Pijlgifkikker en vakantie


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Bij de keus van een nieuw huisdier moet je altijd denken aan de praktische zaken.

Hoe ga je om met de vakantie en het houden van pijlgifkikkers?

Makkelijk gezegd zorg dat iemand de beestjes gaat verzorgen maar bestaat er zoiets als vakantie voer.

Ik heb (nog) geen kikkers en of vivarium maar vind het wel erg leuk.
 
Nee dat bestaat niet.

Wat ik altijd deed was het volgende, ik zette een week voordat ik op vakantie ging een nieuwe vliegenkweek op, en 1 dag voordat ik weg ging zette ik ook een nieuwe kweek op. De bekers met deksels in het terrarium plaatsen, klein gaatje in de deksel maken ter grootte van een 10ct muntje oid. Gedurende 2 weken kruipen en langzaam vliegen uit de kweek die worden opgegeten door de kikkers.

Buiten dat had ik altijd een vrij grote bak met 20cm dikke bodem van houtsnippers en turf waar allerlei springstaartjes en pissebedden tussen leefde, dus daar zat ook altijd een groot deel van de voeding in. 3 weken vakantie ging op die manier prima, wel rekening houden met de sproeiinstallatie, als ik hem zuinig afstelde en bijvulde voordat ik weg ging kon dat wel.
 
Idd, je zou de het terrarium van te voren kunnen enten met springstaartjes. De springstaartjes vermenigvuldigen zich vrij snel. Ik heb zelf jaren terraria gehad met o.m. gifkikkers. Op die manier en wat pissebedden vanuit de tuin er in gedaan, werkte prima voor mij tijdens een vakantie.
 
Oke dat zijn hoopvolle berichten.
Wij gaan altikd 1x per jaar een maand naar Noorwegen en dat vergt nogal wat voorbereiding met 40+ vis aquariums en dat kan dit er ook nog wel bij.

Ik zit alleen nog met het geluid die de kikkers kunnen voortbrengen ik weet niet of ik mij daar aan ga storen😜
 
Als je kikkers zoals Dendrobates Tinctorius koopt heb je gegarandeerd nergens last van. Persoonlijk vond ik bijvoorbeeld Phyllobates Vitattus te heftig en heb uiteindelijk de hele groep ook verkocht omdat het oorverdovend was.
 
Frog GIF by Eternal Family
 
Er zit veel verschil in de geluiden die verschillende gifkikkers laten horen, om daar precies achter te komen kun je daar achter komen op U tube.
Vindt het zelf wel meevallen wat kikkers qua geluid produceren, er zijn er ook zoals ikzelf had de Dendrobates Tinctorius Tumucumaque, en deze maakte een zoemend geluid.
 
Ik heb o.a deze gehad, Epipedobates tricolor. Die maakte best veel kabaal,vonden wij. De Leucomelas (bijengifkikker) hoorde ik amper. En de soorten die ik nu heb hoor ik amper.
 

Terug
Bovenaan