paludarium van bert


D

Deleted member 14272

Guest
Hallo liefhebbers

Laat jullie mijn kikkerbak weer eens zien, is even geleden.

De bijgevoegde foto van het overzicht laat een koele lichtkleur zien, in werkelijkheid is het warm-wit meer aanwezig maar goed de foto kan ik niet aanpassen, ook heb ik de beide kikkers van dichtbij kunnen fotograferen, de kikkers laten dit gewoon toe en het is dus geen probleem om met een opengeschoven ruit het stel dichtbij te benaderen met een mobile telefoon en een foto te maken.

Het gaat momenteel naar mijn zin, alleen heb ik geen groene handen dus ja het plantenbestand gaat in de toekomst nog wel veranderen, maar ik heb geen haast, belangrijker is het welzijn van de beide kikkers.

Dagtemperatuur vochtigheid overdag en s'nachts zijn naar omstandigheden goed.Op de foto wel of niet goed te zien zijn de kleine varen's die spontaan aan de voorzijde zijn gaan groeien, alleen zijn deze zo fragiel dat de kikker's ze door het rondspringen zo af en toe plat leggen wanneer ze erop springen.

De naam van de beide kikker's is en zijn de Dendrobates Tinctorius Tumucumaque, vrij vertaald betekent dit ' boomklimmer' . Vooral tegen de avond zoeken ze beide het bovenste gedeelte van de bak op en verblijven daar vaak tot in de morgen.

Gr, van een kikkerliefhebber,
 

Bijlagen

  • IMG_0912.JPG
    IMG_0912.JPG
    525.8 KB · Weergaven: 145
  • IMG_0913.JPG
    IMG_0913.JPG
    173.8 KB · Weergaven: 142
lunatiC

Mooi dat je het een jungle noemde en dat klopt ook wel, ik laat het ook maar een beetje gaan, en ook wat er spontaan groeid laat ik ook gewoon zijn gang gaan, in een aquarium gaat de snelheid in groei van de planten volgens mij wat sneller, in mijn bak allemaal wat langzamer, maar ach wat wil je na een jaar, geduld is een schone zaak.
 
Klopt wel, in een aquarium zullen ze meer voedingstoffen vinden. Ik heb ze met de wortels in het water gehad maar de vissen maken de wortels kapot, nu staan ze in hydrokorrels erboven en is het afw8en of het goed gaat. Vind het zo wild ook wat hebben, haal hier alleen dode of lelijke bladeren weg. Je kikkers zullen het ook waarderen veel groen en schuilmogelijkheden neem ik aan?
Nevel of sproei je de planten?
Ik weet dat het bij een hogere luchtvochtigheid niet nodig is maar vooral bij droge lucht, dit is meestal niet het geval in een paludarium of boven onze aquaria.
Planten slaan hier pas aan als ze volledig zijn gewent en geworteld, dit kan even duren.
 
LunatiC

Ik heb een sproei-instalatie met 5 sproeiers, maar die gebruik ik niet dagelijks meer in de afgelopen zomer wel, aangezien mijn bak nu gedurende de dag op een vochtigheid van rond de 70 % blijft sproei ik enkel nog met de hand, en dan voornamelijk de bromelia's en de overige planten.De sproeier's nog maar 1 x per week.

Verder heb ik een langzaam stromende waterval in de bak lopen, het water komt uit een onderstaande bak en dat water is verwarmd naar 21 graden.Deze zorgt dus ook voor een vochtig klimaat.

De vochtigheid heb ik de laatste maanden op geregelde tijden gecheckt met een kleine digitale hygro-en temperatuurmeter die ik zeg maar kort in de bak liet staan, er zijn eigenlijk geen hygrometers die je continue in de bak kan laten staan, vandaar die bepaalde en korte momenten van testen.
 
70% is netjes, al zou je een hogere luchtvochtigheid verw8en in een gesloten systeem. Miss heeft dat met de lagere temp van het water te maken. Bromelia gaat geen jaren mee, dat is jammer want het zijn mooie planten, heb er pas 2 weggegooid omdat ze verschrompeld waren, stonden in een pot.. zeer waarschijnlijk niet vochtig genoeg gehouden dan. Eigenlijk overleeft niets hier in een pot:rolleyes: vandaar nu maar op het aquarium. Zoals je zelf al aangaf heb je hier geen groene handen voor nodig!
 
LunatiC
De vochtigheid gaat overdag ook nog wel hoger hoor , die 70% was een momentopname, ik voeg een foto toe aan dit bericht met de waarden van 14.30 uur.

Als ik de temperatuur in de water-opvangbak verhoogd naar bijv. 25 Gr. Dan is de bak de andere dag in de morgen supernat ( de voorruit) ik hou op advies zo'n beetje de kamertemperatuur aan en voorkom daarmee onnodig veel condens aan de ruiten, ondanks is de bak s'morgens gewoon tegen de 95% aan lucht-vochtigheid.

Zelf plaats ik nooit planten in de bak met een potje, daar komen soms later vreemde insecten uit? in het verre verleden van die miljoennenpoten, heten die zo?

Al mijn gebruikte bromelia's heb ik uit de pot gehaald en geef enkel water in de kern.
 

Bijlagen

  • IMG_0917.JPG
    IMG_0917.JPG
    510.6 KB · Weergaven: 62

Terug
Bovenaan