Poll van 15-05-2024: koel jij je bak(ken) ?


Koel jij je bak(ken)?

  • ik koel de bakken niet als het warmer wordt

    Stemmen: 12 46.2%
  • ik koel de bak door te verversen met kouder water

    Stemmen: 1 3.8%
  • ik koel de bak door een coolingfan te gebruiken

    Stemmen: 4 15.4%
  • ik koel de bak door de kleppen/deksel open te zetten

    Stemmen: 7 26.9%
  • ik gebruik er ijs voor

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik doe het op een andere manier (middels een post kun je aangeven hoe)

    Stemmen: 2 7.7%
  • Ik gebruik een koeler

    Stemmen: 1 3.8%

  • Totaal aantal stemmers
    26

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
121,097
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
Het warme weer staat bijna weer voor de deur en veel mensen hebben dan problemen met de temp van het water in hun aquarium. Om dit op te lossen lees je vaak diverse mogelijkheden zoals koelen met ijs of veel verversen.
Ik ben dan ook wel benieuwd of je de bakken koelt bij hoge temperaturen en hoe je dat doet.
In deze poll kun je dat aangeven en middels een post een toelichting geven als je dat zou willen.
Veel plezier met deze poll en hou het hoofd koel;)
 
We proberen het eerst op te lossen door de kleppen open te zetten/verwijderen of minder verlichting aan te zetten.
Bij langdurige hitte zal de airco in de woonkamer aan gaan.
 
Ik heb aangekruist dat ik mijn bakken op een andere manier koel: wat voor mij te warm is, is voor de vissen ook te warm. Ik doe dus mijn uiterste best om de kamertemperatuur laag te houden (ventilator, afzuigkap aan om warme lucht af te voeren, gordijnen dicht houden.)
En in mijn watertuinproject zit een waterkoeling van het (platte) dak inbegrepen.
 
Hier draaien de bakken op kamertemperatuur, wat eigenlijk nooit echt extreme waardes oplevert. Al kan het wel wat warm zijn. Ze staan nu op 26 graden en in de zomer soms op +- 28. Pas als het richting de 30 zou gaan (nog niet meegemaakt), zou ik gaan kijken naar koeling. Dan de kleppen openzetten denk ik, een ventilator erop en evt extra kraanwater door het systeem spoelen d.m.v. de afvoer.
 
Eigenlijk koel ik de bakken niet, of het moet echt 32+ worden. Het scheelt dat ik geen vissen heb die slecht tegen warmer weer kunnen. Waar ik wel op let als het warm wordt is dat ik extra zuurstof in de bakken pomp met een luchtsteen:)
 
Ik zie dat ik maar één van de zeven mogelijkheden kan kiezen. dan koelen door te verversen met koud water. Maar ik zet de kleppen/deksel ook open.
 
Ik heb het de afgelopen twee jaar dat ik nu aquaria heb nog niet meegemaakt dat het bij mij in huis te warm was voor de vissen. Koelen vond ik daarom tot nu toe nog niet nodig.
 
Een aantal jaren geleden zette ik de kleppen meestal open, en soms een ventilator erop.
Maar de laatste jaren wordt mijn huiskamer niet warmer dan 23-24 graden.
Als het langer warm blijft, dan gaan hier de airco’s aan op 23 graden.
 
Ik zie dat ik maar één van de zeven mogelijkheden kan kiezen. dan koelen door te verversen met koud water. Maar ik zet de kleppen/deksel ook open.
Goed opgemerkt en je kan nu meerdere opties aanklikken John.
 
De afgelopen dagen met 26/27 graden buiten liep de temperatuur hier binnenshuis op tot 24 graden.
Het scheelt voor nu in ieder geval wel al met de verwarmingskosten.
Wordt het te warm, dan gaat de airco aan en zullen de bakken zich aanpassen aan de kamertemperatuur.
 
Ja de laatste dagen liep het inderdaad in huis flink op en ik denk dat veel mensen ook echt wel iets hebben moeten doen om de temp te verlagen of om deze in toom te houden.
 
Geen actieve koeling bij me.
Tot rond de 28° maak ik me geen zorgen eens daar boven verlichting hard minderen , zorgen dat de oppervlakte vrij is van beplanting en de filteruitstroom wat hoger richten voor wat extra beweging van het watteroppervlakte.
Er zeker van zijn dat de oxidator voldoende vloeistof bevat.
+30° lichtkap op een kier zetten +extra oxidator(s) plaatsen
 
Nou hier kan de cooler op de nano weer uit nadat die dagen heeft gedraaid want de temp liep op tot 25 graden bij de garnalen.
 
Nou je kunt de koeler met hogere temperaturen natuurlijk ook uit laten, en ze dan 's avonds serveren met een cocktailsausje....
 
Nou je kunt de koeler met hogere temperaturen natuurlijk ook uit laten, en ze dan 's avonds serveren met een cocktailsausje....
Honey Cooking GIF by Entertainment GIFs
 

Terug
Bovenaan