Paludarium idee


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Een paludarium is één van die dingen die al van kindsaf aan op mijn verlanglijstje staat, maar dan dat verlanglijstje waarvan je denkt dat het toch nooit gaat gebeuren 😄. Ik vind ze echt heel gaaf. Eventueel met bovenwaterdier maar hoeft niet eens persé. Maar nu ik loop te filosoferen over een nieuw aquarium erbij (onder andere om het ruimteprobleem van mijn blokvisjes op te lossen en mijn chinese danio's binnen te kunnen halen, zie ander topic), begint het toch een beetje te kriebelen of ik in plaats van een simpele bak erbij niet toch een stapje verder zal gaan. Maar dit is wel nieuw terrein, en ik wil even mijn ideeën uiteen zetten voor een reality check...

- Het hoeft niet een heel hoog paludarium te worden, volgens mij zou ik met 20cm water en 20cm achterwand al best leuke dingen kunnen doen
-->Toch??, totale hoogte van 50 of 60cm zou misschien nog beter zijn?
- Hij zou moeten komen op een Brimnes ladenkast van de IKEA van 78cm breed. Die is van hout en staat redelijk stevig, voor de veiligheid wil ik er nog een stevige plaat bovenop leggen. Qua breedte denk ik dus 80cm.
-->Iemand ervaring met een aquarium op een Brimnes?
- Ik wil hem graag op kamertemperatuur
- Qua bestand in eerste instantie mijn 2 blokvisjes en een klein schooltje chinese danio's. Op termijn zou ik daar graag een paartje woestijngrondels of rhinogobius duospilus bij willen, enkele CPO's en japonica's (deze combi moet ik nog verder onderzoeken)
- Uiteindelijk zou ik ooit heel graag spatzalmen erin willen hebben, maar daarvoor moet ik wel even goed uitzoeken wat hun minimumtemperatuur is en nog een winter observeren hoe koud het wordt. Volgens mij was het afgelopen winter een keer 17/18 graden geworden in mijn andere bak, maar die staat dichterbij het raam en is open dus dat moet ik gewoon uittesten. En ik lees wisselende verhalen over de minimumtemperatuur voor spatzalmen, op de ene plek 20 en de andere 24.
- Omdat er meerdere vissen op mijn verlanglijstje staan die van stroming houden wil ik wel iets van stroming creëren door een watervalletje die tevens zorgt voor de bevochting van de achterwand en bovenwaterplanten. Dit gaat tevens zorgen voor de filtering van het water (inclusief alles wat ik om de powerhead heen wil bouwen. De precieze uitwerking hiervan kan nog alle kanten op, maar dat vind ik één van de leukste dingen aan het project om te verzinnen 😊. De stroming moet niet al te sterk zijn of er moeten rustige plekken zijn omdat de blokvisjes andere belangen hebben en eventuele andere toekomstige bewoners misschien ook. Dus ik wou zoeken naar een middenweg
-->is dat realistisch?
- Bodem wordt zand en ik denk alleen op sommige plekken voedingsbodem voor wat planten. Maar ik wil ook wat bodem vrijhouden voor eventuele grondels. Qua planten zal de nadruk op het bovenwatergedeelte liggen
- Ik wil de bodem van de bovenwaterplanten (deels) zo maken dat vissen er onderdoor kunnen zwemmen om zo ruimte voor ze te behouden. Ik dacht onder andere door hout zoals spiderwood icm stukken vijvermat oid. Weggewerkte stekkenroosters of iets vergelijkbaars zou ook kunnen.
- Ik heb nog geen geschikte landbewoners gevonden voor kamertemperatuur, maar als iemand eentje weet houd ik me aanbevolen
- Ik twijfel tussen een tweedehands hoger aquarium (rio 125? ciano emotions 80?) of een paludarium op maat. In het laatste geval zal ik wat meer geduld moeten hebben en een tijdelijke oplossing gaan zoeken voor mijn blokvisjes (die dan misschien ook gewoon kan blijven staan als ik er met de stroming niet uit kom 🤔).
--> Hebben jullie ervaring ermee of een echt paludarium veel toevoegt tov een aquarium? Is het veel handiger/beter/etc?

Zitten er wishful thinking dingen in mijn verhaal? (Vast 😅) en zie ik nog iets over het hoofd? Ik heb wel gemerkt mijn huidige aquarium dat als 'ie eenmaal staat en ingericht is je niet heel makkelijk alles even kan omgooien of hem even opschuiven om het toch anders te doen, dus zo'n groot project als dit doe ik liever rustig doordacht dan gaan voor snel resultaat...
 
Hoe groter, hoe beter! Zeker met jouw wensenlijstje hihihi. Als boven landdier kunnen krabben, salamanders of vuurbuikpadden.

Het is niet heel moeilijk hoor, een paludarium opzetten. Wel zullen onderwater planten snel het onderspit delven dus je focus moet liggen op hardscape, makkelijke planten en toffe scape bovenop.

Leuk! Vooral doen, ervan leren en ondertussen genieten van het proces.
 
Ja haha, groter is bijna altijd beter bij dit soort dingen, alleen groeit mijn huis niet mee :p

Dank voor je aanmoediging. Ik wou inderdaad simpele planten voor de onderwaterwereld en de focus boven. Ik vind het proces nu al leuk en ik ben nog niet eens echt begonnen :D
 
eettafel paludarium? Koffietafel paludarium? Bijzettafel Amazone? Stapelbed paludarium?! Je gangkast omtoveren? Vaatwasser eruit, terrarium erin?

Ik probeer ff mee te denken 😂
 
Hahahaha, geweldig. Toevallig keek ik gisteren het filmpje van serpadesign over zijn koffietafel paludarium en dat leek me inderdaad wel wat:D. Maar één stap tegelijk. Tijd, geld en andere stakeholders zijn beperkende factoren :p. Oftewel, vooralsnog is dat kastje de meest kansrijke plek.

Als geld geen rol zou spelen zou een plexiglas open bak van 1,50x30x20 in de vensterbank me ook wel leuk lijken. Planten er bovenuit, ik zie het wel voor me. En dan heb ik daarna nog wat vensterbanken...
Maar voor het paludarium ga ik ook nog wel de nodige dingen moeten kopen en het is allemaal grappig en leuk, maar je moet het ook onderhouden en er naar kijken. Als ik zie hoeveel tijd ik al besteed aan het observeren van die twee bakken die ik heb staan kan ik beter niet overdrijven zolang ik er geen geld mee verdien 😄

Het valt me trouwens alles mee dat er nog zo weinig gaten in mijn plan zijn geschoten, had meer verwacht. Maar het kan nog komen 😄
 
😂 ik vind tanner (van serpa ) geweldig, die stem ook. Ik wordt helemaal zen van zijn monotone gezwets over wat hij nu weer maakt. Heerlijk! Maar je moet als partner van hem toch wel een voorliefde hebben aan “natuurkunst” met al zijn huiscreaties🤣. Manlief hier zou vooral diep zuchten als bak 401256 wordt neergezet haha!

Tanner heeft ook een soort vage grote glazen bol met takken paludarium gemaakt waar hij gebruik heeft gemaakt van eggcrate floating system waar hij de bovenwaterplanten op bevestigde. Dat wilde jij ook toch? Kijk dat filmpje vooral even. En verder idd rustig aan, de voorpret is bijna net zo leuk als het daadwerkelijke opzetten en bezitten ervan. Groetjes
 
- Hij zou moeten komen op een Brimnes ladenkast van de IKEA van 78cm breed. Die is van hout en staat redelijk stevig, voor de veiligheid wil ik er nog een stevige plaat bovenop leggen. Qua breedte denk ik dus 80cm.
-->Iemand ervaring met een aquarium op een Brimnes?

Ik zou zelf niet snel een aquarium (of paludarium) op een ladekast zetten. Je hebt geen mogelijkheid om techniek weg te werken dus alles moet intern. Zelfs voor een verdeeldoos of timer is geen plek.

Overigens verwacht ik niet dat het een probleem is maar bij een ladekast wordt de boven plank maar op 3 zijden ondersteund daar waar bij een kast met deurtjes aan de voorkant in het midden nog wel versteviging zit. Ook is versteviging aan de binnenkant niet of nauwelijks mogelijk.
 
Hahahaha, geweldig. Toevallig keek ik gisteren het filmpje van serpadesign over zijn koffietafel paludarium en dat leek me inderdaad wel wat:D. Maar één stap tegelijk. Tijd, geld en andere stakeholders zijn beperkende factoren :p. Oftewel, vooralsnog is dat kastje de meest kansrijke plek.

Als geld geen rol zou spelen zou een plexiglas open bak van 1,50x30x20 in de vensterbank me ook wel leuk lijken. Planten er bovenuit, ik zie het wel voor me. En dan heb ik daarna nog wat vensterbanken...
Maar voor het paludarium ga ik ook nog wel de nodige dingen moeten kopen en het is allemaal grappig en leuk, maar je moet het ook onderhouden en er naar kijken. Als ik zie hoeveel tijd ik al besteed aan het observeren van die twee bakken die ik heb staan kan ik beter niet overdrijven zolang ik er geen geld mee verdien 😄

Het valt me trouwens alles mee dat er nog zo weinig gaten in mijn plan zijn geschoten, had meer verwacht. Maar het kan nog komen 😄
Tracht eerst maar eens een klein stukje palludarium te houden, dan ontwikkel je wat kennis ervan.
 
Ik zou zelf niet snel een aquarium (of paludarium) op een ladekast zetten. Je hebt geen mogelijkheid om techniek weg te werken dus alles moet intern. Zelfs voor een verdeeldoos of timer is geen plek.

Overigens verwacht ik niet dat het een probleem is maar bij een ladekast wordt de boven plank maar op 3 zijden ondersteund daar waar bij een kast met deurtjes aan de voorkant in het midden nog wel versteviging zit. Ook is versteviging aan de binnenkant niet of nauwelijks mogelijk.
Ha dank voor het meedenken! Eigenlijk wil ik maar heel weinig techniek, een lamp en een powerhead. Dat is het wel. Ik heb dus alleen een stekkerdoos nodig en die kan ik ernaast wegwerken.

De kast heeft wel een steunbalk boven de bovenste la, maar deze ziet er niet heel stevig uit en er zit een klein spleetje tussen. Daarom wil ik een extra plank onder het aquarium leggen.
Dan zou het wel moeten lukken toch?

Tracht eerst maar eens een klein stukje palludarium te houden, dan ontwikkel je wat kennis ervan.
Ja precies, dat was ook mijn idee. Ik denk dat ik daarom eerst voor een goedkope juwel rio 125 via Marktplaats ga. Dan kan ik testen en ervaren en als het bevalt overstappen naar iets professionelers. Dan weet ik in ieder geval of ik het zo leuk vind als ik denk dat het is
 
😂 ik vind tanner (van serpa ) geweldig, die stem ook. Ik wordt helemaal zen van zijn monotone gezwets over wat hij nu weer maakt. Heerlijk! Maar je moet als partner van hem toch wel een voorliefde hebben aan “natuurkunst” met al zijn huiscreaties🤣. Manlief hier zou vooral diep zuchten als bak 401256 wordt neergezet haha!
Precies dat ja haha. Overigens zag ik laatst een filmpje dat het allemaal begonnen is met een terrarium voor zijn toenmalige vriendinnetje waarvan hij het bouwproces had gefilmd. Dat vriendinnetje is hij mee getrouwd, dus volgens mij zit dat wel goed 😄

Tanner heeft ook een soort vage grote glazen bol met takken paludarium gemaakt waar hij gebruik heeft gemaakt van eggcrate floating system waar hij de bovenwaterplanten op bevestigde. Dat wilde jij ook toch? Kijk dat filmpje vooral even.
Goeie tip, die trok me nooit zo dus had hem nog nooit gezien, maar creatief idee hoor. Ik weet niet of ik aan de slag ga met eggcrates, tiewraps en visdraad 😅😅. Ik ben een beetje aan het puzzelen met hoe ik de achterwand wil, bewatering over de hele muur die ergens samenkomt in een waterval, een mooie natuurlijk look, niet te zwaar, ik heb nog leisteen liggen, kan ik iets met lavarock, liever eigenlijk geen plastic materialen of andere chemische troep kopen want het milieu, worden het grijze steentinten of toch bruin... De gedachten buitelen door elkaar en ik wil natuurlijk eigenlijk alles in één.
 
Nou er staat een tweedehands jewel rio 125 klaar, water erin om te kijken of hij het vervoer goed overleefd heeft. Mooi formaat om mee te starten met experimenteren volgens mij, en als het niks wordt kan ik hem ook zo weer doorverkopen.

Qua achtergrond heb ik besloten het mezelf niet te makkelijk te maken en te gaan voor een inrichting gebaseerd op natuurlijk materialen zoals klei, steen en hout. Er zijn maar weinig voorbeelden van, maar het schijnt te kunnen dus ik kan het gewoon proberen. Ik heb geen haast. Helemaal geen plastic, kit en lijm zal niet gaan lukken denk ik, maar ik ga het in ieder geval zo weinig mogelijk gebruiken. Als iemand tips heeft dan hoor ik ze graag!
 
Prima natuurlijk, zonder lijm zit je nergens aan vast.
Je kunt wel landgedeeltes scheppen mbv plasticbakjes, die je wegwerkt met het natuurlijk materiaal dat je hebt.
1696671511468179149073.jpg
zoiets bv.
 
Prima natuurlijk, zonder lijm zit je nergens aan vast.
Letterlijk inderdaad 😂

Prima natuurlijk, zonder lijm zit je nergens aan vast.
Je kunt wel landgedeeltes scheppen mbv plasticbakjes, die je wegwerkt met het natuurlijk materiaal dat je hebt.
Bekijk bijlage 366790 zoiets bv.
Ja zoiets zou een idee zijn inderdaad, alleen wil ik eigenlijk ook nog dat de vissen er onderdoor kunnen zwemmen. Ik denk eraan een soort plateautjes te maken van leisteen en die te ondersteunen met hout. Daar een soort van randjes langs en opvullen met substraat. Maar ik denk dat je daar niet ontkomt aan een paar druppen lijm of kit voor de stevigheid. Het moet wel werkbaar zijn en niet dat de hele boel steeds in elkaar dondert als je een plantje wil verplaatsen. Dan ligt de hele boel in het water en kun je opnieuw beginnen. Maar daar kun je inderdaad ook potjes gebruiken om het een beetje bij elkaar te houden. En ik moet nog even kijken of dat idee op een natuurlijke manier eruit kan komen te zien, ik weet niet of er veel landschappen zijn waar stenen op houten pootjes rusten 😂

Mijn idee is ook dat als ik klei gebruik ik daar flink wortelende planten doorheen laat groeien zodat de wortels voor extra stevigheid gaan zorgen.
 
Dat ben ik nog aan het uitzoeken. Degene die het gelukt was had volgens mij een mix van terracotta klei, bentoniet klei en organisch materiaal. Idee is dat als je uiteindelijk wortelende planten en een biofilm hebt, de klei zelfs stromend water kan hebben zonder erosie. Op zich klinkt dat plausibel, ik ben bezig in een boek over het bodemvoedselweb en al het bodemleven is inderdaad wat de boel bij elkaar houdt.
 
Ik heb er ook een gemaakt in een juwel rio met lavastenen en hout voor mijn vampierkrabben. Was best eenvoudig! Powerhead achter een grote steen verstopt en nagedacht over waterflow. Planten deden het goed alleen verbrandde ze zich op gegeven moment aan de led-lampen als ze te groot werden.
 

Bijlagen

  • 923E784E-08A5-482A-BE49-31ED6CE673A3.jpeg
    923E784E-08A5-482A-BE49-31ED6CE673A3.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 62
Oh nice! Dat ziet er leuk uit. Heb je een verwarming bij je vampierkrabben? En heb je de gewone verlichting van juwel erin? Ik lees dat dat soms te fel is, weet jij of je ook gewoon één lamp kan gebruiken en of je dan de andere fitting kan afdekken?
 
Dan moet je de voorste deksel op een kiertje zetten met een knijper ofzo, dan valt het wel mee.
In een terrariumbak is meestal ventilatie, met een rooster of wat gaatjes😀
 
Viel mee Erwin! Sochtends even een doekje erlangs en eind van de middag. Ik had het water verwarmd en de rest warmde indirect op dankzij het water en licht. 1 van de 2 lampen gebruiken vond ik zelf lelijk want of de voorkant was donker of de achterkant. Felheid loste ik zelf op met bakpapier. Al met al is een juwel niet gemaakt om als paludarium te fungeren. Iets te veel gedoe met schimmelvorming, condense en verbrande planten dankzij hitte van lampen. Daarom ben ik over gegaan op een grotere open bak. Af en toe wat water erbij and that’s it. Wel op kamertemperatuur ipv verwarmd, dat scheelt ook een hoop verdamping.

Dat klei. Ja jeetje, wat een gedoe. Je kan echt een hoop met stenen, takken en mogelijk wat purschuim. Bij mij zit niks gelijmd. Gewoon zo gestapeld dat het stevig staat.
 
Viel mee Erwin! Sochtends even een doekje erlangs en eind van de middag. Ik had het water verwarmd en de rest warmde indirect op dankzij het water en licht. 1 van de 2 lampen gebruiken vond ik zelf lelijk want of de voorkant was donker of de achterkant. Felheid loste ik zelf op met bakpapier. Al met al is een juwel niet gemaakt om als paludarium te fungeren. Iets te veel gedoe met schimmelvorming, condense en verbrande planten dankzij hitte van lampen. Daarom ben ik over gegaan op een grotere open bak. Af en toe wat water erbij and that’s it. Wel op kamertemperatuur ipv verwarmd, dat scheelt ook een hoop verdamping.

Dat klei. Ja jeetje, wat een gedoe. Je kan echt een hoop met stenen, takken en mogelijk wat purschuim. Bij mij zit niks gelijmd. Gewoon zo gestapeld dat het stevig staat.
Goed om te weten van jouw aquarium. Kan ik proberen erop te anticiperen. Heb je een idee hoeveel warmer het aquarium werd dan je kamer door de lampen?

Ik zit met nog een vraagstukje: ten bate van de zwemruimte zou het leuk voor de vissen zijn als ik onder de landgedeeltes een soort brede tunnels/grotten maak van 10-15cm hoog. Zonder substraat, gewoon alleen water. Tenslotte voegt het hebben van 20cm valse bodem ook niet persé heel veel toe volgens mij. Maar je krijgt dan wel ruimtes waar je nauwelijks bij komt, als er daar een vis dood gaat oid kun je het niet zien en er ook niet iets aan doen. Zou dat een probleem kunnen zijn?
 
Mijn garnalen zitten vaak helemaal diep verscholen tussen de stenen achterin. Dit omdat axolotls nogal dol zijn op garnalen haha maar garnalen kunnen heel slecht tegen zuurstof tekort en “slecht water” met ammonium en dergelijke. Toch zitten ze juist daar om te verschalen, hun jongen te werpen en rusten. Met andere woorden; staat dat water wel echt “stil”? En is dit stilstaande water echt dodelijk?

Ik weet wel 1 ding na alle paludaria die ik heb opgezet: hoe meer watermassa, hoe beter want dit helpt echt bij het stabiliseren. Dus als je wilt gaan werken met grotten om op deze manier meer watermassa te krijgen; top! Plus dat je toekomstige Cpo-tjes dan een leuke plek hebben om te verschalen. Of om die ene dode vis op te eten 😂🤢
 
Ah dank je!! Dat klinkt wel logisch. Met een bult stenen heb je uiteindelijk ook allemaal stukjes waar je niet meer bij kan.
 
Inmiddels heb ik de achter en zijwand beplakt met folie. En bestelling voor de achterwand en wat planten is de deur uit. Voor de verhoging wil ik gebruik maken van hele dunne leistenen (van die dakpannen). Die sla ik in stukjes en daar wil ik een muurtje van knutselen met kleine takjes en brokjes lavasteen ertussen voor allerlei gaten en kieren voor planten om het onderwatermuurtje te laten begroeien. Achter het muurtje komt een plateau van leisteen wat ik nog met wat pootjes ondersteun. Dat plateau komt ca 5cm onder water te staan, 5cm lavasteen brokjes erop en dan een stukje stof oid erop en dan bodemmateriaal. Bovenwater komt er nog voor een deel varenwortel als achterwand

Ander deel van het project is een ombouw maken voor de ladenkast. Ik vertrouw hem toch niet, hij is hoog en toch niet helemaal stabiel. 60 liter water is voor een aquarium niet overdreven veel, maar nog steeds best veel als het door je kamer heen kletst... Nog los van het leed van de inwoners en het eventuele slachtoffer die het aquarium op zich krijgt als de kast instort. Kortom, liever geen risico.

Wat ik nog aan het uitzoeken ben: als ik 18mm OSB3 plaat gebruik (wou liever geen multiplex ivm formaldehyde en deze is ook wel wat vochtbestendig las ik), of ik dan extra latjes erop moet schroeven om doorbuigen van de zijplanken en bovenplank te voorkomen. Iemand ervaring mee? Idee is om gewoon twee planten aan de zijkant en een bovenplaat, en dan nog een plaat van ca 25-30cm achter tegen de bovenkant en zijkanten aanschroeven tegen het scharen. De kast en ombouw wil ik samen vastschroeven aan de (gips)muur zodat het niet naar voren kan omklappen.
 
Het is een tijdje stil geweest, maar mijn projectje heeft ondertussen weer wat vorderingen gemaakt. De kast heeft een stevige ombouw en het geheel wordt straks aan de muur geschroefd.
Mijn vader heeft vast een leuke impressie gemaakt met behulp van artificial intelligence, zo indrukwekkend gaat het in ieder geval niet worden 😅, vooral die in de lucht zwevende vissen is wel moeilijk te evenaren 😂

paludarium.jpg


De realiteit is ondertussen wat ehhh... realistischer. Oftewel, een hoop gepuzzel en monnikenwerk, zwarte aquarium lijm overal op je vingers, krasjes op het glas 😬. Dit is hoe ver ik nu ben, en nog de nodige uitdagingen te gaan. Hopelijk gaat het allemaal lukken... 🫣🫣. Je ziet het niet helemaal, maar het zijn twee plateaus, de hoogste kijk je recht op. Het waterniveau gaat komen tot de onderkant van de varenwortelplaat.

20231104_173743.jpg


Ik heb behoorlijk wat concessies moeten doen op mijn voornemens met natuurlijke materialen te werken en zo min mogelijk plastic te gebruiken, het zit behoorlijk vol met lijm (ik zit hier dus wel even aan vast). Ik vind dat wel jammer, maar het is zo al ingewikkeld genoeg om te bouwen wat ik in mijn hoofd heb. De hele bovenwaterinrichting en het bewateringssysteem moet ook nog, ik heb daar al wel ideeën over, maar de praktijk zal vast ook daar nog wel wat uitdagingen meebrengen. En dan straks nog de planten en het water in balans krijgen... Ik ben dit hele project gestart om van te leren en uitdaging te hebben, nou dat is in ieder geval gelukt 😄
 
Wat een tof project. :D En heel netjes gedaan al! Ik ben benieuwd hoe je bak de komende tijd ontwikkelt.

Knap staaltje AI ook van je vader, haha. Heel even dacht ik dat dat je bak was. I was like -> :oops:
 
Dank jullie wel voor de bemoedigingen! Het was wel een beetje een worsteling op zijn tijd, ben blij dat ik er bijna ben, kan zo nu en dan geen steentje of superfish fix and seal meer zien, ellendige zwarte troep 😅. Nog niet eerder zoiets kleverigs tegen gekomen, maar goed, dat is best een goede eigenschap voor lijm 😂

Inmiddels weer een stuk verder, morgen hoop ik dat ik de bewatering van de achterwanden en het waterloopje kan afmaken. De pvcbuizen zijn al op maat, moet alleen nog de uiteinden dicht maken en gaatjes erin boren. Beetje op de gok, klein beginnen en dan kan ik het altijd groter maken als het nodig is. Daarna proefdraaien of het werkt en dan hopelijk eindelijk de plantjes!! Dan begint het echt leuk te worden hopelijk.

Ik zat zo te denken: ik heb behoorlijk veel organisch materiaal erin: hout, stukken kurk, boomvarenwortel achterwand waar water langs drupt, bovenwaterbodem met planten waar water doorheen sijpelt... Dat is een beetje spannend qua balans in het water, maar wat nou als ik van de nood een deugd maak en er een blackwater paludarium van maak? 🤔🤔 Misschien kan ik dan het risico ombuigen naar een kans. Is alleen wel een nieuwe tak van sport voor mij dus ik moet me er nog even verder in verdiepen. Bijvoorbeeld of de gewenste bewoners zich er dan nog wel thuis gaan voelen en zo nee of er geschikte alternatieve bewoners zijn.

Een paar weken terug toen ik mijn materialen bestelde heb ik gelijk wat mos en plantjes meebesteld. Die staan nu in een plastic bak in de vensterbank, en tot mijn grote verassing is er per ongeluk een baby vampierkrabbetje mee gereisd! Ik ben helemaal weg van hem (of haar) 😍. Dat wordt dus sowieso een bewoner, stond al op mijn verlanglijstje maar ik had bedacht dat het qua temperatuur wel wat op het randje zou zijn. Maar weken later leeft hij nog steeds dus blijkbaar gaat het wel.

Knap staaltje AI ook van je vader, haha. Heel even dacht ik dat dat je bak was. I was like -> :oops:
Dat valt mee haha, gewoon een plugin in chatgpt, is wel grappig wat je daarmee allemaal kan. Het is verbazingwekkend en soms slaat het de plank ook echt volledig mis zoals met die zwevende vissen hierboven.
 
Nieuwe update: hardscape is klaar!! 🥳
Oef was een hele bevalling. Hopelijk gaat het uitpakken zoals ik wil met het waterstroompje en druppelachterwand. Heb wel wat geoefend ermee voor ik het verder af heb gemaakt.

Dit is de tussenstand, hopelijk kan ik morgen gaan planten!
(En ff schoonmaken, vieze bende nu)

20231114_220835.jpg

20231114_220808.jpg
 
Klaar!!! Was nog even flink doorwerken vandaag, maar ik vind het goed genoeg voor nu. Ben zelfs over de waterstroompjes redelijk tevreden. Later nog een paar puntjes op de i (onder andere even de minivariant van de lobelia cardinalis scoren)

Bij het overzetten van de planten kon ik krabje niet meer vinden, dus ik dacht dat ik hem kwijt was. Maar zowaar wandelde hij net vrolijk rond 🥳

20231115_211018.jpg
20231115_203630.jpg
 

Terug
Bovenaan