Po4 als enige hoog


Tegelen

Member
Lid geworden
4 mei 2024
Berichten
5
Leeftijd
61
Eerst ff voorstellen omdat ik nieuw ben.
Ik ben Tegelen, heb nu een jaar of wat een vijver met uitsluitend goudvissen.

Omdat ik last dan draadalg had ben ik hier naar vijverflora geweest en heb wat spullen meegekregen.
Nitrobacto en dat soort dingen.
Draadalg is helemaal weg, water wordt zeer helder.
Maar nu blijf ik zitten met een Po4 van 2.0
Alle andere waardes zijn gewoon goed.
No3, Cu enz enz die ik meet zijnallemaal zoals het hoort.
Wat kan ik nog doen om de Po4 naar beneden te krijgen.
Wil eigenlijk niet te veel water verversen omdat nu de rest van de waardes goed zijn
Slip van bodem is weg. Luchtbellen 24 uur aan, waterval 24 uur aan.
Ik weet het ff niet meer
 
Laatst bewerkt:
Misschien eens kritisch naar de samenstelling van je voer kijken, en de hoeveelheid voor die je geeft
 
Hoeveelheid is echt minimaal, 1x per 2 dagen wat ze in enkele minuten op eten
 
Foto zegt soms wat meer.

Mvg ronald
 
Ik zit niet zo in de vijvers maar in een aquarium is een po4 van 4 niet verkeerd hoor. Beter iets teveel dan tekort zeg ik maar altijd.
Ik neem aan dat je nog wel no3 meet want dat hebben planten ook nodig.
 
Jahoor die waarde meet ik ook, alles is goed behalve PO4
 
Hoe hoog is je nitraat dan en wat noem jij goed? Eerlijk gezegd vind ik een fosfaat van 2 niet alarmerend en zeker niet als het in evenwicht is met nitraat.
 
Ik kom gewoon op waardes van 0 uit bij nitraat, heb een koffer met al die testen erin.
Ook gh kh ph zijn precies wat de testen zouden moeten zijn.
 
Dan heb ik de oorzaak van je fosfaat:
je planten gebruiken nitraat en fosfaat in een verhouding van 10:1. Nitraat is helemaal op, dus er blijft fosfaat over.
Doen je planten het goed of zouden ze het eigenlijk wel wat beter kunnen doen? In het laatste geval wordt het zaak om je nitraat te verhogen. Eerlijk gezegd zou ik zo niet weten hoe je dat handig bij een vijver kunt doen.
Bij een aquarium stuur je op een nitraat van ongeveer 20 en dan een bijbehorend fosfaat van 2.

Heb je vissen in je vijver? Dan kun eens proberen om ze een beetje meer te voeren, zodat de natuurlijke bacteriën het voer (via de vissen) omzetten in nitraat. Maar je moet ze natuurlijk niet overvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Oké gaan het eens proberen
 

Terug
Bovenaan