Paludarium idee


Dank je! Als het goed is een vampierkrabbetje. Hij was verstekeling in het mos. Taai beestje want heeft tijdenlang met de plantjes in een curverbak gestaan.

Nu nadenken over de rest van de bewoners. Temperatuur is met lampen iets boven de 21 graden, dat is wat krap aan voor vampierkrabben, maar hij lijkt het goed te doen dus ik hoop hem tzt vriendjes te kunnen geven.
En sowieso een garnalensoort.

Verder twijfel ik tussen een betta soort (misschien smaragdina?) met een boraras soort en iets op de bodem of een tetra met een cyclide en corydora uit die biotoop of een kleine muilbroeder met iets van blauwoogjes en een ringbandsnoekje ofzo. Choices choices 🤔
Op dit punt denk ik altijd dat ik gewoon meer aquariums nodig heb omdat ze allemaal zo leuk zijn 😄

Ik ga nog even rustig lezen welke vissen ik het meeste plezier doe met blackwater en de layout die ik heb. Via meerdere openingen kunnen ze onder het hele landgedeelte door, dat zijn een soort grotten en onder de 'boom' met de varen zit ook een holletje. Er zijn vast vissen die dat kunnen waarderen
 
Het water kleurt al aardig geel door alle plantaardige materialen en vandaag even een snel testje gedaan. Het is een ruwe indicatie, maar ik geloof dat ik voor vissen moet gaan die van zacht zuur water houden 😄
De PH was nog iets geler maar ik moest even mijn telefoon pakken en de camera aan de praat krijgen. En we hebben hard water hier heb ik begrepen. En het zat er nog geen twee dagen in...

20231117_105600.jpg


Ik vind de combi van paludarium met blackwater wel echt mooi staan trouwens.
 
Inmiddels draait hij al een tijdje en zitten de eerste bewoners erin, zoals in het topic over het visbestand al te lezen is maar ik zal het hier ook nog even noemen, want mijn idee is om hier de ontwikkelingen verder te delen.

De eerste bewoner was uiteraard het minikrabje dat was meegelift met het mos. Ik heb hem ca 2 weken terug nog één keer gezien en sindsdien niet meer. Geen idee of hij nog leeft, zou zomaar kunnen want hij is wel vaker lang zoek geweest. Ook springstaartjes hoorden bij de eerste bewoners en een paar pissebedden gewoon uit de tuin. Vervolgens wat watervlooien, blackworms, slakjes, copepodes en waterpissebedden. Detrituswormpjes in minivorm en normale vorm verschenen vanzelf. Na een tijdje toen ik het merkte dat die kleine beestjes het allemaal gewoon deden heb ik een paar vuurgarnalen toegevoegd. Ik was niet zo bang voor een nitrietpiek met alle planten en filtering. Het filter heeft met 500l/u (als ik me goed herinner) een aardige flow voor de ca 60 (?) liter water die erin zit. Daarbij stroomt het water verspreid over de hele achterwand en zijwand weer terug, dat is een aardig oppervlak aan boomvarenplaat en allerlei andere dingen. Verder heb ik er diverse dingen in gedaan waarmee ook aan bactieriën wel de nodige biodiversiteit is meegekomen.

Dit is hoe het er nu uit ziet (sorry voor de spiegeling, die lampen zijn zo fel dat ze de kamer zoveel verlichten dat ik nog geen manier heb kunnen vinden om geen spiegeling te hebben :rolleyes:)
20231218_194056.jpg

Uiteraard is het de bedoeling dat die lelijke pvc buizen nog overgroeid gaan worden. Er zit allemaal sphagnummos op en wat stekjes hydrocotyle. De planten beginnen aardig aan te slaan, met name wat mosjes en de marcgravia, maar ook de ficus, lobelia, hydrocotyle en staurogene repens lijken wel tevreden.
20231218_193955.jpg
20231216_085137 (1).jpg
20231216_085109 (1).jpg


De lobelia groeit allemaal worteltjes over de rand en dat ziet er wel grappig uit.
20231216_084855.jpg


De eerste visbewoners waren microdevario kubotai, met hun groene glans vond ik ze enorm goed passen in deze groen-gele wereld. Het zijn erg levendige en snelle visjes. Grappig om te zien, onmogelijk om op de foto te krijgen. Verder dan dit kom ik niet, de meeste foto's zijn alleen een groene blur.
20231218_193804.jpg
20231218_193214.jpg


Sinds enkele dagen zijn er twee honinggourami's bijgekomen. Die zwommen in het begin nog wel regelmatig langs het glas, maar inmiddels lijken ze aardig hun draai te vinden. Duiken de hele tijd in de holletjes onder de verhoogde bodem en komen door een willekeurig gat weer naar buiten. Grappig om ze opeens weer ergens op te zien ploppen. Ik had gehoopt dat ik vissen blij kon maken met zo'n donkere ruimte met diverse ingangen, maar de manier waarop zij het gebruiken overtreft mijn verwachtingen. Overigens had ik ze niet gepland in het paludarium maar omdat ze minder thuis waren in een ander aquarium schoot me opeens te binnen dat ze hier misschien wel zouden passen, het water is inmiddels iets minder zuur en er zijn lekker veel verstopplekken. Eigenlijk wou ik de betta smaragdina, vooral ook vanwege de persoonlijkheid van een betta, maar ik moet zeggen dat ik de honinggourami's ook aardig wat persoonlijkheid vind hebben.

20231218_193140.jpg


Met de komst van de vissen is het kleine leven wel aardig uitgedund uiteraard.

Eén van de punten die eerder in dit topic een punt van twijfel was is condens op de ruiten. Ik had gehoopt dat het mee zou vallen omdat er geen verwarming is, maar de lampen geven dermate veel warmte af dat het toch wel echt warmer is dan de de kamer. Desondanks valt het erg mee, met een klein voederklepje open is er al voldoende luchtstroom om geen condens te krijgen zo lang de pomp aan staat (ik denk dat de waterflow toch voor een soort van luchtstroom zorgt ofzo? Want in de nacht zet ik de pomp uit en dan verschijnt er wel condens. In de ochtend zet ik dan de voorste klep even helemaal open en met een paar minuten is alles dan weg en kan hij weer dicht. Al met al prima te doen vind ik.

Overigens is het niet allemaal rozegeur en maneschijn, om de één of andere reden voelen anubias zich helemaal niet thuis in dit water terwijl ik juist daar zwaar op in had gezet. Ze gingen allemaal rotten en op twee stekjes na (die ik er nog op tijd uit heb kunnen halen) is alles dood. Nu dus maar verder met de javavarens, bucephalandra's en christmas mos. Mijn idee is toch wel om alle steentjes te laten begroeien, zie je gelijk niet meer waar ik geknoeid hebt met de lijm 🫣. Overigens is de achterwand ook nog wat kalig, maar aangezien boomvarenplaat vol sporen zit is de verwachting dat daar met enkele maanden vanzelf mosjes en varens gaan groeien (als die er dan nog passen 😄)

Ander puntje van aandacht is dat deze hardscape niet alleen heul veul werk was om te maken, maar het me ook nagenoeg onmogelijk maakt om ooit nog weer een vis uit het paludarium te krijgen. Goed nadenken over wat ik erin stop dus. Ik wist dat ook wel voor ik startte, je kan niet alles hebben 🤷‍♀️, maar voor wie dit topic leest en nog iets wil gaan maken: je kan er ook wel rekening mee houden bij je inrichting 😊
 
Ik twijfelde een beetje of ik echt een paartje had van de honinggourami's omdat ze zo op elkaar lijken, al zag ik na wat beter bestuderen wel dat de ene vis wat langgerekter is en de andere wat ronder. Maar gisteren deden ze ook een mooi dansje dat ik terugzag op filmpjes van paargedrag. Dus dat zit goed volgens mij!
Ze stonden al heel lang op mijn lijstje van vissen die ik graag een keer zou willen hebben, maar ze zijn echt nog veel leuker dan ik dacht! Zoals ze overal tevoorschijn ploppen, elk hoekje en gaatje ontdekken, de interactie, die tastvinnen. Ze beginnen ook al iets minder schuw te worden.

20231222_111545.jpg


Het water wordt me regelmatig een beetje al te donker, dus vandaag weer 50% ververst om het wat lichter te krijgen. Zal vast nog wel vaker nodig zijn...
 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb kunnen updaten. Door omstandigheden zit ik wat minder achter het scherm. Maar er is alweer een hoop gebeurd. Laat ik beginnen met het droevige nieuws, dan hebben we dat gelijk maar weer gehad. Eén van de honinggourami's is sinds enkele dagen spoorloos. In de ochtend zwom hij nog vrolijk rond en daarna niet meer gezien. Op dezelfde dag is ook een m. kubotai overleden helaas. Die zwom steeds aan het wateroppervlak dus ik had al door dat er wat mis was. Er is ook een andere kubotai weg. Er heeft iets gespeeld in mijn bak lijkt het, maar geen idee wat. De overige vissen en de garnalen heb ik niet veel aan gemerkt. Een enkele keer zag ik de cory's zich tegen plantjes slaan om zich van iets te ontdoen, maar volgens mij doen die dat ook nog wel eens omdat er iets aan de barbelen blijft hangen. Die honinggourami ben ik vooral wel een beetje verdrietig van, ze waren zo lief samen en het is zo plotseling. Op termijn wil ik de overgebleven wel weer een maatje geven, maar eerst even afwachten of het nu goed blijft gaan. En uitvinden of de achterblijver man of vrouw is.

En dan nu leukere dingen. Ik noemde ze net al even, maar de bewoners zijn dus uitgebreid met een groepje corydoras pygmaeus. Wat een schattige visjes zijn dat zeg. En ook stoer, ik heb er eentje een blackworm van 2-3 keer zijn eigen lengte te lijf zien gaan 🤭. Wel lastig om scherp op de foto te krijgen, net zoals de kubotai. Maar ook daar heb ik eindelijk de eerste redelijk scherpe foto van dus dat is ook wel het delen waard.
20240103_193153.jpg
20240103_193012.jpg


En ook boven water hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan, daar zijn namelijk drie vuurbuikpadjes komen wonen. Wat een grappige beestjes zijn dat zeg. Kijk die uitstraling 😂
20240111_194400.jpg
20240109_175214.jpg
20240108_191501.jpg

Op de middelste foto had er even eentje een baalmomentje 😂, maar voor de rest zijn ze volgens mij best tevreden. Ze zijn actief, lijken goed te eten en ze gebruiken bijna de hele bak.

Overigens heb ik ze gekocht in de stellige overtuiging dat mijn krabbetje er niet meer was en dat mijn bak aan de koude kant is voor vampierkrabben. Ik hoorde dat er toch minimaal een plekje moet zijn dat 25 graden is en ik kom niet verder dan 23. Dus die had ik afgeschreven. Had hem echt wekenlang niet meer gezien. Tot ik vanavond net mijn drie kikkertjes had gelokaliseerd en opeens op een vierde plek wat kleine takjes zag bewegen. Ik schrok een beetje, het krabbetje kwam niet eens meer in me op. Ik zag wat zwarts van ca 1,5 cm met poten die bewogen als van een dikke spin die uit een holletje kroop. Tot mijn afgrijzen zat ik me af te vragen of deze uit europa zou komen of dat het een australische engerd zou zijn die als eitje met de boomvaren meegereisd was (bij mijn weten komt dat uit Australië). En toen herinnerde ik me het krabbetje weer, keek wat beter en verrek, hij is gewoon ook 2-3 keer zo groot als hij was. Taaie rakker. Ik laat het nu maar zo, als hij zo goed groeit heeft ie het blijkbaar naar zijn zin, en ik verwacht eigenlijk niet direct problemen van de combi met de vuurbuikpadjes. Al hou ik het wel in de gaten want volgens mij is men nogal terughouden met het combineren van dieren in een paludarium.

Verder heb ik de planten nog wat uitgebreid, ik vond het nog ietsjes kalig.
20240106_121731.jpg

Op onderstaande foto heb ik ook weer twee anubias teruggeplaatst. Dat ging in het begin helemaal niet goed, ze gingen allemaal rotten. Hopelijk lukt het nu beter.
20240109_174754.jpg


Qua water ben ik wat aan het experimenteren qua kleur. Het is zo donker geweest dat je bijna niks meer zag, dat vond ik wel wat overdreven. Geleidelijk heb ik het steeds lichter gemaakt. Onderstaande foto is al een eind op weg in dat proces
20240106_121838.jpg


En dit is hoe het nu ongeveer is. Je ziet zo wel veel meer
20240109_174837.jpg
 
Mooie bak geworden hoor! Hoe gaat het nu met condens. Hou je nog een beetje zicht?

Ben ook wel benieuwd wat voor planten je op het landgedeelte hebt. M.n. de varens links en die grasachtige rechts. Ben ook aan het rondkijken maar vind het nog wel knap lastig goede info over te krijgen wat een beetje past.
 
Ik moet zeggen dat nu met het koude weer er wel wat meer condens is. En met de fruitvliegjes die ik de kikkers voer kan ik niet meer de klep aan één kant open zetten zoals ik deed. Maar ik vind het niet erg om voor het kijken even een doek erlangs te vegen en ik verwacht dat het wel weer beter wordt bij ander weer.
En ik denk erover op termijn zelf een deksel met gaas te maken.

De varentjes zijn gewoon goedkope die ik bij avonturia heb gehaald. Ik weet niet eens welke soort. Het grasachtige is een lileaopsis uit mijn aquarium. Omdat mijn bodem heel vochtig is heb ik voor allerlei aquariumplanten gekozen die vaak aan de waterrand groeien en goed emers kunnen groeien. Er staat ook een marsilea, lobelia, een plukje monte carlo, een cryptocoryne, staurogene repens en nog eentje waarvan ik niet op de naam kom. Het is een beetje experimenteren. Ik heb ook allerlei soorten mos, twee begoniasoorten en nog wat waarvan ik niet op de naam kom.
Ik had ook een vleesetende plant die van veel licht houdt en een heel vochtige bodem, dachg dat ie het geweldig zou vinden maar die ging dood 🤷‍♀️
Experimenteren dus. De lobelia mini gaat als een trein in ieder geval, die kan ik aanraden. Ook de rest is so far so good, maar zo lang dyaat het nog niet.

Er is bij de invitro aquariumplanten ook zo'n minigrasje die eigenlijk vleesetend is, die zou volgens mij ook moeten kunnen
 
In het midden staat ook de Biophytum sensitivum (Zuidzeepalm) volgens mij. Die vouwt zn blaadjes dicht als je ze aanraakt.
en als die zaadjes loslaat kan het zomaar zijn dat hij zich vermeerderd.

 
In het midden staat ook de Biophytum sensitivum (Zuidzeepalm) volgens mij. Die vouwt zn blaadjes dicht als je ze aanraakt.
en als die zaadjes loslaat kan het zomaar zijn dat hij zich vermeerderd.

Ja dank je! Dat was één van degenen van welke ik niet op de naam kon komen.
Ik vind hem erg mooi, hopelijk kan hij de hoeveelheid licht en nattigheid handlen
 
Een heel mooi project! Van mij mag dat semi donkere wel zoals op de foto boven de allerlichtste. Je gouramis komen daar ook mooi bij uit
 
Jammer van de dode visjes. Maar wat een toffe bak is het geworden zeg! :D Erg mooi gedaan. Leuk ook, die kikkertjes erbij!
 
bombinas zijn wel alles eters, zullen als het lukt zo een vis of een krab opeten. Die van mij probeerde mijn hand ook altijd op Te eten, grote maakt ze niet uit.
normaal gezien is het niet erg als een bombina een vis eet, maar corys hebben goede stekels. Ik heb geen ervaring met dwerg corys maar het is mss wel het oppassen waard.

als je ze wilt kweken dan zou je de vissen moeten verwijderen. als het water beweegt of/en er vissen in het water zitten planten ze zich meestal niet voort. bak koud maken en dan warmer water erbij en ze zullen meteen dril gaan leggen.


mooie bak ben benieuwd hoe het gaat groeien.
 
bombinas zijn wel alles eters, zullen als het lukt zo een vis of een krab opeten. Die van mij probeerde mijn hand ook altijd op Te eten, grote maakt ze niet uit.
normaal gezien is het niet erg als een bombina een vis eet, maar corys hebben goede stekels. Ik heb geen ervaring met dwerg corys maar het is mss wel het oppassen waard.

als je ze wilt kweken dan zou je de vissen moeten verwijderen. als het water beweegt of/en er vissen in het water zitten planten ze zich meestal niet voort. bak koud maken en dan warmer water erbij en ze zullen meteen dril gaan leggen.


mooie bak ben benieuwd hoe het gaat groeien.
Ha dank je voor deze nuttige informatie! Goed punt van de cory's, ik had er nog wel naar geïnformeerd maar men zei dat ze waarschijnlijk te snel zijn en dat bombinas niet echt in het water jagen. Maar dat ga ik zeker in de gaten houden dan! Als ik zie dat ze naar de vissen gaan kijken dan zullen de cory's moeten verhuizen naar mijn grote aquarium. Ik denk dat ze daar best bij zouden kunnen dus dan is er geen man overboord.
Ze zijn nu nog klein, dus houden het vooral bij fruitvliegjes. Ook het krabbetje van ca 1,5cm spanwijdte vond de grootste van het stel na even observatie niet erg interessant. Hopelijk blijft dat zo 😅. Ik zorg wel voor een continue voorraad fruitvliegjes, hopelijk helpt dat.

Ook nuttige info over voortplanten, dat stond nog op mijn lijstje om uit te zoeken. De vissen eruithalen is best uitdagend met de keuzes die ik heb gemaakt qua hardscape, dus dan kan ik misschien nog makkelijker een kweekbakje voor de padden maken. Als kweken zo makkelijk gaat dan is dat misschien wel leuk om eens te proberen als ze wat groter zijn.
 
Ha dank je voor deze nuttige informatie! Goed punt van de cory's, ik had er nog wel naar geïnformeerd maar men zei dat ze waarschijnlijk te snel zijn en dat bombinas niet echt in het water jagen. Maar dat ga ik zeker in de gaten houden dan! Als ik zie dat ze naar de vissen gaan kijken dan zullen de cory's moeten verhuizen naar mijn grote aquarium. Ik denk dat ze daar best bij zouden kunnen dus dan is er geen man overboord.
Ze zijn nu nog klein, dus houden het vooral bij fruitvliegjes. Ook het krabbetje van ca 1,5cm spanwijdte vond de grootste van het stel na even observatie niet erg interessant. Hopelijk blijft dat zo 😅. Ik zorg wel voor een continue voorraad fruitvliegjes, hopelijk helpt dat.

Ook nuttige info over voortplanten, dat stond nog op mijn lijstje om uit te zoeken. De vissen eruithalen is best uitdagend met de keuzes die ik heb gemaakt qua hardscape, dus dan kan ik misschien nog makkelijker een kweekbakje voor de padden maken. Als kweken zo makkelijk gaat dan is dat misschien wel leuk om eens te proberen als ze wat groter zijn.
Ik had iedere keer als ik het water verschoonde dril. ze kweken echt als konijnen.
 
Raakte je het ook een beetje kwijt of kreeg je een soort kikkerhongkong? 😅
 
Raakte je het ook een beetje kwijt of kreeg je een soort kikkerhongkong? 😅
Soms kweekte ik ze op en verkocht ze. Soms gebruikte ik de kikkervisjes als voer. Beetje zielig maar ik had niet de ruimte om 30 baby kikkers kwijt te kunnen iedere maand
 
Ah ja, 30 per maand is wel best veel 😅. Klinkt als een stuk makkelijker dan wat ik lees op internet over winterslaap nabootsen op 10 graden enzo. Vooralsnog ga ik het even op zijn beloop laten en is het vooral goed om te weten dat ik niet teveel moet hopen op nageslacht in deze opzet met vissen.

Zie je die van jou wel eens in het water jagen? Ik zit een klein beetje met die cory's in mijn maag. Al zitten die wel voornamelijk op de bodem en de bombinas eigenlijk nooit
 
ze pakken gewoon alles wat beweegt maakt niet uit of dat soortgenoten zijn of je hand of iets wat door de wind beweegt. zijn niet zo intelligent of erg blind :) alles wat iets van beweegt is hap, in het water of op het land. Ze jagen wel meer vanuit het water op landdieren.
 
Zo alweer een maand verder! Waar blijft de tijd... Helaas is één van de drie kikkertjes opeens overleden een week of 2-3 geleden. Dat was wel echt even slikken, ik vond het echt rot en was gelijk heel fatalistisch bang dat het vast besmettelijk zou zijn en ze nu allemaal dood zouden gaan. Maar gelukkig zijn de andere twee er nog steeds, dus ik begin weer hoop te krijgen. Al ben ik nog steeds een beetje erop gefixeerd dat ik ze steeds alletwee wil zien (wat regelmatig niet lukt omdat er heel veel verstopplekken zijn). Ze maken nu ook kleine geluidjes naar elkaar in de avond/nacht, superschattig!! Ik heb ze ook al een keer bovenop elkaar gezien, maar geen dril. Maar dat verwacht ik ook niet echt gezien bovenstaande info van @Nekko.

De twee dunste kikkertjes waren overgebleven, maar die zijn inmiddels al een stuk minder dun
20240215_201223.jpg


Bij de honinggourami's is er ook iets aan het groeien volgens mij. Eerst joeg het mannetje het nieuwe vrouwtje steeds weg, daarna een periode het vrouwtje het mannetje en nu dansen ze heel lief samen. Nog geen bubbelnest gezien, misschien komt dat nog. Het mannetje is ook nog een beetje vlekkerig zwart.
20240215_201020.jpg

Ik twijfel ook een beetje of het niet een goed idee zou zijn om de honinggourami's samen met de kubotai's naar mijn 80x50 open bak te doen en de apistogramma's naar het paludarium. En dan spatzalmen in het paludarium erbij (nu ik merk dat die temperatuur de hele winter nauwelijks onder de 22 is gekomen). De apistogramma's zullen de vele holletjes in het paludarium vast ook enorm kunnen waarderen, ik zou dan misschien een harempje ervan kunnen maken. Het zure en de bladeren en zand op de bodem zullen ze vast ook waarderen. Het enige is dat de honinggourami's en de apisto's ongeveer de lastigste vissen zijn om te vangen, nagenoeg onmogelijk in een zwaar beplant aquarium met zoveel stenen en hout. Met wat voer in een netje lukt het misschien... na een paar dagen... Dus wel even iets om goed over na te denken voor ik die onderneming start. Iemand nog goede inzichten op dit vlak? Zou het inderdaad een goed idee zijn?
Het ieniemienie krabbetje doet het nog steeds verrassend goed en laat zich de laatste dagen ook regelmatig zien, zijn spanwijdte is nu ruim 3cm. Hij heeft zijn eigen stekje ergens in een hoekje waar hij rustig zit te eten. Zo nu en dan als ik de kikkers fruitvliegjes voer schiet hij opeens tevoorschijn om er eentje mee te pikken. Beetje slechte foto, maar het glas spiegelt enorm en hij zit ver naar achteren, dat maakt het erg lastig fotograferen.
20240216_192931.jpg


De Biophytum sensitivum was niet gelukkig in mijn paludarium, liet steeds meer blaadjes vallen. Misschien te vochtig of te licht. Ik heb hem eruit gehaald en in een potje gezet in de hoop dat ik hem kan redden en ooit hergebruiken voor een ander project. De begonia's daarentegen hebben het duidelijk naar hun zin in deze vochtige (of zeg gerust kletsnatte) bodem. Ze zijn allebei opnieuw gaan bloeien
20240218_153153.jpg
20240218_153124.jpg


Nog even een leuke vergelijking, de staurogene repens die ik emers heb laten groeien en degene die ik onder water heb geplant. Geen toelichting nodig welke het beter doet 😄. De bovenwatervariant is zelfs aan het bloeien.

20240218_153138.jpg
20240218_122908.jpg


De hydrocotyle en lobelia doen het ook nog steeds geweldig. De ficus heeft het ook naar zijn zin volgens mij en op de boomvaren beginnen spontane mosjes te groeien. En een crypto die ik boven water heb geplant begint nu ook nieuwe bladeren te maken. Eén van de anubias die ik had gered van algehele verrotting heb ik nu ver boven water gezet met alleen zijn wortels in het water. Dat lijkt hij erg te waarderen. En ook de verschillende soorten bucephalandra's maken veel nieuwe bladeren en eentje heeft al gebloeid. Leuk om te gaan merken wat het wel doet en wat niet.
20240216_185108.jpg


Met de kikkertjes in mijn bak kan ik niet meer de klep lang open laten staan dus condens is nu wat meer een issue. Daarbij zitten er wat kiertjes in waardoor fruitvliegjes ontsnappen, dat is wat irritant. Dus ik zit na te denken over een DIY deksel van wat latjes, gaas en dan naast mijn uvb lamp nog een andere lamp erbij. Maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
Al met al ben ik toch wel voorzichtig tevreden met mijn project. Mijn doel was uitvinden of ik een paludarium leuk vind en er meer over leren, en wat dat betreft: missie geslaagd! Ik vind het erg leuk en zit stiekem al te dromen van een echt paludarium op maat gemaakt voor de kast waar nu mijn 80x50 aquarium staat (die net ietsje kleiner is dan het kastje) en dan op de plek van dit paludarium een open hillstream aquarium/riparium. Dat is wat logischer qua hoogte en formaat van beide kasten. Maar dat is nog verre toekomstmuziek. Want dan moet ik mijn huidige aquarium en paludarium verkopen, geen idee of dat uberhaupt te doen is maar dat krijg ik nu ook nog niet over mijn hart. Er zit zoveel liefde en werk in...
 
Sjonge, twee maanden geleden alweer de laatste update. Ik probeer in de avonden wat minder achter mijn laptop te zitten en dat lukt aardig, maar dan lukken deze dingen weer niet (en nu ik dit doe lukt het wat minder op mijn laptop zitten weer niet 😅). Maar in ieder geval hoog tijd voor weer wat foto's.

Ik heb wat zitten schuiven, een deel van mijn hardscape viel uit elkaar, dus heb van de nood een deugd gemaakt en de boel wat ruimer gemaakt. Groot stuk hout eruit, de varen in 'boomstronk' naar achteren. Zo heb je veel meer zicht op de vissen en zonder dat hout hebben ze een stuk meer zwemruimte. Dus ik ben er wel blij mee. Ook heb ik wat hoge stengelplanten uit mijn aquarium erin gezet, evenals de echinodorus die wel eindelijk boven water uitgroeide maar alleen maar verdroogde daar. Hopelijk is hij hier wat blijer.

20240418_201748.jpg


Dit is in de avond, dan zet ik de juwel verlichting uit en de uvb lamp nog een paar uurtjes aan als soort van 'schemering'. Het wordt dan haast een beetje sprookjesachtig.

20240317_215934.jpg
20240318_215546.jpg
20240418_203319.jpg


20240418_202959.jpg


De bewoners doen het ook prima, de honinggourami's zijn druk met elkaar. Zo nu en dan begint het mannetje aan een bubbelnest, maar dan stopt hij weer. Ik denk dat de temperatuur ook nog aan de koele kant is daarvoor, zo rond de 23 graden nu.

De cory's doen hun schattige cory-ding en lijken het prima naar hun zin te hebben
20240418_202445.jpg


De micordevario kubotai zijn volgens mij ook wel tevreden, maar die doen eigenlijk niet veel meer dan de hele tijd druk heen en weer zwemmen, Beetje dubbele espresso visjes vind ik het en lijken niet echt een doel te hebben ofzo. Wel geinig, maar soms doen ze me haast denken aan zo'n huisvlieg die de hele tijd achter elkaar geometrische vormen om je lamp heen vliegt. En zodra je er wat voer ingooit veranderen ze in mini-piranha's. Tot het weer naar beneden is gezakt, want op de bodem of tussen de plantjes zoeken doen ze niet aan.

De vampierkrab groeit nog steeds als kool, zo'n 4-5cm spanwijdte gok ik, maar moeilijk in te schatten want hij laat zich nauwelijks zien. Ook onmogelijk op de foto te krijgen. Ondanks dat de bak wat aan de koele kant is overweeg ik toch een maatje voor hem/haar. Aangezien hij zo goed groeit heb ik niet het idee dat de temperatuur een groot ding is.

De vuurbuikpadden lijken het ook naar hun zin te hebben. Worden steeds brutaler. Ik herken nu wel wat je schreef @Nekko! Ze hangen soms gewoon aan mijn pincet bij het voeren en ook je vinger proberen ze te pakken. Erg geinige beestjes vind ik het. Ze kijken ook zo grappig uit hun ogen en halen soms gekke capriolen uit. Moet je wel even geduld voor hebben want het is een soort annemariakoekoek-stijl: ze doen een beweging en staan dan weer een tijd stil...

Hier had ik ze het deksel met wat fruitvliegwormpjes gegeven bij gebrek aan uitgekomen fruitvliegen. Daar wisten ze zich wel raad mee...
20240319_194244.jpg


Mooie tekening hebben ze ook
20240413_195412.jpg


Het water wordt nog steeds theekleurig doordat het langs de varenwortel en landgedeeltes stroomt denk ik. Dus zo nu en dan ververs ik wel omdat het wel erg donker wordt. Ph is rond de 6,5 gok ik, GH ca 4 en kH rond de 6 ofzo (allemaal gemeten met teststrip, dus niet buitengewoon precies). Het water is het kraakhelder, die hele achter en zijwand is natuurlijk een groot megafilter.

Naast alle succesdingen zijn er nog een paar uitdagingen:
Het werd echt veel te vochtig met een gewoon juwel deksel, ook als ik een gaatje open liet. Allerlei schimmels begonnen het wel erg goed te doen. Ik heb een paar weken terug provisorisch 1/3 van het deksel vervangen door thule om even te testen en het lijkt zo beter in balans. Dus wanneer ik een keer tijd over heb ga ik eens een custom deksel knutselen. Misschien ook wel met andere verlichting, maar daar moet ik me nog eens in verdiepen. En dan goed aansluitend zodat er minder fruitvliegjes ontsnappen, inmiddels ben ik bijna volleerd in het vangen van die beestjes zonder ze fijn te knijpen zodat ik ze terug kan gooien 😄.
Verder lijken mijn pissebedden en springstaartjes te verdwijnen. Onlangs nog nieuwe springstaartjes toegevoegd voor alle schimmel en als ik nu even met mijn vinger wat substraat verschuif zie ik er geeneen. Of ze zitten ergens ander of misschien worden ze opgegeten door iets ofzo.

Ik twijfel nog of ik mijn pareldanio's en rosy loaches in het paludarium zal zetten als ik mijn grote aquarium opdoek, enerzijds denk ik dat ze deze omgeving erg kunnen waarderen en ook van het ondergrondse watergedeelte gebruik zullen maken (in tegenstelling tot de kubotai, die gaan daar niet heen en de cory's ook niet veel) maar anderzijds twijfel ik over de pH, die is aan de lage kant voor ze. Al is het nog net in de range die aquariumscience hanteert voor bijna alle vissen. Ik heb eerder ook toch weer getwijfeld over spatzalmen omdat de temperatuur hoger blijft dan ik dacht, maar voor mijn gevoel is dat toch wel echt aan de krappe kant. Hoe leuk ik ze ook vind.

Samengevat, genoeg om blij mee te zijn, genoeg om me niet te vervelen :thumbs:
 

Terug
Bovenaan