planaria??


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
121,061
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Is dit ook een planaria?? Hij is zeker 1 cm lang en vrij breed. ik vindt de kop wel iets hoekig namelijk. En zo ja, is dit dan een schadelijke soort. Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat deze geen kwaad aan de Bijtjes doen.
Anders gooi ik er flubenol in.

557714_0_82_dsc02394.jpg
 
Lijkt er sterk op idd.
Kwaad is een groot woord natuurlijk maar kan zo een plaag worden en de kans op ongelukkige ontmoetingen tussen kleine garnaaltjes des te groter.
 
Tja ik tref er zo n 2 per week aan dus. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze soort de garnalen niks doet, maar ja die ervaring heb ik niet (gelukkig).
Als ik 1 zie dan zuig ik hem er direct uit.
 
Ja lijkt er wel op, planaria.
Maar misschien kun je een betere foto maken (van dichtbij).

Er wordt inderdaad gezegd dat die planaria niet direct de garnalen eten, maar dat het meer iets te maken heeft met giftige stoffen die ze afscheiden. Dat bouwt op in de garnaal en uiteindelijk gaat die dood of zo.
Ik heb een enorme plaag planaria gehad en zag ze ook direct garnalen pakken, dit luktte niet altijd maar dit vond ik natuurlijk geen gezicht.
Had er echt veel ook, heb er 300 uitgehaald handmatig en daarna flubenol gebruikt. Goed gelukt, sindsdien planaria vrij. Het belangrijkste natuurlijk is het voedingsregime even aanpassen. Ik ben zelf wat meer plantaardig gaan voeren dan dierlijk.
 
Ik heb ook verschillende dingen gelezen over deze diertjes maar ik ga van het slechtste uit om geen risico te lopen voor de zekerheid.

Is zo in de avond ook wel een leuke bezigheid een beetje van die wormen zoeken en afzuigen vind ik ;)
Klinkt trouwens een beetje raar... :juggle: ;)
 
Whahaha als jij dat zegt ga ik wel raar denken zeg :rolleyes:

Ik zoog ze af met een klein slangetje van de luchtpomp, meerdere keren per dag ;)
 
Inuz zei:
Ja lijkt er wel op, planaria.
Maar misschien kun je een betere foto maken (van dichtbij).

Er wordt inderdaad gezegd dat die planaria niet direct de garnalen eten, maar dat het meer iets te maken heeft met giftige stoffen die ze afscheiden. Dat bouwt op in de garnaal en uiteindelijk gaat die dood of zo.
Ik heb een enorme plaag planaria gehad en zag ze ook direct garnalen pakken, dit luktte niet altijd maar dit vond ik natuurlijk geen gezicht.
Had er echt veel ook, heb er 300 uitgehaald handmatig en daarna flubenol gebruikt. Goed gelukt, sindsdien planaria vrij. Het belangrijkste natuurlijk is het voedingsregime even aanpassen. Ik ben zelf wat meer plantaardig gaan voeren dan dierlijk.

Waarom eerst 300 eruit gaan zuigen,en Daarna Flubenol?

Paard achter de wagen spannen,toch?
 
Nou bertus, omdat je anders nogal wat rottende lijken in je bak krijgt, waardoor je waardes de pan uit vliegen.
De flubenol voor het laatste, wat ik niet te pakken krijg.
 
Ja ik zuig ze ook af met zo n slangetje. Maar ik zie er vandaag voor de 2e keer een dus heb net een kuurtje erin gedonderd. er zitten ook vrij kleine jongen in van rond de week oud dus voor de zekerheid maar een kuurtje erin gedaan met Flubenol.
Dan leggen die wormen wel weer het loodje denk ik.
ik zou persoonlijk ook niet wachten tot het er 300 zijn. Zoals nu denk ik dat is genoeg 2 op 1 dag en dan gaat de kuur erin.
Zo krijg je ook geen rotting van honderden lijkjes.
 
aaaaah John, ik had ze toen wel gemist. Dacht er niet zo veel te hebben. Na een tijdje het bakje te hebben "verwaarloosd" bleek het vol te zitten. Dat aantal kwam ik pas achter na uithalen. Dacht veel minder.

Maar inderdaad, de volgende keer ben ik er sneller bij ;)
 
Ja ik ben ze ook liever voor hoor.
Zal ff kijken hoeveel dagen de kuur erin moet en hoeveel je dan moet verversen.
 
Ja en dat moet er dacht ik 5 dagen in toch en dan de helft verversen??
 
Oh, ik deed dit anders. Heb dat met advies gedaan hoor. Kreeg ik afgemeten portie. Erin gooien, dan op de helft van de week water verversen dan dus de week later weer verversen en nieuwe er in gooien. Dan weer herhalen.

Oh ja, ik weet het weer.
Zondag er in, woensdag verversen, zo zat het :D
 
Ik heb het even voor je opgezocht in mijn mail.
Zondag er in doen, lampen 24uur uit, dinsdag verversen. Dus 2 dagen
 

Terug
Bovenaan