Parasiet? Fish TB?


Mirjamt

Member
Lid geworden
23 augustus 2022
Berichten
6
Leeftijd
40
Sinds april 2022 heb ik een 50L bak. Voor mij voor het eerst dus ben geen ervaren vissenhouder, maar heb me zo goed mogelijk ingelezen. 1 maand goed ingedraaid, daarna gevuld met 1x renslak, 1x harnasmeerval gold. Verspreid over juni en Juli toegevoegd: 4x potloodvis, 5 neon tetra's en 2 platys.
Waterkwaliteit, waardes en temperatuur zijn altijd prima geweest, niks geks hierin. Ook nu niet. Altijd wekelijks het nodige onderhoud gedaan qua waterverversing, filteronderhoud, bodembekking etc. Ook af ten toe Fishguard, BactoTurbo en Vivocell Multivitamies gebruikt.
Geen veranderingen meer ingevoerd qua planten of ornamenten. Geen nieuwe vissen meer geïntroduceerd. Ik bestudeer alle vissen dagelijks goed. Voer met TetraMin flakes zoals aangeraden vanuit de winkel, Tetra pleco veggie wafers + soms muggenlarven uit de vriezer. Altijd gelet op overvoeding. Soms als ik enkele dagen van huis was, kregen ze een stukje Tetra Weekend.
Al snel na introductie was 1 Platy onverwacht ineens dood. De ander kreeg vanaf augustus (2022) diverse babies over enkele weken verspreid. Uiteindelijk waren het er 13 die opgroeiden met enkele weken leeftijdsverschil. Alles was happy en groeide, maar er zat enorm veel verschil in grootte, alsof sommigen achterbleven in groei.
Ik had 1x witte stip ergens in de winter maar na grondige behandeling was alles weer ok. Later was er soms ineens een neon Tetra dood. Ik heb er sinds het voorjaar nog maar 1. Ook hierbij steeds super onverwacht zonder enige verandering qua uiterlijk of gedrag opgemerkt van te voren.
Uiteindelijk ging ook de moeder Platy dood. Van de overgebleven 13 babies zijn over het laatste half jaar de meeste 'verdwenen'. Ik telde dagelijks, vond er steeds minder maar vond nooit een dode vis of restanten daarvan.
Ik heb er nu nog maar 2, nadat ik zojuist eentje heb ge-euthanaseerd met Kruidnagelolie (zie foto dood en foto levend). Deze was altijd al slank, maar zn buikje werd steeds holler ipv boller en hij werd bleker en hing meer op de bodem en verstopte zich. Deze was wel even groot als zijn -nu nog gezond ogende sibling, ong 2,5-3 cm. Enkele dagen geleden heb ik een veel kleinere Platy (ong 1cm.lang (echt een te groot verschil gezien ze allemaal al een jaar oud zijn) die ook een plat buikje had, al dood gevonden op de bodem.
Er is nu dus nog 1 gezond ogende Platy over (zie foto), en 1 kleine met óók wat slanke buik en een constant witte poepsliert (zie foto).
Ook is er vorige week de eerste van de 4 potloodvissen doodgegaan, die wat altijd al wat 'bochelachtig' was maar blijkbaar heel langzaam steeds krommer groeide (zie ik nu op oude fotos).
De gouden meerval is sinds vorig jaar 2x zo groot geworden en lijkt echt helemaal prima (zie foto).
Ook de renslak lijkt OK en de 2 Helena slakken (die ik ong 1 maand geleden heb geïntroduceerd).

Ik voel me super slecht omdat er zoveel vissen over een jaar tijd zo super willekeurig lijken te zijn doodgegaan en ik echt nooit een van de meestvoorkomende visproblemen kon identificeren. Nu net denk ik dat ik zojuist misschien toch rode vlekken onder/achter de kiewen van de 2 resterende platys zie (zo fotos)...
Alles wat ik nu kan vinden komt neer op parasieten (wormen) of fish TB. Kan ik nog iets doen, of moet ik echt alles en iedereen euthanaseren ?
 

Bijlagen

  • IMG20230925163142.jpg
    IMG20230925163142.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 45
  • IMG20230925121510.jpg
    IMG20230925121510.jpg
    2 MB · Weergaven: 41
  • IMG20230925173323~2.jpg
    IMG20230925173323~2.jpg
    139.7 KB · Weergaven: 39
  • IMG20230925173338~2.jpg
    IMG20230925173338~2.jpg
    223.9 KB · Weergaven: 40
  • IMG20230925121308~2.jpg
    IMG20230925121308~2.jpg
    779.5 KB · Weergaven: 40
  • VID20230925174327.mp4
    18.4 MB
Volg! Ik snap er bij mij ook niets meer van, bulten, gezonde vissen vallen spontaan uit, witte slierten. Lijkt wel een parasiet maar niet genoeg kenmerkende gevallen om er een touw aan vast te knopen. Sporadisch valt er zo nu en dan 1 uit. Zouden het flagalaten zijn?
 
Ter aanvulling op mijn oorspronkelijke bericht: heb ik het idee dat er 1 potloodvis steeds met staart naar beneden zinkt (zie video)....
 
Ter aanvulling op mijn oorspronkelijke bericht: heb ik het idee dat er 1 potloodvis steeds met staart naar beneden zinkt (zie video)....
Het is moeilijk om te bepalen wat er eerst is, het kip of het ei, is de vis verzwakt en daardoor vatbaar of is de vis gevat en daardoor verzwakt. Bij mij lijken er namelijk steeds gezonden vissen gevat te worden met problemen. Zijn het vooral oudere/zwakkere vissen bij jou? Of is het compleet random?
 
Beide..zowel vissen uit de winkel (hoe oud die zijn weet ik niet), maar dus ook de 0-12 mnd oude babies die in mijn aquarium geboren zijn...
 
Beide..zowel vissen uit de winkel (hoe oud die zijn weet ik niet), maar dus ook de 0-12 mnd oude babies die in mijn aquarium geboren zijn...
Mja van de 40 ancistrus babys heb ik er ook nog maar 3 over. Ik dacht dat het misschien aan de worp lag ofzo.. of mn aquaruim is overgepopuleerd. Dan had ik wel nitriet moeten meten denk ik. Ik heb al een jaar lang last van onverklaarbare dood en elke keer probeer ik maar tegen mezelf te zeggen dat het aan de random vissen lag die misschien niet gezond waren. Dan een vis met jeuk dan een vis open gegeten waar een soort eitjes uit staken, een vis die open gegeten was waar allemaal slijm en bultjes uit staken, witte poepslieren. Puntgave vissen die in eens uit het niets omhoog drijven. En ondertussen zwemt er een gup rond met vinrot. Die doet net als of er niets aan de hand is. Je zou zeggen dat die al langg gevat moet zijn door een parasiet. Nee in plaats daar van heb ik in eens een gezonde gup van een jaar oud die als een zombie rond zwemt. ik geef hm nog geen dag meer. Geen iedee wat ik met hm moet. Op is op... gewoon uit het niets. Elke keer wat anders maar elke keer lijkt het op een parasiet. Tegelijkertijd blijven mn zieke vissen met vinrot en mn oude zwakkere vissen ongedeerd als of ze niets hebben. Herkenbaar?
 
Wat naar zeg! Maar nee niet echt herkenbaar, ik heb geen vissen gehad met zichtbare afwijkingen zoals ulcers, wormen, slijm, bulten, witte stip, niks van dat.
Enkel de misvorming van de potloodvis en holle ipv bolle platys...
 
Wat naar zeg! Maar nee niet echt herkenbaar, ik heb geen vissen gehad met zichtbare afwijkingen zoals ulcers, wormen, slijm, bulten, witte stip, niks van dat.
Enkel de misvorming van de potloodvis en holle ipv bolle platys...
Ik ga het in iedergeval in de gate houden ik vind het maar allemaal een boel vreemde symptomen bij elkaar wellicht dat we nog de zelfde dingen tegen gaan komen! Ik zit bij mij te denken aan zwemblaas problemen en ik kwam iets over whirling disease tegen wat ook vervorming van lichamen kan veroorzaken. Het lijkt er een beetje op en misschien dat het een gemuteerde variant kan zijn ofzo. Blijkbaar kunnen parasieten met levend voer mee komen en die parasieten kunnen vervolgens dan vissen aan tasten. Heb je wel eens levend voer gegeven?
 
Wat je zou kunnen proberen is doperwten geven. Deze bevatten veel vezels en platys kunnen dat sowieso goed gebruiken. Het helpt voor hun stoelgang en kan daardoor ook helpen tegen bacteriële infecties. Net zoals bij de mens
 
De platte buiken indiceerd vooral ondervoeding dat kan komen omdat de vis gestopt is met eten. Of een ingeklapte zwemblaas. Platys eten de hele dag door algjes en kleine macrobeestjes. Maar als die 2 dagen niet eet omdat die ziek is dan kan het heel snel gaan. Ik herken de groei achterstand van vissen ook heel erg terwijl ik voor nn baby ancistrus altijd voldoende voer had gegeven.

Ze waren van de ene op de andere dag uitgemergeld en na een dag of 2 zag ik er wel eens 1 spontaan het loodje leggen. De meeste verdwenen gewoon. Water kwaliteit ook prima enzo. Vandaar dat ik enige gelijkenis zag. Elke vis reageert op ziek zijn anders. De ene stopt met eten de ander vecht tot de laatste blub.

En ik heb ook van die witte slierten. Ik weet niet zo goed wat dat moet voorstellen.. het moet er uit dat is zeker. En zo zie ik het afgelopen jaar dus allerij dingen sporadisch voorbij komen. Voor het zelfde geld ligt het gewoon aan de vis...

Wat voor bodem gebruik je?
 

Terug
Bovenaan