan ook, profiteren de posthoornslakken daar natuurlijk van mee.

Ik denk dat een aantal slakken in elk aquarium goed zijn. Op het moment dat het een plaag wordt doet dat echter zeker wat qua belasting.
Ik onderschrijf met mijn ervaring wel wat je hier zegt.
Ooit heb ik eens besloten om mijn posthoornslakken uit te vangen en in quarantaine te behandelen tegen camelanus. Zodoende wel een beetje een beeld gekregen van de afvalproductie van deze wonderlijke beestjes.
Denk dat je na een dag of twee op een populatie van 100 slakken van zeg 1 cm toch wel al een theelepel vol hebt. Dat duwden ze allemaal op een soort grote hoop, dus het werd een soort poo-rif (in de quarantainebak geen bodembedekking, was allemaal goed te zien). Wel handig met opzuigen, zo'n rif.
Het zijn allemaal hele kleine poepjes, die dus (denk ik) sneller verteren dan grotere troepjes, misschien scheelt dat wel in de belasting, dat het letterlijk 'behapbare brokken' zijn wat betreft de afbraak, waardoor het proces sneller gaat?

Al met al denk ik dat er voordelen aan kunnen zitten om ze in je bak te hebben, maar dat de slakken inderdaad bij dragen aan een mate van vervuiling, en dat het per situatie ook de vraag is of dat een probleem is of niet.
 
Ik onderschrijf met mijn ervaring wel wat je hier zegt.
Ooit heb ik eens besloten om mijn posthoornslakken uit te vangen en in quarantaine te behandelen tegen camelanus. Zodoende wel een beetje een beeld gekregen van de afvalproductie van deze wonderlijke beestjes.
Denk dat je na een dag of twee op een populatie van 100 slakken van zeg 1 cm toch wel al een theelepel vol hebt. Dat duwden ze allemaal op een soort grote hoop, dus het werd een soort poo-rif (in de quarantainebak geen bodembedekking, was allemaal goed te zien). Wel handig met opzuigen, zo'n rif.
Het zijn allemaal hele kleine poepjes, die dus (denk ik) sneller verteren dan grotere troepjes, misschien scheelt dat wel in de belasting, dat het letterlijk 'behapbare brokken' zijn wat betreft de afbraak, waardoor het proces sneller gaat?

Al met al denk ik dat er voordelen aan kunnen zitten om ze in je bak te hebben, maar dat de slakken inderdaad bij dragen aan een mate van vervuiling, en dat het per situatie ook de vraag is of dat een probleem is of niet.

Ik denk niet dat slakken bijdragen aan vervuiling, ik denk wel dat ze bepaalde problemen in de bak kunnen verhullen door het goede werk dat ze doen.

Wanneer wij matig voeren en onze planten het goed doen, dan blijft onze slakkenpopulatie (posthoorn) laag. Je ziet ze hier en daar, maar ziet ook af en toe een leeg huisje, en je ziet bijna geen eitjes.

Wanneer wij teveel voeren of onze planten doen het niet goed, dan werken onze slakken dat afval weg. Ze doen door het eten en weer uitscheiden eigenlijk een soort voorvertering waardoor het vuil makkelijker afgebroken wordt.

Momenteel voeren wij veel, omdat wij zeker 4 a 5 dagen in de week courgette of paprika in de bak hebben liggen voor onze ancistrussen. Dat betekent ook dat wij veel meer slakken hebben dan we eerder hadden.

Wij maken nu maar gewoon gebruik van de groente. De eerste en tweede dag wordt er voornamelijk gegeten door de ancistrussen en de garnalen. De derde dag ook nog, maar dan wordt het vooral een kluwen slakken. Dat scheppen we dan voorzichtig met slakken en al uit de bak. Op die manier is het hier goed in toom te houden, ondanks het overvoeren.
 
Mooi beschreven, @Drup ! Dank je wel voor het delen van je ervaring! Ik zie dingen die ook overeen komen met mijn eigen situatie.

Ik denk niet dat slakken bijdragen aan vervuiling, ik denk wel dat ze bepaalde problemen in de bak kunnen verhullen door het goede werk dat ze doen.
Wat voor problemen zouden ze kunnen verhullen? Bedoel je dan iets als overvoeren, dus dat ze de resten opeten zodat je minder snel door hebt dat je eigenlijk teveel voert?
 
Mooi beschreven, @Drup ! Dank je wel voor het delen van je ervaring! Ik zie dingen die ook overeen komen met mijn eigen situatie.


Wat voor problemen zouden ze kunnen verhullen? Bedoel je dan iets als overvoeren, dus dat ze de resten opeten zodat je minder snel door hebt dat je eigenlijk teveel voert?

Inderdaad, of bijvoorbeeld dat (sommige) planten het niet echt goed doen.
 
De planten in deze bak doen het erg goed iedere week veel snoeien.
Ben nu zoals eerder aangedragen elke dag de slakjes met de hand aan het uitvangen.
Dit werkt erg goed idd veel geduld.
Zijn er nu al veel uit die gooi ik in mijn andere aquarium bij de Helena slakken.
Komt bij onderhoud best wat zwart water uit met afhevelen.
Maar geef om de dag de appelslakken een tabletje.
Vind posthoornslakken ook leuke beestjes en nuttig om er bij te hebben alleen
als ik in de bak kijk zie ik alleen maar en daar hou ik weer niet van.
Ze zaten er in korte tijd wel hele kleintjes nog maar word gelukkig al minder
Had gelezen dat je appelslakken bij kunt voeren met algeneter tabletten vandaar
Vooral nu er eitjes onder de kap zitten toch een beetje extra geven dacht ik
Goed of Fout?
 
Helena s eten niet heel veel slakken dus let er wel op dat je niet in die bak een overschot krijgt.
 
Vooral nu er eitjes onder de kap zitten toch een beetje extra geven dacht ik
Goed of Fout?
Dat vind ik lastig te zeggen. Ik heb geen ervaring met appelslakken. En ik weet ook niets van hun specifieke behoeften.
Wat is je motivatie om nu extra bij te voeren?
Als dat is vanwege de eieren, zou ik daar even mee wachten tot deze zijn uitgekomen. Want de eieren eten voor zover mij bekend op het moment nog niet mee, pas als ze uitgekomen zijn zullen de nieuwe slakjes voedsel nodig hebben.
Alles wat er nu extra in zit en niet door de appelslakken wordt opgegeten is bouwstoffen voor je posthoornbaby's.

Is het doel om deze appelslakeitjes zo goed mogelijk uit te laten komen en op te laten groeien? Dan is het misschien relevant om eens uit te zoeken in hoeverre de appelslakeitjes onderdeel uitmaken van het menu van een posthoornslak. Dat is iets wat ik niet weet.
Het is dan ook de vraag hoe appelslakbaby's concurreren met posthoornslakken. Dat antwoord heb ik helaas ook niet voor je.
 
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je bij Appels de eitjes kan zien zitten maar goed ik heb er ook nooit zo op gelet.
 
Voor het aanmaken van de eitjes zou ik eerder zorgen voor een goede calciumbron dan zo zeer in zijn totaliteit meer voeren. Ik ga er in elk geval voor het gemak even vanuit dat je doel niet zoals hier is om er zoveel mogelijk te krijgen op een zo kort mogelijke tijd?

Ik zie hier in elk geval ondanks de regelmatige waterwissels en sepia in het aquarium dat veel eieren produceren toch wel wat doet met hun schelp. Dus zeker als je ze "voor de leuk/sier" hebt, zou ik daar een beetje op letten en zorgen dat er afdoende calcium is.

Qua voedselconcurentie. Posthoornslakken eten voornamelijk groenafval en zie ik nog geen baby appelslakken eten. Andersom eten appelslakken wel de eitjes van posthoornslakken. Maar dat gaat niet in zo'n tempo dat je met appelslakken je posthoornslakken kwijt raakt.

Ook eten appelslakken sowieso graag wat meer eiwitrijk voer. Als ik hier een spirulinatablet en een eiwitrijke tablet in het water gooit, zullen 99% van de appelslakken richting het eiwitrijke tabletje bewegen. De posthoornslakken net omgekeerd. Dit kan je dus wel een beetje gebruiken om wat meer richting jonge appelslakken opkweken te voeren ipv steeds meer posthoornslakken te krijgen. Maar 100% is het natuurlijk ook niet.
 
In mijn ervaring is een explosie van deze slakken altijd in direct verband met te veel voeren en ik gebruik het zelf altijd als een mooie graadmeter. Zie ik de populatie slakken snel vermeerderen dan weet ik dat ik met voeren de laatste tijd weer wat te fanatiek ben geweest. En echt, het is vaak lastig te beoordelen of je teveel voer geeft.
Uitvangen is natuurlijk een optie maar ze zullen waarschijnlijk gewoon weer terug komen. Ik zou zeggen probeer eens een aantal weken wat minder voer te geven en kijk hoe het gaat.

Tenzij het een kweekbak betreft o.i.d. daar is het weer wat lastiger omdat je daar vaak juist wel vaak wil voeren.
 
In de regel voeren we al snel teveel dus ja dan hebben de slakken feest. We zijn gewoon te goed voor onze dieren:deal:
 
Het is geen kweek bak.
Heb de appelslakken pas en vond een tros eieren
Lijkt me leuk dat proces te volgen
Voer nu al minder en vang de posthoorntjes met de hand uit,
Dit werkt prima ze hoeven niet allemaal weg.
Maar we voeren idd snel teveel guppen blij en de slakken ook:ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan